מרואיין: Guido "Sataniac" Wissmann סולן להקת Desaster


נראה לאחרונה שהתת-הז'אנר הקטן של ה Blackened Thrash זוכה לעדנה מחודשת ולתחיה מחודשת. ז'אנר שבין הנציגות הותיקות שלו ניתן למנות את המפלצות Sodom, Destroyer 666, Desaster, Aura Noir ו Nifelheim ואת ההרכבים המעט יותר קטנים כמו Midnight, Impiety ו Witchmaster.
אחד החזקים שבהרכבים הללו הם Desaster שהוזכרו מקודם. מאז אלבום הבכורה שלהם "A Touch of Medieval Darkness", הם המשיכו בצורה ישירה ובלתי נלאית לספק את הסחורה, בדמות ריפים קטלניים, אלבומים מלאי חן וחומר שאינו נשמע ממוחזר(וכולנו יודעים כמה זה נדיר). היה לי את הכבוד לראיין לאחרונה את הסולן, הדמות המאיימת Guido "Sataniac" Wissmann, הנה הרשמים לפניכם.

שלום Sataniac, מה שלומך?

בסדר גמור, כרגע חזרתי מחופשה בספרד, די רגוע כרגע!

לאחרונה האלבום "The Arts of Destruction" שוחרר שוחרר וזכה לתפוצה רחבה, איך אתה מרגיש בנוגע לאלבום?

מרגיש בסדר, ומרוצה. השירים נכתבו בין השנים 07'-11' והפעם היינו צריכים להתעסק קצת בבעיות אישיות וכו' והאלבום משקף את השנים האחרונות. הגיע הזמן לאלבום חדש ואני שמח ששחררנו משהו איכותי(לדעתי!) שוב.

זהו האלבום המלא הרביעי שלך עם הלהקה מאז שהצטרפת(Sataniac הוא הסולן השני בלהקה, הסולן הראשון Okkulto הקליט עם הלהקה שלושה אלבומים לפני כן והאלבום החדש הוא השביעי של הלהקה בסה"כ – ב.א) האם אתה מרגיש שהדברים השתנו מאז האלבום הראשון שלך עם הלהקה? איך אתה מרגיש שהתפתחת כסולן וכזמר?

נהיינו יותר זקנים ושמנים. אנחנו לא מוזיקאים בכלל. אנחנו מקליטים אלבום רק עם יש מספיק שירים חדשים שאנחנו אוהבים. אנחנו כותבים רק אם יש לנו מה להגיד. לא יודע אם התפתחתי, אולי קצת, אבל הדבר העיקרי זה שאני עדיין שמח לעלות על הבמה ולתת לשדים לדבר.

Desaster היא להקה שידועה בהתמדה שלה. לאו דווקא כמו Motorhead בקטע של לעולם לא לשנות את המוזיקה שלכם, אלא יותר בכיוון של להתמיד על כך שהאלבומים שלכם יהיו מעניינים וסוחפים. איך אתה מרגיש שהאלבום החדש משתלב בין האלבומים עד היום?

אני מרגיש שאנחנו חוזרים יותר לשורשים. The Arts הוא יותר Black ופחות Thrash. אבל אל תבלבל בין חוסר כשרון לבין יכולת המצאה..

על מה נכתב רוב הנושאים באלבום החדש?

הממ..מוות, הרס, דת, אסונות. כל מה שמתאים תחת השלט THE ARTS OF DESTRUCTION (צוחק)

מה לדעתך מאתגר ומקדם את הלהקה? איך מתרחש תהליך העבודה שלכם?

אין איזו תוכנית ספציפית לכתיבת שום שיר. Infernal מתחיל לכתוב ובא עם איזה ריף בהתחלה. אם אוהבים את הריף אנחנו יוצרים סביבו את השיר. לאחר מכן אני מנסה להבין את האטמוספרה של השיר ולמצוא נושא מתאים בשביל המילים שלו.

איך אתה חושב על המילים לשירים? מה נותן לך השראה לכתוב?הגיוני שהזוועות שמבוצעות ע"י הכנסיה, הרבנות והסמכויות המוסלמיות בעולם זה די והותר בשביל להריץ את המנועים…

לפעמים זה קשה למצוא מילים מסוימות, ולפעמים הרעיונות באים מעצמם ודי מהר. לרוב זה החיים הרגילים והסיפורים שמדאיגים אותי שיוצרים את הרקע הטוב ביותר למילים. חשוב לי להגיד שאני שונא את כל הדתות. אמונה זה בסדר, אבל לא צריך לבנות דת מסביב לזה.

בנוסף, האם תוכל לספור לנו על המקורות של הלהקה? אני יודע שהצטרפת ב 2001, אז מהזוית שלך מאז אותם ימים – מה השתנה עבור Desaster ?

כמו שכבר אמרתי, נהיינו זקנים ושמנים יותר. אוקיי, רק עכשיו הוכרנו ככוח בקרקס ה Black/Thrash והתחלנו לבחור איפה ואיך אנחנו רוצים לנגן. אבל הדבר העיקרי זו המוזיקה עצמה, אנחנו עדיין מסוגלים להראות את האנרגיה של האקסטרים מטאל. כמובן שיש דברים שהשתנו ב11 שנה, אבל זה הגיוני. בשבילי זה לא כל כך אפשרי לציין את כל מה שהשתנה.

מה קרה בעצם עם Okkulto?

הוא עזב את הלהקה מרצונו אחרי פסטיבל Wacken 2001. זה הכל.

מהם ההישגים עם הלהקה שאתה הכי גאה בהם? להקות שזכית להופיע איתן ואתה גאה בכך?

באופן אישי, מבחינת ההישגים שלי זה היה האלבום האחרון Satan’s Soldiers Syndicate שאני הכי גאה בו. זה עושה אותי גאה שאנחנו יכולים להגיע לאן שאנחנו מגיעים ולנגן בכל כך הרבה מקומות על הכוכב הרקוב הזה עם הלהקה המושתנת שלנו. עוד דבר שאני גאה בו הוא העובדה שחלקתי מיקרופון עם אדון Chris Reiffert(Autopsy) בשיר Zombie Ritual שהקלטנו. המחווה שלנו למר Chuck Schuldiner עם אחד הקולות הטובים ביותר במטאל.

שמתי לב שישנה פופולאריות שהולכת וגואה לז'אנר ה Blackened Thrash. להקות כמוכם, Destroyer 666 ו Nifelheim מושכות הרבה תשומת לב(הייתי מזכיר את Sodom אך הם תמיד היו ענקיים ב.א) כמו כן ישנן להקות חדשות ועולות כל הזמן. מי הם האהובים עליך?

אולי אתה צודק. בגלל שהלהקות הללו שציינת מאוד אותנטיות ומגיע להן שיכירו אותן יותר אנשים. אני אומנם הפסקתי להקשיב ל Sodom אחרי Agent Orange אבל אני עדיין אוהב את DESTRÖYER 666, GOSPEL OF THE HORNS, NIFELHEIM, NOCTURNAL, ומהלהקות היותר צעירות אני מעריך את Ketzer ו Cruel Force.

בכללי, מי הן הלהקות החדשות שאתה מתרגש לגביהן? יש איזו להקה שהיית רוצה להזכיר שלדעתך מגיע להן שיותר אנשים ידעו מי הן?

THE RUINS OF BEVERAST, GRAVE MIASMA, NECROS CHRISTOS, VENENUM, יש הרבה להקות אפלות מעולות שזחלו החוצה מהמחילות שלהן. יש מוזיקה שאני אוהב חוץ ממטאל, למרות שבמטאל אני אוהב רק את הדברים הקיצוניים, אל תשימו לי Running Wild או שיט כזה(צוחק) אני נהנה בנוסף מ Dead Can Dance, Animals as Leaders ו Pink Floyd למרות שיש עוד הרבה. בגלל שאין לי טלוויזיה בבית אני שומע מוזיקה כל היום(צוחק)

ועכשיו מהכיוון השני; מה נתן לך השראה לעשות את מה שאתה עושה? להקות ומחוצה למוזיקה, מה משפיע עליך באומנות שלך?

המוזיקה של Desaster מושפעת מ Venom, Slayer, Kreator, Sodom, Destruction..באופן אישי אני אעדיף את Death, Morbid Angel, Deicide ו Slayer כהשפעה עלי. בספרות אני מאוד אוהב את עבודותיו של ניטשה ו Lovecraft. אני בעיקר קורא ספרים ומגזינים בנושאי מדע, וכמובן מגזיני מוזיקה רגילים.

אז מה העתיד צופן ל Desaster? מה התוכניות שלכם לעתיד הלא רחוק?

אנחנו מתכוננים לסוף העולם ב 21.12.12(צוחק). אנחנו בעיקר דואגים שהכל ימשיך לרוץ, ענייני להקה וזה. מופיעים(בסופי שבוע, כדי שלא ניקח חופשים מהעבודות הרגילות שלנו), כותבים שירים חדשים ובעיקר מנסים להנות. בינואר אנחנו הולכים לנגן בפעם הראשונה באיסטנבול בטורקיה, והיה יכול להיות ממש מגניב אם יכולנו לנגן בירושלים, תל אביב או חיפה. יום אחד…

מילים אחרונות לקהל הישראלי?

תודה רבה לכם שאתם מקשיבים לדעות המטופשות שלי ולרעש שנקרא Desaster. אולי, תהיה לנו הזדמנות לנגן מופע בישראל. אם אתם קוראים את זה בבקשה תדאגו שנגיע אליכם. אנחנו גדולים ומכוערים אבל מאוד חברותיים!
|ENG|Desaster Interview
By: Metalist NY Magazine
With: Sataniac

It seems that the small Black Metal subgenre of Blackened Thrash is going through some sort of renaissance lately. The old guard containing such quality powerhouses as Sodom, Desaster, Deströyer 666, Aura Noir and Nifelheim play along side smaller diamonds-in-the-rough acts such as Midnight, Impiety, and Witchmaster. But as aforementioned, one of the strongest of said acts is the German giant, Desaster. Since their first full-length debut, A Touch of Medieval Darkness, they have constantly delivered relentless riffery in all things Black and Thrash Metal, killer live shows and interesting, non-repetitive material (and we all know how unique that is.) I had the pleasure of interviewing the vocalist, the ever menacing Guido “Sataniac” Wissman

M- Metalist (Ben Astrachan)
S- Guido “Sataniac” Wissman

M- Hello Sataniac, how are you doing?

S – I doing fine, I just arrived from my holidays in Spain. Really relaxed right now!

M- So, The Arts of Destruction was released just recently to wide appraise, how do you feel about this record?

S – I feel fine, and satisfied. The songs were written from 2007 to 2011 and in this time we have to solve some personal problems and other shit. And the record reflects the last years. It was time for a new record and I’m happy that we delivered some quality shit (in my opinion!) again.

M- This is your 4th full length album since joining the band, (Note- Sataniac is the second vocalist of the band, the band released three albums, A Touch of Medieval Darkness, Hellfire’s Dominion and Tyrants of the Netherworld with previous vocalist, Okkulto,) how do you feel things have changed since Divine Blasphemies? How do you feel you have evolved as both a front man and a vocalist?

S – We have become older and more fat. We are not musicians at all. We record an album if there are enough songs we like. We only write if there is something to say. I don’t know if I evolved, maybe a bit, but the main thing is, that I’m still happy to go on stage and let the demons speak.

M- Desaster is a band that is known for its consistency. Not necessarily in the Motörhead fashion of never changing, but for being constantly interesting and never making a superfluous album, how do you feel The Arts of Destruction innovates?

S – Maybe we go a little bit back to the roots. The Arts… is more black, less thrash. But don’t mistake the lack of talent with innovation.

M- what are some of the lyrical topics covered in The Arts of Destruction ?

S – Death, Destruction, Religion, Desasters, …everything that fits the banner THE ARTS OF DESTRCUTION…hahahahaha

M- furthermore, along what line do you feel the band evolves? What is your working process?
S – There is no masterplan to write a song. Infernal starts the writing and comes along with the riff first. If we like the riff we build the song together. After that I try to catch the atmosphere of the song an try to find a theme for the lyrics.

M- how do you come up with lyrics? What inspires you to write? Probably the atrocities committed by the Church, Rabbinical authorities and their Muslim equivalent is quite enough to get the engines going

S – Sometimes it’s hard to find some words, and sometimes the ideas came up naturally and fast. Mostly it’s normal life and the stories I worry about that delivers some themes for the lyrics. And I need to say that I hate all religions. A believe is ok, but there is no need to build a religion from that.

M- Also, could you tell us a bit about the early origins of the band? I know you joined in 2001, so perhaps since then- how have things changed for Desaster ?

S – Like I told before, we got older and fatter. Ok, we just established as a force in Black/Thrash circus right now, and we choose where and how we play. But the main thing is the music itself. We are still able to deliver the energies of extreme metal. Of course some things changed in 11 years, but that’s needful and good. But for me it’s not possible to see everything that changes.

M- also, what happened with Okkulto? How did that transition occur?

S – He leaves the band by his own will after the Wacken-Open-Air in 2001. That’s all!

M- What are some of your achievements with the band you’re must proud of? Any bands you toured with you’re especial proud of?

S – Personally I reached my achievements with the last album Satan’s Soldiers Syndicate (which is still my favorite!) and it makes me proud that we are able to play many places at this rotten planet with our piss band Desaster. Personally I’m very proud that Chris Reiffert (Autopsy) shared the vocals with me on the “Zombie Ritual” shape. Our homage to Mr. Chuck Schuldiner with one of the best voices in metal.

M- Also, I noticed a steep increase in the popularity of the Blackened Thrash genre in recent years, bands like Desaster, Deströyer 666, and Nifelheim are getting more traction (I’d mention Sodom but they’ve always been really big) as well as an expanding number of bands joining the genre. Who are some of your favorite peers?

S – Maybe you are right. Cause these bands you mentioned are really authentic and they deserve to get more attention. I stopped listening to SODOM after AGENT ORANGE, but I still love DESTRÖYER 666, GOSPEL OF THE HORNS, NIFELHEIM, NOCTURNAL, or even “newcomers” like KETZER and CRUEL FORCE.

M- and in general, what are some up and coming Metal bands you’re excited about? Any bands you’d like to give a shout to, which you feel deserve more attention?

S – THE RUINS OF BEVERAST, GRAVE MIASMA, NECROS CHRISTOS, VENENUM…a lot of good real dark bands which crawl out of the crypts the last years. But I love music and I’m not only interested in metal music. When it comes to metal I prefer extreme metal. Don’t come along with Running Wild or shit like that…hahahaha
But I also like bands like ANIMALS AS LEADERS, DEAD CAN DANCE, PINK FLOYD, …
There is no TV in my house, so I had to listen to music all the day! Hahahaha…

M- and now in reverse, who has inspired you? Both bands and outside of bands, what inspires you in your art?

The music of DESASTER is influences by: VENOM, SLAYER, KREATOR, SODOM, DESTRUCTION…
Personally I prefer bands like DEATH, MORBID ANGEL, SLAYER, DEICIDE…and I like some works from Nietzsche and Lovecraft…but mostly I read books and magazines handling science and normal music magazines…

M- so what does the future hold for Desaster? What’s are your short term plans?

S – We are preparing for world downfall at the 21.12.12…hahaha…We just keep things going…normal band stuff…doing shows (concerts at the weekend, without taking holidays from our jobs) Writing new songs…and trying to have a good time. In January we will play the first time in Istanbul and it would be great if we could play Jerusalem, Tel-Aviv or Haifa one day.

M- any last words for the Israeli crowd?

S – Thank you for listen to my stupid opinions and to the noise called Desaster. Maybe, sometime there is a chance to play a show in Israel. If you read this please invite us. We are big and ugly but very friendly!

M- dankeschön bruder! Viel glück und Ich hoffe dich in einen Konzert sehen!
(thank you very much brother, good luck and I hope to see you in a show in Israel)

S – Dankeschön für Euer und Dein Interesse an Desaster. Und vielleicht haben wir tatsächlich mal die Möglichkeit in Israel aufzutreten.
„Ohne Musik wäre das Leben ein Irrsinn!“ (thank you very much for you interest. And maybe we can really come to Israel one day. „without music, life would be madness“

Guido (aka Sataniac, Desaster)