מרואיין: H סולן להקת Dim Aura
צילום: אלעד לוי, מאיה גולדמן, מיקי פיינגולד

מעולם לא הכחשתי את ההסתייגות שלי מז'אנר הבלאק מטאל על שלל גווניו ולהקותיו. קשה לי עם הפוזה, עם הקונספט ועם הרצינות התהומית שבה הז'אנר הזה לוקח את עצמו. בכל זאת אני משתדל שלא לפסול שום דבר ויצא לי לשמוע להקות פה ושם ולרוב מה שהתחברתי אליו יותר הוא הבלאק שפחות הזכיר לי מחזמר בברודווי ויותר חיבר עצמו לשורשים המטאלים החורניים של Venom, Celtic Frost ו Slayer, בלאק מטאל עצבני מלוכלך ומהיר. את Dim Aura הכרתי לפני כשנתיים ומאז יצא לי לראות אותם כמה פעמים והם כל מה שאני מייחל לו באוזניות או ברמקולים שלי כשאני מאזין לסגנון. מוזיקה ששומרת על הגחלת המרושעת על הריח והמראה אבל יותר מכל מעיפה לך את הראש ברבאק ומתהדרת בלי בושה בסאונד מלוכלך וצלילים שמזכירים הארדקור ומוזיקה קיצונית של פעם. לקראת ההופעה שלהם בחמישי הקרוב תפסנו את סולן הלהקה H לשיחה על עבר הווה ועתיד הלהקה ועל האלבום החדש שלהם. הנה מה שהיה לו להגיד לנו.

מה שלומך בימים אלו?

בסדר גמור תודה, עובדים קשה כרגיל וטוחנים שעות בחדרי חזרות.

לאחר הסינגל ששוחרר לפני יותר משנה הבנתי שישנו אלבום חדש בדרך, מה אתה יכול לספר לגביו?

כן, כמה חודשים אחרי שההרכב תפס צורה סופית שחררנו את R.U.S.T. שהיה מעין דמו על הגבול של מיני אלבום, EP אם תרצה. לאחר מכן התחלנו לעבוד בפול כוח על האלבום המלא הראשון. כתיבת השירים ארכה כשנה פלוס מינוס בעיקר בגלל הופעות בין לבין.

האלבום יכלול 8 שירים שאנחנו מאוד מרוצים מהם. האלבום נע בין דפרסיב לפאנק ורוקנרול ויש זרימה טבעית של שירים לפי דעתי. אבל הכי חשוב שהוא נשאר בלאק מטאל אמיתי לכל אורכו,
בלי זיוני מוח בלי בולשיט, בלאק מטאל, כמו שהוא אמור להיות.

האם מדובר באלבום קונספט? מה ניסיתם להשיג באלבום החדש?

קשה לי להגיד שזה אלבום קונספט אבל יש קו מחשבה אחיד לאורך השירים. זאת אומרת הנושאים שבהם השירים שלנו נוגעים נשארים אותם נושאים לאורך כל האלבום. אבל לא, זהו לא אלבום קונספט. לא רק שאנחנו מנסים, אלא השגנו בדיוק את מה שדחף אותנו להקים את ההרכב הזה, להחזיר את הבלאק מטאל הטהור והאמיתי לארץ, הייתה לנו תקופה יפה והיא מתה. הגיע הזמן לסיבוב שני.

היכן הקלטתם את האלבום?

את כל הכלים הקלטנו באולפני BLACK HORIZONS STUDIOS שבנתניה עם מאיר גור. את השירה הקלטנו אצל חבר טוב שלנו בשם ליאור דלמן, בסטודיו הביתי שלו בפתח תקווה. את המיקס והמאסטרינג לאלבום עשינו באולפני נקרומורבוס בשבדיה, שהיו אחראיים על אלבומים של להקות כגון WATAIN, ARMAGEDDA, DESTROYER 666 ועוד להקות רבות וטובות.

האם ישנה חוויה שזכורה לך במיוחד מהקלטות האלבום?

חוויה אחת שזכורה לי במיוחד הייתה במהלך ההקלטות של הווקאלס/ כמו שאמרתי הקלטנו את השירה בסטודיו ביתי, אז להקליט שירה בחדר קטן, סגור, עם 3 חברי להקה וסאונדמן, ללא מיזוג אוויר או מאוורר (הקלטנו עם מיקרופון רגיש נורא שהיה קולט אפילו את הרעש של המאוורר, מה שהיה פוגע באיכות ההקלטה) ועם פיטבול נובח בחדר הסמוך, היה מאוד קשה ומאתגר.
אבל בגדול זה היה לטובה כי התנאים הקשים מוציאים ממך עצבים וזה תמיד נשמע יותר טוב כשאתה כועס או עצבני בהקלטות שירה, לפחות כך זה עובד אצלי. במהלך ההקלטות של RUST חברי הלהקה היו מעצבנים ונוגעים בנקודות רגישות בכוונה כדי לעצבן אותי תוך כדי ההקלטה.

האם אתה חושב שהתפתחתם מוזיקלית בין ה-EP לאלבום החדש? מה השתנה בעצם?

אני בטוח בזה. אני יודע שכל להקה אומרת את זה וזו נהייתה תשובה של קופי- פייסט בכל ראיון שאי פעם קראתי. אבל אין מה לעשות וזה המצב, אתה מתפתח בתור מוזיקאי ויוצר. תמיד.
השינוי המהותי הוא שתהליך הכתיבה של האלבום היה ארוך יותר והיה לנו יותר זמן להיכנס לקטנות בכל שיר. דבר נוסף שהוא מאוד שונה מהאיפי זה הקטעים היותר קצביים, "פאנקיים" אם תרצה שהוכנסו באופן טבעי לשירים שלנו. בלאק ופאנק זה השילוב הכי טוב שאי פעם נשמע במוזיקה, וזין על מי שחושב אחרת.

ה-EP שלכם שוחרר לפני כשנתיים, מה עבר על הלהקה מאז?

בגדול עבדנו על חומר חדש או הופענו. החדר החזרות שהיינו מנגנים בו והיה כמו בית שני עבר שינוי מסוים והחלטנו לעזוב ולקח זמן עד שמצאנו את הפינה החדשה שלנו. לא היו שום דרמות, תהפוכות או שינויי הרכב כאלה או אחרים אם לזה התכוונת. בגלל שכולנו אנשים עובדים ביום יום, לפעמים זה גורם להורדת הילוך מסוים במובן המוזיקלי… אבל רק לפרקי זמן קצרים כי כולנו עובדים רק בשביל להגיע לחדר חזרות ולתת בראש ולהמשיך להתקדם עם מה שאנחנו באמת אוהבים.

אם היית צריך לבחור שיר אחד שמייצג אתכם איזה שיר היית בוחר?

שאלה מכשילה, כי השירים מהאלבום עדיין לא פורסמו אז זה לא יעזור אם אני אבחר שיר מהאלבום המלא. אבל אם הייתי חייב לבחור שיר מהשירים שלנו שכבר בחוץ, הייתי אומר SCARRED FLESH SUPREMACY שצילמנו קליפ עבורו.

הבלאק מטאל נשמע היטב בסצנת המטאל הישראלית במהלך השנים, היכן היית ממקם אתכם בסצנה הישראלית? כיצד אתם מתבלטים בנוף המוזיקלי הקיים?

אני לא מסכים איתך לגבי הקביעה הזאת, כמו שאמרתי קודם, הייתה תקופה יפה של בלאק מטאל משגשג ובועט בישראל לפני נגיד עשור או יותר אבל עם הזמן התקופה ההיא דעכה ונעלמה. בגלל סיבות כאלו או אחרות שלא משנות כרגע כלום. דים אורה זה הרכב שבא להחזיר את התקופה הטובה עמוק מהקבר. קשה לי לחשוב על עוד הרכב בלאק מטאל נטו פעיל כרגע בארץ, כמובן שיש עוד להקות מהתחום, אבל אני לא יודע עד כמה הלהקות האלו פועלות באינטנסיביות כמונו.

וזה לא כל כך קשה "להתבלט" בנוף המוזיקלי בישראל, בין עשרות להקות מטאלקור, מלודת' ושות' שאני לא יודע מהי ההגדרה שלהן. כל מה שאני יודע זה שהן נראות, נשמעות ומשדרות כולן בדיוק את אותו הדבר.

מה אתה חושב על הבלאק מטאל העולמי בימים אלו?

זו תקופה מעניינת שיש בה פלוסים ומינוסים. המינוסים הם שהרבה מהלהקות הקלאסיות הולכות לאיבוד עם כל החשיפה שהן מקבלות לאחרונה ופשוט מוציאות אלבומים משעממים. השנה למשל יצאו כמה אלבומים די משעממים. זו דעתי האישית כמובן. הפלוסים הם שלאחרונה הרבה להקות קטנות ואנדרגראונד קופצות מדרגה ומקבלות חשיפה משמעותית ויפה בעזרת האינטרנט כמובן אבל גם בזכות קשרים והתכתבויות ממש כמו פעם. למשל,סולן של להקה שאף אחד בחיים לא שמע עליה מפאקינג סרביה, הצטרף לענקית כמו גורגורות'. זה אחלה.

בתור להקה שמנסה לחזור לשורשים ומציגה את הסגנון בצורה הכי טהורה ומלוכלכת שלו האם ישנן השפעות מז'אנרים אחרים במטאל או במוזיקה שנמצאים בתוך המוזיקה שלכם?

כן מאוד, בתכלס כל אחד מחברי הלהקה אוהב ז'אנר מסוים שאופייני רק לו, איכשהו זה יצא ככה אבל מה שמאחד את כולנו זה שכולנו ממש אוהבים בלאק מטאל. אז בלי להתכוון או להתאמץ יותר מדי הז'אנרים החיצוניים האלה משפיעים על המוזיקה באופן ישיר, כמו שכבר הזכרתי את הפאנק לדוגמא שהוא באמת אחד השורשים של הבלאק, ושל המטאל בכללי. אז להכניס השפעות מפאנק לבלאק מטאל זה בעצם באמת לחזור לשורשים של העניין.
תצטרך פשוט להקשיב לאלבום ביום מן הימים כדי להבין על מה אני מדבר אני מניח.

אתם אחת הלהקות עם המופע הכי אינטנסיבי בארץ, מה לדעתך המפתח לשואו מוצלח?

אנחנו קורעים את התחת ועושים הרבה חזרות לפני כל הופעה ובאופן רציף גם כשאין הופעות או שום דבר בקנה, כדי שבזמן הופעה הכל יראה וישמע מתוקתק. ועם זאת גם בכל הופעה מתרחש כאוס טוטאלי ופרץ אנרגיות שאי אפשר לשחזר בשום חדר חזרות לא משנה כמה ננסה. מה גם שהדם והקורפס פיינט כמובן מוסיפים לשואו. תמיד אמרתי שעדיף לראות על הבמה 4 חבר'ה מלאים בדם וזוהמה שנותנים בראש מאשר 4 שמנים מזיעים בטי שירט וג'ינס קרוע. השואו שלנו זה גם חלק מכל הקונספט הכללי שלנו שמכתיב שיש לעשות בלאק מטאל כמו שהוא אמור להעשות.

מה החוויה הכי טובה שאתה לוקח מההופעות שלכם עד כה?

ללא ספק המקרה מההופעה הראשונה שלנו בירושלים.
זו הייתה הופעה ראשונה ולא ידענו איך הקהל יגיב אלינו אז לא עליתי לבמה מכוסה בדם כמו שאני עולה עכשיו. אבל עדיין הבאתי איתי איזה בקבוקון שעמד ליד המערכת תופים. ברגע שההופעה התחילה ואותו פרץ אנרגיה התפרץ כבר לא חשבתי על כלום, לקחתי את הבקבוק, מילאתי את הפה בדם וירקתי אותו החוצה על הקהל…הבעיה היא שמי שקיבלה את רוב היריקה הייתה צלמת מהקהל, הייתי בטוח שהרסתי לה את המצלמה ובלאגנים, אבל הכל היה בסדר בסופו של דבר והיא קיבלה אתה זה ברוח טובה. אז זו החוויה שאני הכי זוכר מההופעות שלנו עד כה, זה והקאבר שעשינו ל Exploited בסאבליים. שהיה שיא מבחינתי.

למה אתה מקשיב בימים אלו?

אני מקשיב להרבה סגנונות של מוזיקה אז אני תמיד נע בין הסגנונות השונים מגורגריינד ועד מוזיקה קלאסית, מרומפפרופ ועד ג'וי דיביז'ן. לאחרונה אבל אני תקוע חזק בטראש בלאק,ישן וחדש גם כן.

היכן אתה רואה את הלהקה הלאה?

השלב והמטרה הבאה שלנו היא להתחיל להופיע בחו"ל מן הסתם. אבל יש גם דיבור לארגן להקות בלאק מטאל מחתרתיות מחו"ל שרוצות לבוא לישראל להופעה, אז ברגע שלוגיסטית וכלכלית זה יתאפשר, גם זה יקרה. כל עוד DIM AURA קיימת, הבלאק מטאל ימשיך לפעול בארץ במלוא הכוח.

מה אמור לצפות מי שעומד לראות אתכם בהופעה ביום חמישי הקרוב?

לאגרוף מדמם וצבוע בצבעי מלחמה ישר לפרצוף שלו. זו ההגדרה הכי טובה שיש לי להופעות שלנו. יהיה סט שיכלול שירים מהאיפי וגם מהאלבום. ועוד הפתעה קטנה שתשאיר טעם טוב של עוד.

האם יש נושא שלא צוין פה והיית מעוניין להתייחס אליו?

SATAN

מסר אחרון לקוראים בבית?

נתראה ביום חמישי ועד אז SUPPORT THE FUCKING UNDERGROUND