הסימפוניה מכה שנית – סקירת מופע ההשקה של להקת Scarsdust
Scardust היא אחת הלהקות הישראליות המוכרות יותר במטאל המלודי, ולא בחסד: מדובר בלהקה שעובדת קשה ומביאה תוצרים על בסיס קבוע, ועושה רושם שהתוצרים האלה גם מצליחים להביא קצת כסף לכיס או לצרכי מינוף עצמי. קמפיין גיוס ההמונים שהשיקו הצליח לגייס מעל 40 אלף שקל בתוך זמן קצר, אין הרבה להקות מקומיות אחרות שהצליחו לממן סכום שאפתני שכזה אך ורק מכוחו של ההמון, ולא מעט ניסו. גם ההשקה עליה יסופר כאן הצליחה להביא מעל 400 איש למועדון הבסקולה, הישג מכובד ביותר ללהקת מטאל מקומית. מן הסתם, שני ההישגים קשורים זה בזה (רוב התומכים העדיפו תשורה הכוללת גם כרטיס כניסה להופעה) ואפשר גם לדון על האסטרטגיות שהביאו את ההצלחה הזו, אך בשורה התחתונה – לראות מועדון גדול יחסית מלא במטאליסטים זה תמיד מעורר תקווה.
ללא חימום וללא התמהמהות מיותרת, הלהקה עלתה לבמה בעודה מנגנת את האוברטורה, הראשונה מבין חמישה שירים המרכיבים את הסאגה שמהווה את החלק הראשון של האלבום Sands of Time. גם אני תמכתי בפרויקט הזה, אך כשהגיע אליי האלבום להאזנה רגשותיי היו מעורבים: דווקא את הסאגה הזו לא אהבתי בלשון המעטה, כמו גם את ההפקה והסאונד של האלבום בכללותו, על אף שאת חציו השני דווקא חיבבתי מאוד. לאור חווית האלבום החצי-פושרת, אני מלאת חששות לגבי חוויית הלייב כשאני משתחלת פנימה בזריזות ונדחקת בין האנשים למצוא מקום טוב לראות ממנו את הבמה. על הדרך אני גם מחפשת את התפאורה הגרנדיוזית שהובטחה קבל עם ופייסבוק, אך פרט לכמה גלגלי שיניים על איזה קיר ודגלים גדולים עם ארט של הלהקה על העמודים, אני לא מוצאת משהו ייחודי ותוהה האם פספסתי משהו. לא שזה נדרש, משום שגם כך לא ניתן לראות הרבה חלקים חשופים במועדון עקב כמות האנשים והתאורה החשוכה בקהל, אך שימוש היתר במילה ״אפי״ מעט משעשע אותי בהקשר הזה. אני כן מוצאת במה צדדית מלאה ב״נזירים״ בגלימות שחורות אוחזים מגילות – הלא הם המקהלה המסתורית המלווה את הלהקה בהופעות שלה. הגימיק הזה עובד גם כשרואים אותו פעם אחר פעם, ולתת להם במה משלהם ולהוריד עומס מהבמה עליה עומדים הנגנים זה רעיון מוצלח – רק חבל שמיקמו אותם בצד משום שרק אחרי שכמה שירים חלפו להם הבנתי מהיכן מגיעים הקולות.
הלהקה משחקת חכם ובמקום לקבל את הסאגה המתישה בבת אחת, די מוקדם בסטליסט הם מנגנים את השירים המוכרים מה- EP שקדם לאלבום – Tantibus, אותו שיר קליט שנדבק לראש אחרי שמיעה אחת בלבד, ו- Shards. הקהל מתלהב ושר יחד עם הלהקה את המילים, האנרגיה עולה, ואז מגיעים תורם של השירים מהחצי השני של האלבום, שרובם כבר הוצגו בהופעות הקודמות של הלהקה ולכן גם הם זוכים להתלהבות ושירה בציבור. Arrowhead הוא אחד האהובים עליי, בתים מהירים ומסתוריים ופזמון המנוני למדי, אני חושבת אחד המוצלחים בתולדות הלהקה, והסתכלות מהצד על הקהל מאששת את הטענה הזאת. אז גם הגיע תור האורחים – לב קרייזנר נתן ביצוע מקסים לשירBlades (במקור עם Jake E מ- Amaranthe) הכימיה בינו לבין נועה מתפרצת החוצה, ההיכרות האישית שלהם מעבר לבמה מתבטאת יופי גם בשיר ויוצרת רגע מעניין. כמו בעבר, גם כאן ב- Queen of Insanity הצטרף יותם ״דפיילר״ אבני לגיבוי ושילוב הגראולים של שניהם יחד מעניין מאוד ומהווה שבירה של כל קונספט ״היפה והחיה״ שלרוב רואים כאן כשמצוותים סולן לסולנית. לטעמי גרסת הלייב טובה יותר מבאלבום, אמנם נועה יודעת לתת יופי של גראולים אך לבד הם עדיין מרגישים ״סוחבים אחורה״ ואילו בשילוב עם יותם הם מקבלים אקסטרה כוח וכוונה. בסך הכל, ראיתי את יותם מופיע לא מעט פעמים, לעיתים כאורח ולעיתים כסולן יחיד, והוא הימור בטוח – הוא בא ונותן את העבודה, עושה את מה שצריך לעשות והולך, ללא מניירות או חדשנות מיותרת, וגם כאן הוא נשמע ונראה כמו שציפיתי. בשורה התחתונה זה אחד השירים המוצלחים יותר בלייב, אם כי לטעמי היה ניתן להוציא ממנו עוד קצת מבחינת השואו.
בסך הכל, הלהקה ניגנה את כל האלבום החדש יחד עם כמה טעימות מה- EP לנוסטלגיה, ובאקורדים הסוגרים של שיר הנושא הקרוי בשם האלבום Sands of Time, כולם מתרגשים יחד עם הלהקה, כבר ניתן לומר בקלות ש- Scardust הרימו הפקה שלא נופלת ברמתה מהפקות חו״ל. אודה ואומר שהיו הרבה רגעים שהיה לי קשה למצוא את עצמי בתוך הוואו הגדול הזה, אולי בגלל שמילים גדולות כמו ״אפי״ לא מדברות אליי עוד. מכל הבלגן והפירוטכניקה המוזיקלית אני לא מצליחה להבין למה התכוון המשורר – כל העומס הזה, עוד צליל גבוה, ועוד סולו מרשים, ועוד מעבר חד ועוד אחד, זה בולט במיוחד בסאגה Sands of Time אבל גם בקו המנחה הכללי. כשהצלילים נגמרים והאורות נדלקים, אני מרגישה כאילו עברתי מסע שלא ברור לי מאין התחיל ולאן הוא הולך. נכון שבהופעה, מגובה בשואו ומקהלה בלייב וקהל מפרגן זה עובר חלק יותר מאשר בהאזנה נטו, ואני מבינה שזה גם לגמרי לגיטימי עבור להקה שככל הנראה מנסה לשחק על המשבצת ש- Dream Theater עשו ממנה מפעל חיים ופרנסה בטוחה.