Main Menu
Main: Interviews | Articles | News
Reviews: Albums | DVD | Shows
Scene: Events | Photos | Forums
Misc: Updates | Movies | Videos
About: Magazine | The Staff
Advertise: Events | News
Dusturbed
Graspop
Feed Us Go Hebrew Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: Articles ::

21/01/2015
סצינת המטאל הישראלית
כתב : ירון הורינג
צלם : גיא פירסט

סצינת המטאל? הצחקתם אותי. יש פה הרבה מאוד להקות, קצת פחות מפיקים, מגזין אחד ושניים וחצי בלוגים, חנות אחת שנסגרה והרבה מאוד רעש רקע. אין פה יחידה אחת מתפקדת שדואגת לכלל, כמו ששבט קטן אמור לנהוג. אלא הרבה מאוד אינטרסים וראייה צרה מאוד של הרבה מהצדדים.

למה אני מתכוון? בוא ננסה לנתח את העניין לפי קבוצות האינטרסים השונות, נראה במה כל אחד מהם חוטא ואיך אפשר לתקן.




להקות גדולות ומוכרות.

להקות גדולות ומוכרות כמו Orphaned Land,Hammercult , Betzefer הן להקות שזכו להצלחה מסחרית טובה יחסית. הן מופיעות בחו"ל על בסיס די קבוע (בצפר חריגים קצת בעניין הזה, אפרט עליהם לחוד) וסוגרות אירועים שלמים בהם רק הם מופיעים.

עכשיו, אני באמת שמח שהלהקות האלו זוכות להצלחה ותוהה עד כמה מסובך זה לדאוג לפרגן ללהקה מקומית שתהיה להקת החימום שלהן, בארץ או בחו"ל. לאמץ להקת חימום להופעה או חלק מסיבוב ההופעות יחשוף את הלהקה לקהל מעריצים גדול שיהיה לה קשה מאוד להחשף אליו בנפרד. שלא לדבר על זה שבעידן שבו השימוש ברשתות החברתיות ומדיות דיגיטליות הפך לכל כך יום יומי, גם הלהקות הגדולות יכולות להרוויח המון תהודה בזכות תחרות בה להקות צעירות יכולות להתחרות על ליווי להקה גדולה, למשל.

עכשיו, אני יודע שאורפנדלנד עשו צעד אחד בכיוון בחנוכה האחרון, וזה יפה מאוד, והם גם עשו את זה עם מטריסייד בסיבוב שלהם בחו"ל, אבל מדובר במקרים בודדים בסך הכל, זה פשוט מעט מדי. לגבי בצפר, הסיבה שבחרתי להוציא אותם מן הכלל היא שרמת הפעילות שלהם כלהקה ירדה בשנים האחרונות וכאשר הם מופיעים הם כמעט תמיד נותנים כתף ללהקות שמחוברות אליהם מבחינה חברתית (יען כי, חברים שלהם) ומדובר בלהקות שמשוייכות לפאנק ולפאנק רוק ופחות לסצנת המטאל.








להקות קטנות.

יש לא מעט להקות שנאבקות על השתתפות באירוע קטן עם עוד כמה להקות, הן באמת עושות את המירב בפינה הקטנה שלהן. אבל הבעיה הכללית שם היא חוסר סבלנות וסיבולת לב ריאה. להקות שרוצות לקבל הכרה צריכות לרוץ מרתון, לא ספרינט. מדובר בתהליך ארוך וקשה בו הלהקות צריכות להופיע, להופיע ועוד להופיע.

וזה בכלל לא משנה לאף אחד אם תוציאו קליפ, אלבום או EP לפני שצברתם מספיק קילומטראז', יודעים למה? כי כדי שמישהו יתעניין באלבום או EP שלכם מספיק בשביל להיות מוכן להוציא עליו כסף הוא צריך להכיר ולאהוב אתכם ואתם זה עושים רק בהופעות. תופיעו בחינם, תופיעו בסכום סימלי, תופיעו בפסטיבל אמו או בערב להקות צעירות במתנ"ס, אבל ראבאק, תופיעו!

אז אל תתבכיינו ואל תחשבו שהשמש זורחת לכם מהתחת והקהל חייב לכם משהו רק כי הופעתם פעמיים. לא, אף עיתון לא יפרסם ראיון\כתבת פרופיל\סקירת שיר אחד שהקלטתם במרתף, אבל אנחנו במטאליסט נשמח אם תשימו את הלוגו שלנו על פלייאר ההופעה שלכם, תלו אותו על כל קירות הפייסבוק וגם תסתכלו פה ותראו איך אנחנו יכולים לעזור לכם עם פרסום ואולי אפילו נשלח צלם או כתב לסקר ולצלם את האירוע, פשוט תקליקו כאן








מפיקים גדולים.

חברות ההפקה לקחו את הצד הארגוני של המוזיקה והמטרה שלהן היא לארגן אירועי מוזיקה רווחיים. שימו לב, המילה רווח נמצאת שם ואין לדעתי שום בעיה עם המילה הזו, האנשים האלה עושים הרבה מאוד מאמצים כדי להביא אלינו מוזיקה מחו"ל וכדי לארגן פה הופעות מקומיות מתוקתקות ובהחלט מגיע להם לעשות כסף מהעניין, כל זה כמובן בהנחה שזה לא קורה תוך ניצול הלהקות או הקהל, צריך להיות הגונים. איפה נמצאת הבעיה עם חברות ההפקה? או, מאיפה להתחיל?

הבעיה הראשונה היא הבחירה להביא אומנים המרוחקים מעט מאור הזרקורים, או כאלו ששיתפו פעולה עם שמות גדולים בשלב כזה אחר של הקריירה שלהם. זה אמנם מספק כדי למלא מקום כמו הגגרין, אבל זה גם סיפור לא זול במיוחד עבור הקהל המקומי שילך ל"הופעת חו"ל" שכזו ולא ישאר לו כסף לשים על הופעה של הרכב מקומי, וזה עלול לפגוע בסצנה המקומית, והופעות של להקות מקומיות קורות פה הרבה יותר.

עוד? רוצים עוד? בבקשה: המפיקים הם אנשים בני גילי או קצת יותר מבוגרים ממני. ואני ובני גילי בטוחים שאנחנו "מגניבים" "מדליקים" "מזניבים" ו "בעניינים", אנחנו יודעים איזה מוזיקה מטאליסטים אוהבים, אנחנו יודעים איך לפנות אליהם ויודעים מה יוציא מטאליסט מהבית.

ובכן חברים, בוא ננחת שניה על הקרקע, המטאליסט הממוצע היום צעיר ממכם בקצת יותר מ 25, נכון שלא כל הקהל הם צעירים בני 12-20, אבל הם חלק משמעותי מתוכו. הם לא רואים שלטים על לוחות מודעות ולא לוקחים פלייארים בהופעות. הם מאורגנים בים של קבוצות פייסבוק כמו “Die For Metal” ובקבוצות וואטסאפ שונות ומשונות. דברו איתם ואל תחליטו שאתם יודעים מה הם ירצו, כי תנו לי לחדש לכם, אתם לא.








מפיקים קטנים.

מפיקים קטנים, או בעצם כמה חבר'ה מלהקות קטנות שהחליטו שהם מארגנים ערב מטאל וקוראים לעצמם מפיקים. כמו שאני לא קורא לעצמי צמחוני כל זמן שאני עדיין אוכל בשר פה ושם (לעיתים רחוקות, אבל עדיין) כך גם התפיסה של לקרוא למה שיש לנו כאן מפיקים קטנים היא מגוחכת. אתם לא מפיקים, אתם בסך הכל מנסים לקדם את הלהקות שלכם ושל החברים שלכם ומנסים לעשות את זה בכוחות עצמכם. זה יפה ומבורך ואני מקווה שלפחות 10 אחוז מכם יצילחו לפתח גם קריירה בתחום. אבל בחייאת ראבאק, גם אתם צריכים לרדת אל הקרקע. הקהל לא יעמוד בתור, לא כל הלהקות ירצו לקחת חלק והמגזין הזה לא בהכרח יעמיד צלם, כתב ומסע פרסום נרחב כולל ראיון וכתבת תחקיר על כל אחת מהלהקות שמשתתפות באירוע שארגנתם. אז גם פה, לא מספיק לתפור פלייאר ולזרוק אותו על קיר הקבוצה שפתחתם, גם פוסט כל עשר דקות לא יעבוד.

אז מה כן יעבוד? תנסו לארגן להקה גדולה אחת שתגיע (הם ישמחו להגיע כי הם לקחו את העיצה שלי מהפיסקה הראשונה). צרו קשר עם הח'ברה שלנו פה ותתייעצו איתם איך להגיע לכמה שיותר אנשים, תיכנסו לקבוצות פייסבוק גדולות של מטאליסטים ותתייעצו עם האדמינים שם. (שזו דרך יפה להגיד: תבקשו רשות לפרסם שם).

אולי אפילו שווה לדבר עם המפיקים הגדולים? (שוב, במונחים שלנו) על שיחת צ'אט בפייסבוק שלהם הם לא יגבו כסף, אני מבטיח. וחשוב מאוד לזכור, כאשר מנסים להפיק אירוע, חשוב מאוד לנסות לעשות את זה בצורה כמה שיותר מקצועית ויציבה. למי שלא מכיר את מקרה ג'וקרפייס, מדובר בחברה של חבר'ה צעירים שהרימה כמה הופעות ואז ניסתה לעשות משהו גדול : לארגן פסטיבל מטאלקור ענק עם להקות מחו"ל

בסוף כל ההפקה הזו התרסקה על הפרצוף בגלל מנהלות וחוסר מקצועיות. אז גם אם אתם לא מנסים להרים פסטיבל ענק עם להקות מחו"ל - שינויים תכופים בליינאפים, החלפת מועדונים ושינויים בתאריכים כל שני וחמישי אומרים דבר אחד פשוט, פרסמתם מוקדם מדי ולא סגרתם את הכל בצורה הדוקה, אז בחייאת ראבאק, תסגרו הכל ורק אז תספרו לקהל שהרמתם אחלה ערב.








הקהל.

האשם הגדול בהכל, הקהל הוא זה שלא מגיע, זה שיש לו דברים טובים לעשות, זה שמתקמצן, זה שלא תומך, זה שכולם רודפים אחריו ואותו לא מעניין כלום. הקהל הוא כולנו, הקהל הוא הקהל, הקהל הוא הלהקות, המפיקים הגדולים ו"המפיקים" הקטנים, צוות מטאליסט וכל מי שטרח לקרוא את כל מה שכתבתי כאן. התפקיד שלנו הוא הקל מכולם, לדבר עם הלהקות והמפיקים, לא להתבייש ולהביע את הדיעות שלנו על דפי הפייסבוק שלהם (בנימוס רק, כן?) אנחנו צריכים להיות מעורבים יותר. אם להקה שאנחנו מחבבים הוציאה אלבום והיא מוכרת אותו ב20 שקלים, שימו 30 לפחות.

אם הולכת להיות הופעה גדולה מחו"ל שאתם רוצים לראות, תקנו מראש את הכרטיסים, לא מבין את הפחד הזה, הרי אם ההופעה תתבטל יחזירו לכם את הכסף עד השקל האחרון ואם לא, דברו איתי, אני מכיר מישהו ששובר ברכיים למחייתו.

אם יש ערב להקות מקומיות להזיז את התחת ולצאת, הרי זה לא שבאמת יש לכם משהו כ"כ יותר חשוב, תאמינו לי, ממרומי גיל 36, בו יש לי לא מעט דברים לעשות, שעות ההופעה הן שעות פנויות בד"כ והתחושה איתה אני חוזר הביתה בסוף הופעה מחזיקה אותי לפחות שבוע על דלק מטאלי משובח ואנרגיות טובות ואני לא מוותר על התחושה הזו בעד עבור שום הון שבעולם.





[ פרסם תגובה / קרא תגובות (5) ]
:: Share ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: Search ::
 
:: Album Reviews ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: Updates ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: Events ::
[14/03/2024]
Structural - "Decrowned" release show
[30/03] Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: All Rights Reserved © Metalist Magazine 2002-2014 ::                                                       ::::