הגורו דווין – ראיון עם Devin Townsend
דווין טאונסנד, אחד מהחלוצים המרכזיים של הפרוג מטאל המודרני, ואחד האומנים עם הקטלוג מוזיקה העשירים האמיצים והמגוונים ביותר שאפשר למצוא, מגיע לנגן לנו בהופעה בישראל. הבחור, שהתחיל בין השאר כסולן באלבום סולו של סטיב וואי, המשיך משם לפרויקט האולטרה-כבד Strapping Young Lad ומשם לקריירת סולו פוריה וענפה במיוחד – ממשיך להנפיק אלבומי מופת בז'אנר, ועכשיו גם מגיע בפעם הראשונה בקריירה הארוכה שלו לישראל. לכבוד זה דיברתי עם אחד האנשים היותר נחמדים בתחום, שמדבר על הכל – מפרויקט הזרגים הענקיים ועד האם DTP תמשיך להתקיים.
היי דווין, מה שלומך?
לא רע בכלל. אתה הראיון האחרון להיום ומחר אני חוזר לטור, מה שנקרא חי את החלום 🙂 והכל ממש טוב בצורה מפתיעה.
אנחנו מדברים לכבוד הביקור המתקרב שלך בישראל. פעם ראשונה?
כן. עוד לא הייתי בישראל. וזה מעניין, כי כל פעם שפגשתי ישראלים הסתדרתי איתם ממש טוב. אתם ניגשים ישר לעניין ואני אוהב את זה. אין לי כוח לזיוני שכל. ולטור הזה קיבצנו כמה מדינות שזו תהיה פעם ראשונה שלי שם כמו ישראל יוון ורוסיה וזה יהיה מרגש.
איך זה שעוד לא הופעת פה?
נדיר שהאומן הוא מי שמחליט איפה הוא יופיע. היו כבר גישושים בעבר, אבל צריך שההצעה תהיה אפשרית לוגיסטית ועד עכשיו זה לא קרה. עכשיו, עם ההצלחה של Transcendence וזה שאנחנו מנגנים באזור, סוף סוף עשה את זה אפשרי.
אתה מגיע כחלק מהטור של Transcendence, איך היה הטור עד עכשיו ואיך הקהל מגיב לאלבום?
הטור היה טוב מאוד אבל אני עושה את זה כבר כלכך הרבה זמן רצוף שהוא כמו התמזג לי עם הטורים שבאו לפניו. כבר קשה לי להבדיל ביניהם. באמת שהכל מתערבב לי. אבל זה לא שאני מתלונן, אני שמח שיש לי עדיין עבודה. במיוחד בנישה הזאת שאני נמצא בה זה לא דבר מובן מאליו. אבל נראה שהאלבום מאוד פופולרי.
אתה עדיין אוהב אותו?
כן, אני עדיין אוהב אותו. לפחות חלקים ממנו ולאו דווקא את החלקים שאהבתי כשעשיתי אותו כי מחלק נמאס לי וחלקים אחרים אני ממש אוהב. אבל זה משתנה כל הזמן. אני בעיקר אוהב את התהליך שכולל דברים שאני לא אוהב. חלקם קלים וחלקם ממש לא. מעל הכל, התהליך כולל אלמנטים של גילוי עצמי, ומשם באה המוזיקה. אני אדם מונחה מטרות ולכן אני מחפש רגעים של בהירות ושלווה ולשם אני חותר בתהליך.
חלק מהתהליך באלבום הזה, היה שאתה מוותר על קצת מהשליטה האבסולוטית שלך בהפקה. איך אתה מכתיר את הניסוי הזה?
ברטרוספקטיבה, אני חושב שכל מה שוויתרתי, בעצם החלפתי במשהו אחר. הוויתור על השליטה היה חלק מהחזון שלי לאלבום הזה. אבל הוא בא ממקום פרקטי ולא אלטרואיסטי. יש מקורות ליצירתיות שנמאס לי מהם. מטאל הוא אחד מהם. פשוט אני מרגיש שנגמר לי הדלק שם. אז אני נעזר באחרים בשביל לתדלק את היצירתיות בחלקים האלה.
בואו נדבר על קצת זיינים ענקיים ב 10 מיליון דולר (פרויקט העש שדווין עובד עליו), איך הולך עם זה?
הולך טוב מאוד וגם לאט מאוד. הפקה ענקית שחייבת להיות בדרך מאוד מסוימת אחרת היא תהפוך לפרודיה. וזו לא פרודיה. אז כדי שהחזון יהיה נכון זה חייב להיות רציני וזה דורש עוד הרבה עבודה ממני. אז אין לחץ בכלל.
ההפקה הזאת היא תגובת נגד לעומק והרצינות שב Transcendence?
זו בעצם פרספקטיבה שונה על אותו נושא. עשיתי הרבה מאוד מוזיקה, וכל מה שאי פעם עשיתי היה ההגדרה של מי ומה אני באותה תקופה. העש לא שונה, הוא דרך נוספת לראות איפה אני בחיים. על פניו, הוא אולי נראה פחות אופטימי מהאלבום, אבל הוא בסך הכל דיי דומה.
האם Devin Townsend Project ייקחו חלק בהפקה?
אני עדיין לא יודע. בהפקה הזאת אני כן מאוד בשליטה. והגעתי עם הלהקה מן וייב חדש שאני לא בטוח שאני לחזור אחורה למקום שהם עושים רק מה שאני רוצה. ובהפקה הזו אני רוצה שליטה מלאה, אז אני עדיין לא יודע אם זה יתאים.
לאחרונה נשמע שאולי אתה מרגיש שהגעת למיצוי עם DTP
חשבתי על זה הרבה והגעתי למסקנה שטעיתי. DTP ימשיך. הייתה תקופה שהצטברו לי כמה קשיים עם ההרכב. הרבה בגללי. באוסטרליה הייתה לנו פגישת להקה ששם הכל עלה לפני השטח. הדברים שהצטברו גרמו לי לרצות להפסיק עם זה. אבל עם קצת מאמץ התגברנו על העניינים האלה. ממש כמו בנישואים, היינו צריכים לעבוד קצת על הקשר. והבנתי כמה אני אוהב לעבוד עם החברה האלה וכמה הם חשובים לי.
אתה מתגעגע לכאוס שבימי Strapping Young Lad?
אני לא מתגעגע לכאוס. לפעמים כשאני מבין כמה החיים שלי היום בשליטה, אז רומנטית אני מתגעגע לתקופה ההיא. אבל מספיקה מחשבה קצרה בשביל להבין שלא באמת. לא הייתי רוצה לחזור לזה. קל להסתכל אחורה במשקפים ורודים. כשאני בוחר במשהו אני עובד על זה וזה עדיף לי פי מיליון מאשר לזרוק הכל ולחזור אחורה.
הסאונד שלך התפתח עם השנים לכיוון מאוד מסוים. תמיד גדול מאוד ונקי מאוד. וזה למרות שהקטלוג המוזיקלי שלך הוא אחד המגוונים שיש. חשבת על לנסות דברים אחרים לגמרי בסאונד?
כן. אני חושב על זה הרבה. אבל זה לא משהו שפשוט אשנה, צריך למצוא איפה ומתי לעשות את זה שיתאים.
ואני מרגיש שהסאונד שמזוהה איתי הוא משהו שנוצר דיי לאחרונה. זה שיש כשה סאונד שמזוהה איתי מאוד עוזר. חלק מההצלחה של טרנסנדנס היה אותו זיהוי של הסאונד הזה איתי. אז הייתי שמח לשנות למשהו אחר אבל DTP זה לא המקום לזה. וחוץ מזה שאם תיקח ממני את הפרו טולז, הסאונד שלי לא כזה נקי ודיי סלופי.
מה אתה מכין להופעה בישראל?
מצד אחד אני רוצה לעשות קצת קצ' אפ עם חומר ישן, כיוון שלא היינו פה מעולם.אבל, הסט האחרון שלנו מאוד מוכיח את עצמו כמוצלח עד עכשיו. אז כנראה שנבצע אותו עם אולי כמה שינויים קלים ותוספות לכבוד האירוע.
ואני בטוח שיהיה מעולה. גיליתי שאני ממש לא יודע הרבה על ישראל אז חיפשת קצת עליה. אבל כמו שאמרתי, עם האנשים שפגשתי, שבאים מישראל, הסתדרתי ממש טוב וחיבבתי אותם. אז אני חושב שיהיה מעולה.