מרואיינים: Vinny Appice

ויני אפייס הוא אגדת רוק ומטאל.
עד כמה אגדה? הוא תופף באלבום Mob Rules של Black Sabbath. הוא תופף ב Holy Diver של Dio וגם בשאר האלבומים המוקדמים שלו לאחר מכן. הוא תופף ב Dehumanizer של Sabbath. הוא תופף ב Heaven And Hell, הגלגול האחרון של סאבאת' עם דיו. ועכשיו הוא מוציא אלבום ראשון עם Last in Line, ההרכב שמאחד את חברי הלהקה המקוריים של Dio, עם סולן חדש, ועל הדרך מגיע לראשונה לישראל להשתתף בפסטיבל ה Titans Of Metal שעוד חודש ישלב לנו על בימה אחת אנשים כמוהו עם סולנים כמו Jorn Lande, Ripper Owens ועשרות אגדות רוק ומטאל אחרות.

זמן טוב להעיר אותו בביתו שבניו יורק:

אהלן ויני, מה העניינים איתך?

"מתמתח" בסדר גמור! אצלנו בוקר, אני מבין שאצלך לילה.

כן, נשמע שכרגע קמת – אני בדרך לשינה.

"צוחק" כן, הבדלי השעות הם רצח.

הייתי רוצה להתחיל עם Last In Line, הלהקה החדשה שלך עם חברי ההרכב המקורי של Dio שניגנו ביחד באלבומים הראשונים. מזל טוב על אלבום הבכורה החדש!

תודה! אנחנו ממש נרגשים לקראת היציאה שלו. בעקרון אנחנו כבר שנתיים מנגנים ביחד, עשינו כמה הופעות, ודי התפלאנו כשהציעו לנו חוזה להקלטת אלבום. בהתחלה חשבנו שזה יהיה מוזר, אבל הכול פשוט זרם באופן טבעי. אחרי ש 30 שנה אתה לא ביחד עם הח'ברה האלה, ופתאום מתחילים כאילו ממש עכשיו סיימנו, זה פשוט יוצר קסם. הכתיבה הייתה כאילו עכשיו אנחנו כותבים שוב את Holy Diver.

זה הרגיש מוזר לעשות את כל זה בלי רוני?

לא ממש, בהתחלה כשהקלטנו את Holy Diver זה היה בדיוק כשאני ורוני עזבנו את בלאק סאבאת', כל החברים היו חדשים, והכול הרגיש טרי ורענן. לא היו חוקים כשכתבנו את האלבום, לא היה שום רעיון שטורפד, ויצאו לנו דברים מיוחדים, ממש חד-פעמיים, באלבומים אחרי זה נעלם בהדרגה. הצד העסקי התחיל להשתלט, והאמת היא שרוני התחיל יותר לשלוט בעניינים והוא ידע בדיוק מה הוא רוצה שכולנו נעשה והיינו חיייבים לדבוק בזה כי זו הייתה הלהקה שלו. אבל באלבום הזה זה הרגיש כמו באלבום הראשון, הכול זרם טבעית.

עד כמה היה שונה לעבוד עם סולן אחר ולא עם רוני?

אנדי בהתחלה היה סוג של גורם חיצוני, כי כמובן שהוא לא ניגן איתנו שכבר היינו ביחד לא מעט לפני 30 שנה, אבל הוא השתלב מעולה, כתב מילים, הרמוניות, הוא ממש הפתיע אותנו עם הרעיונות שלו. בסופו של דבר הוא ישב מעולה באלבום, ולדעתי הוא נשמע נהדר כסולן.

מבחינתך זו להקה במשרה מלאה? כמו ש Dio הייתה בזמנו? או פרויקט?

בהחלט להקה, אנחנו כבר מדברים על האלבום השני, יש לנו סיבוב הופעות מתוכנן ב 2016. מהתחלה היה ברור לנו שזה לא סתם עוד פרויקט, אנחנו רואים אנשים בהופעות הלא-רבות שעשינו, הם פשוט נדהמים לשמוע שוב את כל השירים הקלאסים האלה, ועוד עם האנשים שהקליטו אותם וניגנו אותם במקור.

אני יודע שכשהלהקה המקורית התפרקה ורוני גייס נגנים חדשים, היה לא מעט שנאה בין חברי ההרכב השונים.

יכול להיות, אני הייתי פחות חלק מזה. האמת היא, לפחות מבחינת חלק מהאחרים, זה שבזמנו רוני וההנהלה הבטיחו לחברי ההרכב כמה דברים, יותר בצד העסקי, והם לא ממש קרו כמו שהובטח שיקרו. אז הלהקה התפרקה ולא ברגשות טובים במיוחד.

אבל אתה המשכת עם רוני גם לבלאק סאבאת' ואז ל Heaven And Hell

נכון, אני ורוני כבר הופענו הרבה ביחד לפני Dio, היינו חברים טובים, ולי לא ממש הפריע כל הצד העסקי של הדברים, תמיד הסדרתי עם רוני כמו שצריך. אז היה לי טבעי להמשיך איתו חזרה לסאבאת', ואחרי זה ל Heaven and Hell. גם היינו אמורים להמשיך לאלבום שני בזמנו עם Heaven, לצאת לעוד סיבוב הופעות – אבל אז קרה מה שקרה, רוני חלה ולצערי שם זה נגמר.

אחד הדברים שאני יכול לומר עליך כמתופף, שאי אפשר להגיד על יותר מידי אחרים, הוא שתמיד יכולתי לזהות את התיפוף שלך, גם בסאבאת', גם ב Dio, יש לך סגנון מאד ייחודי.

אני מניח שכן, לדעתי זה דבר הרבה יותר חשוב מטכניקה, ואני שמח להגיד שבשלב מאד מוקדם פיתחתי סגנון שהוא די שלי, שאין הרבה שנשמעים או עושים את אותם הדברים שאני עושה. זה חלק מאיך שאני מחזיק את המקלות, איך שאני מכה, יש לי Fills שהם לגמרי שלי, ואני אוהב להכניס קטעי מעבר בקטעים שבדרך כלל אין בהם. ג'ון בונהם, שהוא האליל שלי מבחינת תיפוף, הוא היה כזה. הוא ידע בדיוק מה לעשות כדי להשמע שונה, לא עוד מתופף שעושה הכול רגיל. עוד דבר זה הסט עצמו והכיוון שלו, אני תמיד מכוון טוב טוב את הסט לסאונד שאני רוצה להוציא ממנו. יש היום מתופפים מעולים, אבל הם נשמעים "רגילים", אין להם שום דבר ייחודי, אני בשלב די מוקדם ידעתי שהסאונד לא פחות חשוב מהטכניקה, ואני תמיד דואג שהסט יהיה מכוון כך שהוא ישמע אחר.

אני לא ממש איש תיפוף מקצועי, אבל הרושם שלי היה שאתה מכה חזק יותר בסנייר, יש לך מכה הרבה יותר רועמת מהרבה מתופפים אחרים.

זה די נכון, התחלתי בשנות השבעים כשאני מכה ממש חזק, אבל למדתי טכניקות איך להשמע חזק, מבלי לבזבז הרבה אנרגיה. יש כאלה שמוציאים את הידים ממש גבוה כדי להוציא סאונד כזה, אני יותר עושה שימוש בפרקים של הידים כדי להכות כמו שצריך, אני גם מנסה לשלב יותר דינמיות. היום יש מתופפים חיות, טכניקאים מטורפים עם מהירות שאין סיכוי שאני יכול לעשות. אבל זה נשמע לי כמו מכונה, תיפוף צריך להשמע דינמי, פעם חזק, פעם חלש, לא לתופף יותר מידי אלא לתת למוזיקה להישמע גם. וזה משהו שאני שמח שהצלחתי לפתח בעצמי.

הצטרפת לסאבאת' באלבום Mob Rules והחלפת שם אגדה אמיתית, הרגשת לחץ מעצם ההחלפה של מישהו כמו Bill Ward על הסט?

ברור, הייתי רק בן 23, וביל היה אחד מאלילי התיפוף שלי. יש לו סגנון מאד מיוחד, הוא לא עובד רגיל. הוא תמיד קרה לעצמו פרקשניסט ולא מתופף, וזה די נכון. הוא עובד הרבה על ההיי-האט, על המצילות, לא תיפוף רגיל בכלל. אז הייתי חייב להקשיב לו המון. אתה לא נכנס לתוך להקה כזו ועושה מה שאתה רוצה. אז הייתי חייב ללמוד את הקטעים שלו ולדעת גם לתופף אותם, לא רק את הסגנון שלי.

עוד חודש אתה פה עם הטייטאנז אוף מטאל, יש שם משתתפים אחרים שאתה מכיר? שכבר עבדת איתם?

ברור, את אולי ג'ון רות' אני מכיר לא מעט שנים, והאמת שרק לפני שנה היינו ביחד בסיבוב הופעות, הוא יופי של בן אדם וגיטריסט ענק, ואני שמח לפגוש אותו שוב אצלכם. גם את גרהם בונט אני מכיר, כבר לא מעט שנים, וגם את יורן, הסולן הנורווגי שנשמע דומה מאד לדיו בעצמו. יופי של אנשים.

אתה היית פעם בישראל? מכיר משהו מפה?

האמת שממש לא. אני ממש שמח להגיע, אבל זה באמת מסוכן כמו שזה נראה מהחדשות?

ממש לא, לדעתי ישראל היא דווקא כיום הרבה יותר בטוחה מרוב אירופה, פה כבר יודעים איך לטפל בטרור המוני חמוש כמו שעכשיו היה בפריז, אצלנו זה בקנה מידה קטן יותר כיום, ובעיקר באזורים שאתה אליהם לא תגיע הפעם..

מעולה, אז אני מניח שניפגש אצלכם עוד חודש!