תחילתה של השקיעה – על מצב ההופעות בארץ

תמונות: גיא פירסט, sean larkin, אינטרנט
לפני מספר ימים העלתי סטטוס בעמוד הפייסבוק של מטאליסט ששואל: האם סצנת המטאל הישראלית גוססת". זה נבע משתי עובדות:
הראשונה היא שחנות המטאל גוססת, אנשים קונים פחות ופחות, ורוב השבוע החנות ריקה מקונים. אם המצב ימשך – ישראל תאבד את חנות המטאל היחידה, וכנראה גם האחרונה שלה.
השנייה היא – שהופעות פשוט לא מוכרות מספיק כרטיסים, גם כאלה ב "קאליבר גבוה" כגון Dark Tranquillity ו Iced Earth, ברמה כזו שמפיקים פשוט מורידים את המפלס רק לאמנים קטנים וזולים יותר – גם אם אולי מעניינים בנישה מצומצמת.
התגובה שזכתה שם להכי הרבה לייקים הייתה:
"לא מגיעים למטאלשופ כי במחיר פחות (לפעמים הרבה יותר פחות)אני מזמין מהאינטרנט כולל משלוח. תפסיקו להביא להקות פרוג/פולק שלא מביאים קהל (פרוגסטייג' הולכים לחטוף כאפה לפנים עם כל ההופעות שהם מביאים בחודשים הקרובים) ותביאו להקות יותר מוכרות ואיכותיות. אנשים יוסיפו עוד 50-100שקל כדי לראות להקות שגדלנו עליהם (סלייר-אקסודוס-טסטמנט-אוברקיל-מאשין הד-אמון אמארת'-קריאטור וכו."
אני רוצה להתייחס למה שנכתב,
קודם כל – מרבית מחירי המטאל שופ זולים יחסית, בטח לעומת העלויות של דיסקים באירופה,
נכון שחלקם יהיו זולים יותר ברכישה מאמאזון ארה"ב, אך תקנו מספר דיסקים – תוסיפו לזה עלויות משלוח מארה"ב, וזה כבר יצא יקר יותר. כמובן שאם תגיעו פיזית לחנות – תחסכו גם את דמי המשלוח וגם תוכלו לאתר דברים שלא חשבתם עליהם מראש – היתרון הגדול בביקור פיזי בחנות ולא רק סיור ממוקד באתר אינטרנט.
לגבי נושא ההופעות, אני לא חושב שאנשים מבינים כמה יקר להביא אמנים לישראל לעומת נגיד לאירופה. קחו את העלות של אותו אומן מבחינת טיסות. אם הוא אירופאי – אין לו בכלל טיסות לעשות, סיבוב הופעות שלם באוטובוס. גם אם הוא אמריקאי – עלויות הטיסה הן חצי מאלו לישראל, ואז הוא יוצא לסיבוב הופעות באוטובוס עם 30 הופעות באירופה, יכול לקחת שכר הרבה יותר נמוך לכל הופעה, ועלויות הסיבוב וסחיבת הציוד – נמוכות בהרבה. העלויות באופן כללי בישראל – צמחו בדיוק כמו יוקר המחיה, עלויות הטיסות, הנסיעות, המלונות, המועדון, הציוד – ולכן מחיר כרטיס ממוצע להופעת מטאל עומד היום על 200 ₪ פחות או יותר.

הנסיונות להביא לכאן להקות באמת גדולות ויקרות – לצערנו לרוב כשל. Megadeth עבד כמה פעמים, אבל בפעם האחרונה – אמנם בתקופת המלחמה, זה גם לא מכר מספיק – וכולנו יודעים מה קרה שם ברגע האחרון. Manowar – ההפקה הגדולה ביותר שהייתה פה בשנים האחרונות, הביאה כמעט 2000 איש, עשתה קצת כסף לחברת ההפקה, אבל בואו נודה על האמת, זה מספר מצחיק לעומת ההופעות שלהם באירופה – שעולות הרבה פחות למפיקים שם. Slayer יקרים יותר, את ההופעה שלהם יצטרכו לתמחר בסביבות 350 ₪ לכרטיס, וברור שאיך שההופעה תפורסם יתחיל הבכי הקבוע: "זה לא Slayer! זה רק קינג ואריאה!", "בלי לומברדו/האנמן זה לא שווה 100 ₪!", בסופו של דבר ההופעה תמכור 2500 כרטיס, והמפיק שיביא אותם יפסיד את המכנסיים.
Testament? עולים פחות, יביאו 900 איש, והמפיק יפסיד. זוכרים את Anthrax? גם שם ההפקה הפסידה כסף, והבארבי היה מלא. Machine Head? היו פה, הביאו 550 איש, והם להקה יקרה. לא נראה לי שמפיק נוסף יתאבד עליהם. Exodus? זוכר את Destruction? הם הביאו 250 איש. אז Exodus יביאו 350. והמפיק יפסיד.

Amon Amarth? עולים היום כמעט כמו Slayer, יביאו 1500 איש והמפיק יפסיד כסף. Kreator? סבבה, היו פה כבר, ואולי גם יגיעו שוב. אז זה הפתרון? להביא את אותן 5 להקות שוב ושוב ושוב?
בגדול? או שאין מספיק מטאליסטים בארץ, או שאנחנו בשלב שלצעירים אין כסף כי הם צעירים, והמבוגרים עסוקים בלסגור את החודש ולכן גם להם אין כסף. אני יכול לומר די בבטחה שחוץ מ Manowar בכל הופעות המטאל בארץ בשלוש השנים האחרונות הסתובבו אותם 500-600 איש שמגיעים לכל ההופעות. נכון, היו פה Gojira ופוצצו, אבל העלויות שלהם היו כאלה מטורפות שההפקה ממש לא הרוויחה מספיק כדי לרצות שיגיעו שוב. אתם יודעים מה? גם Behemoth, מכרו לא רע, אבל בסופו של דבר המפיק לא ממש יצא מרוצה, ההפקה הייתה יקרה וזה לא מכר עד כדי כך טוב שזה באמת ישתלם.

ממה כן יצאו המפיקים מרוצים? מ Children Of Bodom בהופעה הראשונה בישראל, פוצצו 1200 איש בבארבי וכולם נהנו, רק מה – בהופעה השניה הגיעו 500 איש פחות והמפיק כבר יחשוב כמה פעמים לפני שיביא אותם שוב.
Alcest היו אחת ההברקות הגדולות של השנים האחרונות, ישי שוורץ בנה אותם בהדרגה והקהל קיבל אותם בתור מה שהם – להקה איכותית, אווירתית, שלא הרבה אוהבים. אבל מספיק שהיו 300 איש שבאמת אוהבים אותם, וכשהגדירו להם שיש רק 300 כרטיס, אותם מעריצים לא חשבו או ניתחו יותר מידי, הם קפצו לקנות כרטיס ותוך שבוע נגמרו כל הכרטיסים להופעה. הלהקה מרוצה, המפיק מרוצה – הקהל מרוצה.

עכשיו זה קורה שוב עם ההופעה של וורל דיין, סולנה הענקי של Nevermore לשעבר והיום ב Sanctuary, הוא יגיע לארץ להופעה מצומצמת ולה מוקצבים רק 300 כרטיסים – ויום אחרי תחילת המכירה חצי מהם עפו. כנראה שללחץ יש משמעות לקהל המעריצים האמיתי.
הסיבה למיעוט קנית הכרטיסים היא מורכבת. חלק פשוט מעדיפים לשמוע אלבום בבית – זו סיבה אחת, מוזיקה הוזנתה והפכה למשהו שנתפס כחינמי – ולא כזה שמוציאים עליו כסף, בייחוד לקהל הצעיר – זאת סיבה שנייה, יוקר המחיה בישראל קפץ וממשיך לטפס – ואז המבוגרים ובעלי המשפחות נאלצים לקצץ בהנאה האישית שלהם לטובת הוצאות שקשורות יותר למשפחה, זו סיבה שלישית.

כל השאר מבחינתי זה זניח, אם ההופעה ברידינג, בבארבי או בגאגרין או בתמונע, כל מי שמבין בתחום כיום מבין שאין היום מועדון עם סאונד גרוע, יש מפיק שלא משקיע בציוד, יש מועדון חצי מלא – שבו קשה להגיע לסאונד טוב, ויש להקות שלא יודעות לנגן. אם כל הדברים האלה נעשים נכון – ההופעה תשמע טוב בכל מועדון.
אמש פורסם שההופעה של Jorn Lande מכרה נכון להיום 113 כרטיסים, וחברת ההפקות פרוגסטייג' החליטה להעביר את ההופעה למועדון הגאגרין. מיד קפצו אלה שאמרו שזה בגלל שזה לא אמן אטרקטיבי, בגלל מחיר הכרטיס וכו' וכו'. אני חוזר לטיעונים שלי מקודם, אבל לדעתי הלחץ של רק 137 כרטיסים שנשארו לאלו שמעריצים את הסולן האדיר הזה יעשה את שלו. זה יהיה סולד-אאוט.
יורן לנד הוא כנראה אחד מסולני המטאל הגדולים ביותר בעולם כיום, הבן אדם בעיני נופל אולי רק מקברדייל עצמו, אני גם חרשתי את אלבומי הסולו שלו, את האלבומים עם Masterplan וגם את אלו עם Avantasia, ואני אגיע להופעה גם אם היא תערך במועדון הפלקה עם קהל של בני משפחת ג'ואריש. אני גם בטוח שיש 250 איש עם טעם מוזיקלי דומה לשלי שלא יפסידו הופעה כזו,
אבל צריך להתחיל להבין – הופעות גדולות באמת של אמני מטאל, לא נראה פה בזמן הנראה לעין. אולי ליידי גאגא, אולי ג'סטין טימברלייק, הופעות שעולות 400 ו 500 ₪ בשקט כדי לעמוד במתחם דשא ענקי ולראות הופעה במסך ענק כאילו אנחנו רואים אותם ב DVD, אבל מכל מיני סיבות – דווקא הופעות מטאל של להקות טובות יותר או פחות, במועדון קטן ואינטימי, עם נגנים ומוזיקה מדהימה – נראה פה פחות ופחות.
