סיכום השנה – פרוגרסיב מטאל

שנת 2004 מסתיימת לה, והגיע הזמן לכמה מילות סיכום על מה שעברנו בשנה החולפת בפרוגרסיב רוק ובמטאל. שנת 2004 הייתה רוויה בהוצאות אלבומים של הלהקות המובילות, וברוב המקרים ניתן לומר כי האלבומים היו מוצלחים.
האלבומים הטובים של השנה:
מבחינתי, קשה לי לשים את האצבע על אלבום אחד שהיה בולט מעל האחרים בצורה יוצאת דופן כי היו הרבה אלבומים מצוינים, לכן אתמקד במספר אלבומים טובים שאהבתי במיוחד השנה ושגם הצליחו בשוק.
אלבום הסולו של Jordan Rudess לא אכזב, יחד עם סוללת הגיטריסטים שהביא עימו; סטריאני, מורס, גרג האוויני מור, סיפק ג'ורדן אלבום וירטואוזי, מלודי וטכני כהרגלו.
אלבום נוסף שהיה בין הטובים ביותר ששמעתי בכלל בשנים האחרונות הוא אלבום הקונספט של Ayreon- The Human Equation, שבו אריאן לוקאסן איחד את ברית נאט"ו של המוסיקאים האהובים עליו ויצר אלבום סוחף עם עלילה מרתקת ודרמטית שמתפתחת לאורך 100 דקות על 2 דיסקים.
להקת Evergrey הביאה לנו את The Inner Circle וסיפקו את הסחורה כרגיל עם מלנכוליות, אגרסיביות והפעם גם שילבו תזמורת קטנה ואפילו את אשתו של טום אנגלונד(זמר הלהקה), חבל רק שהם לא באו לארץ.
להקת הפרוג מטאל הבריטית Threshold הפתיעה אותי הכי מכולם, עם אלבום מצוין, מלודיות מנצחות והופעה מרשימה, שגרמו לכך שהאלבום הזה הוא אחד מהנחרשים ביותר אצלי השנה.
גם בתחום הניאו-פרוג הייתה לנו שנה נפלאה, כאשר The Flower Kings הביאו לנו את האלבום "אדם וחווה" בו דניאל גילדנלאו הוא כבר חבר רשמי בלהקה, ורויינה סטולט מוכיח שהרעיונות המוסיקליים לא נגמרים לו אף פעם. במקביל השתתף סטולט גם בסייד-פרוג'קט הנפלא The Tangent שהוציאו את אלבומם השני The World that we Drive Through, שמבחינתי הוא הרבה יותר טוב מאלבומם הראשון, ומשלב בין הרוק המתקדם של שנות ה-70 לבין הפרוג מטאל של שנות ה-90.
להקת ניאו-פרוג נוספת שהוציאה אלבום ראשון לאחר 4 שנות הפסקה היא IQ הבריטית שהביאה לנו את Dark Matter הנפלא.
ולא אוכל לפסוח על אלבום הסולו החדש והממכר של Neal Morse – One שיצא לפני כחודש, והפתיע אותי מבחינת ביצועיו וההלחנה שבו.
חרף העובדה שדרים ת'יאטר לא הוציאו השנה אלבום, הם הוציאו DVD של הופעה שצולמה בטוקיו ב-26.4.04, ולטעמי זוהי ההופעה המצולמת הטובה ביותר של הלהקה עד היום.
האלבום המפתיע של השנה:
שנה שעברה כתבתי בסיכום 2003 שלדעתי Threshold לא יתקדמו בעתיד, ולכן אלבומה החדש של הלהקה שיצא בקיץ 2004 הפתיע אותי וגם את שאר מאזיני הפרוג מטאל, שקיבלו אלבום מלודי עם ריפים מטאליים אופייניים והציבו את האלבום הזה מבחינתי כאלבום המפתיע ביותר של 2004.
האלבום המאכזב של השנה:
ללא צל של ספק אני מעניק את התואר ה"מכובד" הזה למר דניאל גילדנלאו ולהקתו Pain of Salvation על הוצאת האלבום BE. כגודל הציפיות כך הן גודל האכזבות מהאלבום הזה. וכמו שאמרה אחת מהסקירות שקראתי: "האלבום הזה מוציא שם רע לפרוג". מרוב התעסקות בקונספט של האלבום, נשכחה ההתעסקות במוסיקה ובהלחנה, וגם השירה היא לא מה שהתרגלנו אליו באלבומים הקודמים. בסך הכל, חבל, כי הלהקה הזאת היא המחדשת הראשית של סגנון הפרוגרסיב מטאל.
להקות פרוגרסיב המצויות תחת סימן שאלה:
Sun Caged מהולנד, הוציאו בשנה שעברה את אלבום הבכורה שלהם, לאחריו הקלידן והזמר עזבו את הלהקה, כאשר בינתיים יש קלידן חדש אך אין זמר, מה יהיה עם הלהקה הכישרונית הזאת? האם סופה יהיה כמו של Lemur Voice?
מה יהיה בגורלה של Andromeda והאלבום השלישי? הם עדיין מחפשים לייבל.
האם האלבום החדש של Symphony X שייצא באביב 2005 ייתן ללהקה סוף סוף את הכבוד הראוי לה?
הפרוגרסיב בישראל:
את שנת 2004 פתחנו עם נסיעה מאורגנת של 45 אנשים להופעה של להקת Dream Theater בלונדון, וקיבלנו 3 שעות בגן-עדן.
לא אוכל שלא לציין את להקת Orphaned Land הישראלית שאמנם לא הוציאה אלבום פרוגרסיב מטאל, אך שילוב המוטיבים המוסיקליים מעולם הפרוגרסיב באלבום, גרמו בין היתר להצלחתו העולמית המסחררת – האלבום לווה במספר הופעות בארץ וגם בטורקיה ובקרוב תצא הלהקה שוב להופעות בחו"ל.
להקה ישראלית נוספת אשר לא באה מתחום הפרוג מטאל, אך הוציאה אלבום פרוגרסיב חשוב שמצליח בעיקר בחו"ל היא להקת "אבק" וגם לה מגיע האזכור בכתבה.
להקת הפרוגרסיב הטובה ביותר בארץ כיום לטעמי, Trespass, בדרך להוצאת האלבום השני, כאשר עדיין לא ידוע באיזה לייבל ייצא, אך אני מחכה בקוצר רוח ליציאתו.
להקת Damnnation הישראלית שמושפעת מסגנונות הפאוור, ת'ראש וגם פרוג, נתנה הופעת בכורה השנה בהייניקן הבימה ולאחר מכן הופיעה בפסטיבל מטאליסט, חילופי הזמרים פגעו בהתקדמות הלהקה, אך אנחנו עדיין מחכים לפריצה שאולי תגיע ב-2005.
ענקי הרוק המתקדם, Jethro Tull הגיעו שוב לביקור בארץ והופיעו בקיסריה.
להקת Evergrey השבדית הייתה אמורה להופיע במסגרת פסטיבל מטאליסט אך ההופעה התבטלה ברגע האחרון וחבל.
אירועים נוספים שהתקיימו השנה היו, ערבי הקרנות מרתקים של להקות רוק מתקדם שונות בסינמטק תל אביב, ולי נותר רק להגיד, כן ירבו אירועים כאלה, כמו כן התקיים ערב מחווה משובח ללהקת Rush, ובקרוב יתקיים כנראה ערב מחווה מיוחד במינו ללהקת Dream Theater.
להקת Eggroll הביאה 1000 אנשים למופע קאברים ללהיטי רוק מתקדם משנות ה-70 (כעת הם עובדים על חומר מקורי), אך עדיין חסרה פה להקת הפרוג מטאל הישראלית שתזעזע את אמות הסיפים. היו כמה ניסיונות אך כולם נכשלו עד כה, ויהיה מעניין לראות אם שנת 2005 תביא את הבשורה המקומית איתה.
ציפיות ותחזיות לשנת 2005:
להקת Dream Theater תמשוך את מרבית תשומת הלב בשנת 2005 עם האלבום החדש שאמור לצאת אי שם לקראת הקיץ.
כמו כן אנחנו מצפים לאלבומים החדשים של Symphony X ,Shadow Gallery ו-Andromeda, וכן לאלבום החדש של Kaipa שאמור לצאת באפריל 2005.
אולי סטולט יפתיע אותנו שוב והפלאוור קינגס יוציאו עוד אלבום (אצל סטולט אי אפשר לדעת).
אלבום חדש ל-Porcupine Tree עם הופעת אורח של מיקאל אקרפלדט (Opeth), ואולי גם אלבום חדש ל- Opeth (מעניין לאיזה כיוון ווילסון ייקח אותם הפעם).
בסה"כ צפויה לנו שנה מרתקת לא פחות מקודמתה.
לסיכום :
תחום הפרוגרסיב ממשיך להתקדם כפי שעשה בשנתיים האחרונות. ישנו גל רטרו בחנויות המוזיקה, אנשים רבים קונים אלבומי מופת של להקות הדגל משנות ה-70 כמו Yes ,Camel ,King Crimson ונחשפים ליופי שבעולם הרוק המתקדם. בנוסף להקות רבות בארץ ובעולם, גם אם לא משייכות עצמן לסגנון הפרוגרסיב, דואגות להביא משם מאפיינים, וזה מראה את החשיבות שמייחסים כיום לסגנון.
סגנון הפרוגרסיב הוא עדיין לא סגנון פופוליסטי וטוב שכך, אך כמות האנשים שנחשפה אליו גדלה, והוא כבר לא סגנון שולי. להקות רוק מתקדם מוצלחות תמיד היו בארץ ותמיד יהיו, רק חסרה לנו עדיין איזה להקת פרוג מטאל איכותית שתצליח ותוחתם באיזה לייבל נחשב בחו"ל. חסרה לנו גם הופעה בארץ של אחת מענקיות הפרוגרסיב, וכולי תקווה שב-2005 נזכה לראות כאן בביקור אחת מהלהקות האלה.
סגנון הפרוגרסיב מטאל עובר שינויים מבניים בשנים האחרונות (כפי שציינתי בכתבתי "עלייתו וצמיחתו של הניאו פרוג מטאל) ויהיה מעניין לראות לאיזה כיוונים יתפתח במהלך השנה הקרובה.
Let the Progressive Lead you