עולם של מטאל – פרק 2
לאלו המצטרפים אלינו עכשיו, בפרק הקודם החלטתי לקחת את הרעיון של "Global Metal", סרטם הדוקומנטרי השני של סאם דן וסקוט מקפאדיין ולהשתמש בו כדי לספק את סקרנותי וסקרנותכם. כמו שכתבתי בפרק הראשון, בסרטם דן ומקפאדיין בוחנים מצד אחד את ההשפעה של תהליך הגלובליזציה על המטאל, ואיך הוא נדד למדינות כמו הודו, סין ואפילו ישראל, ומצד שני את החותם הייחודי והמקומי של כל תרבות ומדינה על סצנת המטאל שהתפתחה בה. אותי לעומת זאת תפס מאוד הרעיון לסובב את הגלובוס המטאלי, לחפש את הפינות הנדחות, את המדינות הקטנות ואת התרבויות "האקזוטיות", כאלו – שבגלל הגבלות מובנות – לא קיבלו את מקומם בסרט, ולדגום במעט ובאופן מהיר ולא מחייב את סצנות המטאל, הפרויקטים וההרכבים שהן מתחזקות.
בפרק הקודם הסכמנו כולנו (או שלא. אתם מוזמנים להעמיד אותי על טעותי) שהמטאל אם כז'אנר מוזיקלי ואם כתת תרבות, הוא תוצר מערבי מובהק. הגלובליזציה ומשרתה הנאמן האינטרנט הפיצו את הרוק הכבד לארבעת רוחות השמיים, אך הוא קשור בחבל טבור תרבותי לאירופה וצפון אמריקה, וכלל שמתרחקים גיאוגרפית, ובעיקר מנטאלית, תרבותית ופיננסית, הסצנות דלות יותר, במגוון, בכמות ומטבע הדברים גם באיכות.
אך לכל דאון טאון יש פרברים, ולכל מרכז יש פריפריה. גם למולדת הציוויליזציה המערבית הלא היא אירופה יש פינות חבויות ופחות מוכרות, לפחות מבחינה מטאלית. בפרק הראשון התמקדנו באזור הקווקז, בחבל הארץ ההררי שבין הים השחור לים הכספי, ובין אירופה לאסיה. בפרק הזה נפנה מעט צפונה, ולאחר מכן, כמו עשרות עמים קדומים בהיסטוריה ננדוד ונפלוש מערבה.
רוסיה – הדוב במזרח
"מדובר בחידה, עטופה במסתורין, בתוך תעלומה" אמר פעם צ'רצ'יל על רוסיה. "את רוסיה אי אפשר להבין עם השכל" כתב פעם המשורר והדיפלומט הרוסי פיודור טיוטצ'ב. רוסיה על גבולותיה המשתנים במהלך ההיסטוריה הייתה תמיד ארץ של ניגודים ומורכבות. על אף שרוב עריה הגדולות ורוב אוכלוסייתה נמצאים בחלק האירופי ממערב להרי אוראל, רוסיה לא תמיד נחשבה אירופאית. האמת, חוץ מהשפעה הביזנטית החזקה במיוחד בתחומי הדת והאמנות, עד לימי הצאר פיוטר הגדול והרפורמות שלו – שהפכו את רוסיה למעצמה אירופאית כמעט לכל דבר – רוב האירופאים ראו ברוסיה ממלכה אסיאתית ונחשלת.
המהפכה הבולשביקית ב-1917 ועליית הסובייטים לשלטון ניתקו את רוסיה באופן כמעט טוטאלי ממסלול ההתקדמות של התרבות המערבית. במשך השנים, ובמיוחד לאחר מות סטאלין, המוזיקה המערבית האסורה מצאה את דרכה למסיבות ומפגשי מחתרת של נוער צמא לתרבות זרה ובינלאומית, אך על יצירה לא היה מה לדבר. בשלהי שנות ה-70 ובעיקר בשנות ה-80 חומת הברזל החלה להתערער ולהקות הרוק הגדולות הראשונות חוו במה. שמות כמו "מכונת הזמן", ויקטור צ'וי ולהקת "קינו" (גרסת כיסוי בעברית לשירו המפורסם של צ'וי "כוכב בשם שמש"), "אליסה" ו"אריה" הפכו לפופולאריים יותר ויותר, והתקיים אף פסטיבל רוק ראשון בבירה הגאורגית טביליסי. ב-1991 עם נפילת בריה"מ הסכר נפרץ. האירוע המכונן של התקופה הזו מבחינה מטאלית היה פסטיבל "מפלצות הרוק" שהתארח באותה שנה במוסקבה. ההופעה של "מטאליקה", "פנתרה", AC/DC, The Black Crowes ולהקה רוסית בשם E.S.T בשדה התעופה טושינסקי הפכה למסיבת שחרור מהסובייטים/הפגנה של בין מיליון למיליון וחצי בני אדם!
בסרטון רואים את פנתרה מבצעים את Psycho Holiday, את כמות הקהל, החיילים וקצת מההתנגשויות בינם לבין הצופים.
כיום רוסיה ובמיוחד החלק האירופאי הוא קניון מטאל ענק עם אלפי להקות. רובה של הפריפריה המטאלית והמעניינת מבחינתנו נמצאת בחלק האסיאתי של רוסיה – בה ניגע כמובן בפרק אחר. ובכל זאת, לפני שממשיכים מערבה נקפוץ לביקור קטן ברפובליקת קרליה הנמצאת על יד הגבול הפיני-רוסי. הקרלים כמו האודמורים הג'ינג'ים, (הכי הרבה ג'ינג'ים בעולם באחוזים) הקומים, המורדבינים ואחרים, הם מיעוטים פינו-אוגרים החיים בשטחי רוסיה. (משפחת עמים ייחודית הכוללת בתוכה גם את ההונגרים, האסטונים והפינים) מיעוטים אלו על אף שקיבלו את הנצרות הפרבוסלאבית במאות השנים האחרונות, במקביל עדיין מקיימים טקסים שמאניים ומערבבים את הפולחן הנוצרי עם דתם העתיקה.
להקת המטאל הקרלית אולי הכי מפורסמת כיום היא להקת הפולק מטאל SatanaKozel המגיעה מהעיר פטרוזבודסק שהיא בירת הרפובליקה. הלהקה קמה בשנת 2003 והוציאה עד עתה דמו ושלושה אלבומי אולפן מלאים, כשהאחרון הנקרא ברוסית "Север" ("הצפון") יצא ב-2015.
קטע מומלץ: Enemy
אוקראינה
ההיסטוריה של הרוק הכבד באוקראינה דומה לאותה היסטוריה אצל אחותה הגדולה ממזרח ויריבתה בהווה – רוסיה. הסצנה בה מפותחת ומונה מאות להקות הנעות בין כל תתי הז'אנר הקיימים. בין ההרכבים האוקראינים המפורסמים אפשר למצוא להקות אקסטרים כמו הרכב הבלאק/פולק המלנכולי Drudkh. (קטע מומלץ: Furrows of Gods) ועד להקות מודרניות יותר כמו הרכב הפרוגרסיב/מטאלקור Jinjer בהנהגת סולנית אחת כריזמטית וקשוחה במיוחד. (קטע מומלץ: Sit Stay Roll Over)
עד מרץ 2014 היה חצי האי קרים שייך לאוקראינה, אך כרגע הוא משתייך דה פקטו לפדרציה הרוסית, על אף שבאופן רשמי רוב מדינות העולם אינן מכירות בסיפוח הזה. אין זו הפעם הראשונה שהחצי האי המבוקש הועבר מיד ליד אם זה במלחמה ואם בדרכי שלום. בחצי האי וסביבתו שלטו עשרות עמים, ממלכות ומדינות – מהקימרים והסיקיתים הקדמוניים, דרך היוונים, הכוזרים, הביזנטים, הטטרים של קרים, העותמנים, ועד הגרמנים במלחמת העולם השנייה והרוסים כיום. ובכל זאת, על אף הפופולאריות הגיאו-פולטית שלו, הפוטנציאל התיירותי והיופי הטבעי, חצי האי קרים רחוק כאז כן עתה ממוקדי הכוח הפוליטיים והחברתיים, ובמילים אחרות, חצי האי קרים הוא דוגמה מצוינת לפריפריה.
סצנת המטאל הקטנטנה בחצי האי נולדה גם היא בשנים לאחר נפילת בריה"מ, אך רק לאחר תחילת המאה ה-21 היא גדלה במעט והוציאה מתוכה כמה הרכבים מעניינים:
Terra Impressionum היא להקת אוונגרד-מטאל המערבת במוזיקה שהיא עושה מגוון ז'אנרים מהמטאל ומחוצה לו, והיא הוציאה עד עתה שני אלבומי אולפן מלאים. מעבר למוזיקה הניסיונית, נתון מעניין נוסף על הלהקה היא הליריקה שלהם הכתובה בלא פחות משש שפות, וביניהן לטינית והשפה האלפית "קווניה" אותה המציא טולקין.
קטע מומלץ: TRDE1013+429
עוד שני הרכבים קרימאים ראויים לציון הם Svin Killer שעושים ברוטאל/גריינקור לא רע.
קטע מומלץ: Hate, Sick and Disemboweled Human
וטריו הדת'/דום Torrens Conscientium.
קטע מומלץ: immersion
מולדובה, טרנסניסטריה ובוג'אק
בצדו השני והצפון מערבי של הים השחור נמצאת עוד פינת ספר שאומנם ממוקמת בין אוקראינה, רומניה והים השחור, אך אין ספק שהיא הייתה ועודנה פריפריה מזרח אירופאית מובהקת.
חצי המובלעת האוקראינית שפעם נקראה "בוג'אק" ו"דרום בסרביה" מהווה כיום חלק ממחוז אודסה ומחוברת לאוקראינה בעזרת שני גשרים מעל נהר הדניסטר. מבחינת מטאל, אין באזור הרבה היצע וההרכב היחיד ששווה אזכור הוא Embrace Of Silence מהעיר איזמאיל ששימרה את שמה מאז שלטונם של התורכים באזור.
קטע מומלץ: In Angel's Hand
טרנסניסטריה היא רצועה צרה במזרח מולדובה שהכריזה על עצמאותה כמדינה בה אף אחד עדיין לא מכיר. הדבר היחיד המונע ממולדובה להשליט את ריבונותה על החבל המורד הם אלפי חיילים רוסים המוצבים בו כדי לשמור לכאורה על ביטחונו של הרוב הרוסי באזור. גם כאן בחבל המפורסם בשוק הנשק הבינלאומי השחור המתקיים בו, אין היצע מטאלי רב והרכב הסימפוניק דת' The ward הוא היחיד שאולי שווה להתעכב עליו.
קטע מומלץ: Flakes Of Rapture
השורשים של מולדובה המודרנית מגיעים עד לנסיכות הרומנית שהתקיימה באזור בימי הביניים. בתקופת ברית המועצות הייתה מולדובה חלק ממנה, ולאחר ההתפרקות הפכה לרפובליקה הנעה בין תומכים באיחוד עם רומניה ובין פרו-רוסים. בתחום הרוק הכבד הסצנה המולדובית שנולדה גם היא לאחר התפרקות בריה"מ אמנם זעירה וקיימת אך ורק באזור הבירה, אבל מצד שני יש לה פוטנציאל התפתחות אופטימי.
מי שחפץ להיות מופתע עם קלאסיקה של אולד סקול דת' מתחילת שנות ה-90 שיבדוק את להקת Sarcoma שהוציאה אלבום כבד אחד ב-92 ומאז אבדו עקבותיה.
קטע מומלץ: Eaten in Tomb
Tons of Powder עושים גרוב מטאל בניחוח של פעם. עם השפעות של סטונר, מטאל דרומי, ת'ראש ופאוור אמריקאי, או בקיצור כמו שהם קוראים לזה Powder Metal.
קטע מומלץ: Stone Faced
מי שחשקה נפשו במעט פרוגרסיב דת'/דג'נט מולדובי, להקת Neuromist באלבומה המלא היחיד עד כה בהחלט תעשה את העבודה.
קטע מומלץ: Cortex Tectonics
תאמינו או לא גם סטונר רוק/מטאל לא רע יש להם במולדובה. Busola מייבאים את אמריקה הפסיכדלית למזרח אירופה. לרביעייה השאפתנית בינתיים אלבום אחד הכולל קאבר מתבקש ל-Green Machine של Kyuss ועוד שש רצועות מקוריות וטובות.
קטע מומלץ: The Road
עד כאן להפעם. בפרק הבא נמשיך בפלישה שלנו מערבה אל הפינות הנידחות של אירופה, ובינתיים STAY METAL!!!