תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
OnTour
Graspop
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: סקירות אלבומים ::

לאתר הרשמי: לחצו כאן
חברת תקליטים: Nuclear Blast


רשימת השירים:


01. Storm's Son
02. The River's Mouth
03. Sacred Horse
04. Axis Of The Worlds
05. Feathers Of Eolh
06. Hiindsiight
07. Djupet
08. What Else Is There


ציון:

11/01/2018
Enslaved - E
מאת: יותם Defiler


להציג את Enslaved זה מיותר. אחת מהטיטאניות של ה-Black Metal הנורבגי שלפני יותר מעשור החליטו שהז'אנר כשלעצמו מיצה את עצמו ושברו לכיוונים חדשים. מאז הספינה הויקינגית הזו ממשיכה לשוט לאותו הכיוון, ולא נראה שיהיה שינוי מהותי בדרכה. E הוא פשוט עוד אלבום לא רע בכלל לאוסף של אלבומי Progressive Metal בטעם של שחור חזק, שיותר מרגישים כמו מה היה קורה אם Devin Townsend היה קצת מאבד מעוף והולך לגור באוסלו ברגעים החלשים שלהם - וברגעים הטובים כמו יצירה מעניינת ומגניבה בפני עצמה.

אבל לומר שאני ו-Enslaved חברים מהתיכון תהיה הגזמה לא קטנה מצידי. הם תמיד היו הלהקה שהרגישה לי כמו "אל תדאג מהם, הם בחיים לא יקחו את המקום החשוב שיש לי לקלאסיקות המתכתיות האמיתיות" אצל כמה וכמה מהבחורים והבחורות בתקופה הקסומה של לפני 11/9 וגיוסי לצה"ל - ותמיד איכשהו זה בדיוק מה שהם עשו. הם היו הסיבה שהמון חברים שהייתי מקשיב איתם ביחד ל-Testament ו-Iced Earth נטשו אותי לטובת אלבומים כמו Eld ו-Blodhemn. לנצח אני אזכור להם איך אני נשארתי מאחור, מקשיב למוסיקה של "ילדי מטאל" במקום להתקדם אל המחשכים האמיתיים של ה-Black האלגנטי שהוצגו על ידי Enslaved, ובימים כתיקונם גם קצת על ידי Emperor.

והופה, תראו איך הגלגל מתגלגל לו. היום, אני זה שיושב וסוקר את Enslaved למגזין שהצטרפתי אליו בערך שנה אחרי שכל החבורה ההיא מה-ICQ התעלמה ממני כי לא הייתי טרו מספיק. וכמה אירוני למצוא אותם לא טרו בכלל!

אבל איפשהו, כמו לפגוש את האקס של האקסית שלך, יש בזה סוג של אחוות גורל מסוימת. כאשר פוגשים את Enslaved היום, אחרי שנים של התעלמות גורפת (אם כי לא באמת, שמעתי Axioma ו-RIITIIR כשהם יצאו ואז די המשכתי הלאה) פתאום אני ממש מנסה לתת להם את תשומת הלב המגיעה להם - בצורה מודעת, מושכלת ובשלה - ומגלה שמלבד המשקעים הנפשיים שנותרו לי מרגעי הבדד ש-Hordalendingen השאיר אותי בהם לפני כמעט שני עשורים - אני ו-Enslaved לא עד כדי כך שונים במה שאנחנו מחפשים במוסיקה.

E הוא לא המקום הראשוני לבדוק את Enslaved, ולמרות שהוא אחד מאלבומי ה-Prog הבולטים של 2017, יהיה ראוי לכבד אותם ולשמוע אותם כמו שצריך לפחות מ-Ruun ו-Vertebrae. בנוגע לנישה הטקסוטאלית שלהם - כמו כל הרכב פאגאני / ויקינגי - הלהקה לוקחת את היריעה המיתולוגית של המיתוסים הנורדיים ומשתמשת בהם כקרקע פורייה לשירים סיפוריים אפים ומהפנטים - שלאטים מעבירים סיפור מכשף ולפעמים סתם צובעים בצבעי ספייה את הפסטורליות הלבנה של הפיורדים הנורבגים למלודיות שנשארות בראש גם שבועיים אחרי ששמעתם את האלבום ולמוסיקה כמעט מאגית בעוצמה שלה - והפעם הסיפור לא כל כך שונה.

E מתחיל עם Storm's Son - שמהווה בדיוק את נקודת הפתיחה המדוברת. הלהקה מביאה לחזית את החזון המוסיקלי שלה מבעד למקהלה ומבעד לריפים שאמנם כבדים בהגשה אבל בסאונד אוורירי ומשוחרר, משהו שמאפיין את הלהקה מזה כמה שנים טובות באלבומים שלהם. השיר האפי שאורכו כ-10 דקות אינו מרגיש ארוך בדקה מעבר למה שהוא באמת. לאחר הפתיח באווירה של פס-קול ימי-בינימי ההרכב מגשש פנימה עם מוסיקה מטאלית נהדרת ששוב, ה-Progressive Metal שלהם, בלתי מוגדר ומוזר ככל שיהיה - בולע כמעט כל אלמנט של Black Metal שאי פעם ביעבע בהם. השירה עדיין מחוספסת מאד כיאה לז'אנר ה-Black, אבל אם אתם מהאלה שמאמינים שה-Viking Metal או ה-Pagan Metal שונים גם מבחינה מוסיקלית מה-Black השורשי יותר - ומתעקשים לעמוד על ההבדלים המוסיקליים מעבר לטקסטואליים - כן, זה בהחלט ניכר שלא נותר שום אלמנט של Black במוסיקה של Enslaved, לא על צורתו הטהורה בכל אופן.

The River's Mouth, הסינגל והוידאו המככבים בתור נציגי האלבום, עושה עימו חסד נהדר. גם מדובר בגרסה מתומצתת של האווירה המצוינת של Storm's Son ההולך ונבנה לאיטו - וגם בנגיעה נהדרת של בדיוק מה שעושה את Enslaved ייחודית בדרכה היוצאת דופן. השיר מתגלגל כל כולו קדימה, לא במהירות אם כי במלכותיות נהדרת, ומציג בצורה נהדרת גם את הציד הקיצוני של Enslaved אשר לא בוחלת להשתמש בקול הגרוני של Grutle Kjellson בצליל החלוד הבוקע ממנו, ולא משאירה את כל מלאכת השירה לתפקידים המלודיים של Håkon Vinje אשר ניגש להחליף את Herbrand Larsen אשר עזב לאחרונה את הלהקה.

Sacred Horse הוא אולי המדטטיבי ביותר בכל השירים והיצירה המועדפת עלי, גם בגלל הבנייה המיתית שמלווה אותו לכל אורכו וגם בגלל הבחירות המלודיות של הגיטריסטים Arve Isdal ו-Ivar Bjørnson אשר שוזרים פה יצירה ארוכה, פואטית ומצוינת על Sleipnir, הסוס בעל שמונה הרגליים, בנו של Loke אל התחבולות.

שאר האלבום אינו מגיע לדעתי לעוצמה של הפתיחה שלו - אבל הוא בהחלט שומר על בחירות הרמוניות נהדרות שיוצרות שלווה מטאלית בין הגיטרות, הבס, התופים והקלידים כאשר Kjellson ו-Vinje אחראים על השירה הארגסיבית והמלודית בהתאמה. Axis of the World הינו יותר מסויט מקודמיו - ו-Feathers Of Eolh חולמני הרבה יותר (ואף מכיל סולו של סקסופון). Hiindsiight מרגיש כמעט כמו יצירה שיש בה מין הפרידה והיא חותמת את האלבום בגרסתו הרגילה בצורה נהדרת, מפויסת ושלווה. מטיבי לכת מוטב להם להאזין לגרסה הכוללת את שירי הבונוס Djupet המיסתורי ואחד מהקאברים הכי טובים של השנה, What Else Is There? של הרכב הפופ הנורבגי Röyksopp שאמנם חורג מהארכטיפים המטאלי שלהם עוד יותר, אבל עדיין נשאר על גבולות הגיזרה הקודרות והאפלות ואפילו נשאר עדיין בנורבגיה!

סך הכול, לא יכול להגיד שדרך Enslaved תבוא הישועה האישית שלי. אבל עכשיו, כאשר מספיק אנשים מסתכלים על תקופת ה-Black Metal שלהם כמשהו נוסטלגי, ובקושי זוכרים שפעם גם Enslaved היו נסיכי הז'אנר, צעירים ככל שהיו לצד Darkthrone ו-Satyricon, אבל שם בכל מקרה. אבל גם בלי הישועה - מדובר באלבום Pagan / Viking Metal שכל כולו עשוי מכל מה שמוגדר כ-Progressive Metal במילון המונחים של הדור הנוכחי.

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: ניווט ::

[#] [A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [W] [X] [Y] [Z]

:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[30/03/2024]
Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
[14/03] Structural - "Decrowned" release show
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::