ב-2005 יצא לאקרנים סרטם הדוקומנטרי של האנתרופולוג סם דן ושל יוצרי הקולנוע סקוט מקפאדיין וג'סיקה וויס ""Metal: A Headbanger's Journey – והיה לדוקו המשמעותי והגדול ביותר שנעשה על ז'אנר המטאל ותת התרבות הנלווית אליו עד כה. שנתיים לאחר מכן, ובעקבות תגובות שקיבלו היוצרים מכל רחבי הגלובוס, הוציאו דן ומקפאדיין סרט המשך בשם ""Global Metal ובו הם בוחנים מצד אחד את ההשפעה של תהליך הגלובליזציה על המטאל, ואיך הוא נדד למדינות כמו הודו, סין ואפילו ישראל, ומצד שני את החותם הייחודי והמקומי של כל תרבות ומדינה על סצנת המטאל שהתפתחה בה.

אני אישית שמאוד אהבתי את סרטם הראשון, התחברתי מעט פחות לסרט ההמשך מכמה וכמה סיבות שלא כאן המקום לפרט אותן, אך מה שהיה חסר לי במיוחד זה המגוון הדל של התרבויות והמדינות אותם סקר הסרט. כן, אני בהחלט מבין את ההגבלות שעימן התמודדו היוצרים, ואת השיקולים מאחורי בחירת סצנות המטאל המופיעות בסרט, אך בכל זאת, כסקרן כרוני ומגלה ארצות בגלגולי הקודם הייתי רוצה לקבל טעימה גדולה ממדינות ותרבויות המחוברות פחות לציביליזציה המערבית. הייתי מייחל לקבל מנה גדולה יותר של מדינות קטנות, נידחות וכאלו שלא היינו מדמיינים שמישהו עושה בהן מטאל.

לא לחינם הזכרתי את הציביליזציה המערבית. גם אם מישהו נורא יחפוץ, אי אפשר להתחמק מהעובדה שהמטאל אם כז'אנר מוזיקלי ואם כתת תרבות, הוא תוצר מערבי מובהק. הגלובליזציה ומשרתה הנאמן האינטרנט הפיצו את הרוק הכבד לארבעת רוחות השמיים, אך הוא קשור בחבל טבור תרבותי לאירופה וצפון אמריקה, וכלל שמתרחקים גיאוגרפית, ובעיקר מנטאלית, תרבותית ופיננסית, הסצנות דלות יותר, במגוון, בכמות ומטבע הדברים גם באיכות.

על כן החלטתי שאין מנוס, ואם אני רוצה שמשהו ייעשה, אהיה חייב לעשות את זה בעצמי ולהביא לכם כאן לפחות קמצוץ מהיר ולא מחייב מתוך מבחר סצנות מטאל קטנות, אקזוטיות ומסקרנות.

קווקז: ההרים שמחזיקים את העולם

אזור הקווקז הוא השטח ההררי ברובו שנמצא בין הים השחור לים הכספי, ושטחו מתחלק בין ארבע מדינות ועשרות עמים דוברי עשרות שפות שונות.

הגיאו-פוליטיקה הקדומה מיקמה את הקווקז כאחת מצמתי הדרכים האסטרטגיות ביותר בהיסטוריה. מיקומו בין אירופה לאסיה ובין המזרח הקרוב לארצות הצפון. יופיו הטבעי, פוריותו ובאופן אירוני גם מידת ההגנה שהעניקו הריו הפכו את הקווקז ליעד לפלישות, מלחמות, נדודי עמים, ולמסלול מסחרי תוסס. אחת התיאוריות המקובלות רואה בקווקז את אזור המוצא של העמים והשפות ההודו-אירופאיות אליהם נמנים גם רוב עמי ושפות אירופה.

גם לאחר נפילת בריה"מ, הקווקז לא ידע מנוח. הבדלים דתיים, אתניים ולאומיים הולידו עשרות עימותים אלימים שחלקם עדיין לא הסתיימו – ועם התחזקות האיסלאם הקיצוני בצפון הקווקז ועל גבולותיו הדרומיים – קשה להאמין שיסתיימו במהרה.

ארמניה

ארמניה שנמצאת בדרום הקווקז היא אחת הממלכות העתיקות בעולם והייתה הממלכה הראשונה לקבל עליה את הנצרות כדת מדינה. מיקומה האסטרטגי של ארמניה הוליד היסטוריה עשירה אך מלאה במלחמות כיבושים ועימותים, ובתחילת המאה ה-20 חווה העם הארמני רצח עם בידי התורכים, כשכמעט שליש מהארמנים בעולם הושמדו.

בתחום הרוק והמטאל, הארמנים המפורסמים ביותר הם חברי System of a Down האמריקאית/ארמנית ובתוכם הסולן סרג' טנקיאן שפנה גם לקריירת סולו. לעומת זאת סצנת המטאל בארמניה עצמה די אלמונית, קטנה ומרוכזת בעיר הבירה ירוואן.

אולי זו ההיסטוריה המאוד נוצרית של ארמניה, ואולי זה הג'נוסייד שעבר העם הארמני, אך מלבד כמה להקות רוק קשה דוגמת Nairi ,Empyray ו-Vostan Hayots, רוב הסצנה מורכבת מהרכבי אקסטרים מטאל ובמיוחד מבלאק מטאל לסוגיו השונים.

Avarayr למשל הוא פרויקט סולו של ארק נאבדיאן הקרוי על שם המקום בו נערך אחד הקרבות הגדולים של הממלכה הארמנית נגד האימפריה הפרסית-סאסנית בתחילת ימי הביניים. באופן מעט אירוני ארק מתגורר כרגע בטהרן ובמסגרת הפרויקט עושה בלאק מאוד אטמוספרי עם השפעה קלאסית ופולקית חזקה.

שיר מומלץ: Dance of the Flames
Divahar הוא הרכב בלאק מלודי וסימפוני על טהרת המין הנשי – עובדה שמעט מפתיעה בהתחשב בגודלה הזעיר של הסצנה ובשמרנותה החברתית של ארמניה.

שיר מומלץ: Alien

לעומת שני השמות הקודמים Blood Covenant שייכים לז'אנר המוזר Unblack metal או "בלאק מטאל נוצרי". מוזיקלית Blood Covenant עושים בלאק סימפוני על פי הספר, אך הליריקה הכתובה בעיקר ברוסית, היא פרו-נוצרית ומתארת את חייו של ישו או את ניצחונות האל על כוחות הרוע.

שיר מומלץ (הנגן אורח שמתארח בשיר ובקליפ מנגן על חליל "דודוק", שהוא כלי נגינה ארמני עתיק עשוי עץ משמש): At the Cross
גאורגיה

לגאורגיה היסטוריה נוצרית עתיקה כמעט כמו לשכנתה ארמניה, אך גם תרבות מאוד עשירה בתחומי המוזיקה, הספרות, המחול, ומטבח המפורסם במאכליו בכל העולם. עובדה מעניינת וראויה לציון היא שחוץ מהקשרים הדיפלומטיים, הצבאיים והתיירותיים המצוינים שיש לגאורגיה עם ישראל, האפוס הלאומי של הגאורגים "עוטה עור הנמר" נכתב על ידי שותא רוסתוולי במאה ה-12 במנזר המצלבה העומד על תילו עד היום בעמק המצלבה שבירושלים.

בניגוד לתרבות המוזיקלית המפוארת של גאורגיה, סצנת המטאל קטנה אך יחסית מגוונת ומתפתחת.

הרכב הרוק הכבד המפורסם ביותר שיצא מגאורגיה הוא הרכב הנו-מטאל Eldrine אותו שלחו הגאורגים לייצג אותם באירוויזיון 2011 בדיסלדורף שבגרמניה עם השיר "One More Day".

במחוזות כבדים ומטאליים יותר, ישנן כמה להקות מסקרנות כמו Psychonaut 4 הדיפרסיבית המגדירה את עצמה בהגדרה המעט מוזרה כלהקת "Post-Soviet Suicidal Black Metal".

שיר מומלץ: La Deca[Dance] II

שלישיית Ennui הדו-לאומית שמנגנת פיונרל דום מזדחל ואפל.

שיר מומלץ: The Last Way

או הרכב הפרוגרסיב דת' Dismorial שהתחרה במטאל באטל בווקאן 2014 והספיק גם לחלוק את הבמה בהזדמנויות שונות עם אורפנד לנד ודה פדינג (בפסטיבל מטאל מקומי) הישראליות.

שיר מומלץ: Catch The Horizon
אזרבייג'ן

אזרבייג'ן השוכנת לחופי הים הכספי היא העשירה מבין מדינות הקווקז המוזכרות כאן – בעיקר בזכות מאגרי הנפט והגז שברשותה. אך על אף עושרה היחסי וחילוניותה המודגשת, אזרבייג'ן היא בסופו של דבר עדיין ארץ מוסלמית-שיעית, וככזו סצנת המטאל בה אינה גדולה יותר מאשר אצל שכנותיה, לפחות לא בכמות.

תחת שלטון האימפריה הסובייטית, הרוק באזרבייג'ן – כמו בכל מדינה בבריה"מ – נחשב כז'אנר מערבי, מנוון ומסוכן, וכתוצאה מכך אסור על ידי השלטון. רק לקראת סוף שנות ה-80 הרוק ובעקבותיו גם הרוק הכבד החלו לחלחל במהירות הולכת וגוברת אל המיינסטרים, ולהקות רוק צצו מכל עבר ואף ניגנו בפומבי והוציאו תקליטים כמעט ללא בעיות.

Sirr למשל שנוסדה בשנות האלפיים, היא שריד רעיוני ללהקות האזריות משנות ה-90. Sirr עושה רוק קשה והאבי מטאל מצוין, וכמו קודמותיה משלהי התקופה הסובייטית מכל רחבי בריה"מ, עושה זאת בשפת המקום.

שיר מומלץ: Yoruldum
Silence Lies Fear היא דווקא נציגה של המטאל המודרני באזרבייג'ן. אם אתם אוהבים מלודת', מטאלקור או שילוב איכותי של שניהם, המוזיקה של SLF היא בשבילכם.

שיר מומלץ: Beyond Reality
3.14… עושים דום מלודי ברוסית. 3.14… הוא כמובן תחילתו של מספר הפאי, ואם חושבים על זה, זו הלהקה היחידה בעולם ששמה בעצם אינסופי.

שיר מומלץ: Театр Тени

אין ספק שהמטאל בקווקז נמצא במגמת התפתחות. ההשפעה של האם החורגת בעבר ואימפריית המטאל בהווה – רוסיה, ניכרת לא מעט, וכך גם ההתפתחות הכלכלית וההתמערבות שעוברות החברות הקווקזיות המסורתיות. מצד שני ישנה גם מגמה של מבט לעבר, ולא מין הנמנע שנראה בעתיד באופן גובר והולך את השפעת ההיסטוריה והתרבות העתיקה של הקווקז במטאל המקומי, הן מוזיקלית והן טקסטואלית.

בפרק הבא נצפין לפינות החבויות של אירופה ועוד הפתעות… ובינתיים, ראש השנה האזרחית שמח! с новым годом!, וכמובן !stay metal