Main Menu
Main: Interviews | Articles | News
Reviews: Albums | DVD | Shows
Scene: Events | Photos | Forums
Misc: Updates | Movies | Videos
About: Magazine | The Staff
Advertise: Events | News
OnTour
Disturbed
Feed Us Go Hebrew Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: Concert Reviews ::

17/05/2018
משיקים בניחוחות המזרח - סיקור הופעת השקת האלבום של Yossi Sassi and the Oriental Rock Orchestra

כתב: יאיר אבלסון
צילם: אלון לווין


יוסי סאסי וחברי האורקסטרה עבדו קשה על הוצאת האלבום החדש, Illusion Of Choice. היום הם הגיעו כדי להציג לנו חלקים ממנו, יחד עם קצת מוזיקה מאלבומים קודמים, בהופעת השקה מרעננת ומעולה. פרוגרסיב, מטאל, אוריינטל ונגיעות ג׳אז התחברו להם ויחד עם חברים שבאו להתארח עשו ערב של כיף ורקיעות רגליים.

הלהקה עולה לבמה ובתיפוף עדין ופריטת מיתרים מתחילה עם Kardia, השיר שפותח את האלבום החדש. החליל הרך (שעליו מנגנת בתו של יוסי - דניאל סאסי) מתחבר עם הבוזוקיטרה של יוסי, וחליל הנאי (יוגב לוי) נותן עוד עומק. הצטרפות הבס המהיר (אור לוביאנקר) מקפיצה את כולם וצלילים שמכניסים אותנו לקצב של צעד תימני ממלאים את מועדון ה״הוואנה״. יוסי פונה לקהל ואומר שלום לכולם, ״אנחנו התחלנו״ ומיד עובר לPalm Dance, שיר בו התארח במקור רון ת׳אל (יוצא Guns & Roses) בהקלטת האלבום Roots & Roads. עם תחילת הריף המזרחי המוביל שומעים את הסימביוזה בין מזרח ומערב, בין ה״מעוואלים״ שהגיטרה מעבירה לדיסטורשן, סימביוזה שתלווה אותנו במהלך כל הערב הזה ועוברת כחוט השני בכל אלבומיו של יוסי. יוסי ודניאל קופצים עם הקצב ויוסי נותן צעד תימני קל בין ״היי״ אחד למשנהו ואז, במעבר חד אופייני לפרוג, הריף המזרחי נשאר מאחור והקצב משתנה למטאל כבד יותר, חורך יותר, ויוסי ובן מתחילים ״שיחת״ סולואים מהירים שעוברים ביניהם, מלאי דיסטורשן ומתיחות מיתרים. השיער של הצופים עף לכל עבר. יוסי ואור כורעים ברך ומנגנים אחד אל השני כמו במעין דואט וכמו במעבר החד הקודם מתבצע שוב המעבר חזרה אל הריף המזרחי, כמו גל נושא שמעביר את התמה של השיר וקשה להתעלם מההנאה על הפנים של חברי הלהקה.

״ערב טוב לכולם, פתחנו עם Kardia ואז Palm Dance ועכשיו נעבור לשיר מהאלבום החדש Art of the Problem״. פתיחה מהירה וקצבית עם כל הכללים בהרמוניה נהדרת ממשיכה למקצב שמכתיב אור ואחד אחרי השני מצטרפים אליו יתר הכלים, תחילה חטיבת הקצב משלימה מהלך עם התופים והדרבוקה ואז הגיטרות מצטרפות ונותנות נפח לשיר ואליהן מצטרפים החלילים. המקצב משתנה מספר פעמים, תוך שמירה על הבסיס הפרוגי של השיר כשהגיטרות נותנות נופך יותר מטאלי והחלילים נותנים אופי יותר אוריינטלי.

״כמו שאתם יודעים בזכותכם אנחנו כאן היום״ אומר יוסי לקהל. ״אתם שלחתם אותנו אל האי היווני, קרו בו כל מיני דברים מעניינים... היינו סגורים בו במעין חופשת הקלטה - לאכול, לישון ולנגן כל היום - ויצאו דברים קסומים מאותם רגעים. הקטע הבא הוא אחד מאותם רגעים קסומים ביוון והוא נקרא Maktoob״. תחילת הנגינה בפריטת הבוזוקי מהבוזוקיטרה של יוסי, אליה מצטרפת הגיטרה הנוספת (בן עזר) ולאחר שנכנסים החלילים העוצמה נכנסת עם קצת דיסטורשן וריפים ולראשונה יוסי נותן קצת מקולו בשירה עדינה.



יוסי מציג את הלהקה, ולאחר מכן הלהקה ממשיכה למשהו ישן יותר, משהו מRoots & Roads. הקאנון (שראל הכהן) מרחיב ומעמיק את סקשן המיתרים של החבורה העליזה והשמחה הזו, ולאחר מקטע עם טעם אוריינטלי הקצב נכנס ואיתו הדיסטורשן והכובד שנותן חלק מהסגנון הייחודי של סאסי. לשיר מצטרפת ספיר ג׳יי פוקס, שמוסיפה את הרוך הנשי יחד עם עוצמות הקול שלה לשיר.

יוסי עובר לרגע לאנגלית כדי להודות לחברים שהגיעו מחול. ״במסגרת המוזיקה כשפה שמחברת בין כולנו יצא לנו לפגוש אנשים מקסימים ובין היתר יצא לנו לפגוש באדם מקסים שעבר הרבה ועוד נראה אותו הרבה עם ההרכב שלו, אוסוג. הרשו לי להזמין לשיר הבא את אביטל תמיר!״. אביטל עולה עם מנדולינה חשמלית ובליוויו וליווי יתר חברי הלהקה הם פותחים בשיר Root out מתוך Roots & Roads. יוסי שר ולאחריו אביטל מצטרף לשירה. החיבור של הקולות שלהם, שניהם רכים אבל עוצמתיים, נותנים תחושה שונה, משהו אחר ומקסים ורך. אביטל מנגן חלק ממקטעי הסולו על המנדולינה שלו, ובזמן שבן מלווה בגיטרה אביטל ויוסי מבצעים את השיר בעיבוד שונה מעט מהמקור, עיבוד מצויין לטעמי .

״נעבור למשהו אחר? יאללה!״ . אביטל עוזב את המנדולינה והריפים עוברים למשהו רועם וחזק יותר, כשאביטל עובר לקול ת'ראשי וקשוח בשיר Choice עם מטאל בעל סאונד ישן וקשוח שמרביץ בנו תורה עם קצב "שמח" וכיפי. בסיום השיר יוסי פונה אל הקהל עם וידוי כואב (תרתי משמע).״ אני בדרך כלל לא משתף יותר מדי, אבל חשוב לי שתדעו שיש לי דלקת מסויימת בכתף וזה פוגע ביכולת שלי היום. ההחלמה ארוכה וזה יהיה תהליך, אני על תרופות של סוסים בערך כי אמרתי שלא יכול להיות שאני לא אעשה את זה היום, אז אני לפעמים טיפה מפספס ואם אתם תופסים איזה פספוס, אז תדעו שזה כי הראש רוצה אבל הגוף,מה לעשות קצת חצי כוח בגלל הכתף.״ אור מחליט שהוא לא יכול לפספס את ההזדמנות וזורק שגם אצלו יש אותו דבר ואם הוא פספס, זה בגלל הכתף.

השיר הבא חוזר הרבה זמן אחורה, אל אלבום הסולו הראשון של יוסי - Melting Clocks. הקצב הגרובי של Ain't Good Enough מזכיר לי מעט את Dream Theater פרט לשירה של יוסי, שהיא עמוקה הרבה יותר וג׳אזית יותר - כבר אמרתי שילוב של ג׳אז עם פרוג עם מטאל? למרות דבריו של יוסי לפני השיר, סולואים של יוסי ובן נטולי פספוס (ככל ששמעתי) הם מהודקים, מדוייקים וכל שבירת קצב שמתבצעת במהלך השיר מגיעה בזמן ובלי חוסר כלשהו. או שהחומרים לסוסים עובדים, או שזו המקצועיות והמקצוענות שלו שמשחקת תפקיד ועושה את שלה. אני דווקא מהמר על השני.



הקטע הבא הוא Monad - הקהל צוהל ומוחא כפיים עם הכניסה לקטע, ובזמן שהחלילים נכנסים רקיעות הרגליים והליווי של הקהל נשמעים במקום. גם פה יוסי לא מתאפק -הלמות הלב עם המקצב חזקות מדי והוא מקפץ בצעד תימני ומפזז על הבמה תוך ניגון. ״לפני הפאוזה המתודית, כמו שאומרים״ אומר יוסי ״אנחנו צריכים להזמין אדם אדיר, אתם כבר תראו למה אני מתכוון, מוזיקאי אדיר ומיוחד. אנחנו מזמינים את רוס ג׳נינגס ואת ספיר ג׳יי פוקס, וזה Reveal!״.

השיר נפתח בא-קפלה של שלושת השרים, במבנה קולות והשלמה מצויינים, ואחריהם נכנסים הכלים. לבימה עולה סולן להקת הפרוג מטאל הבריטית Ross Jenings, שנותן את הטון המוביל בשיר בזמן שספיר ויוסי מלווים אותו בשיר שבהקלטתו באלבום הוא השתתף. "ברכות" הם שרים, אבל מה שקורה פה זה שילוב של רכות, הרמוניות, מנגינה מקפיצה וקצב שמתחבר לכל הנימים ובקושי רב אני מצליח לא לקפוץ, כדי שלא יתפרק לי הגב.

הלהקה יורדת מהבמה פרט לבסיסט אור, שמסביר שהוא מעלה את הרצועה, ומבהיר ש"מי שמנגן יודע מה אני עושה". אור מפיק המון פיקים ופריטות על בס חמישה מיתרים בזמן שהלהקה נחה קמעה, נותן אנרגיה לקהל ומזרים צלילים שכל אוהבי הבס מצליחים להתאחד מאחוריהם, צלילים שמגיעים ממעמקים ומרעידים את הרגליים והלב דרך הרצפה. יוסי עולה ומתחבר אף הוא, הוא מתחבר גם אל הנגינה והשניים, יחד עם התופים, ממשיכים לנגן את היצירה, פרוג במיטבו.

״בין הופעה להופעה יש לנו המון זמן מת, זמן המתנה, אז מג'מג'מים הרבה. מכל הג'אמים שעשינו בכל מיני מקומות נולד הקטע הזה, Explorientals״. הקטע עובר ברצף מתוזמן היטב מכלי לכלי, כל אחד נותן את המקטע שלו, מתחילים בדניאל (הבת של יוסי) על החליל, משם לאור, אחר כך מקטע נגינה של בן, משם ספיר בקטע אימפרוביזציה (במקור) ואז לדרבוקה (רועי פרידמן) . במקטע הדרבוקה אנשים מבינים שזו חטיבת קצב, אז נותנים לו גם כפיים. כמו כל ג'אם טוב, המעבר בין ה"כלים" הולך חזור ושוב וגם כאן חוזרים למקטע שירה של ספיר ומשם לסולו גיטרה מהיר של בן כשלאחריו, על אותו ביט בסיסי (שהוא הבסיס לג'אם, עליו כל יתר הסקשן מתלבש) כולם מתחברים חזרה.

״חברים תודה לכולם שבאתם, שתמכתם. אנחנו בעצם סוגרים עכשיו מסע. מסע של סקיצות, אחריו באולפן הבית שלנו, בג׳אפה, משם לאי היווני הרגוע להקלטות, ואז חזרה לג'אפה. וזה היה מסע באמת מופלא. וצריך להפרד, אבל לא ניפרד בלי טעימה נוספת מרוס ג'נינגס!״.

רוס וספיר חוזרים לבמה ל-The Religion Of Music, מהאלבום הקודם, וכולם חוגגים את האלבום החדש במה שניתן לתאר כמעט כאורגזמה של סאונד משובח ומדוייק, ולמעט תקרית מיקרופון שהחליט לנסות להתאבד בנפילה על רוס שלא באמת הפריעה לאף אחד (ואף גרמה לצחוק קל על הבמה ובקהל) השיר זרם בצורה מופלאה, נתן חשק לעוד, לשמוע את האלבום ובכלל לחזור לבסיס של יוסי סאסי והאורקטסרה.


לגלרייה המלאה

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: Share ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: Search ::
 
:: Album Reviews ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: Updates ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: Events ::
[14/03/2024]
Structural - "Decrowned" release show
[30/03] Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: All Rights Reserved © Metalist Magazine 2002-2014 ::                                                       ::::