מרואין: Janne Stark, גיטריסט להקת Overdrive

כיום סצנת המטאל השבדית היא אחת הידועות בתחום, כשגם הדת' המלודי וגם ההבי מטאל המסורתי יותר זוכים ללא מעט מוצרים איכותיים שמגיעים מהמדינה ההיא. Overdrive היו שם כמעט לפני כולם, הלהקה קמה ב 1980 והוציאה ב 1983 ו 1984 שני אלבומים קלאסים – Metal Attack ו Swords And Axes, כשלאחר מכן היא נעלמה, וחזרה רק לאחר 20 שנה, עם אלבום חדש שרק יצא – Let The Metal Do The Talking. ישבנו לדבר עם הגיטריסט Janne Stark, שנשאר עסוק למדי בזמן שהלהקה הייתה לא פעילה.

היי Janne! הייתי רוצה להתחיל במה שקורה עכשיו עם Overdrive, מה אתה יכול לספר לנו על האלבום החדש – "Let the Metal Do the Talking"?

נתחיל מההתחלה "האחרונה". הקמנו את הלהקה ב-2003 רק לצורך הופעה בפסטיבל מקומי. ואז קיבלנו הצעה מ- Headbanger's Open Air בגרמניה, וקפצנו על המציאה. הסולן המקורי שלנו, Pelle, עזב שלושה שבועות לפני ההופעה. לא רצינו לבטל, ומיד ניסינו למצוא סולן לפחות להופעה הזאת. הפעלנו קצת קשרים, ומצאתנו את Per "PerilOz" Karlsson, אז חבר בלהקת Unchained. הוא למד את השירים בשבועיים בסך הכל, ונתן הופעה אדירה איתנו. לאחר עוד כמה הופעות, הוא היה בפנים. אף פעם לא באמת חשבנו להקליט אלבום חדש, רק להקליט מחדש חומר ישן עם Per, רק כדי לראות איך זה יישמע עם השירה שלו. כך נוצר "Resurrected", MCD של חמישה שירים שהוצאנו ממש לפני ההופעה ב- Sweden Rock ב-2006, וזה מה שגרם ל-Lion Music לבקש מאיתנו להקליט אלבום חדש. בכנות, לא חשבתי על זה, אבל כשנוצרה ההזדמנות – מה לעשות? ב- MCD צירפנו שיר אחד שנכתב ב-1985 אבל לעולם לא הוקלט או שוחרר, "Ride the Fire". שמנו לב שככל שהיה לנו יותר חומר, בחרנו מהחומר הישן שלא שוחרר, סידרנו אותו מחדש, ואז כתבנו חומר חדש באותו הסגנון. אלו 12 השירים באלבום Let the Metal Do the Talking. אתה יכול לנחש אילו מהשירים חדשים ואילו "ישנים"

למה חתמתם עם Lion Music, ועד כמה אתם מאושרים מהקשר הזה בנתיים?

היו לי בעבר שני אלבומים ששוחררו באמצעות Lion Music, עם הלהקה Zello ועם הלהקה Locomotive Breath. אני ממש מרוצה מהדרך שהם עובדים בה. הם מסורים, כנים, והם מפיצים את החומר ברוב השווקים. Lasse הוא אחלה גבר! יש לי רק מילים טובות להגיד עליו!

מי אחראי לעטיפה המדהימה, ומה היא מסמלת?

העטיפה נעשתה ע"י CA Beckston, או "Monowasp" כמו שהוא קורא לעצמו, בשיתוף פעולה איתי. הוא עיצב גם את העטיפות של TNT, House of Lords ועוד. כבר החלטנו על הכותרת, "Let the Metal Do the Talking, כטוויסט על "Let the Music Do the Talking" של Joe Perry כמובן. היה לי את הרעיון הזה על צלבן נשכח שנלקח בשבי ע"י האויב ונזרק למערה או באר. גורלו הוא ללחום באויביו ולתת למטאל (מתכת – החרב שלו) לדבר במקומו. CA עיצב את העטיפה וממש אהבנו את זה. אחרי זה אפילו שכתבתי מחדש את הליריקה לשיר הנושא כדי להתאים אותם לעטיפה בצורה טובה יותר.

הסאונד של האלבום ממש חד ו"בשרני", מי אחראי להפקה שלו? בכוונה הלכתם על סאונד עדכני במקום על רטרו?

הפקנו את האלבום בכוחות עצמנו ו- Johan Blomstr (Blinded Colony, Calm, Kaptain Sun, Faith) עשה את המיקסינג ב- Sound Palace Studio. יש לו אוזן ממש טובה לזה, והיה נהדר לעבוד איתו. רצינו סאונד שיהיה גם עדכני, אבל עדיין שומר על הטאץ' של Overdrive הישנים, ואני חושב שהוא הצליח לתפוס את זה בצורה מושלמת.

בוא נחזור רגע אחורה בזמן, אתם אחת מלהקות המטאל\הארד-רוק המוכרות הראשונות שיצאו משוודיה, שמאז הפכה למובילה עולמית בתחום הזה. אתה זוכר איך התחלתם במקור?

כן, בטח. לפני OverDrive אני Pelle Thuresson (סולן) ו- Kenth Ericsson (בסיסט) ניגנו בלהקה Paradize, בעוד Kjell Jacobsson (גיטריסט) ו- Kenta Svensson (מתופף) שניגנו בלהקת Ocean, היו סוג של גיבורים בשבילנו. Paradize היתה להקת AOR מלודית, בעוד Ocean הייתה יותר להקת הארד-רוק-בייקרים ישירה. אני ו- Kenta קיבלנו משימה לכתוב על היסטורית ההארד-רוק למגזין מקומי, ובאותו זמן התחלנו לדבר על להקים להקת הבי מטאל אמיתית. כל זה היה בתחילת 1980. שאלנו את האחרים וכולם היו בעניין. התחלנו לנגן קאברים ל- Riot, Trespass, Dark Star, Teaze ועוד, ודי מהר התחלנו לכתוב חומר משלנו. הקלטנו את הדמו הראשון שלנו בסוף 1980, והוא הכיל את השירים "Overdrive" ו- "20th Century". בסוף 1981 הקלטנו 12" EP , "Reflexions", ששוחרר ב-1982 ב-500 עותקים ועכשיו ראיתי אותו נמכר ב-Ebay ביותר מ-300 דולר.

היו עוד להקות מטאל בשוודיה אז?

כשהתחלנו לא היו כ"כ הרבה להקות בסגנון הזה, Heavy Load, 220 Volt ו- Silver Mountain היו בסביבה, אבל שנים מעטות לאחר מכן זה פשוט התפוצץ! היו, פשוטו כמשמעו, מאות להקות מטאל ששיחררו אלבומים וסינגלים בלייבלים כמו Pang, Mill, Tandan ו- Platina.

מה אתה זוכר מיצירת EP הבכורה שלכם, "Reflexions" ?

הקלטנו את חמשת השירים הראשונים ב- EP, ועוד שניים נוספים ששוחררו באלבום אוסף שנקרא "Rockslaget", בסוף 1981. זה היה בסטודיו מקומי 16 ערוצים, שום דבר מפוצץ בכלל. בשיר "You (Give Me Hell)" Kanta שבר את מקל התופים שלו, אבל המשיך לנגן וזה מה שיש בהקלטה! אח"כ חזרנו לקשר עם המפיק המפורסם Lasse Wellander, שניגן עם ABBA, והוא מיקסס את ה-EP בשטוקהולם, יחד עם Ronny Lahti, שמאוחר יותר יצא לו שם כמפיק גם כן. כשחזרנו מהסטודיו, גילינו ששכחנו את התיק עם המאסטר טייפ הממוקסס בתחנת רכבת תחתית! גילינו את זה כשהיינו על הרכבת, ולא יכלנו לרדת. תארו לעצמכם איזו פאניקה! ירדנו בתחנה הבאה, וביקשנו מהסדרן שיתקשר לתחנה לבקש שישמרו לנו אותו, לקחנו רכבת חזרה ומצאנו! הוצאנו 500 עותקים ומכרנו בעצמנו. שלחנו עותק ל- Planet Records שבדיוק חיפשו להקת הבי מטאל, והם החתימו אותנו בפגישה הראשונה.

השנים 1983-1984 היו שנים טובות להבי מטאל, ושנים טובות לכם, מה אתה יכול לספר על התקופה הזאת ועל יצירת שני האלבומים הקלאסיים שלכם?

בסביבות 1983 סצינת המטאל בשוודיה פרחה והיו כל כך הרבה להקות טובות ששיחררו חומר. הקלטנו את שני האלבומים בסטודיו Bastun (סאונה) בשטוקהולם עם המפיק Peter In De Betou . היה לנו כיף ופגשנו הרבה אנשים מוזרים וכיפיים. בעצם, זה היה באותו זמן כשקיבלתי קלטת עם הדמואים הראשונים של Yngwie Malmsteen וזה גרם לי לחשוב – הבחור הזה יהיה ענק! גם עשינו הרבה הופעות מגניבות עם להקות כמו Mercyful Fate, Pretty Maids, Silver Mountain, EF Band, Syron Vanes ועוד.

אתה זוכר את הסצינה באירופה אז? הכל נראה כל כך פשוט היום בעידן האינטרנט, איך כל זה התבצע בזמנו, עם מגזינים והקלטות LP ?

הייתי מחליף קלטות נלהב כבר אז, והחלפתי מגזינים עם הרבה אנשים, דברים כמו Metal KO, Aardschok, Metal Forces, Kick Ass Monthly, The Headbandger ו- Metal Redez-Vous, אז די שמרתי על קשר עם הסצינה המתפתחת. שלחנו דברים למגזינים באמצעות דואר, והם היו אדיבים מספיק כדי לשלוח לנו עותקים של הגיליונות. עדיין יש לי את כל הקופסאות עם מכתבי המעריצים שקיבלנו אז. ענינו לכל אחד מהם באופן אישי!

הלהקה התפרקה ב-1994, ואתה המשכת עם Locomotive Breath. למה הכל התפרק, למה לקרוא ללהקה השניה על שם שיר של Jethro Tull, והאם היא עדיין קיימת?

למעשה, Overdrive התפרקו ב-1985. לאחר האלבום השני, הזמר שלנו פרש, ועשינו מאמצים רבים למצוא זמר חדש. כתבנו הרבה חומר חדש, ואפילו הקלטנו דמו עם חלק ממנו, אבל ללא השירה. אבל לא מצאנו זמר, ולבסוף באמצע 1985 החלטנו ש"סוגרים את הבאסטה". אני והזמר הקודם שלנו, Pelle (שניגן על בס) הקמנו להקה חדשה, Overheat, בעוד Kjell, Kenth ו- Kenta התחילו לנגן בלהקות שונות. ב-1993 עשינו איחוד של Overdrive שכלל אותי, את Pelle Thuresson (בס), Kenta Svensson (תופים) וזמר\גיטריסט חדש, Jargen Miller. הקלטנו דמו שהכיל ארבעה שירים אבל שום דבר לא יצא מזה, והתפרקנו כמה שנים אחר כך. אז הקמתי את Locomotive Breath ב-1997. קראנו לה על שם השיר של Jethro Tull בעיקר כי זה שם מגניב, ואני אוהב אותם. שיחררנו שלושה אלבומים ואפילו שהלהקה עדיין קיימת, לא עשינו כלום מאז האלבום האחרון, "Change of Track" (Lion Music) ב-2005. אני גם מעורב בכמה להקות ופרויקטים אחריפ כמו SALT, Constancia, Teenage Rampage והלהקה האמריקאית משנות השבעים שחזרה לתחייה, Sir Lord Baltimore.

הבנתי שכתבת במגזינים ופתחת לייבל משלך. ספר לנו על כך?

כתבתי במגזינים שונים כמו Backstage, Kool Kat News, Hard Roxx ועוד, מאז 1990. אני עדיין כותב ל- FUZZ (מגזין הגיטרות הסקנדינבי הגדול ביותר) ול- Sweden Rock Magazine, ועוד כמה תרומות למגזין האינטרנט metalcentral.net . אני חושש כי מעולם לא היה לי לייבל, אבל כתבתי שני ספרים: "The Encyclopedia of Swedish Hard Rock and Heavy Metal", כרך אחד ושניים. כרגע אני אוסף חומר לכרך שלישי. אני מעצב layout לעטיפות של אלבומים ו- LPים, ועשיתי דברים ל- Neon Rose, Have Mercy, Zeelion, Zello, Axia ועוד. אני גם עוזר לכותב שוודי נוסף לעצב את ה layout לאינציקלופדיה שלו על פאנק רוק שוודי.

היית פעיל ב- Planet Alliance, סוג של סופר גרופ. מה אתה יכול לספר לנו על זה? האם הם עדיין פעילים או שזה היה רק לצורך אלבום?

נשאלתי על ידי RoastingHouse Studios אם ארצה להשתתף בפרויקט, לכתוב ולנגן, אז כתבתי שיר אחד וניגנתי גיטרה בעוד שלושה, אחד יחד עם Bob Daisley. יש תוכניות לאלבום המשך, וכתבתי קצת חומר, אבל אני לא יודע מה התוכניות עדיין.

מה אתה חושב על הסצינה כפי שהיא היום בשוודיה? מה אתה חושב על סגנונות המטאל האקסטרימיים הפופולאריים בה, כמו דת' מלודי?

יש הרבה להקות באמת טובות בסביבה. חומר חדש מגניב, כמו Ammotrack, Grimmark, Thalamus, Truth, Saint Deamon ועוד. ואז תמיד ישנה הבעיה למצוא לייבלים טובים, למצוא מקומות להופיע בהם וכדומה. יש המון להקות דת' מלודי\בלאק טובות פה, כמו Blinded Colony, Calm, Engel . אבל עושה רושם שהרבה מהן פופולאריות יותר מחוץ לשבדיה, מה שנכון עבור רוב הלהקות.

בעבר, האם יצא לך לדבר עם חלק מנגני המטאל העכשוויים בשבדיה? עד כמה Overdrive השפיעה עליהם?

למען האמת עשיתי ראיון עם Oscar Dronjac מ- Hammerfall כשהם שיחררו את האלבום הראשון שלהם. הוא אמר שהשם שלי מוכר לו, וכשאמרתי לו שניגנתי ב- Overdrive הוא אמר – הייתם אחת הלהקות האהובות עליי! כמה אנשים באו אליי ואמרו שיש להם את האלבומים הראשונים ושהם ממש אהבו את מה שעשינו, וזה תמיד מרגיש ממש טוב!

לסיום, מה הצעד הבא ללהקה? אתם מתכננים סבב הופעות השנה לפרסום האלבום?

יש לנו כמה הופעות מתוכננות לקיץ, אבל היינו שמחים להגיע ליותר הופעות ופסטיבלים. אין לנו עדיין סוכנות בוקינג, אבל אנחנו מחפשים אחת.