אני, יפן ופרידמן – יומן מסע עם אור לוביאניקר
צילום: derya engin ועמי בורנשטיין
קוראים לי אור לוביאניקר- וחזרתי מסיבוב הופעות אירופאי כנגן הבאס של מרטי פרידמן, סטפן פורטה ויוסי סאסי כחלק מה- "Guita r universe 2012".
7 מדינות, 15 הופעות ו- טוטאל של 20 ימים אינטנסיביים של שגרת טורים.טוב, האמת שבשבילנו הנגנים, היו 30 הופעות- היות וניגנו פעמיים בערב- סט אחד של יוסי ואחד של מרטי.
יש הופעה אחת שיש קונצנזוס לגביה- ההופעה בטולוז, צרפת, הייתה טובה במיוחד. האולם היה מפוצץ לחלוטין, האנשים יצאו מגדרם, הקהל היה חם מאוד והתגובות היו מדהימות.
אבל יש גם הופעות פחות מוצלחות- במונטפליה שבצרפת חצי מהצוות היה חולה- כולל מרי, הטור מנג'ר שלנו והסיבה שבגללה הכל רץ חלק. אנשים לא יכלו לתפקד, מה גם שהסאונד היה זוועה, ניגנתי זוועה וסיימתי את הערב עם ציפצופים היסטריים באוזן אחת, ועוד בפעם היחידה בטור שהשתמשתי באטמים. חה!
בברצלונה מרטי נתקע במעלית וצנח איתה כמה קומות כשהוא תקוע בפנים. מיותר לציין שהוא הגיע לאותה הופעה שלא במיטבו… היה בלאגן גם באיטליה.. בהתחשב בעובדה שההפקה במקום לא הייתה ערוכה להופעה עם הציוד המתאים (או עם ציוד בכלל) הובטח לנו עוד ערב מלא חוויות.. מזל שעודד "עבדד" גזית התותח היה שם להציל את המצב.
במעבורת לאנגליה שכחנו את שי יפרח, המתופף, וכמעט נסענו הלאה לדרכנו. כשגילינו, כמובן שחיכינו עד שאנשי האבטחה יביאו אותו אלינו. מי אמר שלא דואגים למתופפים?
החיים באוטובוס ימים על גבי ימים היו החלק המהנה ביותר בסיפור הזה.באוטובוס כמובן, אחרי ההופעות עם בקבוקי ג'ק, טחינה גולמית ו17 אנשים מגניבים שנופלים אחד על השני (פיזית… ניסית פעם להכין קפה באוטובוס שלוקח פניה חדה שמאלה?) מצד שני
יש גם ימים שבהם אתה רוצה שהעולם יתפוצץ- לדוגמה, כשהייתי חולה ועם צוואר תפוס אחרי לילה של שינה לא טובה במיטה המרווחת (50 ס"מ על מטר בערך) באוטובוס ועוד להופיע באותו ערב. זה יכול לחרפן בן אדם.
כמובן שגדלתי על מגהדת'. בתור גיטריסט מטאל צעיר מרטי פרידמן היה אחד מההשפעות הגדולות ביותר עלי וחלק מהאלבומים האהובים עלי וסולואי הגיטרה הזכורים לי ביותר שייכים לו. ללא ספק שאחד מרגעי השיא בחיי עד כה היה לנגן את Tornado of Souls ו-Thunder March בפעם הראשונה יחד איתו…זו חוויה שלא אשכח בקרוב.
ליוסי סאסי הגעתי דרך הלהקה שלי, Oceanic- חברי ההרכב היו בקשר עם יוסי טרם הגעתי ודיברו איתו על האפשרות שיפיק אלבום או לפחות כמה שירים. יוסי השמיע לנו חומרים מאלבום הסולו שלו טרם יציאתו ואהבתי מאוד את החומרים מההשמעה הראשונה, זה נשמע לי כמו חיבור טוב בין הגיטריסטים והמוסיקה הכבדה שאהבתי פעם לבין התחכום שאני נוטה להעדיף היום. דווקא במהלך ההקלטות, יוסי גילה הרבה חיבה כלפי נגינת הבס שלי, באופן שפיצה על העמימות שהפגין קודם לכן, והבכי שלי התחלף בצחוק מלבב וקשתות בענן מכל עבר.
מרטי פרידמן הוא אישיות מורכבת- ויש לו כל מיני טקסים משלו: לפני כל הופעה היינו מתכנסים במעגל, שמים ידיים במרכז וצועקים קללות ביפנית איזה דקה או שתיים, לאחר מכן מסיימים ב- "!!!!YEEEEAAAHAHHH" גדול ועולים לתת בראש. או למשל שהבן אדם ממש אוהב חריף, בקטע מוזר. הוא מסתובב בכל מקום עם סוג של תבלין גרוס חריף בתיק, שהוסיף פחות או יותר לכל דבר שאכל.
אני לא יודע אם זה מפתיע, אבל את כל ההופעות מרטי ניגן עם גיטרה, כבל ומגבר. זה הכל. סאונד אחד כל ההופעה ישר ולעניין. אני מאוד הערכתי את הגישה הקיצונית הזאת. לטענתו, נמאס לו לחפש ולשחק עם פדאלים. וגם ככה "הכל באצבעות".
התמזל מזלי לקבל חסויות מחברות שונות- Dingwall Basses בנו במיוחד בשביל הטור את אחת הבסים הטובות שניגנתי עליהן בחיי,יש את Taurus Amp מפולין סהואילה לספק לי מגברים ופדאלים וכמובן את DR Strings שדאגו להטביע אותי במיתרים.
כמו כל מוזיקאי, אני מתעסק כרגע בכל מיני דברים. במישור הפיננסי – אני משמש כנגן שכיר להקלטות והופעות ומלמד מוסיקה. מלבד זאת אני חבר ב- OCEANIC המלכים ואני מנגן בפרוייקט פיוז'ן מהחלל החיצון יחד עם בן עזר ושי יפרח הגאונים מההרכב של יוסי. חוץ מזה, אני עובד קשה על לייצר תוכן איכותי לערוץ יוטיוב שהפך למקור של הרבה מהצלחתי בשנה האחרונה, אתם מוזמנים לבקר בו ואף להשאיר איזה קומנט או שתיים.
לכל הפרוייקטים שלי אני מאחל את אותו הדבר-הצלחה רבה בארץ ובחו"ל, אלבומים מרובים, טורים מרובים ובנים זכרים עם שפם.