תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
Dusturbed
Disturbed
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: ראיונות ::

05/10/2011
אלי דאלי - תפילה מתכתית
מאת: עדי כהן
מרואיינים: אלי דאלי, יוצר פרוייקט "תפילה מתכתית"

פרויקט "תפילה מתכתית" הוא הבייבי של אלי דאלי, מתכנת וגיטריסט אלמוני יחסית מנתניה אך גם מטאליסט לא קטן, שהחליט לשלב בין אהבתו להבי-מטאל לבין ניגונים מוכרים מהמקורות והתפילות. אלי ניגן בעבר במספר הרכבים, בין השאר בלהקת הרוק "אי שקט", ולמרות שאינו בא מרקע דתי הוא מגדיר את עצמו כמסורתי. "אל נורא עלילה", "אדון הסליחות" ומחרוזת שירי חנוכה מקבלים עדנה מחודשת כשגיטרות מנסרות מחליפות את מקום השופרות, וגם לא תמצאו כאן חזנים ופייטנים – הפרויקט אינסטרומנטלי כולו. רבים מהארץ ומהעולם כבר הספיקו להתרשם ולהזכר בחוויות הילדות מבית הכנסת בדרך קצת אחרת, אך מי שאינו מכיר את המקורות עלול לחשוב שמדובר בהבי-מטאל לכל דבר. ניתן לשמוע את כל הפרויקט בחינם ברשת, ולרגל אווירת החגים שבפתח אין זמן טוב מזה.

השילוב של מטאל ופזמוני תפילה נשמע כמו שילוב של שני דברים מעולמות מנוגדים. לדעתי צריך לא מעט אומץ כדי להוציא פרויקט כזה לאור. איך בעצם הבשיל הרעיון?

בשביל להבין איך הבשיל הרעיון, צריך להבין קצת יותר מי אני – מצד אחד, אני חובב רוק כבד בכלל, וגיטרות בפרט, עוד מאז שהייתי ילד, ועוד הרבה לפני שאפילו התחלתי לנגן בגיטרה. יחד עם זאת, יש לי גם זיקה לעולם היהדות. הרעיון הבשיל מתוך "הרעב" שלי למוזיקת רוק כבד, מהסגנון שגדלתי עליו, אבל כזאת שתשלב את שני העולמות.

האם ידעת מראש שזה הולך להיות פרויקט נרחב, או שסתם הקלטת שיר בהשראת חג פה ושם, ואז הבנת שיש לך משהו טוב ביד?

לפני שנים רבות, עוד לפני שחשבתי לעשות פרויקט גדול, רציתי לעשות עיבוד הבי-מטאל ללחן של הפיוט "אל נורא עלילה". באיזשהו שלב, חשבתי שזה יכול להיות אדיר - לעשות אלבום שלם של עיבודי רוק כבד ללחנים יהודיים. כשהתחלתי ליישם את הרעיון בפועל, כלומר, כבר כשהקלטתי את השיר הראשון - זה כבר היה אחרי שהחלטתי שמדובר בפרויקט ולא במשהו חד פעמי.

אני חייבת לומר שזו אחת הפעמים היחידות שאני מצטערת שאי אפשר להוריד או לקנות אלבום. מדוע הפרוייקט שוחרר לשמיעה חופשית במייספייס? האם יש תכנונים להוציאו כאלבום?

תודה רבה! הפרויקט שוחרר לשמיעה חופשית ב- MySpace ו- ReverbNation, ורוב החומרים גם נמצאים ב- YouTube. הסיבה היא שרציתי שאנשים יוכלו להאזין ולהנות מהעשייה המוזיקלית, תוך כדי העבודה על האלבום. בהחלט יש תכנונים להוציא עותק פיזי, וזה גם הולך להיות בקרוב מאוד!

ספר קצת על תהליך ההקלטות והאנשים המעורבים בו.

רוב האלבום ככולו הוקלט בשני אולפנים: האולפן של יורם שדה, שבו הוקלטו הגיטרות, הקלידים והבס, ואולפן "אודיופיל", שבו הוקלטו התופים. אני מנגן את כל תפקידי הגיטרות באלבום – חשמליות, אקוסטיות וקלאסיות. יחד איתי מנגנים יורם שדה - קלידים וגיטרה בס, ורפאל חברוני - תופים. יורם שדה גם עשה את המיקסים, ויחד איתי את ההפקה המוזיקלית. גם יורם וגם רפאל מוזיקאים מאוד מקצועיים, כל אחד בתחומו, ומאוד מנוסים בתחום המטאל והרוק. החיבור בינינו היה טוב.

למען האמת שמתי לב שלא מעט מטאליסטים, כולל אני, דתיים לשעבר או מסורתיים. מדוע אתה חושב שהתופעה כל כך נרחבת? האם אתה חושב שמטאל הוא "הצד השני", המרד בדת, או אולי להפך – שאלו דווקא שני צדדים המשלימים זה את זה?

אני בכלל לא חושב שהמטאל הוא מרד בדת. אולי להפך – אני שם לב שאמני מטאל רבים הם אנשים מאמינים בצורה כזאת או אחרת. הרבה מאוד מהתכנים בעולם המטאל עוסקים ברוחניות ובמיסטיקה. אני לא רואה סתירה בין מטאל ובין אמונה ודת. בהופעה של Ozzy Osbourne בארץ לפני כשנה, ראיתי לא מעט אנשים דתיים בקהל. אפילו Ozzy בעצמו אמר לקהל מספר פעמים במהלך ההופעה "God bless you". בסופו של דבר הכל מגיע מאלוהים, גם הרוק!

אני חושבת שבתקופת החגים, במיוחד בראש השנה והימים הנוראים, יש תחושה מיוחדת באוויר, מן אנרגיה של התחדשות ונקיון ושזה זמן מצוין לעשות בו חשבון נפש. האם "תפילה מתכתית" היא בעצם חשבון הנפש או התפילה האישית שלך? האם דרך הפרויקט למדת משהו על עצמך?

בהחלט יש אוירה של התחדשות, כחלק מהשנה החדשה - מעין תחושה של "דף חדש". צפיתי לא מזמן בראיון של להקת KISS משנות ה-80, מהתקופה שבה הם החליטו להוריד את האיפור הכבד שהם נהגו להופיע איתו. הם אמרו במילים כאלו או אחרות שהאיפור היה סוג של "הקרנה" החוצה של משהו באישיות של כל אחד מהם ושהוא לא היה רק בבחינת "מסכה". אני חושב שהאופן שבו הבאתי לידי ביטוי את הניגונים היהודיים והפרויקט כולו הם סוג של החצנה של מי שאני, יהודי ורוקיסט.



האם יש לך שאיפות לקרב את הקהל הדתי למוזיקה קצת שונה ממה שהם רגילים לשמוע באמצעות החומרים האלה? האם יש כאן איזו אידיאולוגיה של קירוב לבבות?

השאיפה שלי היא לעשות רוק כבד מהסוג שגדלתי עליו, ושאנשים יהנו מהעשייה המוזיקלית בלי קשר לרקע שלהם. הפן היהודי בפרויקט בהחלט משפיע – מצד אחד חובבי מטאל ורוק שאין להם זיקה רבה ליהדות נחשפים לניגונים יהודיים, ומצד שני - אנשים דתיים, או כאלו שיש להם זיקה ליהדות, נחשפים לרוק כבד. כך שבאופן עקיף יש פה פוטנציאל לקירוב לבבות. כבר מספר פעמים כתבו לי אנשים ברשת שהמוזיקה מהפרויקט מחזקת בהם את האמונה ואת האהבה לארץ.

איזה סוג תגובות גרר הפרויקט, האם היו כאלה שטענו שמדובר ב"חילול קודש" ושאתה "מתחזה"?

רוב התגובות היו חיוביות ביותר והגיעו מקשת רחבה של אנשים – חילוניים, מסורתיים, דתיים... רבים סיפרו לי שהזכרתי לי להם חוויות מהילדות הרחוקה, הליכה לבית הכנסת עם הסבא, חוויות מהחגים, ועוד. מורה נחמדה אחת כתבה לי שבמהלך שיעור בבית הספר שקשור לפיוטים, היא הראתה לתלמידים שלה קליפ שלי ב- YouTube והם התלהבו מאוד. מאזין אחר כתב לי שהוא מאוד אהב את העיבוד של "אדון הסליחות" ושזה הדבר הכי קרוב לתפילה שהוא חושב שהוא יגיע אליו. הפרויקט זכה לחשיפה רבה מאוד במדור היהדות של Ynet, וכן לחשיפה באתרים נוספים ברשת העוסקים במוזיקה ו\או ביהדות. היו מעטים מאוד שהגיבו בצורה לא חיובית, אבל זה זניח.

יותר ויותר להקות מטאל פונות למקורות או להיסטוריה היהודית לשאוב מהם השראה. הבולטת ביותר היא כמובן Orphaned Land, אבל גם Amaseffer, Distorted, Salem ועוד רבות כבר עשו דברים דומים. בעצם, הרעיון עצמו לא ייחודי, אבל אני חושבת ש"תפילה מתכתית" מתבלטת בזכות הביצוע המוקפד והמחושב. מה אתה חושב על העניין?

אני לא טוען שהמצאתי את השילוב בין תכנים יהודיים ורוק. עשו ועושים את זה. לדעתי הפרויקט לא שגרתי בכלל, גם ביחס לפרויקטים אחרים, והייחודיות שלו היא בכך שהוא אינסטרומנטלי, בסגנון הבי-מטאל קלאסי מסורתי, מהסוג שהיה נפוץ מאוד בשנות ה-80, ובכך שהוא גם מאוד ממוקד: לא רק קטע אחד או קטעים בודדים מהפרויקט עוסקים בעיבודים לניגונים יהודיים, ושאר הקטעים בנושאים אחרים, אלא כל הפרויקט כזה.

מה ההשפעות שלך מעולם המטאל?

ההשפעות שלי הן בעיקר הבי-מטאל קלאסי –Dio, Ozzy Osbourne, Iron Maiden, Judas Priest, ועוד. הרבה מאוד גלאם מטאל – Whitesnake, Dokken, Motley Crue, Ratt, Winger, ועוד. זה יהיה נכון מאוד להגיד שאני מושפע מאוד בעיקר מההבי מטאל ומההארד רוק, של שנות ה-80. באוסף האלבומים שלי אפשר גם למצוא לא מעט אלבומים של להקות מטאל מז'אנרים יותר קיצוניים כמו Coma Of Souls של Kreator, אלבומים של Overkill, Death, ועוד.

בעצם, מי שלא מכיר את הגרסאות המקוריות יכול בקלות לחשוב שמדובר בשירי הבי-מטאל לכל דבר. האם אתה מתכוון לנצל את היתרון הזה ולצאת מגבולות הארץ, לשווק את הפרויקט כהבי מטאל פרופר גם לכאלה שלא מכירים את המקור?

אני מוכרח לציין שאפילו בארץ לא כולם מזהים את כל הלחנים משום שחלק מהלחנים שעשיתי להם עיבוד מוכרים פחות. מבחינתי, כל מי שמוצא עניין בפרויקט מוזמן מאוד להאזין. בגלל שאנחנו חיים בעידן האינטרנט כבר קיבלתי תגובות רבות על החומרים גם מאנשים שחיים בחו"ל, שפשוט נהנו להאזין למוזיקה בתור חובבי מטאל ורוק. מבחינתי, הכל פתוח. היות ומדובר בחומרים אינסטרומנטליים, קל יותר להגיש אותם לקהל בחו"ל.

מדוע בחרת לתת לגיטרה לשיר את הפיוטים? האם יש אמירה מסויימת בכך שהכל אינסטרומנטלי, האם זה נועד להקל על המאזינים שרגילים לצרחות של גיטרות על פני פייטנים וחזנים?

אני חובב מאוד גדול של גיטרות, ובתור אחד שכזה, רציתי לעשות אלבום שבו הגיטרה היא "הזמר". עוד כילד, לפני שהתחלתי לנגן, אחד הדברים שהכי אהבתי בעולם הרוק הכבד הוא הצליל של הגיטרה החשמלית. פשוט רציתי לתת לגיטרה, או ליתר דיוק, לגיטריסט, את כל הבמה.

האם יש תכנונים להעלות את הפרויקט כמופע? האם יש לך פרוייקטים אחרים בתכנון?

בהחלט יש שאיפה כזאת, אבל כרגע – רוב המאמץ הוא בסיום הפקת האלבום, שבעזרת השם עומד לצאת גם לחנויות. לגבי ההמשך, הכל פתוח. ישנם עוד הרבה לחנים מעולם היהדות שאני רוצה לעשות להם עיבודי הבי-מטאל. יש לי גם חומרים מטאליים משלי שאני מקווה להקליט בעתיד, אולי אפילו לשלב חומרים מקוריים יחד עם עיבודי רוק כבד ללחנים יהודיים.


להאזנה לאלבום (נכון לרגע זה, לפני מסטרינג)

[ פרסם תגובה / קרא תגובות (7) ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כל הדרכים מובילות לעשור - סקירת הופעת העשור לאלבום הבכורה של Walkways

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[23/05/2024]
Prey For Nothing - 15 years of Violence Divine
[06/04] Metal Carnival
[27/04] Prowlers - Warfare
[29/04] Break the cycle
[17/05] Nailien Invasion - השקת אלבום
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::