אומנות המלחמה של Sabaton
מרואין: Par Sundstrom, בסיסט להקת Sabaton
להקת המטאל השבדית Sabaton היא דוגמא למטאל מחוספס, כזה שמביא כבדות ואגרסיה לצד המלודיה שבו. להבדיל מהרוב הגדול של להקות המטאל השבדיות שנוטות בדרך כלל לכיוונים קצת יותר רכים עם נטיה לקיטש, Sabaton באו מבית היוצר של להקות גרמניות כמו Grave Digger, שמריחות מסיגריות ואלכוהול, ממטאל שקשור יותר לשורשים כמו Motorhead ו-Accept ומאלו הסימפונים של הרכבים איטלקיים למשל. הלהקה גם תפסה לה נישה די יחודית, כשהיא שרה ומתרכזת בנושא המלחמה, מהאספקט ההיסטורי שלה, מה שנותן לה עוד עומק – למילים יש חשיבות לא פחותה מזו של המוזיקה. לקראת הופעתה הקרובה של הלהקה, שהוציאה לאחרונה את אלבומה הרשמי השלישי (רביעי אם סופרים את האלבום Metalizer שהוא הוצאה מחודשת של הדמואים) – The Art Of War, ישבנו לשוחח עם Par, בסיסט הלהקה ומעריץ גדול של ישראל, לשיחה על מטאל, מלחמות וערסים ישראלים.
אהלן Par, שם הלהקה Sabaton מעורר הרבה שאלות בישראל, מה מקורו של השם? האם יש קשר לשימוש העברי במילה "שבתון" או שזה סתם צירוף מקרים?
אין קשר, השם מגיע מדמות של משחק מחשב, הוא פשוט מצא חן בעינינו כשחיפשנו שם, באופן מקרי נודע לנו לאחר כמה שנים על השימוש העברי במילה, דבר שמחבר עוד יותר את השירים שלנו למקום הזה שנקרא ישראל והופך את העניין ליותר אקטואלי אבל זו לא הייתה הכוונה בהתחלה.
לאורך השנים להקות Heavy Metal תמיד שרו על היסטוריה, זה היה בשיאו עם Iron Maiden בשנות השמונים, המשיך עם Grave Digger בשנות התשעים ולא מעט להקות בתחום לקחו את הכיוון הזה, Sabaton לקחה את הנושא כמה צעדים קדימה, במה זה מתבטא לדעתך?
השוני העיקרי בין הכתיבה של Sabaton לכתיבה של נניח Manowar היא שאנחנו לא מהללים את המלחמה אלא כותבים עליה כהצהרה נגדה, אנחנו לא כותבים על מלחמות של ויקינגים עם פטישים או על יוליס קיסר ואלכסנדר הגדול אלא על אירועים בהיסטוריה ששייכים לתקופה המודרנית, קרי מאה השנים האחרונות ובעיקר בעשורים האחרונים – הכתיבה שלנו והעיסוק בנושא המלחמה הוא הצהרה כנגד משטרים דיקטטוריים ופשיסטים בעולם, אנחנו מראים כמה נזק גורמת המלחמה וכמה הרס ומוות מיותר נגרם עקב קרבות דמים.
בוא ותן לי כמה דוגמאות מעבר ל-"Counterstrike" שאליו נגיע מאוחר יותר…
"Reign Of Terror" זה שיר שמאחל לתפיסתו של בן לאדן ובגדול יכול להתלבש על כל דיקטטור, השיר קורא לעולם לתפוס את חיות האדם האלו ולשפוט אותם על המעשים הנוראים שלהם כנגד האנושות. "40:1" מהאלבום החדש מספר את סיפורם האמיץ של 700 תושבי כפר נידח בפולין, שבניגוד לצבא הפולני שנכנע בקלות לכוחות גרמניה במלחמת העולם השנייה, החליטו להתנגד לנאציזם ולהלחם נגד הצבא הגרמני, הם נלחמו מולם ביחס של 1 כנגד 40 – כ-700 איש מול כמעט 30 אלף והצליחו לעצור את המתקפה הגרמנית ולהבריח את הנאצים. "Nuclear Attack" יוצא נגד השימוש ההרסני שיכולות מדינות דיקטטוריות לעשות בנשק גרעיני ומביא את השימוש שנעשה בו בעבר כדוגמא. "Rise Of Evil" מספר על עליית הנאציזם בתקופה החשוכה והנוראה ביותר שידעה אירופה מעולם, וכמובן "A Light In The Black" שזה שיר לזכר אלו שאבדו בקרבות ובמלחמות, אלו שאנו נוטים לזכור אותם רק לפעמים אך למשפחה שלהם הם חסרים בכל דקה, זה שיר לכבודם.
מעבר לעיסוק במלחמות יש לכם גם צד הומוריסטי שחייבים לציין, "Metal Machine" ו-"Metal Crue" שחותמים את שני האלבומים וההופעות שלכם. מה הסיפור מאחוריהם?
השירים האלו זה הצד ההומוריסטי שלנו, אלו שירי מחווה לכל הלהקות שגדלנו עליהן ושאנחנו אוהבים, זה הצד ההומוריסטי והכייפי, הראשון מורכב משמות של שירי מטאל ידועים והשני משמות הלהקות עצמן, זו מחווה לכל המורים שלנו Iron Maiden, Ozzy Osbourne, W.A.S.P, Motley Crue, Judas Priest, Slayer וכל הלהקות הטובות שכולנו אוהבים, שיר מחווה למטאל.
בחרתם לשחרר כסינגל הראשון מהאלבום החדש את "Cliffs Of Gallipoli" (דרך אגב, יש בישראל רחוב בשם "לוחמי גליפולי" ויער "אטאטורק" בצפון), ספר לי עליו.
במלחמת העולם הראשונה עצר המנהיג הטורקי מוסטפה כאמל מתקפה על ארצו בחוף גליפולי, מוסטפה כאמל שכונה "אטאטורק" היה המנהיג המוסלמי שהביא את טורקיה למודרניזציה, הוא קרא לנשים לצאת לעבודה, אסר על לבישת התרבוש והפך את האנגלית לשפה המדוברת בטורקיה, כאמל היה ידיד ישראל בתקופת האימפריה העותומאנית וקרא למערביות של טורקיה. השיר הוא על ההרס שגרמה המלחמה ההיא שנעצרה הודות למוסטפה כאמל ולעוז רוחו להעביר מערביות בעולם המוסלמי ולצאת כנגד המסורת שלהם, לא ידעתי שיש בישראל יער על שמו, ורחוב בשם לוחמי גליפולי, אני צריך להצטלם שם… אולי זה קרוב למלון היער והרחוב האלו…
ההמנון שלכם ב-ה הידיעה הוא ככל הנראה "Primo Victoria" – השיר שהפך אתכם ללהקה מצליחה בישראל ובעולם, ידעת שזה מה שהולך לקרות?
יש משהו בשיר הזה שברגע שכתבתי אותו ידעתי שאנחנו נהיה להקה שתצליח מעבר למה שהיינו עד אז, לא האמנתי שזה יגיע עד כדי כך רחוק, השיר מדבר על הפלישה לנורמנדי ב-6 ביוני 1944 על ידי בעלות הברית שהכניעו את גרמניה הנאצית לרסיסים והביאו את החופש חזרה לאירופה.
אי אפשר בלי כמה מילים על "Counterstrike", למי שלא יודע – שיר שלכם על מלחמת ששת הימים.
"Counterstrike" (מתקפת נגד) – צריך לזכור שישראל הייתה חשופה לאיומים ופעולות טרור חוזרות ונשנות בשנים שלפני הלחמת ששת הימים, לשיא זה הגיע באיומיו של נשיא מצרים דאז גמל עבדול נאצר בשידורי "קול הרעם" מקהיר שגרמו בישראל לפאניקה נוראית, ישראל הייתה בטוחה שהולכת להתבצע שואה שנייה ואזורים בת"א ובירושלים במרכזי הערים הוכרזו כקברי אחים לקראת הטבח הקרב. ישראל לא רק שלא נכנעה לפדיונים ולטרור, היא עמדה גאה והצליחה תוך 6 ימים להסיר מעליה איום קיומי וסכנת מוות כשניצחה בגבורה בשלוש חזיתות בו במקביל 3 מדינות ערב שחברו יחד על מנת להשמידה. זה נצחון מדהים שנשען על גבורת העם שלכם, מקור לגאווה ולידיעה שאתם שם ולא יזיזו אתכם משם, הדעה הפוליטית יכולה להיות ימין או שמאל, זה בכלל לא משנה, אבל הצבא הישראלי הוא צבא מגן שהצליח לעשות את הבלתי יאמן ועל כך אנו מכבדים ומזדהים עמו.
איך בכלל התחיל ה-"קשר הישראלי שלכם"?
לפני שהלהקה הוקמה אחותי הייתה מתנדבת בקיבוץ בצפון ישראל, קיץ אחד נסעתי לבקר אותה וביליתי פה חודש בערך, אז שמעתי על סיפור לוחמי מצדה ואף ביקרתי שם, על היסטוריית ישראל ועל מלחמת ששת הימים. אני זוכר מדינה מקסימה ואנשים מאד חברותיים וחמים, זכורה לי סצינה אחת בחוף הים בת"א בה ישראלי אחד שיכול להיות אבא שלי ניסה מאד להרשים את אחותי ולהתחיל איתה, זה כמובן לא עזר לו והיא לא הסכימה אבל הוא התאמץ באופן מיוחד… אותו ביקור גרם לי להכיר את ישראל ובאופן טבעי הנושאים האלו נכנסו לתוך הכתיבה שלי.
בישראל Primo Victoria שהוא למעשה האלבום השני שלכם יצר עניין רב והגיע גם לקהל גדול של חיילים. הלהקה נגעה באנשים במקום מאד אישי.
למרות שיש בו את הבתוליות של אלבום בכורה זה אלבום שאני מאד מחובר אליו, אני מאמין שהסיבה שזה נגע לכם כישראלים היא שמגיעה להקה מאירופה ובעצם אומרת לכם שזה טבעי ונורמלי להתגאות במקום ממנו אתה בא ובגבורת העם שלך – העם שלכם סבל המון במהלך השנים ובכל זאת עמד בגבורה ואמונה מול שלל האיומים וניסיונות ההשמדה, ההסברה של ישראל בעולם לא טובה והרבה פעמים רואים בכם עם כובש כשהאמת היא שאתם רוצים סך הכל להגן על המדינה שלכם ולחיות בשקט. אני מאד שמח שהמוסיקה שלנו מעוררת רגשות של הזדהות בישראל, זה ממלא אותי סיפוק וגאווה לדעת את זה ויש לכם בהחלט סיבה להיות גאים בעצמכם שם.
Sabaton הופיעה במהלך השנים בסיבובי הופעות משותפים עם להקות כמו Dragonforce, Stratovarius, Edguy, Hammerfall ועוד, הופעתם גם מול עשרות אלפי אנשים בכל הפסטיבלים הגדולים. אתה מעדיף הופעה במועדון או מול קהל רב בפסטיבל?
קשה לומר כי לכל אחת מהאופציות פלוס ומינוס, בפסטיבל אתה רואה ים של אנשים וזה מדהים וכיף, מכירים להקות, נפגשים עם המון אנשים ויש אווירה מדליקה אבל אין קשר עם הקהל וזה חסר – במועדון הקרבה לקהל יוצרת אינטימיות וכיף, אני נהנה משניהם אבל אם אצטרך לבחור אעדיף הופעה במועדון כדי להרגיש את הקהל מקרוב. הקהל אצלנו לוקח חלק מאד חשוב במופע, שר איתנו ומשתף פעולה, כך שזה חלק מאד חשוב בהופעה.
קראתי כמה פעמים על DVD שלכם שאמור לצאת, יש חדש לגביו?
כן, הרוב כבר מוכן אבל אנחנו מחכים לעוד חומרים שיכנסו ויוסיפו עוד למוצר, גם בישראל אנחנו נצלם את המופע ואת הטיול שלנו בארץ ומפגשי המעריצים וזה יהיה ב-DVD, זה בהחלט משהו שאנחנו רוצים שהוא יכיל כי המופע והביקור הזה מאד חשובים לנו, אני מאמין שעד סוף השנה האזרחית זה יצא.
אני חייב לשאול… ב-"Metal Machine" בסוף השיר יש קטע שירה שנשמע לחלוטין כמו הקול של Udo Dirkschnieder, הסולן האגדי של Accept, למרות זאת אין בקרדיטים מילה על זה שהוא משתתף באלבום, מה הקטע?
הקטע הוא שזה לא Udo אלא הסולן שלנו Johakim שמחקה אותו בכוונה בצורה מושלמת…
לסיום, מה צפוי לנו בהופעה בישראל?
סט ארוך מהרגיל, שעתיים של הופעה מאד אינטנסיבית עם שירים מכל האלבומים שלנו כולל שירים שמעולם לא ניגנו על במה ואנחנו מכינים במיוחד בשביל הקהל הישראלי, אנחנו ניתן מאה אחוז מעצמנו וכולנו מאד מתרגשים לקראת ההופעה. אני מאמין שגם אתם תתנו חזרה מאה אחוז ויהיה לילה בלתי נשכח לכולנו. כמובן שאנחנו מצפים לפגוש את הקהל הישראלי, אנחנו מקבלים המון מיילים מישראל וגם הפורום שלנו מכיל הרבה ישראלים כך שנשמח לפגוש את כולם בשני מפגשי המעריצים שנערוך וכמובן בהופעה. יהיה שמח!