בלאק מטאל – חלק ג'
אם היתי גר במדינה אחרת , לבטח היתי צוחק כשהיתי שומע על קיומן של להקות בלאק מטאל מישראל.
בלאק מטאל בארץ הקודש? אותו מקום שבו נמצא הכותל המערבי והר הבית ואותו מקום שבו ישו הלך על המיים?
אותו מקום שבו קיימת מלחמת חורמה אינסופית בין היהודים והמוסלמים?
הרי המוזיקה הזו נולדה במטרה ללעוג ולגדף את הנצרות על כך שבמסעות הצלב שלה הטילה אימה והשתלטה על אירופה.
אז למה היהודים האלה מתערבים? ואולי הם בעצם שרים על נושאים אחרים?
בדיוק כמו שלנו קשה להבין את העובדה שבמדינות ערב שומעים מטאל ככלל ובלאק מטאל בפרט (לעיתים אפילו מטאל ישראלי) כך יתקשה העולם החיצון להבין
את הקשר בין ישראל לז'אנר הקיצוני הזה.
תחילת הדרך
הבלאק מטאל המסורתי התפתח בעולם כזכור החל מאמצע שנות השמונים כאשר oystein Aarseth הידוע בכינויו אירונימוס ו Christian vikernes הידוע בכינוים Varg vikernes ו Count Grisnackh התחברו לחומר המוזיקלי האנטי נוצרי של הלהקות הותיקות Bathory השוודית ו Venom האנגלית ויחד עם התחושה שהם יכולים להלחם בנצרות ולשחרר את מדינתם מהכיבוש הדתי הזה הם החליטו לקחת את המוזיקה צעד אחד קדימה ולהפוך אותה לקיצונית ומרושעת יותר.
קיצוניות זו נראתה מוגזמת אפילו למעריצי Venom שגיכחו וטענו ש Venom עצמם לא התכוונו לנושא הזה ברצינות כה רבה.
פחות או יותר באותה תקופה זאב טננבוים הקים את Salem והחל להתכתב עם אירונימוס האגדי(Mayhem).
השמועה מספרת שאפילו ישנה תמונה של אירונימוס עם חולצה של Salem.
זאב התכתב גם עם וארג ויקרנס (Burzum) ושלח לו את השיר Million's Slaughtered העוסק בנושא השואה , כתגובה שלח וארג מכתב ובו הוא מציין שהמוזיקה מעולה אך הוא לא אוהב את המילים ושצריך להכחיש את השואה בכל תוקף.
זאב לא שתק והשיב מכתב בו הוא מזמין את וארג לישראל לטעום מנחת זרועו של העם היהודי.
כעבור זמן מה קיבל זאב בדואר פצצה שלמרבה האירוניה הוכנה על ידי אירונימוס עצמו שלא ידע שהיא הולכת להישלח לידידו הישראלי.
ב 10.8.93 נרצח אירונימוס על ידי וארג ויקרנס בעקבות חילוקי דעות.
המוזיקה של Salem מעולם לא היתה בלאק מטאל טהור כמו של Mayhem ו Darkthrone ותמיד שילבה בין דת' מטאל מסורתי וריפים של בלאק עם תבלין נוסף אוריינטלי\מזרחי שלא היה מקובל בסגנון המוזיקלי הזה.
בין השנים 1986-1990 שיחררה הלהקה 3 אלבומי דמו כשהאחרון מביניהם מוכר כ 1500 עותקים ומסדר ללהקה חוזה בחברת התקליטים הגרמנית Morbid Records
2 האלבומים שיצאו דרכה Kadish ו Creating our sins מכרו יחדיו כ 40,000 עותקים ברחבי העולם ואף צולם קליפ ששודר מספר רב של פעמים ב MTV בתוכנית האגדיתHeadbangers ball שבאותם שנים תמכה בעולם המטאל ואף הכתירה את הלהקה יחד עם המגזין Kerrang כאחת מ 10 ההבטחות של עולם הרוק הכבד.
בשנת 1998 הוציאה Salem את אלבומה השלישי A Moment of Silence דרך הלייבל הישראלי B.N.E כשאחד מהשירים הוא גרסת כיסוי לשיר של Pink floyd.
בדצמבר 2001 חתמה הלהקה על חוזה ל 3 אלבומים עם חברת התקליטים הגרמנית KMG ודרכה הוציאה לאור את אלבומה הרביעי Collective Demise שזכה לשבחים כמעט בכל מגזין נחשב ברחבי העולם.
ירושליים (עיר שלוש הדתות?)
למרות שסיילם היו החלוצים בתחום הזה הם לא היחידים שנגעו בהצלחה.
בעיר ירושלים צמחו שתי להקות שזכו להפצה והכרה בינלאומיות.
הותיקה מביניהן היא Melechesh שהוקמה בשנת 93 על ידי אשמדי כפרוייקט יחיד ומאוחר יותר צורפו אליה נגנים נוספים.
Melechesh מנגנת בלאק מטאל מסופוטמי והושפעה בעיקר מ Absu האמריקאית עד שבשלב מאוחר יותר צירפה אליה בתור מתופף את Proscriptor המוח שעומד מאחורי Absu ויחד הם הקליטו שני אלבומים.
גם הבלאק מטאל המסופוטמי אינו עוסק בענייני השטניזם כנגד הנצרות אלא בענייני המזרח התיכון ומסופוטמיה הלא היא
ארם נהריים ההתישבות הבבלית העתיקה בעלת התרבות העשירה או במילים אחרות עירק של ימינו.
תופעת שילוב הצלילים האוריינטלים בתוך המטאל לא היתה חדשה מאחר ולהקות כמו Salem ו Orphaned Land כבר שילבו צלילים כאלה מספר שנים לפני כן אך למרבה האירוניה רוב חברי Melechesh לא נולדו בישראל וספגו את האוירה האוריינטלית מילדות אלא רכשו אותה עם הזמן.
בבל היא בירת מסופוטמיה ובאופן מקרי כל אחד מחברי הלהקה בא מרקע שונה – סיפור מגדל בבל טיפוסי בעוד שבלהקה מנגנים כיום ארמני , אוקראיני(יהודי) , פלסטיני , ואמריקאי.
גם Arallu , הלהקה הירושלמית הבולטת השניה החלה את דרכה כפרוייקט יחיד.
הוגה הרעיון וכותב הלחנים והמילים הוא מוטי – בוטצ'רד ממעלה אדומים שבפאתי ירושלים שבשנת 97 החליט לצרף את בן(לימים הקלידן של Aeba הגרמנית) להרכב כמתופף קבוע ועוד שני נגני session להקלטות בלבד.
פרוש השם arallu הוא במקור שד שלקוח מהנקרונומיקון (התנ"ך השחור) ותפקידו הוא לשחוט את כל מי שמאמין באל כלשהו בתוך חומות ירושלים.
הרעיון הכללי מאחורי שירי הלהקה הוא מלחמת החורמה שמתנהלת עם המוסלמים בארץ והעובדה שהלהקה מאיזור מעלה אדומים וירושלים איזור עקוב מדם ולחימה כמעט תמידית
רק מחזקת את האמוציות שניתן למצוא בתוך השירים של arallu.
באחד מהראיונות לעג בוטצ'רד ללהקות הנורווגיות ששרות על מלחמות אך מפחדות להגיע לארץ ,בוטצ'רד טען שהאמין ללהקות האלה וחשב שהן באמת רציניות אך הגיע למסקנה
שהם חבורת זייני שכל שהוליכו אותו שולל.
אם הגדרתם של Melechesh "בלאק מטאל מסופוטמי" נשמעת מוזרה הרחיקו Arallu והגדירו את סגנונם כבלאק מטאל ברברי מסופוטמי.
ללא ספק מעבר להגדרות ניתן לשמוע את ההשפעה של Melechesh בתוך שיריהם אך arallu קיצוניים יותר מהירים יותר ותוקפניים יותר.
Arallu מופצת ברחבי תבל על ידי החברות Raven music הישראלית וThe end records האמריקאית ואת שני אלבומיהם הפיק זאב טננבוים סולנה של Salem שהפיק אלבומים ללהקות ישראליות נוספות.
לקראת סוף שנת 2002 החליף בוטצ'רד את כל נגני ההרכב בנגנים קבועים וביחד החלו לעבוד על אלבומם השלישי.
Jerusalem Burns
העיר ירושלים זכתה לארח את הפסטיבל Jerusalem Burns (ירושלים בוערת) שהוא למעשה אירוע הבלאק מטאל המשמעותי והחשוב ביותר שנערך בישראל מאז ומעולם.
האירוע אמנם לא הכיל אך ורק הרכבי בלאק מטאל אך ללא ספק היתה להם נוכחות מרשימה.
האירוע שנמשך יומים נערך בהפקתו של בן (Arallu , Aeba) שהצליח להשיג מימון חיצוני של כ 40,000 ש"ח.
המממן היה יוסי יעקובוביץ ,אדם בן 40 ,בעלים של מועדון קטן ב"מגרש הרוסים" בירושלים שנקרא בתחילה Y.A ומאוחר יותר שונה שמו ל Y-milk .
בן תקלט באופן קבוע במועדון והציע את ההצעה הנ"ל לבעלים שנענה בחיוב.
לפי התכנון המקורי האירוע היה צריך להתקיים בים המלח אך כדי לא לקחת סיכונים מיותרים הוחלט לבסוף לקיים אותו במועדון "התעשיה" המזוהה יותר מכל עם סגנונות המוזיקה האלקטרונית.
באירוע השתתפו Azazel הותיקים לצד Dalmerots Kingdom שנכחדו כבר ואת שרידיהם ניתן בימינו לראות\לשמוע בהרכבים אחרים , Arafel הרכב הפולק בלאק שעומד להוציא את אלבומו הראשון בקרוב ו God Blood הרכב בלאק מטאל קפריסאי.
בנוסף להרכבי הבלאק הופיעו להקות נוספות עם נוכחות ירושלמית אבסולוטית כמו Shworchtsechaye , Stone Of Tears , Blood shot eye ו סרטן השד.
אחד מההרכבים הקטנים שהיו אמורים להופיע דרשו מההפקה לקנות להם 10 מגשי פיצה ולשכור להם רכב צמוד שיסיע אותם לאירוע ובחזרה. לטענת בן הפסטיבל יכל להיות גדול יותר
לולא הרכבים ישראלים היו מתנהגים כאילו הם סופרסטארים.
הסתבכויות
התקשורת הכתובה בעיקר הביעה התעניינות מדי פעם בהרכבים המחרתיים שצמחו במדינה.
היו אלה בעיקר המקומונים שראיינו הרכבים קיצוניים בציפיה לתפוש פליטות פה של חברי ההרכב.
הביטויים בעלי הערך שהתקשורת חיפשה היו "שטן" , "דם של חתולים" , "טקסי פולחן" וכו ולא פעם הם הצליחו להשיג את מבוקשם.
בראיון ש Arafel העניקו לעיתון מעריב בתחילת דרכם סיפר סולן הלהקה על האופי האנטי ציוני של הלהקה (הסתבר לבסוף שזו היתה דעתו האישית) ועל סרטים שצולמו למאפיה הרוסית.
כמובן שהעניין תפש כותרות ודובר עליו לא מעט אך עם חברי Melechesh למשל הסיפור היה סבוך יותר.
בראיון למקומון ירושלמי חברי הלהקה השתמשו ב"מילים האסורות" מה שהוביל במהרה לחקירה משטרתית בעוון שטניזם שאסור על פי חוקי מדינת ישראל.
לבסוף הלהקה מצאה את השקט אך ורק כאשר עזבה את הארץ.
הדור החדש
בימינו קיימות בארץ 2 להקות בלאק מטאל שהשאירו טעם טוב בפה מההופעות הלא רבות שלהן אך מחסור בחומר מוקלט ותדירות נמוכה של הופעות מונעות מהן לצבור קהל מעריצים רב יותר.
חברי Bartholomeus Night הם חיבור בין Dalmerots Kingdom ובין Hymnes Of Hades אליהם הצטרף יגל בעמדת הבאסיסט.
בשנת 2000 שנה לאחר הקמת ההרכב נולד הדמו הראשון The End Of Time .
למרותה שהלהקה הופיעה רק פעמיים היא הספיקה לחלוק במה עם ההרכבים הגדולים בארץ כגון Nail within , Lehavoth ו דיסטורטד.
ב 27/01/03 תפיץ הלהקה מיני אלבום שיכלול 5 שירים וחומר נוסף שהוקלט בהופעתם האחרונה.
Winterhord אפופת המסתורין קיימת כשנתיים בהן הספיקה להופיע 4 פעמים בעיקר לצד להקות בלאק אחרות.
השנה (2002) חיממה הלהקה את Aeba הגרמנים ובעבר הופיעה לצד Arafel ו decayed soul.
ללהקה עדיין אין אלבום דמו אך הם הפיצו ברחבי הארץ הקלטה חיה של ההופעה לצד Arafel.
ששת חברי הלהקה מתגוררים באיזור נהריה והקריות וההדים שנשמעים סביבה מבשרים רק טובות.
עד מתי?
תופעת העלמות הבלאק מטאל מהכותרות ברחבי העולם ופריחתו המחודשת של הדת' מטאל גרמה לחלק מהלהקות הישראליות לשנות את הסיגנון המוזיקלי בו התחילו את דרכן.
קיימות מספר השערות לגבי התופעה , השערה אחת היא שהלהקות רוצות להשאר בכותרות ולהמשיך לגרור קהל להופעותיהם והמניע להחלטה כזו יכול להיות בעיקר מניע כלכלי אך כידוע הרכבים ישראלים לא ממש יכולים להתפרנס מהמוזיקה שהם יוצרים ולכן השערה זו נשארת בערבון מוגבל.
השערה אחרת היא שהלהקות פשוט מיצו את הסגנון המוזיקלי עד תום והחליטו לגוון, ותתכן גם האפשרות שהרכבים פשוט מאסו במקורותיו של הבלאק מטאל המסורתי וגילו שכל ההווי והתיאטרליות סביבו הן לא יותר מאשר בלון מנופח שהתפוצץ.
בשנת 95 הוקמו Azazel ו Lehavoth שתי להקות שניגנו בלאק מטאל מסורתי שמושפע מאד מהסצינה הנורווגית.
שני ההרכבים פעילים מתמיד גם בימינו אך במתכונת מוזיקלית שונה.
Lehavoth שהוקמה על ידי יובל "מולך" וגל כהן הפיצה בשנת 95 את הדמו "ברית העורבים" אך כעבור זמן מה הפסיקה הלהקה את פעילותה בעקבות השירות הצבאי של חבריה.
בשנת 2000 חזר ההרכב לפעילות מלאה עם ליין אפ חדש שכלל את ניר דולינר כמתופף , חיים הרשע כגיטריסט ואסף עינב(שעוד ידובר עליו בהמשך) כגיטריסט שני אך הפעם כבר לא כלהקת בלאק מטאל אלא כלהקת ברוטל דת' בעיקר שמשלבת בתוכה אלמנטים נוספים רבים כגון גריינדקור והארדקור.
באותה שנה הקים אסף עינב החיפאי את Azazel שפעלה במשך השנים כלהקת בלאק מטאל מסורתית שניסתה בכל כוחה אך ללא הצלחה להשיג חוזה הולם באחת מחברות התקליטים.
Azazel הופיעה עשרות הופעות והשתתפה ברוב האירועים הנחשבים כדוגמת Jerusalem Burns והחליפה אינספור נגנים במהלך השנים אך לא חדלה מלפעול כל הזמן למרות השירות הצבאי של חלק מחברי הלהקה ומכשולים אחרים , בימים אלה עובדים חברי הלהקה על ה Ep החדש שלהם שיקרא
"Another Bloody Vengeance" סגנונם המוזיקלי הנוכחי של ההרכב נע בין דת' לבלאק מלודי.
יתכן שהצד המלודי של הלהקה הגיע כחלק בלתי נפרד מחברותו של אסף עינב בהרכב הגלאם מטאל המעולה Crossfire
הרכב נוסף ששוה איזכור וזכה להכרה מסויימת הוא Bishop Of hexen שמקורו היה מרמת השרון.
ההרכב המיסתורי הצליח להשיג חוזה בחברת Hammerheart והוציא דרכה ב 97 את האלבום Archives Of An Enchanted Philosophy אך אל תטעו , זוהי לא אותה חברת Hammerheart ההולנדית שאחראית על הוצאותיהן של להקות כמו Septic flash,macabre ו Primordial אלא חברה קוריאנית עלומת שם שהצעתה סיפקה את חברי ההרכב.
הסגנון המוזיקלי של ההרכב היה קודר ואטמוספרי במיוחד ובאחת הסקירות נכתב שהלהקה היא ללא ספק להקת בלאק אך ללא ה "מטאל"
לסיכום:
עשרות הרכבים קטנים נוספים קמו ונפלו עקב גיוס לצהל של חברי ההרכב , מחסור בתקציבי תפעול ואיבוד העניין בבלאק מטאל בפרט ובמטאל בכלל.
השאלה הגדולה העומדת על הפרק היא האם בעוד 5 שנים מהיום הרכבי הבלאק שפעילים היום בארץ ימשיכו להתקיים והאם יקומו הרכבים חדשים שיחשפו למוזיקה ולהווי ,ואם יחשפו אז למה בדיוק?
לבלאק הפרימיטיבי והטהור של תחילת שנות התשעים או לבלאק המלודי\תעשייתי של שנות האלפיים.
מה שבטוח הוא שאת כל הישיגיו של הבלאק בארץ וההכרה שהשיג בעולם בעיקר בתחילת דרכו על ידי salem , Melechesh והרכבים נוספים לא ניתן יהיה למחוק.