שנה עמוסה עברה על מאזיני הפרוג מטאל בארץ ובעולם, ואשתדל לעבור על האירועים והדברים החשובים שקרו במהלך השנה האחרונה.כבר מראש, אני מודיע שאני אסקור את הדברים החשובים והמעניינים שקרו לדעתי, כי זה בלתי אפשרי לציין כל דבר שכל אחת מעשרות להקות הפרוג מטאל עשו השנה.
כמו בכל דבר בחיים, ובטח שגם במוזיקה, ישנן נקודות לשבח ונקודות גנאי, ובכך אתחיל את הסיכום. ז'אנר הפרוגרסיב מטאל התפתח מאד בשנה האחרונה עם הצטרפותן של להקות חדשות רבות, והמשך פעולתן של להקות פרוג ותיקות יותר. כרגיל כמו בכל סגנון מוזיקלי, קמים כל מיני סייד-פרוג'קטס, חלקם מנסים לאתגר אותנו מבחינה מוזיקלית בדברים חדשנים,חלקם מנסים לסגור את האוברדרפט בבנק, וחלקם האחר מוכיח לנו שהיה מיותר להקים אותם.

לא אוכל להתעלם, וכתבתי על כך גם בסקירה שלי על אלבומה של להקת Time Requiem, שמבחינתי הוא סייד פרוג'קט של Majestic וריצ'רד אנדרסון, שזהו האלבום המאכזב ביותר של השנה – לא שמעתי מעולם אלבום שמלא כולו בהעתקות של קטעים מלאים (ולא מדובר בריף קטנטן או סאונד שמזכיר לנו דברים מן העבר) מאומנים כמו Yngwie,Dream Theater,Symphony X. היו לי ציפיות גבוהות מאומן ויוצר כמו ריצ'רד אנדרסון, אך הן נמוגו, ולא נותר לי אלה לשלוח את ריצ'רד אנדרסון וחבורתו ללמוד מלהקה שבדית אחרת בשם Andromeda מהי מקוריות.בנוסף, ריצ'רד אנדרסון אף זוכה מבחינתי בתואר העלוב של הקלידן המאכזב של השנה.

אלבום מאכזב נוסף הוא O.S.I, ההרכב המשולש של קווין מור,ג'ים מתיאוס ומייק פורטנוי, איכזב עם אלבום שבלוני,משעמם, שאלמלא Time Requiem היה זוכה במקום הראשון כאלבום המאכזב של השנה.

האלבום המפתיע של השנה:
בקטגוריה זו היו מספר מועמדים: Adagio ואלבומם החדש והמפתיע בייחוד בגלל נושאי התזמור וצירופו של הקלידן/פסנתרן המחונן קווין קודפרט.
Andromeda הלהקה הנפלאה משבדיה החליפה את הזמר והוכיחה לנו שגם בפרוגרסיב מטאל אפשר לחדש תמיד, תוך שמירה על המקורות הרוחניים. להקת Dream Theater ששחררה לאחרונה את האלבום Train Of Thought, והראתה שגם היא יכולה לעשות אלבום כבד, לנוכח השתאות מעריציה. בקטגוריה זו , די קשה להחליט מהו האלבום המפתיע של השנה, ולכן שלושת האלבומים הללו ,לטעמי, הם ההפתעות של השנה.

הקאמבקים של השנה:
ג'ף טייט וכריס דגארמו, חוזרים לשתף פעולה בלהקת Queensryche ומוציאים את האלבום Tribe שזוכה לשבחים רבים ממבקרי המוזיקה ומעריצי הלהקה.
ג'יימס לברי (Dream Theater) חוזר באלבום האחרון ובגדול עם קולו הנהדר, לאחר הביקורות הרבות שנשמעו עליו בשנים האחרונות ומשתתף בפרוייקט המיוחד Frameshift ועושה עבודה נפלאה שם.

ההופעה הטובה של השנה:
Dream Theater, Queensryche,Fates Warning יוצאות בסבב הופעות ברחבי ארה"ב.

הופעות הטעונות שיפור:
Opeth מנגנים טוב את השירים בהופעות, אבל חייבים לעבוד על השואו ולשפר את עמידתם הסטטית על הבמה.

להקות פרוגרסיב מבטיחות לשנים הקרובות:
Sun Caged,Andromeda, Pain Of Salvation.
להקות פרוגרסיב שיאכזבו / שלא יתקדמו: Magnitude 9, Threshold.

לסיכום ביניים בחרתי את הרכב העל המבטיח של הפרוגרסיב מטאל בעולם:

קלידים – קווין קודפרט
(Adagio)

גיטרה – יוהן ריינהולץ
(Andromeda)

שירה – דניאל גילדנלאו
(Pain Of Salvation)

בס – שון מאלון
(Gordian Knot,Aghora)

תופים – וירג'יל דונאטי
(Ring Of Fire)

אלבומי פרוגרסיב שנמכרו בכמויות גדולות בישראל:
Dream Theater – Train Of Thought
Evergrey – Recreation Day.

הפרוגרסיב מטאל בישראל:
אין ספק ועוררין על כך שחלק גדול בהצלחת הפרוגרסיב בישראל השנה,נתונה לאינטרנט. קהילת ה- Ytsejammers שהוקמה בתחילה כמועדון מעריצים לדרים ת'יאטר, הפכה במהרה לביתם החם של מאזיני פרוגרסיב מטאל מכל רחבי הארץ, ותורמת להתפתחות הסצנה, מקיימת דיונים מרתקים, ומארגנת ערבי פרוג מטאל שלא היו בארץ עד לשנת 2003. שלושה ערבי מחווה התקיימו ללהקת דרים ת'יאטר, ערב פרוג מטאל ענק היה בפסח עם להקות צעירות, ולהקות כמו Morpheus,Antropia,Hellfire, הפכו מאלמוניות ללהקות בעלות שם בעולם הפרוג בארץ. כמו כן בינואר הקרוב תצא קבוצה של 43 ישראלים מכל רחבי הארץ להופעה של להקת Dream Theater בלונדון.

ציפיות ותחזיות לשנת 2004:
אלבום הסולו החדש של ג'ורדן רודס (Dream Theater) בו משתתפים בין היתר סטיב האו,ויני מור,ג'ו סטריאני ורוד מורגנשטיין הולך להיות אחד הדברים החמים והמבטיחים של שנת 2004. האם מייק פורטנוי הולך להקים עוד סייד-פרוג'קט בזמנו החופשי, בו ישתתף אחד הזמרים האהובים עליו, הלא הוא דניאל גילדנלאו (Pain Of Salvation)???

Pain Of Salvation ו- Andromeda יוציאו את אלבומם הבא ויפתיעו מחדש את עולם הפרוג מטאל מחדש.

האם להקות כמו Opeth ו- Evergrey, המוערכות מאד בעולם וגם בארץ, תבואנה להופיע בישראל?

Spiral Architect, יוציאו אלבום חדש בשנה הקרובה או לא? שאלה שמעניינת את חובבי המטאל הטכני.

להקת Symphony X שהוציאה כבר שישה אלבומי אולפן, אולי תעשה סוף סוף את הפריצה הגדולה ותזכה להערכה המגיעה לה,וייתכן אלבום חדש בשנה הקרובה.

לסיכום :
תחום הפרוגרסיב בארץ עשה התקדמות יפה מאד בשנה האחרונה, ועל כך אני מרגיש סיפוק, כאחד שמנסה לגרום לאנשים להיפתח ולהתעניין במוזיקה המיוחדת הזאת. אני זוכר את מילות הבוז והלעג אליי ולחבריי למלאכה, כאשר התחלנו בעשייה שלנו לפני שנה וחצי, אך כיום לאור ההצלחות האישיות שלי ושל חבריי, לא נותר בפני אותם מבקרים, להסיר את הכובע בפנינו ולהחמיא לנו על כך (רבים מהם עושים זאת). עולם המטאל בישראל ידע עד השנה הופעות ולהקות מקומיות וזרות בעיקר בסגנונות הדת'/בלאק/הבי, אך השנה הייתה שנת הפריצה של זרם הפרוגרסיב בארץ, שחשף אנשים רבים לתופעה המיוחדת. לשיאה מגיעה ההתפתחות עם ארגון ההופעה של להקת Adagio בארץ, ולא נותר לנו אלא רק לחכות להגעתם של הצרפתים.

נותר לי לקוות שהשנה אחת מ-3 הלהקות הישראליות שציינתי, תקליט חומר מקורי,תשלח אותו לאחד מהלייבלים הנחשבים בעולם הפרוגרסיב, ותתחיל להצליח ולהתפרסם גם בעולם.
כמו כן , מקווה אני שהגעתה של להקת Adagio תגרום ללהקות נוספות לבוא ולהופיע בארץ, כי כפי שאנו רואים, יש ביקוש להופעות שכאלה בארץ. בנוסף, אני מבטיח להמשיך לעשות עבודתי נאמנה בטיפוח ובמיסיונריות של סגנון הפרוגרסיב בארץ, אם בארגון אירועים, כתיבת סקירות אלבומים, ראיונות עם להקות, ועזרה ללהקות צעירות מהארץ.
זה המקום בו אני רוצה להודות לכל מי שעזר ולא עזר,שיתף פעולה וניסה להכשיל,פרגן ולא פרגן.
תודה רבה לכולכם!

לסיום, אצטט מילים מתוך שיר ידוע:

“To Those Who Understand
I Extend My Hand
To the doubtful I Demand
Take Me As I Am
Not Under Your Command
I Know Where I Stand
I Won’t Change To Fit Your Plan
Take Me As I Am”
(לקוח מתוך Dream Theater – As I Am, כל הזכויות שמורות ל John Petrucci)