"דפיילר" חופר – על בלאק מטאל וקהל ישראלי

אוי, דוק הטיפש, נגע הסמים תפס אותך גם כן? פטר אמר, פטר הזהיר, אבל אחרי קריירה של 18 שנה עם ויידר העדפת לזרוק הכל בשביל התחושה הזאת של הסמים. טיפש, ועוד איזה טיפש. ויידר ידידיי, אינה מקובלת בארצם כמו שאורפנד לנד מקובלת פה. ויידר הם האביב גפן של פולין – הם הרכב הרוק המוביל. לא סתם הם חיממו את מטאליקה וסליפנוט בהופעות שלהם שם. זה נחשב כבוד עצום ידידיי.
דוק מוחלף על ידי בחור גדול וסימפטי מלהקה פולנית אלומת שם אחרת, כדי לאייש את עמדת המתופף הנחשקת של ויידר. זוכרים את ההופעה שלהם פה? כל מתופף באשר הוא, וגם אלה שאינם מתופפים ואינם עסוקים בלהימעך תחת גלי האדם שהתנפצו על הבמה, הסתכלו בהשתאות על העבודה של ההוא, הגבוה, הרזה, המסטול. ואחרי ההופעה הוא עוד אמר שזו הייתה אחת החלשות שלו. או שהסמים היו הנשק הסודי שלו, או שפשוט איבדנו את אחד הנכסים הגדולים ביותר של המתופפים בעולם. המהירויות של דוק, הדיוק המרגיז הזה, והסאונד או גאד-דאם, הסאונד של הבייס דראם שמכה ללא הרף הוא בלתי נשכח. אם לדייב לומברדו יש איזשהו מקביל פולני בעל נטיות הרס עצמי ענקיות – זהו דוק ללא ספק. אז מוסר השכל בנוגע לדוק ידידיי, סמים זה רעעעע, תתרגמו את זה כמה שבא לכם לשלל השפות אותן תבינו.
עכשיו בואו נעזוב רגע את הפולנים בשקט, ניקח נשימה קטנה ונראה מה קרה לנו השבוע במטאל הישראלי. בצפר מרימים הופעה נוספת, ברתלומיוס נייט חוזרים לת"א אחרי שקט יחסי במקום אפל לא פחות מהם, ואורפנד לנד מנסים עוד פעם את כוחם בחיפה, בדחייה של חודש. למעשה עכשיו הם צריכים להיות כבר בדרך למקסיקו לפתוח לקריאטור (את הצורה? לאאא). תנו לי להתייחס ללהקה הזאת, ברתלומיוס נייט, אליה בקושי התייחסתי אי פעם, שלא בצדק.
אנחנו נמצאים בתקופה פחות או יותר מפוקחת של המטאל פה בארץ. גם הזאטוט בן ה-12 ששומע קריידל אוף פילת' לצד ספולטורה יודע מה טוב בשבילו. הוא יודע שאורפנד לנד וסאלם אוטומטית זה טוב בשבילו, כי זה אורפנד לנד וסאלם – לא צריך בכלל לפרק את האקסיומות האלה לשום צורה, כי הקהל תמיד מצביע ברגליים. הוא יודע גם שאיטרנל גריי זה טוב בשבילו, ובצפר זה מצויין בשבילו – כי בתוך תוכו הוא אוהב ניו מטאל – ובצפר מרשים לו לשחרר את זה. הוא לא בטוח בנוגע ללהבות, הוא יודע שזה היה טוב בשבילו – ועל הנייר הם טובים באותה צורה, אבל לא ברור מה עתידם כבר שנה. הוא יודע שברתלומיוס נייט זה טוב מאד, גם אם הוא לא משוגע על בלאק מטאל, כמטאל קיצוני זו רמה אחרת לגמרי. מנגנים טוב, נשמעים טוב וגם מיוחדים למדי. למה הנוסחה הזאת לא עבדה להם כמו שצריך?
אפשר להתלונן על למה לדת' מטאל הולך ועד שיש להקת בלאק מטאל טובה בארץ היא לא מצליחה באותה הליגה. אבל לדעתי הכל תלוי כמובן ברמת המודעות וההכרות עם החומר ועם הלהקה. ברתלומיוס נייט התחילו בשקט בשקט כפרוייקט צד של TKOR ושל רפאים – ואז נהייתה להקה, וגם ההופעת בכורה שלה הייתה די שקטה. את החשיפה האמיתית הם קיבלו בהופעה בתמונע וכמה זמן אח"כ בהופעה מוצלחת מאד במטאליסט-פסטיבל הראשון. אבל מאז כאילו נעלמו עקבותיהם. הם הופיעו המון – אבל משום מה לא דיברו עליהם באותו הרושם כמו הרושם הראשוני. יצא להם EP, יצא להם דמו – ואף יצא להם אלבום ממש מוצלח – אבל איפה הם ואיפה איטרנל גריי? לדעתי זה כמה נכון או לא נכון הם שיחקו עם הקלפים שלהם.
בתור להקה שהיא די עוף מוזר בצמרת המטאל הישראלי, היא מרגישה מחויבת להשריש את מסורת הבלאק מטאל – וזה אומר כל האפלה והפחד שאמור לבוא מהז'אנר – ולא רק הבל פה עם ריח רע שבוקע מגראולים וגיטרות מונמכות לדרופ בי. כל האחריות של הז'אנר הזה נמצאת להם על הכתפיים. להם ולאראלו – שבחרו להוציא את עצמם מהמשחק. בעצם גם ברתלומיוס נייט בערך בחרו לנסוע בדרך צדדית, ועד כמה שהבנתי הם די מרוצים ממנה. ההופעה החדשה של ברתלומיוס נייט תתקיים במועדון הדאנג'ן, מקום הידוע באווירה המיוחדת שלו, ש-"שחור ואפל" הוא בגדר האפור בהיר במונחים שלו. עורות, אלכוהול, שרשראות ואיפור הן סטנדרט קבוע שם – ונראה לי שהלהקה מתאימה למועדון יותר מאשר אורפנד לנד מתאימים לבומבמלה.
אין לי שמץ של מושג איך יהלום הדאנג'ן כמועדון הופעות (ועדיין מעניין אותי איך המוסד עשה זאת לפני כמה שבועות, כי ביקורות משוגעות עדיין לא שמעתי) אבל באופן כללי – אם מועדונים שכבר רגילים לעדרי לובשי השחורים, שהם אנחנו, אז אני אומר וואלה בכיף. אולי אין בזה את ההוד וההדר של ההאנגר 11, או את הבית חם/קר של הבארבי, אבל העיקר שאפשר לדבר עם בעלי המקום – כיאה לזיון השכל שלי מהשבוע שעבר.
השאלה שאני מעלה פה היא – יש הרבה מאד אנשים ששומעים בלאק מטאל בארץ. אין לי כלים לעשות אומדן אבל לפי חנויות התקליטים, הבלאק מטאל תופס יותר מהדת' מטאל, עד כמה שזה משנה. מה לעשות, מייהם, דימו וקריידל מוכרים יותר מקניבל, דת' ומורביד. ויתהפך העולם, כי בהופעות הדבר הפוך לחלוטין. להקות דת' מטאל מביאות 300 עד 500 איש להופעה, בעוד להקות בלאק מטאל מסתפקות בקהל של פחות מ-200. איך זה?
לדעתי זה כבר שם קו הבדלה חזק שמיד אעסוק בו בין שני טיפוסים של מאזין המטאל הישראלי. לא, לאו דווקא בגלל שהוא בא מברית המועצות או מאשכנז הישנה, אלא בגלל שהוא טיפוס שסולד מהתוצרים הישראלים – בגלל שהם לא ברמה של חו"ל. המטאל הישראלי, אמרתי זאת פעם אחת ואומר זאת שוב, הוא כמו הכדורסל הישראלי. יש בו המווון פוטנציאל – והוא באמת ברמה של הפרובינציות של שאריות ברית המועצות לפחות ומדי פעם גם הרבה יותר, כנראה בגלל האופי החפרני של היהודים באשר הם. יש גם להקות אצלנו בבית ברמה של אנגליה או סקנדינביה. ברתלומיוס נייט, לצורך המקרה, לא נופלת לדעתי מזייקלון או מאקרקוק. ולא רק הפטריוטיות מדברת בפי, כי אם התכלס הכללי. אבל יש אנשים שפשוט סולדים מזה בגלל שזה כל כך נגיש להם. לא בדיוק אליטיזם אומנותי, יותר כמו הניסיון (שבסופו של יום הוא די פטתי, אבל מצד אחר – כולנו פטתים. אנחנו שומעים רעש, לא מוזיקה) של לראות מעבר למה שאנחנו יכולים לאכול בכפית, עד כדי שיש כאלה ששוכחים שפה בארץ יש אחלה חומר מוזיקלי וחבל על ההתעלמות הזאת.
ברתלומיוס נייט עשו שנה שעברה הופעת השקה שלא עלתה כל כך יפה. לא ברור למה, יש הרבה אנשים שאוהבים אותם ומוצאים את האלבום שלהם אבן דרך במטאל הישראלי – סוף כל סוף אלבום בלאק מטאל טהור, לא קיטשי כשל עזאזל ולא ברברי ונוטה למזרחית לייט כשל אראלו. מאז בישוף אוף הקסן, ששייכים לתקופה של לפני האינטרנט, לא יצאה חיה כזאת, וברתלומיוס נייט הוכיחו שהחיה עדיין חייה.
לדעתי אם ברתלומיוס נייט ימצאו את האיזון המבוקש בין רמת התודעה של הקהל שלהם להופעות שלהם (עקב סלידה ספציפית ממרבית הקהל הישראלי של חברי להקות בלאק מטאל אחרות – נוצר רושם שכל הבלאק מטאל הישראלי נמצא באותה קלחת. מה שממש לא נכון) לבין האווירה אותם הם מנסים להקרין. ההופעה בדאנג'ן יכולה להיות הדבר הכי נכון לקריירה שלהם, אפילו יותר מהופעת ההשקה.
אם עסקנו בהופעות, אורפנד לנד רוכבים על סוס חזק בחו"ל, אבל עקב ההופעה האחרונה שלהם במועדון התאטרון הם צריכים לרענן את הקהל שלהם. הדחייה של ההופעה לאפריל לדעתי תעשה להם רק טוב – ותיצור מתח גדול יותר בין הופעה להופעה. כיום כל מטאליסט ישראלי, אפילו שונא אורפנד לנד, הספיק לתפוס אותם מנגנים חומר מהמבול (להוציא אולי כאלה שצצים מהחור שלהם רק לכבוד הפסטיבל השנתי) והופעה שכולה המבול היא מרתקת על הנייר, והכרחית לחלוטין בשביל לרענן את הרפרטואר של הלהקה. כמו כן, אם תשחררנה הלהקה חומר חדש בקרוב – זה יהיה אולי הדבר היחיד שיכול להיחשב צעד יותר חכם מלהמשיך ולהמתין להזדמנות שהקהל יהיה צמא להופעות של אורפנד לנד שעטות עלינו בשנה האחרונה כמו… מבול?
צר לי שת"א תמיד יוצאת מקופחת מבחינת רמת הופעה מעניינת, והצפון, הבית שלי, יוצא מורווח דווקא שם. בתחילה הייתה זו הופעת הבר מצווה במבצר שוני, ועכשיו ההופעה בסיטי הול עם נגנים אורחים על כלי קשת, מקהלה ומוטי ספון, שהוא בכלל דבר מבורך. בכלל אנשים צריכים לשמוע יותר מוטי ספון. חבל שאין לו תוכנית טלוויזיה.
מסר חשוב לשבוע: הקהל הישראלי מתחלק לשני חלקים, כדלקמן. החלק שבא להופעות מסיבות השמורות לו (והן מפורטות בגדול ל: כי מתחשק לי 60%, כי אני אוהב הופעות 30% כי אני אוהב את הסגנון 10% ואלה שבאים סתם כי חברים שלהם באים לא נחשבים. פוזרים מוזמנים להפסיק לשלוח לי מיילים) והחלק שפוסל הופעות בגלל אליטיזם אומנותי שהוא לא ישמע דברים מהארץ או שמהסיבה הריאלית, חוויית הופעה בכלים המוגבלים של חברות ההגברה הישראליות לא תגיע לרמה של וואקן, דונינגטון ואוזפסט. או שהם שונאים מטאליסטים באופן כללי, ומתכחשים לעובדה שהם כאלה. רוב הבלאקרים מגיעים מהסוג השני, וזה כנראה למה ברתלומיוס נייט לא מצליחה כמו איטרנל גריי למרות שהמסלול הוא זהה. מצד שני – הקהל של אורפנד לנד הוא הרבה יותר קופרטיבי, ואני מדבר על לפחות 400-500 אנשים שנוהרים לכל הופעה בכל מחיר בגבולות הארץ. זה נקרא בעברית, ידידיי, "מועדון המעריצים".
מסר מנותק באופן כללי: עלתה לאחרונה טענה באוזניי שאין מספיק הבי מטאל, פאוור מטאל וספיד מטאל ישראלים. אני מת על האלה שמתלוננים. הם רוצים ייצוג כמו Dio אבל סטלה מאריס לא טוב להם מספיק. הם רוצים את Symphony X הישראלית אבל משום מה Damnnation לא מדברים אליהם. הם אשכרה רוצים לשמוע להקות כמו Hirax ו-Kreator אבל לא שומעים Hangman. גבירותיי ורבותיי, הבעיה היא לא בלהקות. הבעיה היא בכם. רוצים הבי / פאוור / ספיד מטאל ישראלי? תקימו לבד.