מרואין: Christopher Johnson, סולן\גיטריסט להקת Therion

Therion השתנו רבות במהלך השנים. מלהקת דת' עם יסודות אוונגרדים הלהקה השבדית הפכה ללהקה שיוצרת אלבומי קונספט שאפתניים ביותר המשלבים את היסודות המטאלים עם מוזיקה קלאסית, תוך שימוש בתזמורת מלאה ובצוות נגנים וזמרים שבאלבומם האחרון (והכפול) Sirius A ו-Lemrua, הגיע ללמעלה מ-170 משתתפים. עכשיו הלהקה מוציאה DVD חדש בשם Celebrators Of Becoming, ובמיטב המסורת שלה, הוא אחד אחת ההוצאות המרשימות ביותר שיצאו ללהקת מטאל – אוסף של כ-4 דיסקים הכולל כל מה שרק ניתן לדעת על הלהקה. לכבוד הוצאת ה-DVD, דיברתי עם מקים הלהקה, הכותב העיקרי שלה, והאדם שמחזיק אותה קיימת – כריסטופר ג'ונסון.

הי כריס, מה קורה כרגע עם Therion?

אנחנו כרגע די נחים, יש קצת הכנות לקראת סיבוב ההופעות העולמי שלנו שיתחיל עוד כמה חודשים.

ה-DVD כבר יצא?

חשבתי שכן, אבל הסתבר לי שטעיתי, יש מקומות בעולם שהוא מתעכב, זה נובע מכמה דברים. בארה"ב יש נטייה לזלזל באיכות של מוצרים כמו זה ולכן בחרנו להדפיס את כל העותקים שמיועדים לשם באירופה, ולכן זה מתעכב. גם באמריקה הלטינית זה בטח לא יצא בזמן, זה נובע מגישת החיים שלהם: "מניינה", זאת אומרת – "מחר", הם עסוקים בלהנות מהחיים, שזאת יופי של דרך חיים רק שהיא בדה"כ גורמת לעיכובים…

איך בעצם הגעתם ל-DVD שכולל 4 דיסקים?

זה לא היה מכוון, אני מבטיח לך. זה התחיל כדיסק בודד שכולל את ההופעה שלנו מ-Wacken עוד ב-2001, ואולי גם כמה קליפים, אבל זה התעכב, אז לא היו יותר מידי להקות עם DVD ולכן זה נראה מספיק, מאז כמעט לכל להקה יש DVD ולפני שנה בערך החלטנו שנעשה DVD כפול כדי לעשות משהו יוצא דופן, תוך כמה זמן זה כבר הפך לשלושה דיסקים, ובשנה אחרונה דיברנו על 4, שיהיה דבר שיכיל כל מה שרציתם, או לא רציתם, לדעת על הלהקה.

מה זה בעצם מכיל?

הכול, כמו שאמרתי. יש שם הופעות, קליפים, ראיונות, קטעי טלוויזיה, קטעים שצולמו מאחרי הבימה במצלמות ביתיות שלנו ושל חברים, קטעים מהופעות ישנות שלנו, ואני מדבר משנת 89', מההתחלה. מה שאהבתי בזה הוא שלא צנזרנו כלום, היו לנו כמה רגעים גרועים מאד בקריירה, בתחילת הדרך נשמענו נורא וגם בסביבות 94' ו-95' כל חברי הלהקה היו שיכורים באופן מזעזע, אבל לא העלמנו את זה, ב-DVD רואים אותנו גם בנקודות השפל שלנו, זה חלק ממה שרציתי שיהיה בו, לא רק רגעים יפים טובים, אלא דברים מעניינים.

למה בעצם קוראים לו Celebrators Of Becoming?

האמת היא שזאת לא הלהקה שחשבה על זה… גם באלבום ההופעה שלנו – Live In Midgard זה לא היה אנחנו שהצענו את השם. כשיש לי אלבום עם מילים אז אין לי בעיה למצוא שם, כי זה לקוח מהאלבום עצמו, אבל במקרה כזה אני תמיד צריך מישהו חיצוני שיחשוב על משהו, אז השם הזה הוצע ע"י חבר של הלהקה ואנחנו העלנו את זה להצבעה באתר, זה נבחר ברוב גדול וגם אני תמכתי בשם הזה.

מה לגבי אלבום חדש, יש משהו בבישול?

כן, אנחנו כרגע ב-Pre Production של אלבום חדש, אחרי סיום סיבוב ההופעות של הקיץ נתיישב ונקליט אותו.

אתה יכול לומר כבר אך הוא ישמע?

לא, אנחנו אוהבים להפתיע [צוחק]… אני יכול לומר שיהיו בו לא מעט שינויים לעומת אלבומי העבר, לא משהו גדול במיוחד, לא משהו צעקני, אבל הוא בהחלט יהיה שונה.

בהוצאה האחרונה שלכם Sirius A ו-Lemuria הבאת לשיא את הבומבסטיות של הלהקה, עם צוות של למעלה מ-170 מוזיקאים, אתה מתכנן לעשות משהו יותר גדול?

לא, זה היה השיא שאפשרי לדעתי מבחינה מוזיקלית, גם זה היה בעיה כמעט בלתי אפשרית בשלב המיקס, תנסה אתה לגרום שישמעו הכול כשאתה משתמש בכל כך הרבה כלים, זה מייאש וגובל בבלתי אפשרי. האלבום הבא יהיה ירידה מהבחינה הזאת, אני חושב שמיצינו את הקטע הגרנדיוזי ברמה כזאת, כדי להתעלות על זה אני אאלץ להקליט את עצמי על הירח ואת הגיטרות מלווין, וזה כבר מוגזם. מה שכן, ההרכב הנוכחי בהחלט יתרום לאלבום חדש מצוין, הלהקה הייתה מעין פרויקט סולו שלי במשך כמה שנים והפעם יש לי הרכב קבוע וחזק, המתופף שלי הוא בחור מוכשר מאד שיודע לנגן על מספר גדול של כלים, וגם לשיר, אני מקווה שהאלבום החדש יציג כמה יסודות חדשים לגמרי למוזיקה שלנו.

באיזה שלב בעצם החלטת שאתה לא עושה דת' מטאל מסורתי, עד כמה מוקדם בקריירה שלך החלטת לשלב יסודות ניסיוניים במוזיקה?

די מההתחלה, התחלנו כלהקה די סטנדרטית, קראו לנו במקור Blitzkrieg והושפענו מאד ממטאליקה, עשינו תמיד את "Am I Evil" בחזרות, אבל לקראת האלבום הראשון, בערך ב-91' כבר החלטנו שאנחנו עושים דת' מטאל, מה שעד אז לא היה מפותח במיוחד, ועושים את זה אחרת, עם שירה נשית וקלידים.

היחידים שעשו משהו דומה לזה היו Celtic Frost.

נכון, והם בהחלט היו ההשפעה הכי גדולה עלינו בתקופה ההיא, היה לא מעט דמיון בין שתי הלהקות, אני יכול להודות בזה בפה מלא. Beyond Sanctorum, האלבום השני שלנו, כבר הכניס יסודות שהיו הפוכים ממה שהדת' מטאל ייצג בתקופה ההיא, הוא הפך לז'אנר שמרני מאד ואנחנו עשינו דברים שבהחלט לא אפיינו אותו, מה עוד שמבחינת הטקסטים כבר תפסנו כיוון שונה משל רוב להקות הדת'.

אחד הדברים שאני לא אוהב הוא החזרה של להקות על נוסחה קבועה, לחלק זה עובד, דמיין למשל את Motorhead משלבים קלידים במוזיקה, או את AC/DC מכניסים שירה נשית, אצלהם זה היה נשמע מגוחך, אבל אנחנו מתחילת דרכנו קבענו חוק – שאין חוקים, המוזיקה שלנו יכולה להיות עד כמה נסיונית שהיא רק תרצה להיות.

בוא נדבר על הטקסטים, אתה עוסק הרבה בעל-טבעי, בתורות הנסתר, מתי התחלת להתעניין בזה?

כל חיי התעניינתי בתורת הנסתר, בדברים כמו הקבלה וכישוף, באלבום הראשון עסקתי יותר בדברים פוליטים, בזיהום הסביבה וכו' כי חשבתי שזה מה שאני צריך לעשות, אבל ככל שהתקדמתי הבנתי שיותר מעניין אותי לכתוב על נושאים מיסטים, או על תעלומות היסטוריות, כמו אטלאנטיס.

אני מבין שאתה חבר במסדר מאגי בשם The Order Of The Dragon Rough.

הייתי, הצטרפתי למסדר הזה ב-91', הוא הוקם ע"י חבר שלי בשם תומאס קרלסון, זה אכן מסדר שעוסק בקסם ובתורת הנסתר, אבל היום זה פחות חלק מהחיים שלי.

אתה מגדיר את עצמך כאדם רוחני? אתה מאמין עדיין בקיום דברים כמו קסם?

בהחלט, אני אדם רוחני מאד, אני מאמין שהעולם מלא בכוחות הנסתר ובדברים שאנחנו לא מסוגלים לראות, אבל מעבר לכך אני אדם מאד לא דרמטי, להיפך.

אבל האלבומים שלך מאד דרמטיים, עד כדי שיא בז'אנר הזה.

נכון, אני אוהב את דרך ההתבטאות הגרנדיוזית הזאת, יש לי חיבה גדולה לפסי קול ולמוזיקה קלאסית בומבסטית, ובאלבומים שלי אני מביא את זה לשיא ככל שאני יכול.

מה באמת עם ליצור מוזיקה קלאסית? חשבת על להלחין אופרה או יצירה קלאסית?

האמת היא שאני כותב יצירה כזאת כבר כמעט חמש שנים, אבל בגלל מחסור בזמן שנובע מהלהקה הצלחתי להשלים רק 20 דקות בערך, בכול מקרה, אין הרבה סיכוי שזה אי פעם יועלה, זאת יצירה אדירה עם מאות כלים ואין סיכוי שבעולם שמלחין שכותב בפעם הראשונה יצירה קלאסית יכול להעלות דבר כזה.

אתה צריך להיות מלחין עם קבלות כדי להעלות יצירה?

בקלאסי זה עובד ככה, אם אתה לא מוכר אז לא תקבל אפשרות להעלות יצירות שלך, בטח לא בסדר גודל כזה, מה עוד שצריך הרבה קשרים במוזיקה הזאת כדי להצליח. במטאל – אין בעיה, אם מישהו שומע שכריסטופר ג'ונסון מ-Therion רוצה לעשות פרויקט מיוחד, ישר אמצא חברה שתתמוך בי, אבל בקלאסי אני מכיר הרבה פחות אנשים, יש לי קצת קשרים ברומניה, שם עבדתי עם תזמורות על האלבומים של Therion, אבל אני בספק אם זה יספיק לי כדי להעלות יצירה שלמה.

בשורה די רצינית שפרסמת לא מזמן היא שאתה מפסיק לשיר, מה הסיבה לזה?

זה די פשוט, החלטנו להפסיק לעשות את השירים הישנים, אלו שבהם אני עושה קולות דת' מטאל, וכתוצאה מזה לא יהיה צורך בכלל בשירה שלי, זה בעיקר כי החלטנו לשנות את הסט שלנו בהופעות, נראה לי משעמם כל שנה לעשות את אותה ההופעה, עם אותם שירים, זה לא יעניין אף אחד ומי שיהיה בהופעה שלנו פעם אחת לא ירצה להגיע להופעה נוספת כי הוא ידע שהוא יקבל בדיוק את אותו דבר, אז עשינו שינוי.

אין לזה קשר לקול שלך?

יש קשר כלשהו, כן, אני לא יכול להסתיר את זה שאני כבר לא ילד, אני עוד מעט בן 44, שירת הגראול כבר לא קלה לי כמו שהיא הייתה פעם ואני די סובל כשאני עושה אותה, מעבר לזה, אנחנו לא עושים חזרות כמעט בין הופעות אז לא יוצא לי לתרגל את השירה הזאת, זה משאיר לי שתי אופציות – להכריח את הלהקה לעשות יותר חזרות רק בגללי, מה שאני לא מוכן לעשות, או לשבת בבית ולצעוק [צוחק]… ועל זה אני גם מוותר. אז אפשר לומר שזה בעיקר בגלל שינוי הסט, אבל סיבה משנית היא גם שאני לא רוצה יותר לשיר גראול.

לסיום, עם כול שנות ההיסטוריה של הלהקה, ואני יודע ממקורות שיש לך חברים בארץ, אך זה שעדיין לא הגעתם להופיע כאן?

אני חייב להודות שזה נבע משיקולי ביטחון בעבר, אבל מאז הופענו במקומות כמו קולומביה וצ'ילה ושם לא נתקלנו בבעיות אז זה כבר לא אקטואלי, הבעיה היחידה להביא את הלהקה להופיע היא שאנחנו מינימום 10 אנשים על הבימה, מה שאומר שזאת הפקה יקרה מאד, אם יצוץ מישהו שיהיה מוכן להשקיע בזה, אני אשמח לבוא!