גרון עמוק – Martin Van Drunnen
מרואיין: Martin Van Drunnen, סולן להקת Asphyx
Martin Van Drunnen הוא ככל הנראה ההולנדי החשוב ביותר בהיסטוריה של ז'אנר הדת' מטאל, וברשימת 10 המדינות הכי חשובות לז'אנר, הולנד בהחלט משתלבת היטב, קטנה ככל שתהיה. בשעה שרוב מי שחושב על הולנד מעלה במוחו גראס, אופניים ואנשים גבוהים, במשך שנים רבות הולנד מחזיקה באחת מסצנות הדת' מטאל החזקות בעולם כשלהקות איכותיות כמו God Dethroned, Sinister ובעיקר Asphyx מנפיקות במשך תקופה ארוכה יהלומים בז'אנר. בתוך הסצנה המעולה הזו אין אדם עסוק יותר מ Martin Van Drunnen, שמזוהה כיום כסולן של שתי ענקיות הדת' מטאל Asphyx ו Hail Of Bullets, וכן כסולן העבר של שתי אגדות אחרות: Pestilence, ו Bolt Thrower. רשימת ההישגים של Martin Van Drunnen מרשימה כמעט כמו הגובה החריג שלו, אולי קצת פחות חריג בהולנד – המדינה עם אחוז האנשים הגבוהים הגדול בעולם. ישבנו לשיחה על דת' מטאל, נשירת שיער, ולא מעט שתן:
אהלן Martin! אני מניח שאתה עסוק במיוחד כרגע עם ה Asphyx החדש ובמקביל עם Hail Of Bullets, איך אתה מתנהל בימים אלו?
אני בסדר גמור, רק שממש קר אצלי! כרגע יש קפאון בחוץ, יכול היה להיות קצת יותר טוב.. אני לא אוהב קור, אני יותר איש של שמש ומזג אוויר נאה. לגבי השאר – דברים הולכים טוב, האלבום החדש, שכולם מאד נרגשים לגביו, לא יכול היה להיות יותר טוב.
השמועה אומרת שהאלבום החדש – Deathhammer, יצא ממש עכשיו – מה אתה יכול לספר לנו עכשיו?
אני אהיה כנה איתך, כל להקה תאמר את זה על האלבום החדש שלה: "הוא הכי טוב שעשינו", אבל במקרה הזה אני באמת חושב שזה נכון. אנחנו ממש מרוצים ממנו, לא רק מאיך שיצאו השירים אלא גם מהדרך שבה עבדנו עליהם. היינו ממש רגועים, לקחנו את הזמן שלנו עם ההקלטה ועם המיקס, ו Dan Swano כבר יודע מה לעשות עם הסאונד שלנו. האלבום Death The Brutal Way היה הפעם הראשונה שבה עשינו מיקס עם Dan, אבל הפעם היינו מוכנים. עם Deathhammer ידענו למה הוא מסוגל, ואני חושב שהוא גם ידע איך לשפר דברים שהוא עשה באלבום הקודם. זה כמו תפוז, עכשיו הפכנו להיות Juicy לגמרי.. והלהקה בשלה לחלוטין. אני חושב שהנוכחות של Alwein Zuur כבסיסט חשובה, הוא מאד אנרגטי, ויש לו הרבה רעיונות שקשורים לבס בלהקה. הבס שלנו מעולם לא נשמע טוב יותר באלבום אחר, זה פשוט שלמות לדעתי. השירים יותר חזקים בכל מה שקשור ללחנים ולעיבודים, זה לא לקח לנו המון זמן – ככה אנחנו עושים דברים, מחברים ריפים ביחד, נרגעים – ומתחילים לדפוק את הראש.
מה לגבי הנושאים לטקסטים באלבום הזה? למרות שאני מניח שזה דומה ללשאול את Cannibal Corpse לגבי האידיאולוגיה שמאחרי המוזיקה שלהם..(צוחק)
"צוחק", אנחנו לא שרים רק על שחיטות ואלימות, אנחנו שרים גם על זה, אבל בדרך קצת יותר מתוחכמת. בגדול זה כל המגוון לאלבום דת' מטאל, יש בו היסטוריה, מלחמה, אימה, מדע בדיוני, מאורעות אמיתיים, בגדול זה הכול. אולי יש קצת טקסט פחות רציני, שעוסק מבנה רוק נ' רול בסיסי שעוסק בשתיית אלכוהול והוא יותר כיפיי. אני מניח שיש הכול כאן, כל רעיון שיש לי אני מתאים למוזיקה. אני לא יכול לשיר על שדה מוקשים בשיר מהיר, אני כנראה אשמור את הטקסט לשיר איטי יותר.
במה אתה חושב שהאלבום שונה מ Death The Brutal Way? איך אתה חושב שהתקדמתם מאז?
אני חושב שאחרי כל השנים שבה הלהקה שוטטה, היא מצאה את הדרך. זה באמת כמו גוף אחד שלם עכשיו, עם 4 ח'ברה שעושים מה שהם יודעים לעשות, אבל במשולב. אנחנו מצליחים לעשות אלבום כמו Deathhammer כלהקה מלאה. כולנו מרגישים ככה. לפעמים אתה עושה אלבומים ולאחר מכן חושב שהם היו יכולים להיות יותר טובים. אני לא חושב שיכלנו לשפר משהו באלבום הזה. לכולנו זה קשה בדרך: איך עושים אלבום טוב יותר, אבל זו דאגה למאוחר יותר. הייתה תחושה שמעולם לא הייתה לי בקריירה שלי, תחושה מוזרה בבטן אחרי כמה האזנות לאלבום, התקשרתי למתופף שלנו ושאלתי אותו אם יש לו תחושה כזו לגבי האלבום, זה פשוט אלבום כזה שאתה מקליט פעם בחיים.
עברו 3 שנים מאז האלבום הקודם, איך זה מרגיש להיות פעיל שוב עם Asphyx, במה זה שונה מהפעילות שלך עם Hail Of Bullets?
זאת שאלה די משונה, כי אין לי ממש דרך לענות עליה. הליך ההקלטה והכתיבה הוא שונה, בגלל שכמו שציינתי לקחנו את הזמן שלנו איתו. ב Hail Of Bullets אם היו לנו ריפים וחשבנו שיש לנו מספיק זמן נכנסתי איתם לחזרות, כך זה עבד בשנים האחרונות, הכול רגוע. זה לא שפתאום נכנסנו והתחלנו לעבוד על אלבום, זה קרה בין שאר הדברים בחיים שלנו. לפעמים עשינו איזה ג'אם ואז שבוע לאחר מכן יצאתי להופעות עם Hail Of Bullets, לא היה כאן איזה משהו פתאומי של חזרה ללהקה. התוצאה היא אלבום שבעצם עבדנו עליו תקופה ארוכה. אני גאה בח'ברה מהלהקה, אני לא בחור שמציין כמה עשיתי טוב באלבום, אני צנוע, אבל כולנו עבדנו יפה. אני ממש נרגש לעלות על הבימה עם שאר הח'ברה ולהופיע עם השירים האלה בפעם הראשונה, זה יהיה אתגר, אבל אני בטוח שהקהל יאהב את זה.
אתה מוזיקאי עם חתיכת נסיון מאחריך, אתה יכול לספר קצת על ההיסטוריה שלך, איך היה להיות חלק מ 3 מלהקות הדת' מטאל ההולנדיות הגדולות ביותר, מלבד אולי Sinister ו God Dethroned?
אני לא רואה בעצמי משהו יוצא דופן, אבל אני עושה מה שאני אוהב ומרגיש בר מזל בגלל זה. איך שהוא נולדתי עם האיבר הזה שנקרא הגרון שלי, התפתחתי בצורה כזו. אני לא יודע אם זו ברכה, אבל אני גאה מאד במה שעשיתי, זה הכול כנה מאד. לא חושב שהיה לי משהו חלש בין הרכב להרכב, אני לא חושב שאני חלק מהלהקות הכי גדולות, בסופו של דבר אני רק מטאליסט, אני מעריץ של המוזיקה, ואני חיי את החלום שלי, למרות שאני מרגיש בר מזל בסופו של דבר אני פשוט מעריץ של המוזיקה.
טוב לדעת שאתה מקורקע במציאות, יש כאלה שההצלחה עולה להם לראש.
אני חושב שזה אופייני לנו ההולנדים, יש אמרה הולנדית שבגדול אומרת "תשאיר את הרגלים שלך על הקרקע, אל תרים אותן ותאבד אותן בעננים", ככה גם גידלו אותי. עם הרבה להקות אמריקאיות זה מתקלקל, "אני רוק סטאר" וכל החרטא הזה, יש לי בית יפה בקליפורניה והזבל הזה. אנחנו פשוט לא ככה, אולי זה משהו אירופאי, אבל אני מתנהג ככה.
יש הישגים שאתה גאה בהם במיוחד? אולי כמו האלבומים The Rack, Consuming Impulse או Frost and War?
כמו שאמרתי קודם, אני לא גאה במיוחד במשהו ספציפי. אני גאה בעובדה שאני יכול לומר שלא עשיתי אלבום חלש. זה כבר הישג אחד. יש להקות אחרות שבהן זה לא קורה, קח את Celtic Frost כשיצאו בזמנו עם האלבום Cold Lake, מה זה החרא הזה? או Metallica שיצאה מהתמונה, וזה אחרי שגדלנו עם דברים כמו Kill Em All, שזה היה הדבר. אני מרוצה שלא עשיתי אלבום שלא היה נאמן לשורשים שלי, מעולם לא הפכתי למסחרי, לא שרתי באלבום שבו שאחריו אמרתי שהוא היה מסריח. כשעשיתי את Frost and War עם Hail Of Bullets הייתי גאה בו, אני עדיין מאד גאה ב The Rack, אפילו שהוא נשמע שונה מאד ממה שאנחנו עושים היום מבחינת הפקה. שם הייתה התקדמות עצומה וזה יהיה טיפשי לא לעשות בה שימוש. כמובן שאני מאד גאה כיום ב Deathhammer, אולי עכשיו גם אעשה אלבום חדש עם Hail Of Bullets ואומר זה החרא הכי טוב שהוצאתי אי פעם. אבל בסופו של דבר, אין אלבום אחד רע. כרגע Deathhammer הוא האלבום, אבל אפילו האלבום של Comecon, ששם עשיתי עבודה חפוזה, הוא עדיין אלבום שאני אוהב, שיצא טוב. אין אלבום אחד אהוב עלי במיוחד, אנשים בדרך כלל אומרים Consuming Impulse, אבל אני אוהב אותו באותה מידה כמו Last One On Earth, כמו Of Frost and War. קשה לי לבחור. שוב, אני בחור עם רגליים על הקרקע, אני לא מקשיב יותר מידי למוזיקה של עצמי. הסיבה היחידה שאני מאזין לאלבומים שעשיתי היא כדי להתאמן להופעה או לנסות לרענן את הסטליסט לקראת הופעות חדשות עם שירים שלא ביצענו לפני זה. זה לא שאני יושב בבית, מאזין למה שעשיתי ואומר: "אני ענק!" ומאונן לשמע הקול שלי.. זה משהו שאנשים נרקיסיסטים מטורפים עושים.
אני בטוח שזה מה ש James Hetfield עשה אחרי שהוא סיים להקליט את Lulu (צוחק): "עכשיו בוא נראה את המעריצים שלנו מתאבדים! בואו נרחץ בתהילתנו!", בכל מקרה, אם כבר מדברים על Pestilence, זה נראה שמאז העזיבה שלך הם די הלכו לעזאזל, יש לך מושג מה קרה שם?
אני עזבתי! "צוחק", לא, אבל אבל הרבה אנשים לא יודעים שהיה לי חלק גדול בכתיבת השירים, למרות ש Patrick הוא גיטריסט טוב מאד, יש הבדל בין לנגן Lead טוב וריפים טובים לבין לכתוב שירים. לצד זה הייתי אומר לו שאם הוא רוצה לעשות משהו כמו האלבום Spheres, אז שיעשה פרויקט צד עם גיטריסט שהוא אוהב, אבל לא לדפוק את המעריצים עם כל החומר הג'אזי הזה. בחרא הזה אני בטוח לא אסכים לשיר, אני לא אעשה שירים כאלה. זה היה בלתי נמנע, הייתי חייב לעזוב את הלהקה. זה היה קצת עצוב לראות את זה, במיוחד בימים כאלה שאתה רואה להקה כזו מתרסקת כל כך. עשיתי שני אלבומים מעולים איתם, שאנשים עדיין רוצים שאחתום עליהם, הם באים ואומרים שהם עדיין אוהבים את Consuming Impulse, אז אני אומר תודה ושגם אני מאד אוהב אותו עדיין. קיבלתי כמה לינקים לראות את הלהקה מבצעת היום את החומר והם פשוט הרסו את השירים, הם פשוט הורסים את השם הטוב שיש לשירים האלה. אני לא חושב שיקח עוד הרבה עד שהם יאלצו להפסיק, אבל מה אפשר לצפות? אתה פשוט לא יכול לדפוק את המעריצים שלך ככה, זאת הדעה שלי.
ביקשו ממך בעבר להצטרף אליהם בחזרה? היית עושה הופעת איחוד אם זה היה עולה?
לא, לעולם, וזה מעולם לא היה משהו שחשבתי עליו. אם אני מנגן בלהקה אני רוצה ליהנות, אבל איתם אני פשוט לא אהנה, אני בטוח בזה. כולנו גדלים, יש הבדל גדול בין איך שהייתי בגיל 20 עד 24 ואיך שאני עכשיו בגיל 46. כנראה ש Patrick נשאר בגיל ההוא, והוא עדיין אדיוט. אנשים עדיין קוראים ראיונות איתו ושולחים לי לראות איזה דברים הוא אומר עלי. הוא שונא את העובדה שאני מצליח יותר ממנו. אני לא חייב להתמודד עם החרא הזה, אני עושה את מה שאני עושה, נהנה, אני בלהקות נהדרות עם אנשים נהדרים ומעריצים מטאליסטים, אם הייתי רוצה זה היה סתם כאב ראש. הייתי מבקש ממנו: "בוא ננגן את השירים הישנים כמו שצריך לנגן אותם" והוא יענה "לא, ננגן אותם ככה", ואני אגיב: "לך תז*יין" ואעזוב שוב. לא תהיה אפילו הופעה "צוחק"
מעבר לזה, מה היחס שלך לאלבומים של Asphyx שהוקלטו בלעדיך?
הם טובים, זה משהו שאף אחד לא יכול לומר על Asphyx – שהם זנחו את המעריצים שלהם או החליפו סגנון. הם נשארו נאמנים לעצמם לאורך כל האלבומים, אולי אחד הטובים הוא ה S/T שלהם, או Winds Of Inferno, אנחנו אפילו שוקלים לנגן חלק מהשירים משם בהופעות. הבעיה היא שיש לנו כזה מגוון רחב של שירים, והמעריצים בדרך כלל רוצים לשמוע את The Rack ו The Last One On Earth, חייבים לנגן גם שירים מהאלבום החדש, כך שחייבים להקריב שירים אחדים, חייבים לעבור. אתה אף פעם לא יכול להצליח! "צוחק"
אתה יכול להגיד שיש לך עדיפות בין הלהקות?
לא, זה שתיהן, כיף לי עם שתיהן. זה שונה מאד, ונחמד לראות ולחוות את הדרך ששתיהן עובדות. אולי יותר רגוע לי עם Asphyx בגלל הנוכחות של מר שלמות, Eddie Hitler (הכוונה למתופף Ed Warby) שרוצה שהכול יהיה מושלם. זה גם דבר טוב, זה עושה את ההבדל בין שתי הלהקות. אני יכול אפילו ללמוד ממנו בגלל שיש לו דרך חשיבה שונה מאד, הוא חושב כמתופף. הוא גם חושב אחרת על מבנה השירה, נחמד לדעת שעוד יש מה ללמוד אחרי כל השנים האלה. אתה מגיע פתאום לרגעים שאתה נדהם, וזה טוב לעבוד עם שני ההרכבים. זו זכות. Eddie הוא אחד המתופפים הכי טובים בז'אנר הזה, הוא לא יאומן. מה שהוא עושה עם פרויקט הסולו שלו – 11th Hour, הוא כותב שם את הכול, מפיק, אמרתי לו: "אתה סוג של גאון קטן, אתה יודע?" וזה טוב לעבוד איתו בלהקה. אני אוהב את שתי הלהקות, זה שונה, אבל עם שתיהן זה תענוג, אולי בגלל שזה שונה.
איך אתה משווה את סצנת הדת' מטאל של פעם עם זו הנוכחית? במיוחד בהולנד?
האמת, דבר מוזר קורה עכשיו. יש הרבה להקות וותיקות שמצליחות, כמו Legion Of The Damned, למרות שאני מעריך שהם יותר ט'ראש והם יצאו מלהקת Occult. Sinister עדיין פעילים וגם Howitzer חזרו לפעול. כל הח'ברה הזקנים האלה עדיין פועלים חזק. אנחנו רואים אחד את השני הרבה ומבלים. בפעם האחרונה שהלכנו להופעה ראינו את Henry מ God Dethroned. אז אתה מבין שאנחנו הזקנים נפגשים ונהנים מאד. הלהקה היחידה שלא רואים יותר מידי זו Pestilence כי הם לא אהודים במיוחד. רוב הלהקות הוותיקות מסתדרות טוב ביחד. יש כמה להקות חדשות כמו Nailgun Massacre, Funeral Whore ו Entrapment, שמנגנות דת' אולד סקול טוב, בסגנון של Asphyx ו Autopsy, נחמד לראות אותן מנגנות באותן הופעות שלנו. אנחנו מזמינים את הח'ברה משם לנגן איתנו, הם ממש מעריכים את זה ואנחנו מדברים אחד עם השני, יש לא לא מעט סולנים שמגיעים אלי ושואלים איך לעשות דבר כזה או אחר ומבקשים עצות, זה ממש נחמד. זו סצנה טובה, היא גדלה שוב ומתפתחת.
מה דעתך על הכיוון שתופס המטאל העכשווי? יש להקות שאת אוהב באופן מיוחד?
כן, הרבה. כמו שאמרתי יש את הח'ברה הצעירים כאן בהולנד, Autopsy הישנים והטובים עשו קאמבק, בגרמניה יש את Blizzard, Witchburner, Hellish Crossfire, יש להקה טובה מישראל – Sonne Adam, אנחנו ננגן איתם בהופעת ההשקה של Deathhammer בגרמניה, והבנתי שהם ממש העריכו את העובדה שהם הוזמנו לשם. נשמח לגשת אליהם ולשתות איזה בירה, אני מקווה שהם לא יהיו עצבנים, אנחנו רק אנשים. יהיה שם עמוס, והם צפויים לקבל קהל רועש במיוחד עם ההופעות החזקות שלהם. הקהל, אם הם נתפסים עליך – הם ילכו על זה בגדול. המקום – TuRock הוא כמו מקדש מטאל עם שם מפורסם מאד, זה בניין גדול ומוזנח למראה. אתה יכול להצליח בכל מקום אם אתה תופס טוב שם. אני מרוצה עבורם. אגב, להקה טובה נוספת ששכחתי היא Coffins, מיפן.
מה קרה לך עם Bolt Thrower? הבנתי שהיית בלהקה כ 3 שנים, אבל לא הקלטת איתם כלום ואז בכלל היית מחוץ להרכב. מה קרה שם?
בגדול מה שקרה הוא שלקיתי במחלה שגרמה לכל השיער שלי לנשור. פתאום צצו לי כתמים על הראש ולא הבנתי מה קרה איתי. איבחנו אותי כחולה ב Alopecia Areata אבל בתקופה שזה התחיל לא ידעתי מה לא בסדר. השיער הארוך שלי היה סוג של סמל מסחרי, ונאלצתי לעבור כל מיני מאבקים כדי לשמור עליו. חייתי באזור מרוחק וכפרי והייתי המטאליסט היחידי בבית הספר, לאף אחד לא היה שיער ארוך. כל הזמן עברתי מקום בגלל זה, הייתי גאה בו וזה היה חלק מהזהות שלי. היה לי קשה לעלות לבימה ככה, הייתי צריך להתמודד עם זה. אם זה יחזור אני מעדיף הפעם לגלח את הראש שלי. המחלה לא הייתה משהו גדול, זה רק פגיעה במערכת החיסונית, זה לא רק כמו סרטן או משהו בסגנון, זה לא כואב, אבל הרגשתי שזה חלק מהזהות שלי שנשר ממני. הם רצו שאעשה איתם הופעות, אבל הרגשתי שאני לא יכול לעשות את זה. הם הסבירו לי שהם חייבים לעשות הרבה הופעות ולכן פנו ל Dave Ingram שיעשה זאת במקומי. זו הסיבה שבגללה נפרדנו, אין כעס או שום דבר, אנחנו עדיין חברים. מעבר לזה, להיות הסולן של להקה כמו Bolt Thrower זה כבוד, יש רק 3 אנשים בעולם שיכולים להגיד שהם היו בעמדה הזו, ואני אחד מהם.
בהתחשב בזה שאתה מוזיקאי שמעורב בסצנת הדת' מטאל תקופה כל כך ארוכה, בטח יש לך סיפורים מדהימים מסיבובי הופעות, יש לך איזה אחד ספציפי מעניין?
אני חושב שזה הכי טוב: אתה מכיר את האוטובוסים של ההופעות? יש להם חורי השתנה שמובילים למכלים שבהם זה מאוחסן. המכלים האלה יכולים להכיל בערך 200 ליטר של שתן, וזה בערך שתן של שבוע אם אתה שותה כמו שצריך. אני זוכר שהיינו באוטובוס של Benediction, וזה חרא שקורה רק עם Benediction. פתחנו את האוטובוס כדי להטעין את הדברים שלנו, ופתאום עלה ריח נוראי, כמו הגהנום, מה זה?? זה פשוט הריח כאילו יש שתן בכל מקום, כאילו מיכל השתן נשבר. כמות של 250 ליטר שתן שטפה את המיטה של נהג האוטובוס, כל הבגדים שלו התמלאו בשתן, המזרון שלו נספג, והשאר זרם לתוך הרמקולים שלהם. כשהם עלו על הבימה הקהל לא הבין מה זה הריח הנוראי הזה. אתה יכול לתאר לעצמך את הפנים של הנהג, כל הבגדים שלו והמזרון שלו מלאים שתן. כולם חשבו שבזה זה נגמר, אבל זה קרה להם שוב, הפעם באוטובוס אחר. היינו בארה"ב עם Pestilence, Patrick אמר לנו שהוא הולך לחרבן באוטובוס אבל אמנו לו שלא כדאי כי זה עלול להשבר, ביקשנו ממנו: "אולי תתאפק עד שנגיע לעיר?". כמובן שאחרי זה באמת המיכל נשבר, וכולנו צעקנו עליו: "חירבנת בן אדם!" הוא ניסה להתגונן – "זה לא אני!", אבל כולנו ידענו שזה הוא. הייתה זרימה כפולה, עם החרא שלו שם. המכונית הסריחה כמו חרא לאורך כל סיבוב ההופעות. עיתונאים העדיפו לעשות את הראיונות איתנו בחוץ, אבל אני אמרתי להם: "אני פקינג ישן באוטובוס הזה, אז נעשה את הראיון שם או שלא נעשה בכלל!". בקיצור, Patrick חירבן ואף פעם לא הודה בזה, חודשיים סחבנו את הריח בגלל הממזר הזה.
מה התוכניות שצפויות לך בעתיד? מה עומד לקרות בחודשים הקרובים?
קודם כל יש הרבה פרומו לאלבום, אחרי זה שתי הופעות השקה במרץ, ואז המון הופעות במהלך השנה. אנחנו חוזרים ליוון, נופיע בפורטוגל, ולאחר מכן פסטיבלים כמו Obscene Extreme בצ'כיה ועוד כמה דברים נחמדים. לגבי Hail Of Bullets אנחנו רוצים לעשות כמה הופעות פה ושם, עד שנביא את האלבום החדש. יש הרבה מה לעשות, משעמם לא יהיה.
אפשר קצת פרטים לגבי ה Hail Of Bullets החדש? יש כבר קונספט?
זה עדיין סודי, אני לא רוצה שאף אחד יגנוב את הרעיון.. זה יהיה משהו מיוחד, אתה תראה כשהוא יצא.
מסר אחרון למטאליסטים הישראלים?
כן בטח, תודה על כל התמיכה שנתנו לי, אם באמצעות מיילים או אלה שהגיעו להופעות, היו כמה כאלה שאני זוכר בבירור. תודה על התמיכה במהלך השנה, אנחנו מאד מקווים להגיע להופעה בישראל, אולי להופיע בעזה, היי, זה ישתלם לכם! אם נופיע בעזה לא תצטרכו לדאוג יותר מהפלשתינאים!>
|ENG|Asphyx Interview
By: Metalist NY Magazine
With: Martin Van Drunnen
Martin Van Drunnen is probably the most important Dutch man in the history of Death Metal, and in the top 10 countries of Metal, the Netherlands surely fits in, small as it may be. When most people think of the Netherlands, many today automatically think, mhmm, weed, bicycles, weed again, and tall people, but for ages, the Netherlands has had one of the strongest Death Metal scenes in the whole world. Class acts such as God Dethroned, and Sinister, and most noticeably Asphyx, have been bringing out gems in the genre for a long time. But within the great scene, there is no man as prolific as Martin Van Drunnen.Most renowned for front-manning both Asphyx and Hail of Bullets, as well as being the vocalist for both Pestilence in the Consuming Impulse era, and Bolt Thrower for 3 , his list of achievements is only rivaled by how freakishly tall he is (well, not so much in the Netherlands, which is the tallest nation in the world.) Well, here’s Van Drunnen!
M- Hello Martin! You’re quite a busy man with the new Asphyx and Hail of Bullets on the side, what are you up to these days? How are you?
MVD- I’m fine , the only thing is, it’s bloody cold here! It’s freezing outside, could be a bit better. I don’t like the cold anyway, I’m more into sunny weather and nice temperature. For the rest, things are going very well. The new album, everyone enthusiastic and the acknowledgement is going well, couldn’t be better!
M- So, rumor on the street is, that the new Asphyx album, Deathhammer is coming by soon, what can you tell us about it?
MVD- I mean honestly, thing is, every band will say it about their last album ,“best we’ve ever done” but in this case I think it really is. Were really pleased with it, not just the way the songs are, but also basically everything. Not just the songs themselves, but also even the way we worked on them, was really relaxed. We took our time with the mixing, and Dan Swano (Metal producer/ EX-Age of Sanity) already knows what to do with our sound. Death The Brutal Way was the first time we mixed with Dan, but now were set. With Deathhammer we knew what he was capable of, I think he knew too how to improve what he did on the previous album. So it’s just the thing of, it’s like an orange, on a tree, now finally we’ve gotten all juicy. and got more ripe as a band. Also I think, because we have Alwin Zuur on bass, he’s way more enthusiastic and has more ideas how to do his own things on the bass on Asphyx. Bass never sounded as good on an Asphyx album as it does on Deathhammer, it’s his earnings. The atmosphere, and the band itself, it’s just perfection, I think. The songs overall are a bit, stronger when it comes purely to the composition and the arrangement. It doesn’t usually take us a lot of time, it’s just how we do things. We just put riffs together, we start chilling and banging our heads.
M- what are some lyrical themes on the album? Although I realize it’s like asking Cannibal Corpse about the ideology behind their music (laughs)
MVD- (laughs) We don’t just sing about slaughtering and butchering, we sing about that too, but in a more sophisticated way. Basically it’s a whole range for a Death Metal album, it has history, war, horror, Sci-Fi, things that happen in real life. That basically what it’s about. Maybe also a kind of fun kind of lyric, like a rock n’ roll basic thing about drinking and having a good time. I mean everything I think about it, a song idea that I have, have to fit it with the music. Can’t sing about a Minefield with a fast song. I’d probably save it for something slower.
M- how do you feel Deathhammer is different than Death The Brutal Way? How do you feel Asphyx advanced since?
MVD-I think, after all the years the band has been wandering, I think the band found it’s soul in a way. It’s really like one body now. With four fellas doing their thing. But all together, we are able to make as a band, an album like Deathhammer. We all feel that way really. Sometimes you make albums and afterward, you think this could be better or that. I don’t think we could do anything better on it, for us it’s really hard in a way: how are you gonna top this one? But that’s our concern for later on. I also had this feeling I never had it before in my whole career. I had this strange feeling in my gut a couple of times after a few times listening to this record. I called the drummer and asked him if he had the same feeling, it’s one of those albums you make once a lifetime.
M- It’s been 3 years since the last Asphyx album, how does it feel to be back with that band? How is it different than working with, say, Hail of Bullets?
MVD- Ummm, it’s a strange question in a way, there’s no answer to it. The recording process and writing process, we just took our time. If Bullet had some riffing, and thought we had some times, we thought if it was worth it to go into the practice room. It was just the process in the last years, all relaxed and easy, so it’s not that all of the sudden you get together and start working on an album, it’s been going on between everything that you do. Sometimes we’d do a jam and then a week later I’d do some shows with Hail of Bullets. It’s not like all the sudden being back with the band; it’s just now having an album you’ve been working on for a while. I’m proud of the fellas, I’m not the kind of guy to say I’ve done well on this album, I’m too modest, but we did well. I can’t wait to go onstage with the fellas and play these songs for the first time . That’s the first challenge, I’m sure they're (the crowds- ED) gonna love it like hell
M- so, you’re a musician with quite a past behind you, can you tell us a bit about that? What was it like being a part of 3 of the biggest Dutch Death Metal bands ever, sans perhaps Sinister and God Dethroned?
MVD- I don’t consider myself that way, really, I just do what I like to do and feel very privileged. Some way, I was just born with this organ called my throat. I developed it that way. I don’t know if I can call it a blessing, I am very proud of what I’ve done; it’s all very honest. Because for me there was nothing really weak in between. I don’t think I’m a part of the biggest bands; in the end I’m just a Metalhead. Just a fan of the music, who’s able to live a dream. I feel very privileged in the end I’m just a fan of the music.
M- it’s good to hear your grounded in reality, many people let success go to their head
MVD- I think it’s very typical with us Dutch, there’s a Dutch saying- keep your feet on the ground, don’t lift off and lose it on the clouds or something. That’s the way I was raised as well. With American bands, it often goes wrong, I’m a rockstar, blab la bla I have a nice house in California all that shit. It’s just not the way we are, it’s a bit of a European thing, I act that way as well.
M- are there any achievements in particular that you are proud of? Like perhaps the Rack, or , or Of Frost and War?
MVD- Wow, like I said before, I’m not actually proud of anything I did in particular. I’m also proud of the fact I can say I never made any weak album. It’s already one achievement. You see certain bands, lets be honest, when Celtic Frost came out with Cold Lake, what the fuck is this shit? Or how Metallica is out now, when you grow out with shit like Kill Em All, that was the stuff. I’m happy I never made an album that weren’t true to my roots, I never became commercial. Never appeared on an album that I said in the end, wow this sucked or I was really terrible. For example, when I did Frost & War with Hail of Bullet’s, I was proud of that. I am also still very proud of the Rack, even If it sounds very different than what we do today as far as production goes. There has been massive advancements in that field, you’d be stupid not to use it. Of course I’m most proud of Deathhammer right now, maybe now I’ll make a new album with HOB and said this is the best shit I’ve ever done. But in the end, there’s not one bad album. Right now, Deathhammer is the one. But even the Comecon album, for the rushed job I did there, I still liked it. Turned out well. No there’s not really one favorite, most people would say perhaps Consuming Impulse. But I like it as much as Last One On Earth and …Of Frost and War. It’s hard to choose, again I’m a down to earth guy, I never listen to my own music. The only reason I have to listen to my own albums it to practice or do some fresh up for a set or to listen to new songs on the setlist we didn’t play much before. It’s not like I sit at home, listen to the music I recorded and think woah, I’m perfect and jack off to myself. I mean, that’s what fucking crazy narcissistic people do.
M- Pufft, I bet that’s what James Hetfield did after recording Lulu (laughs) “watch our fans kill themselves! Bathe yourself in our glory!!!” Anyway, Speaking a bit about Pestilence, it seems that following your departure they went down the drain, any indication as to what happened?
MVD- I Left (laughs,) no but many people don’t really know that I had also a big part in the arrangements of the songs. Although Patrik is a very good guitar player, but there’s a difference between being able to do good lead guitar and good riffing, and being able to write songs. Yeah well next to that, I would say to him if you want to do stuff like Spheres, do another project with a guitarist you like, but don’t screw your fans with all this jazzy stuff. This shit I’m definitely. not gonna sing, I’m not gonna make songs like this. It was inevitable; I had to leave the band. For me it’s a bit sad to see that, especially sometimes like these days, to see a band go down that bad. I made two fantastic albums with them, which people still want me to sign. They come up to me saying “I still like Consuming Impulse so much,” you know thank you very much and I still like them too. You know the other people in the band and my friends give me links to watch, and hear them screw up, and other versions of Out of the Body , their more or less ruining the good name of it. I don’t think it’ll last long before it’ll have to stop. Like what can you expect? You can’t just screw your fans like that? But that’s just my opinion.
M- Were you ever asked to rejoin the fold? Would you do a reunion today if that came up? What would it take for you to do it?
MVD- No, never, that has never been on my mind. If I play in a band, first I wanna have fun, but with them I wouldn’t have any fun, I’m quite sure. He’s still like, we all grow, as people as men, there’s a big difference between when your 20 to 24 to 46 as I am now. Apparently he stayed that age, he’s still an idiot. I mean still, people read his articles and tell me to see what he’s saying about me. He hates the fact I’m more successful than he is, you know I don’t have to deal with that shit. I am just doing my thing, having fun. I’m in fantastic bands with great people with dedicated Meatheads, if I had to do it, it would be a pain in the ass. I’d ask him, “lets play the old songs the way they should be played” and he’d answer “no lets play them this way” and I’ll be like, “well go fuck yourself” and leave again. There wouldn’t even be a show (laughs)
M- also, how do you feel about the Asphyx albums that were recorded in your absence?
MVD- Still good, it’s one thing people can never say about Asphyx, that they neglected their fans or changed their style. They stayed true through all their albums. Maybe one of the outstanding ones is Asphyx (self titled album) or Wings of Inferno, we even considered playing some of those songs live. Problem is we have such a wide range and the fans usually really want to hear The Rack and Last One on Earth. You also have to play songs off the new album, so we have to sacrifice certain songs, we have to skip. You can never do any good (laughs)
M- is there a band in particular you’d say you like working with?
MVD- No it’s both, it’s a pleasure. Their very different, It’s nice to see and experience, as they both work well. Maybe it’s more laid back in Asphyx because of Mr perfect himself, Eddie Hitler (Drummer Ed Warby,) he wants everything to be absolutely perfect. But that’s a good thing too, that what makes the difference between the two bands. I can even learn from him. Because sometimes he has a different way of thinking, because he thinks like a drummer. Then he has a different way of thinking about vocal patterns, it’s nice to still learn after so many years. Then you go all the sudden like “woah, that’s an eye opener” it’s nice to work with both. It’s just a privilege. Eddie is one of the best drummers around in this world, he’s’ incredible. What he does with his solo project, 11th hour, he writes lyrics, produces, I’m just like “you’re a little genius you know that?” and it’s fine working with him in the band. I like how it is with both bands, it’s different. it’s, with both it’s a pleasure. Maybe because it’s different.
M- also, how do you compare the old-school Death Metal scene and the newer scene, both in Holland?
MVD- Well, honestly, the strange thing is what’s happening now. Still there’s a lot of old bands going very strong, Legion of the Damned is still going, although I guess their more Thrash and they came out of the occult, Sinister is still going and Howitzer started again, all these old guys are still going strong. We see each other , and we have a good time. Last time we went to a show we saw Henri (Sattler, guitarist/vocalist) from God Dethroned in there. So you know, when we see all the old fellas we have a great time. The only band we don’t really see around is Pestilence, they’re not as accepted. Most of the old bands are going well, but There’s a bunch of newer bands we liked, like Nailgun Massacare, Funeral Whore,and Entrapment. They play really oldschool Asphyx- Autopsy type Death Metal, its’ nice to see they play what we were playing. We invite these guys to play with us. Their really honored and we talk a little bit, and singers come to me and ask how to do this, and ask for advice, it’s nice it’s really nice, it’s a good scene, it’s growing again, it’s developing.
M- do you like the direction modern Metal is taking? any bands that interest you in particular?
MVD- Yeah plenty of. Like I said the youngsters here in the Netherlands. Good ol’ Autopsy’s comeback. From Germany I like Blizzard, Withcburner, Hellish and Crossfire. There’s a good one from Israel, Sonne Adam, we are playing together for Deathhammer’s release show in Germany. I heard already, that they seem to be very honored to do that, we’re very pleased to go up to them and have a beer, and hope they won’t be nervous, were just humans, it’s going to be very packed. They can expect hell from the crowd, with the way they rage. I hope they won’t be scared on stage. The crowd, if they like you, than they’ll go for it. The TuRock is like a metal temple with a big name, it’s a big building and it’s really scruffy, you can make it anywhere if there. I’m happy for them. Coffins are a good band as well, from Japan.
M- Also, what happened with Bolt Thrower? You were in the band for around 3 years from what I read, yet recorded nothing and were all of the sudden out of the project completely, what’s the story behind it?
MVD- Well basically I caught a disease that made my hair fall out. all the sudden I had all these spots on my head and I had no idea what happened. I got diagnosed with alopecia areata but at the time, I knew not what’s going on with me. But my long hair has been kind of a trademark and I had to fight through many things to have it. I lived in a rural town, and I was the only Metalhead in my school, no one had long hair. We had fights all my time. I was proud as it was a part of my identity. It was hard for me to go onstage like that, first I had to cope. If it returns, I’d shave my head. The disease wasn’t a big thing, just a disturbance in your immunity. It’s not as bad as an incurable cancer or worse things, didn’t hurt, just mainly that I felt like a part of my identity was falling off. They wanted me to do the shows, and I felt I couldn’t. We have to play these shows and if you don’t want to do it, we’ll ask Dave (Ingram). So that’s why we parted, in a way. But no hard feelings, we’re still friends, Besides being the frotman of a band like Bolt Thrower, it’s an honor. There’s only 3 people in the world who can say that, and I’m one of them.
M- Speaking to a musician as involved in the Death Metal scene as you are, you must have amazing road stories, any one in particular you’d like to tell?
MVD- Umm, I think this is the best one, so disgusting. You know these tour busses, they have like piss holes, these tanks. The tanks can contain like 200 liters of pure piss, so you can imagine that’s like piss for like a week or days if you drink enough. I remember it being Benediction bus, this is the type of shit that only happens with Benediction. So we open their bus, to load some gear, and all the sudden there is some horrible smell, like fuckin hell what’s this?! You smell like piss everywhere, their like the piss tank broke. 250L of piss, flew straight into the sleeping bunk of the bus driver. So his clothes and mattress were soaked and the rest went onto the speakers. So when they were onstage, the crowd was like what is this horrible smell? And you can imagine the face of the driver, All his clothes full of piss and the his mattress. Everyone thought now that it was over, that the smell was gone. But then it broke down again. One of these things, I mean we were playing with Benediction, we weren’t on the same bus, but we had the same thing with.Pestilence. A bit in America, Patrick told us he had to take a shit in the camper, and we said no because we knew it’d break. We said “you’ll just have to wait, keep it in until we reach a city”, but sure enough, later, the tank broke. I was like, you took a shit man! “me no?” you did it you bastard! It had this double flow, with his shit in it. Our van was smelly like shit the whole time, through the whole tour. Interviewers wanted to do interviews outside of the van, but I said” I fucking sleep in t his thing, we either do the interview here or nowhere.” He took a shit but never admitted it, he fucking did it, 2 months with that smell that bastard…
M- So, what is the musical future for Martin Van Drunnen hold? What are your plans for Asphyx and Hail of Bullets?
MVD- Well first promoting this album, first 2 release shows in March. Then afterward many nice shows this year, one we go back to Greece, then first time playing Portugal, yeah some other things booked like Obscene Extreme Czech republic and some nice things coming for us. For HOB there’s some shows here and there, we want to slow down so we can come up with the follow up On Divine Winds. Plenty of things to do still, never boring.
M- ohhhh a new HOB, can I get any hints as far as concept? Or too undercover?
MVD- Very under cover, I don’t anyone to steal this bloody concept, this is going to be something else. You’ll see that when it comes out.
M- any final words to the Israeli crowd?
MVD- yeah sure, thanks for all the support that people gave us, or even through emails or shows in Germany. I had some, who came with stuff. Thank you for the support through this year. We hope to come through Israel!
M- much thanks! Cheers
|ENG|