תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
Dusturbed
Graspop
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: ראיונות ::

31/03/2018
רבותי הסימפוניה חוזרת - ראיון עם Christopher Johnson, גיטריסט ומנהיג להקת Therion
כתב: אלון מיאסניקוב

ברשם הפטנטים של מוזיקת המטאל רשום השם "מטאל סימפוני" על שמו של כריסטופר ג`ונסון, גיטריסט ומנהיג להקת Therion השבדית. Therion שהחלה בתחילת שנות התשעים בשבדיה כהרכב Death Metal מהגל הראשון, שינתה את הכיוון ב 1995 ושיחררה לעולם את הלהיט To Mega Therion והאלבום Theli שפתח את הדלת לז`אנר שלם של להקות שגילו את סוד השילוב בין אופרה ומטאל.

נכון, זמרות וקולות קלאסים במטאל היו גם ב Celtic Frost (שאלבומם השני מ 1985 נקרא To Mega Therion) אבל Therion שמו את העניין בחזית ולקחו אותו קדימה כמהות הלהקה. עכשיו, בפעם השניה בתולדותיה – הלהקה חוזרת לישראל, ואלבום חדש באמתחתה – Beloved Antichrist שיצא ממה לאחרונה. הרבה אנשים ניגנו ב Therion במהלך השנים, שאלתי את כריסטופר ג`ונסון לא מעט שאלות, חלקן קשות ולא פשוטות, הנה מה שהיה לו לומר לקוראי מטאליסט.

אהלן כריסטופר, זו הפעם השניה ש Therion מגיעה להופעה בישראל, והפעם עם ליין-אפ חדש בלהקה ואתה שכמעט פרשת מהופעות בגלל מצבך ונזק שנגרם לצווארך, עבר הרבה זמן, מאז הפעם האחרונה - יותר מעשור, מה אתה זוכר מהביקור כאן?

אנחנו שמחים לחזור לישראל, בפעם הקודמת ניגנו במקום קצת משונה שמשמש לתערוכות, הפעם ננגן במועדון שלפי מה שאני יודע כמעט כל ההרכבי מטאל המוכרים הופיעו בו, אז אני בטוח שיהיה סאונד יותר טוב וחוויה ממש טובה לכל מי שיגיע, גם בהופעה הקודמת הקהל היה נהדר, רק האולם עצמו הרגיש לנו מאד מוזר, אנחנו כרגע באירופה בסיבוב הופעות ועשינו עד היום 57 הופעות עם הטור הזה, אז אנחנו מגיעים משומנים ומוכנים טוב טוב ולשמחתי יהיה לנו יום חופש יום לפני ההופעה ונוכל לנוח או לנסוע לירושלים או משהו, קצת להרגע לפני ההופעה,

האלבום החדש שהוא כאמור אלבום משולש הוא פרוייקט מאד מורכב, אני יודע שאתה עובד עליו מ 2012 ולקח לך 6 שנים לסיים אותו, מה עמד מאחורי ההחלטה להוציא אלבום משולש? הוא הגיע אחרי הרבה זמן שפחות שמעו מכם, הייתם קצת בשקט הייתי אומר

אני יודע שחברת התקליטים והמדיה חייבות סוג של טייטל אז הן קוראות לזה אלבום, או אלבום משולש, בעיני זה לא אלבום, זה פסקול, זה מיוזיקל, זה קצת כמו לומר שפאנטום אוף דה אופרה או רוקי הורור פיקצ`ר שואו זה אלבום, בעיני זה תיאטרון מטאל, תיאטרון רוק, איך שלא תקרא למה שאנחנו עושים, זה לא אלבום רגיל, זו יצירה חדשה שלנו שלקח לנו המון המון זמן לעבוד עליה אבל קשה לי לראות את זה בתור אלבום, Vovin זה אלבום, Beloved Antichrist זה מוזיקל יותר, לפחות ככה אני רואה את זה, למרות שזו סמנטיקה והעיקר זה שאנשים יאהבו ויתחברו ליצירה הזו.

לקח לי המון זמן לכתוב את זה, היינו בשקט כי יצרנו את האלבום, היו לנו 4 וחצי שעות מוקלטות של מוזיקה, זה 5 אלבומים לכל להקה ממוצעת אז אתה יכול לומר שאם ב 6 שנים כתבנו 5 אלבומים אז זה הספק לא רע..., סך הכל האלבום נשאר על 3 וורבע שעות של מוזיקה שזה גם המון, פחות ממה שיצרנו בהתחלה אבל זה עדיין המון, לכן רואה אותו כהצגה, כתאטרון יותר. אני פחות מונע מדדליינים או ממחשבות על הצלחות ענק מסחריות, אז אני לוקח לעצמי חופש אומנותי, בזה אני מסכים, אבל זה גם מה שנותן לנו את הכיוון שלנו בעיני.



Therion להקה מאד ממוקדת כשמדובר בעבודה עם לייבלים, אתם קבועים ב Nuclear Blast מהרגע ששינתם סגנון לקראת אמצע שנות התשעים, אני חושב ש Therion בהחלט יצרו את האופי של הלייבל הזה, גם אם לא בהכרח הייתם הלהקה הכי מצליחה שם, הייתם מקשה אחת בשנות התשעים, ועדיין הגעת אליהם אחרי 6 שנים של שקט אט כמעט שקט עם אלבום של כמעט 4 שעות של מוזיקה בזמן שגם ככה מכירות האלבומים בקשיים, הם תמכו בך והלכו על זה

הם גם רכשו זכויות לאלבומים הראשונים שלנו ולאחרונה הוציאו גם אותם אז עכשיו הכל אצלם... (צוחק) חוץ מ"האלבום הצרפתי" שלנו שהיה יותר קאברים, כל שאר הקטלוג שלנו כרגע אצלם, תראה אני בהחלט מסכים אתך שאנחנו אחת הלהקות שהכי מזוהות עם Nuclear Blast, ברור שיש להקות יותר גדולות מאיתנו אבל הסאונד והכיוון שלנו והעובדה שלא נדדנו בין חברות תקליטים תרמו לזה מאד, אני חייב גם לומר לך שהיו שנים בין 1996 ל 1999 שהיינו אחת משלושת הלהקות הכי מצליחות שלהם מבחינת מכירות אלבומים בעולם, מכרנו מאות אלפי עותקים מכל אלבום בשנים ההן, זו היתה התקופה גם שהם כחברה פתחו ראש לדברים חדשים והפכו מלייבל של דת` מטאל ללייבל מטאל שמתעסק עם כל הסוגים, היינו להקקה שהם שמחו להעמיד בחזית הלייבל שלהם, Vovin ו Theli מכרו המון, אז אני לא יכול לומר שהם לא שואלים אותי מה בכוונתי לעשות באלבום בכל פעם, הם כן וזה בסדר גמור, אבל מעולם לא עמדו בדרכי או אמרו לי לא, ואנחנו בהחלט לא להקה רגילה כמעט באף מובן, גם כשהגעתי אליהם וסיפרתי למרקוס (הבעלים של הלייבל) על החזון ועל מה שאני רוצה לעשות עם הפרוייקט, הם הלכו על זה ונתנו לי גב שזה דבר מדהים בעיני, אז ברור שאחרי כמעט 30 שנה שם אני לא מחפש חברת תקליטים אחרת ללהקה, אני מרוצה מאד.

שאלה כנה, אתם התחלתם את עניין ה"אופרה מטא" או מטאל סימפוני איך שלא תקרא לזה, הייתם ההרכב שחשף את קהל המטאל לעד כמה רחוק אפשר לקחת את הקונספט הזה, היום אתה רואה להקות כמו נניח Nightwish או Within Temptation מגיעים להצלחת ענק פי כמה וכמה מכם, האם זה גורם לך תסכול או גאווה? מצד אחד אתם האבא והאמא של הסגנון ומצד שני חלק גדול מהקהל שלהם בקושי מכיר אתכם, בעיקר הקהל הצעיר יותר.

מצד אחד זה נכון, אבל הלהקות שהזכרת עושים מוזיקה הרבה יותר קליטה ונגישה מאיתנו, זה הרבה יותר פופי אצלם, ואני לא אומר את זה כמילת גנאי אלא כעובדה, אנחנו פחות פופים, אנחנו יותר מוזיקל, יותר בארוק, יותר קלאסי מהמקום הקלאסי ופחות כקישוט למוזיקה אלא אצלנו זו מהות המוזיקה. אל תשכח עוד דבר, בלהקות האלו יש בחזית סולנית שנראת מצויין וזה תמיד עוזר, אצלנו אין לקהל במי להאחז כדמות להעריץ, זו רק המוזיקה אצלנו, אני המלחין וכותב החומר אבל את מה שאני עושה אנשים שאוהבים אותנו מעריכים, אבל אנשים לא צורחים לי בהופעות שלנו, וגם לא תמיד יודעים מי הן הזמרות על הבמה, השלם שהוא Therion יותר חזק, חשוב ומצליח מסכום חלקיו, אז ברור שהלהקות שהזכרת או נניח אפיקה, יצליחו מאד, במקרה של Nightwish זה גם מאד עזר לנו כי זה נתן את הבעיטה השנייה לכל הסגנון הסימפוני והכניס אותו להמון בתים ואנשים חדשים, אנחנו נתנו מכה ראשונה עם To Mega Therion והם לקחו את זה ליותר אנשים, וזה בהחלט עעזר גם לנו, אני מעריך אותם מאד, תמיד הנגנים והזמרות שם היו מצויינות, כולן.

אם זה מתסכל שחלק גדול מהקהל שלהם לא מכיר אותנו למרות שאנחנו הבאנו את הסגנון הזה לראשונה? מממ.. במובן הבריא, אני לא יושב בבית ומתוסכל, אני בנאדם שמעדיף תמיד להסתכל על אפיק היצירה ועל הצד החיובי שבדברים, אני מרוצה מהמקום שבו Therion נמצאים בעולם ובדפי ההסטוריה, אנחנו בהחלט להקה ייחודית ומקורית שיזכרו אותה ביום מן הימים, כמובן שלא הייתי מתנגד להצליח כמו נניח Nightwish אבל זה ידרוש ממני לעשות דברים שהם לא אנחנו, זה גם מאוחר מדי אנחנו ותיקים מדי, ואני אוהב את המקום שבו אנחנו נמצאים, אני מרוצה לחלוטין. אני לא מחפש את ההצלחה הענקית, אחרת לא הייתי עושה יצירה של כמעט 3 וחצי שעות...

אתה חושב ששינויי ההרכב הרבים שעברתם לאורך השנים פגעו בסיכויים שלכם להיות הרכב הרבה יותר גדול ומצליח?

בהחלט כן, בקטע הזה אני מסכים אתך לחלוטין, הרכב יציב עם עוד אנשים פרט אלי שאנשים יכולים להכיר ולזהות כ Therion בהחלט היה עוזר לנו להצליח יותר, בקטע הזה אני אתך לגמרי, אבל יש גם צד שני למטבע, והצד השני הוא שכדי שיהיה לך הרכב קבוע אתה תאלץ להתפשר על המון דברים ואני נהנה ב Therion מחופש אומנותי מלא, זה היה יוצא אחרת אם היה הרכב קבוע לאורך שנים, לא בהכרח טוב יותר או פחות אלא אחר, זה כן היה מוכר יותר אלבומים זה בטוח.



היית מעדיף הרכב קבוע ועקבי למעשה?

תשמע זו שאלה נורא קשה כי מצד אחד הלהקה הזו היא מההתחלה אני וסביבי, הכל נעשה לפי הראש המוזיקלי שלי ולהתחיל למצוא את עצמך מתווכח עם חברי להקה, ריבים בחדר החזרות, או מנסה להגיע לפשרה עם הגיטריסט אחרי ויכוחים קשים, זה משהו שאני לא בטוח שהייתי יכול להמשיך איתו לאורך זמן בהרכב כמו שלנו עם אופי כזה של הרכב. אז אם להיות כנה אני לא יכול לענות בצורה ברורה מה הייתי מעדיף, קשה לי לדמיין סיטואציה כזו אחרי כל כך הרבה שנים, אבל זה מעניין לחשוב על זה ולאן זה היה מביא אותנו.

המוזיקה שלכם, המילים, כל המעטפת, היו תמיד סוג של אסקפיזם לתרבות אחרת, לתקופה עתיקה, נסתרת. כשפרצתם באמצע שנות התשעים העולם היה בתהליך של חיבור מחדש, ממש אחרי נפילת הקומוניזם, סיום מלחמת המפרץ, הייתם אסקפיזם עם תקווה שאני חושב שהיתה באוויר לכולם לחברה ולעולם מתקדם יותר, עברו כמעט 25 שנה והעולם אלים הרבה יותר, פרימיטיבי בקווי המחשבה ומסוכן יותר ואתם היום מייצגים עדיין את הבריחה הזו למקום ביקום מקביל

היא היתה אסקפיזם מההתחלה, אפילו בתקופת הדת` מטאל שלנו, וברור שמהרגע שעשינו את האלבומים הסימפוניים יותר, מבחינתי Theli היה האלבום שהביא את המפנה למרות שגם באלבום לפניו כבר לא מעט אלמנטים, הפיצוץ ש To Mega Therion עשה בעולם המטאל היה חזק, הד מטורף בכל מדינה, הבאנו את הקבלה ואת התרבות העתיקה והרונים וכל העיסוק בזה לעיקר ההויה הטקסטואלית שלנו, יצרנו באמת סוג של יקום מקביל, מחוץ לחדשות ולאירועים השוטפים בעולם, זה למעשה יקום שהרבה יותר מעניין אותי כאדם ובטח ובטח כאמן ויוצר, העולם יותר אלים ומסוכן זה נכון, אין ספק, ומוזיקה מהסוג שלנו בהחלט יכולה להיות כלי בריחה רגשי ונפשי למקומות שאני מאמין שהם טובים יותר, אין ספק.

לאיזה מטאל אתה מקשיב בעיקר כריסטופר? במקרה שלך מעניין אותי לשמוע איזה מטאל אתה אוהב כי ברור לי החלק הלא מטאלי שבעניין..

בעיקר את הדברים שגדלתי עליהם, Rush ו Deep Purple מהסנטיז, וכל להקות המטאל של תחילת שנות השמונים, אני מעדיף לשמוע בזמני החופשי דברים שאני מכיר טוב ואוהב מאד, שמלווים אותי שנים, שמע, אחרי הכל אני איש מטאל, קח אפילו את המופע שלנו,החדש, זה שאיתו אנחנו מגיעים אליכם, המופע יהיה ארבעה – חמישה שירים חדשים וכל השאר יהיה המיטב של כל השירים הישנים שלנו, ניתן לכם את כל מה שעושה את Therion פופולרית, שירים מאמצע שנות התשעים, הכל יהיה, כל ה"קלאסיים" שלנו.

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כל הדרכים מובילות לעשור - סקירת הופעת העשור לאלבום הבכורה של Walkways

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[23/05/2024]
Prey For Nothing - 15 years of Violence Divine
[06/04] Metal Carnival
[27/04] Prowlers - Warfare
[29/04] Break the cycle
[17/05] Nailien Invasion - השקת אלבום
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::