תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
OnTour
Disturbed
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: ראיונות ::

22/06/2007
Prestige - ת'ראש פיני יוקרתי
מאת: אלון מיאסניקוב
מרואין: Jan "Örkki" Yrlund, גיטריסט להקת Prestige

הט'ראש שלט בעולם בשנות השמונים ובתחילת התשעים, ועם ההצלחה של הלהקות הגדולות – Metallica ו-Megadeth בארה"ב ביחד עם Kreator ו-Sodom בגרמניה, צצו אלפי להקות קטנות יותר במדינות אחרות, שלקחו את הז'אנר למחוזות שונים ומשונים. פינלנד הפכה אולי בשנים האחרונות לאחת ממעצמות המטאל האירופאיות הגדולות, אבל בשנות השמונים מעט מאד להקות מטאל פעלו שם, בז'אנר הט'ראש היו אפילו פחות, אחת מהן היא Prestige, להקת ט'ראש מיתולוגית שהוציאה שלושה אלבומים במהלך התקופה ההיא, לפני שנכנסה לתרדמת עמוקה.

לאחרונה הוציא ההרכב אוסף כפול של חומרים, מהקמתו ב 1987 ועד סוף דרכו ב 1992, ולכבוד האירוע ישבנו לשוחח עם ג'אן, גיטריסט ההרכב, שניגן בן השאר עם הלהקות Ancient Rites (והופיע איתה בישראל) ו-Delain, והבעלים של Darkgrove, חברת גרפיקה שאחראית לכמה מהעטיפות הטובות ביותר של אלבומי במטאל בתקופה האחרונה.


היי ג'אן, בוא נתחיל עם האוסף החדש שיצא לכם - Decades Of Decay, מה הוא מכיל?

זה דיסק כפול, שמגיע במהדורת דיגיפק, הוא כולל חוברת עם תצלומים של 16 עמודים שכוללת את היסטורית הלהקה, בדיסקים עצמם יש לא פחות מ 36 שירים, הראשון כולל את מיטב שירי הט'ראש/ספיד משלושת האלבומים שלנו, והשני מכיל את כל הקטעים המצחיקים, קטעי הארד קור ואת הסינגלים הנדירים Priest, Veijo והדמו שלנו – Gods, מ 1988כך שיש שם הרבה חומר.


מה הוביל להוצאת האוסף?

הרעיון בא מחברת התקליטים שלנו, Poko Records, במהלך תקופה ארוכה כל הדיסקים שלנו היו בלתי אפשריים למציאה, גם בחנויות יד שנייה, הרעיון הראשוני של החברה היא להוציא מחדש את האלבומים, אולי עם גרסאות בונוס, כששמענו על זה החלטנו ללכת דווקא על אוסף. הצענו דיסק כפול ובפורמט דיגיפק והחברה הסכימה, הסיבה שהחלטנו על אוסף היא שרצינו לכלול בו את כל מה שיצא רק בתקליט, כמו Veijo, זה הפך להיות פריט אספנים שעולה 50 יורו..זה פשוט מגוחך, רק רצינו שיהיה אותו למעריצים.


איזו תגובה קיבלתם לאלבום עד עכשיו? מה אומרים אלו ששומעים אתכם לראשונה עכשיו?

עד עכשיו התגובה חיובית מאד וכתבו עליו בכמה מגזיני מטאל פינים ידועים, כולל ראיונות איתנו, כמו גם בתוכניות המטאל החשובות ברדיו. טוב לדעת שאנשים עדיין זוכרים אותנו אחרי כל כך הרבה שנים, וכמובן שזה מביא הרבה זיכרונות טובים לכולנו. התקופה שבין 1987 ל 1992 הייתה חשובה מאד בהתפתחות של המטאל בפינלנד ואנחנו היינו חלק מזה, היינו שם כדי לעזור לבנות את זה ואנשים רבים הקשיבו לנו ובאו להופעות, זה נחמד לראות שאנשים עדיין מעריכים וזוכרים את התקופה ההיא.


השירים עברו רימאסטר כל שהוא?

כן, כל השירים עברו רימאסטר באולפני Finnvox, השירים הישנים היו צריכים קצת יותר אנרגיה אז העברנו את הסאונד למאה ה 21, זה היה אתגר לאסוף את כל הדיסקים, התקליטים והקלטות ולאחד אותן, אבל אני חושב שמינרווה מהאולפן עשתה עבודה נהדרת. עכשיו השירים מעולים בצורה אחרת לגמרי!


מה זה אומר לך, העובדה שכל כך הרבה שנים אחרי שנפרדתם, אנשים עדיין מתעניינים בלהקה?

בעצם אף פעם לא נפרדו, אנחנו בעיקרון ביחד כבר 20 שנה, זה אלבום חגיגי עבורנו, זה נכון שלא עשינו הרבה בשנים האחרונות, אבל כולנו חברים טובים ואני בטוח שנעשה משהו בעתיד. לי כל העניין עם הלהקה עדיין מרגיש כאילו הוא קרה אתמול, זה היה חלק חשוב מחיינו כשגדלנו וטוב לדעת שהוא חשוב גם לאנשים שגדלו איתנו.


עם כל האירועים האלו, חשבתם באמת על הופעות? אולי אלבום חדש?

בהתחלה חשבנו שלא נעשה הופעות בכלל, אבל כבר הבטחנו לעשות פסטיבל אחד בשנה הבאה. הבעיה עכשיו היא אך לעשות הכול כדי שכולם יוכלו להצטרף, אבל בכל מקרה לא נוכל לעשות סיבוב הופעות, אבל אם יהיה משהו מיוחד, ואנשים ירצו בכך, אני לא פוסל את האפשרות של שירים חדשים, למה לא בעצם..


מה אתה יכול לספר לנו על התקופה שבה ניגנת בלהקות Ancient Rites ו Dance Macabre?

זו הייתה תקופה מאד פורייה, בשנים הראשונות. הייתי רוצה להתייחס בנפרד ללהקות, כי הדברים המשותפים להם היו רק אני והסולן בזמנו, כל שאר הנגנים שונים. שנת 99 הייתה שנה נהדרת עם Ancient Rites, האלבום Fatherland יצא וניגנו בפסטיבלים Grasspop ו Dynamo בבמה הראשית, אז הוצאנו את האלבום Dim Carcosa, שהיה אלבום הרבה יותר טוב לדעתי, אבל המכירות ירדו ודברים רק צנחו אחרי זה. יש לי זיכרונות טובים מהכמעט שבע שנים ההן, אחת הטובות היא ההופעה בברבי בתל אביב עם הלהקה ב 2001. אבל כמובן שיש סיבה למה הדברים לא עבדו בסופו של דבר, הדעות הפוליטיות של הסולן שלנו הפכו להיות קיצוניות יותר ויותר ולא הסכמתי להן, הדעות שלו ייצגו את כל מה שאני מתנגד לו. עם Dance Macabre הסיפור דומה, רק שהלהקה חשובה לי יותר באופן אישי, העפנו את הזמר ב 2003 ושנינו את השם ל Satyrian, הלהקה מאד חשובה לי והיא מבוססת על חברות, אני עובד על האלבום הבא שלנו ממש עכשיו.


אתה גם ניגנת עם הרכב הגות' מטאל Delain ואתה מנגן כיום עם Imperia, אך הגעת לנגן את סגנון הגות' מטאל שם, ואך הגעת לשתי הלהקות?

אני חושב שהגישה הסימפונית למוזיקה באה מהתקופה שלי בלהקת Lacrimosa, אני עדיין חושב שהאלבום Inferno של הלהקה, מ 1995, הוא אחד האלבומים הכי חשובים והכי משפיעים בעולם הגות' מטאל, אלו דברים שגם לקחתי איתי ל Ancient Rites (שים לב שבאלבום Fatherland יש תזמורת), בכל מקרה, אני מאד אוהב את הסגנון. כשג'רי, נגן הבס של Imperia, התקשר לשאול אם אני מעוניין בלהקה הבטחתי לבדוק אותם. עם Delain הקשר התחיל דרך חברת התקליטים לשעבר Hammerheart, מנהל החברה גוידו שמע שמרטין מהלהקה מחפש נגנים, והוא המליץ עלי, כי הוא ידע על הנסיון שלי בתחום. היה נחמד עם הלהקה, וזה היה נסיון טוב בשבילי, אבל לצערי אין לי מספיק זמן לפרויקטים מיוחדים כאלו, נחמד לראות אך האלבום שלהם – Lucidity, הצליח, וזה טוב לראות שמרטין הצליח להגשים את החלום שלו.


בדיוק הוצאת אלבום חדש עם Imperia, אך הולך איתו?

בינתיים מעולה, הביקורות היו ממש טובות ואפילו הגענו לאלבום החודש במגזין הבלגי הנחשב Mindview, אנחנו עדיין עושים פרומושיין לאלבום, ויש לנו כמה פסטיבלים בקיץ.


אתה מנגן בעיקר מטאל מלודי בימינו, מה הגישה שלך לט'ראש שאיתו התחלת?

הוא עדיין הכי טוב שיש! לומר את האמת, אף פעם לא ממש הבנתי את הדת' מטאל, אבל ט'ראש/ספיד בהחלט. בדיוק ראיתי את Anthrax בהופעה בעיר המגורים שלי פה בפינלנד והם אדירים! אם תקשיב טוב לנגינה שלי, תשמע את השפעות הט'ראש גם ב Ancient Rites וגם ב Imperia, זה הסגנון שעליו גדלתי והוא עדיין גורם לי לעשות הדבנגינג. אז למרות שהיום אני מנגן הרבה יותר מלודי, הריפים הבסיסים קרובים לאלו הישנים, בסופו של דבר אין הרבה הבדל אני חושב.


אתם הייתם אחת הלהקות היחידות בסצנת המטאל הפינית בזמנו, לצד להקת Stone, הכרתם את האנשים מהלהקה ההיא?

בטח שהכרנו אותם, כולם הכירו. גם חגגנו איתם כמה פעמים ומיותר לציין שגם הופענו ביחד, אבל ההבדל היה, לפחות עבורי, שהם היו להקת הלסינקי, ואנחנו טאמפרה, החשיבות שלהם הייתה לעיר שלהם - עיר הבירה והכי גדולה בפינלנד, ושלנו לעיר שלנו, השנייה בגודלה שם. הם היו להקה חשובה מאד וכנראה גם יותר טובה טכנית, אבל כשהם התחילו להיות יותר פרוגים באלבום השלישי שלהם, אנחנו נהינו יותר הארדקור, כך שיכול להיות שהמקורות שלנו היו שונים, כמו הגישה שלנו לט'ראש וספיד מטאל. למרות זאת, הם היו והם עדיין ח'ברה נחמדים..


מה גרם לכם להתפרק/להפסיק?

עשינו הרבה הופעות ב 5 שנים לחוצות, הוצאנו אלבומים, סינגלים, EP, ועשינו יותר ממאה הופעות בתקופה די קצרה, ההופעה האחרונה הייתה בפסטיבל Ruisrock, פסטיבל חשוב בפינלנד. אחריו החלטנו על חופשה, הרגשנו שהיא מגיעה לנו, רק שכנראה שכחנו לחזור ממנה..אבל לא התפרקנו, אף אחד לא עזב או הועף או משהו. כשנפגשנו שוב זה היה כאילו זה קרה אתמול, וגם לא דיברנו על פירוק או משהו דומה. זה היה טבעי שפשוט נמשיך, אבל לכל אחד יש דברים אחרים לעשות, בכל מקרה – תמיד שמרנו על הלהקה במודעות שלנו.


מה אתה חושב על סצנת המטאל העכשווית בפינלנד? ציפית שהיא תגדל כל כך?

ממש לא ציפיתי לזה, בתקופה ההיא לא היתה אפילו להקה אחת שהצליחה ממש באופן בין לאומי. היחידה ששמעו עליה מחוץ למדינה הייתה Hanoi Rocks. היו כאלו שניסו להופיע בחו"ל, ואנחנו הצלחנו קצת. בסצנה המקומית היה דווקא טוב, אני זוכר שנתנו ראיון למטאל האמר האנגלי, והעיתונאי היה בשוק שיש עוד להקות מטאל בפינלנד חוץ מ Prestige, זה מצחיק מאד בהשוואה למצב עכשיו. יש לנו להקות שמוכרות מיליונים במטאל וברוק, ואפילו זכינו באירוויזיון! אפילו הזוכה בתחרות "כוכב נולד" שר שירים של Iron Maiden! המדינה כולה באמצע תנופה של יבוא מוזיקלי, וזה לא רק במטאל. אני חושב שזה נהדר.


אילו להקות מקומיות אתה אוהב?

אני שומע הרבה להקות שלהן אני עושה את עטיפות האלבומים, יש לי חברה בשם Dark Grove ואני אוהב להקשיב ללהקות האלו בווליום גבוה כשאני עובד על העטיפות שלהם. האחרונות שאהבתי הם Korpiklaani, וגם להקה בשם Airut. אחת ההפתעות הטובות שבאות מהמדינה היא להקה בשם Ironica.


מסר אחרון למי שאהב והכיר את הלהקה?

כמו שאומרים, הט'ראש זורם בעורקינו! הייתי רוצה להכניס ציטוט מהאלבום הראשון שלנו, שאומר הכול:

"I am your predator
You can´t escape
I´m always after you
You can´t run away"


[ לראיון באנגלית ]

[ פרסם תגובה / קרא תגובות (3) ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כל הדרכים מובילות לעשור - סקירת הופעת העשור לאלבום הבכורה של Walkways

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[17/05/2024]
Nailien Invasion - השקת אלבום
[06/04] Metal Carnival
[27/04] Prowlers - Warfare
[29/04] Break the cycle
[23/05] Prey For Nothing - 15 years of Violence Divine
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::