כשהברוטאל הטכני חוזר למקורות
מרואיין: Flo Mounier, מתופף להקת Cryptopsy
כששאלו אותי אם אני רוצה לראיין את Flo Monuier אמרתי כן מבלי להסס. עבורי Cryptopsy היא אחת מלהקות ה Brutal Death Metal הראשונות שהפכו עבורי את הז'אנר לנגיש, והראשונה שהצליחה לעניין אותי מספיק בשביל שאני אשאר להקשיב הלאה – עם מטאל קיצוני להחריד שהושפע ממקומות מלודיים, פרוגרסיבים ואפילו Jazz. האדון Mounier הוא לעניות דעתי אחד המתופפים הכי טובים שידע המטאל אי פעם, כשהדרך הכי טובה לתאר את התיפוף שלו היא הליקופטר שרודף אחריך בשדה קרב. גם אם אתה לא אוהב אותו או את הלהקה שלו, אתה לא יכול שלא להתרשם מהתיפוף הכבד אך הדינמי מאוד שלו או להתכחש להשפעה של Cryptopsy על עולם המטאל. לאחר שיצא לי קצת להתכתב עם הבן אדם, ולגלות שמדובר באיש מקסים, תפסתי אותו לשיחת טלפון אחר הצהריים באחד מסופי השבוע האחרונים בנוגע לתיפוף, מוזיקה, הלהקה והאלבום החדש.
הלו?
היי Flo דני ממטאליסט.
היי דני! מה העניינים?
מה שלומך?
נהדר נהדר נהדר! כרגע התעוררתי, שמח עם התינוק החדש שלי.
ברכותי, מזל טוב! מה שמו/שמה?
זה ילד, שמו Sean.
אוקיי עכשיו לשאלות האמיתיות. מדוע לתת לאלבום שם S/T? היו לכם בעבר אחלה שמות לאלבומים הקודמים.
האמת שישבנו וחשבנו על זה, והיו לא מעט שמות טובים, אבל רצינו לחזור למקורות באלבום הזה. ולכן השם. בנוסף זה די התאים כיוון ש Jon חזר וכתבנו שוב ביחד, וזה די החזיר אותי לימים של פעם(Jon Levasseur גיטריסט הלהקה מההרכב הקלאסי שחזר השנה ללהקה – ד.א)
עברתם לא מעט שינוים בלהקה, תחילה עם עזיבתו של הסולן המיתולוגי, Lord Worm לפני צאת האלבום השלישי Whisper Supremacy , לאחר כך עם חזרתו של Lord Worm והאלבום הסופר טכני Once Was Not ב2005 ולבסוף באלבום האחרון השנוי במחלוקת שלכם עם הסולן הנוכחי Matt McGachy. אתה מאמין שהאלבום החדש יביא שינוי איתו עוד שינוי גדול בצליל של הלהקה?
האלבום החדש הוא ברוטאל דת' טכני, אין שירה נקיה. Matt הוא זמר מוכשר והוא באמת שיכול לעשות הכל עם הקול שלו, אבל הפעם הוא רצה להראות לנו את הצד האפל שלו(צוחק). לגבי המוזיקה עצמה – יש אלמנטים מדברים ישנים אבל זה לא נשמע ממש אותו דבר כי יכולות הנגינה שלנו השתפרו. אני ממש אוהב אותו והוא ממש מגניב כי לכל שיר יש משהו מיוחד בתוכו. ובבניה של השירים עצמם כל מיני דברים קטנים זורמים בין שיר אחד למשנהו. אבל עם זאת צריך להבין שזה לא הולך להישמע כמו "פעם" ואנחנו לא בשנת 1990.
מן הסתם…
אבל בכל זאת זה אלבום של שיבה למקורות. אני ו Jon כתבנו את הרוב ממש כמו פעם, כש Chrisitan הגיטריסט השני תורם גם כן לחלק מהשירים. בשורה התחתונה משהו מהחומר הישן חייב להיות פה, כי התהליך של הכתיבה הוא אותו תהליך.
קצת ענית על זה בשאלה, אבל נשאל בכל זאת – למה המעריצים צריכים לצפות?
הם צריכים לצפות לאלבום שנשמע טוב. האלבום נשמע ממש נהדר, עבדנו הרבה זמן על המיקסים והמאסטרינג בשביל להוציא את זה על הצד הטוב ביותר. כתבתנו את השירים הרבה זמן ועבדנו על השירים הרבה זמן, ומדובר פה באלבום שבושל היטב.
כמעריץ די מאוכזב, כמו רבים הרגשתי גם אני שהאלבום האחרון היה די נוראי, מה השתבש שם?
בשבילי, אני כתבתי את האלבום עם Alex Auburn – הגיטריסט של הלהקה דאז, Chris הגיטריסט הנוסף היה אז חדש בלהקה, ולמרות זאת הוא גם תרם קצת לשירים החדשים(רעשי תינוק ברקע)אבל בכל זאת התקשורת שיש ביני לבין Jon היא מאוד מיוחדת. בנוסף הקלידים עם הסימפולים התעשייתים לא ממש עבדו. בגלל שMatt הסולן היה אז טרי בלהקה, ממש התלהבנו מזה שהוא שר מדהים בClean והחלטנו לנסות את זה. הייתה ביקורת קשה בגלל שהדברים היו אטמוספריים ואיטיים והיו קטעים נסיוניים באלבום, אבל אנשים מפספסים שגם היו שם שירים במהירות 320 Bpm. ברור לי למעריצים זה היה קצת חדשני מדי, אבל בתור אלבום שלם אני חושב שהיו לו קטעים שפחות הייתי שלם איתם וקטעים טובים שאנשים נוטים לשכוח.
תשמע, להרגשתי המעריצים היותר ותיקים שלכם קצת הרגישו נבגדים.
אנשים אבל שוכחים שאנחנו פה בשביל ליצור מוזיקה, ולרצות את המעריצים שלנו זה חשוב, אבל אנחנו רוצים לנסות גם רעיונות חדשים וכיוונים שעולים לנו. אני מבין שאתה משתמש במונח "בגידה" על מנת להעביר את הנקודה, אבל בעיני זה קצת רחוק. אנחנו ניסינו כמה דברים חדשים, והקהל שלנו לא כל כך קיבל את זה.
בדיעבד, היית משנה משהו באלבום האחרון?
הייתי משנה את הסאונד – הגיטרות היו נמוכות מדי. וזה לא שאני משווה את Jon ל Alex – לAlex יש קטע מגניב משלו. Meggie היא פסנתרנית וקלידנית מדהימה, אבל לא בסימפולים ובמה שרצינו ממנה באלבום. בגדול להתייסר על העבר זה קצת חסר טעם, כולנו למדנו והתקדמנו.
אם להתייחס לאלבומים הקלאסיים שלכם דוגמת Blasphamy Made Flesh ו None so Vile – כשהם יצאו האם חשבתם שהם יהפכו לקלאסיקות שכאלו?
לא לא. לא חשבנו או דמיינו לעצמנו שהם יהפכו לאלבומי קאלט. זה די מרשים להגיע לקאבר של מגזין Decibel ולזכות בלתואר של אחד מעשרת אלבומי המטאל הטובים של כל הזמנים. כשעשינו את זה אז לא חשבנו יותר מדי, פשוט עשינו מוזיקה ונהננו.
כשלראשונה שמעתי Crytopsy משהו לגבי התיפוף שלך תפס אותי. יש מתופפים מהירים ממך, כבדים ממך אבל המשקל והמהירות שאתה מביא לסט הוא מדהים. מה גרם לך לתופף בדרך שבה אתה מתופף?
תמיד הקשבתי להרבה מתופפים, לא התמקדתי במישהו ספציפי. הרבה חושבים ש Neil Peart הוא המתופף הטוב בעולם, והרבה סוגדים לו ומה שיוצא מזה בפועל שהם מתופפים בדיוק כמוהו במקום לפתח סגנון משל עצמם. הקשבתי להרבה מתופפים ולקחתי חלקים מסוימים מתיפוף של מתופפים מסוימים, בנוסף הקשבתי לעוד סגנונות מוזיקה. אנחנו בעצם המצאנו את ה – "ברייקים" כשהתחלנו בשנות ה-90'.זה נגזרת ישירה של ה Groove שהיה לנו במוזיקה שלנו. להקות של מטאל מודרני לקחו את זה לכל מיני מקומות אחרים, חלקם מעניינים יותר, חלקם פחות. בנוסף הושפענו מאוד מג'אז, זה גרם להכל להישמע מעניין יותר – ואפשר היה לבחור אלמנטים נוספים שאפשר לשלב במוזיקה. תמיד יכולתי לנגן Blast Beats אבל זה משעמם.
כן, זה קצת כמו מה שאמרת עם הברייקים, כשמנגנים משהו מסביב לאלמנט מוזיקלי אחד זה ממצה את עצמו די מהר.
זה נכון. הנגינה שלי התפתחה עם השנים, כאשר כשהרגשתי שמיציתי אספקט מסוים בתיפוף שלי, עברתי ללמוד משהו אחר. בהתחלה זו הייתה המהירות שהיינו משתעשעים איתה, אחר כך המשכתי לדברים אחרים, כרגע אני עובד על ה ghost notes שלי.
מתי בעצם התחלת לתופף?
התחלתי בגיל 13 ולקחתי את זה יותר ברצינות סביבות גיל 19, אחרי שהקמנו את הלהקה.
מי היו ההשפעות המוזיקליות הבולטות עליך כשהתחלת?
Mikkey Dee שניגן עם King Diamond, המתופף של Led Zeppelin הידוע John Bonham, אח"כ Alex Van Halen, כולנו התלהבנו מהם ב 1984 כשיצא Hot for Teacher, אח"כ שמעתי את Slayer ונגנבתי מהעבודה של Dave Lombardo על הבסים, ,זה התקדם לכיוון של מוזיקה יותר ויותר כבדה, יש הרבה, שני מתופפים נוספים שהשפיעו עלי הם מתופף הג'אז-פיוז'ן Dave Wackl ו Dennis Chambers.
מה משפיע עליך כיום?
יש בחור בשם Steve Jadd, שמתופף בלהקת Progressive Rock אוסטרלית בשם Karnivool. מתופף עם סגנון יוצא מן הכלל. חוץ מזה אנשים לא מעריכים את Dave Grohl למרות שהבן אדם המציא הרבה דברים מגניבים בתיפוף. האמת שיש הרבה מתופפים ממש טובים, יש כל כך הרבה שאם אתחיל לספר על כולם זה לא יהיה 50 אלא 50,000 ואין לנו זמן בשביל זה(צוחק).
מה העצות שלך למתופף המתחיל?
להקשיב לכמה שיותר מתופפים, להישמע מיוחד בדרכך, לא להעתיק מאף אחד כי זה לא מעניין והכי חשוב להנות. כמו כן צריך לדעת להרגיש את הנגינה לפני שאתה מנסה לנגן בשביל המהירות. ללמוד היטב את היסודות בשביל שלא תצטרך לחזור אליהם אח"כ כי לא למדת משהו ספציפי. כמו שכבר אמרתי לנסות ולהיות מגוון, להתמקד בשורשים הבסיסיים של תיפוף ולהרגיש מוזיקה, שזה אומר שאתה צריך לנגן מתחת ל 200 Bpm(צוחק).
האם יש לך איזה שהוא הסבר מדוע היו לכם כל כך הרבה שינוים בהרכב במהלך השנים?
כי זה Death Metal. אי אפשר לחיות ממוזיקה, אנחנו באים מקנדה ושם אי אפשר להתמקד במוזיקה כמקצוע, קשה לחיות מזה. היו על הפרק קריירות מקצועיות של אנשים, קשיים בהתנהלות מול הלהקה – היה חבר להקה שהיה לו תיק פלילי ולכן לא יכל לצאת איתנו ליפן. אנחנו בשטח כבר 20 שנה, היו כאלו שהיו יותר בעניין והיו כאלו שגררו את הלהקה מטה למקומות רעים, זה קשור להחלטות בחיים. זה לוקח המון זמן מהחיים ומהאנרגיה, לי יש את זה, לאחרים אין, בגלל זה יש שינוים בליין אפ. אם היינו חיים מזה איכשהו, היו לנו בחירות חיים שונות להחליט, כולנו מזדקנים ובנקודה מסוימת אתה מגיע לשלב שהמוזיקה לא יכולה להאכיל את המשפחה שלך. אני לא חושב שזה בקטע אישי, זו לא בחירה, אלו חמישה אנשים שעובדים קשה על מנת להישאר ביחד למרות הכל. למרות זאת יש עדיין להקות שזה עובד להם Annihilator למשל.
ולמרות זאת היו שני חברי הרכב שנשארו יותר מהשאר – Eric Langlois הבסיסט שלכם שהיה עם ההרכב 15 שנה, ו Lord Worm שבא והלך. מה קרה איתם?
Lord Worm הוא חבר טוב שלי. עשינו איתו אלבום ב2005 , היו דברים שהוא היה Cool בהם, והיו דברים שלא. היו לנו הבנות, אבל היה קשה לו מוזיקלית עם הכיוונים הטכניים שהלהקה לקחה בהשנים בהן הוא לא היה ולכן בסופו של דבר נפרדו דרכנו. מה שנהדר ב Matt היא שיש לו את האיכויות של כל הסולנים הקודמים. ובנוסף יש לו דיקציה מצוינת. הוא יותר מתאים מוזיקלית, יש לו ידע נרחב – הוא מבין מתי נכנס תו, מתי יוצא, מתי לעלות, לרדת וכו'. בנוגע לEric – פשוט נמאס לו מזה. הלב שלו לא היה במקום הנכון והסכמנו שיקח פסק זמן. אנחנו לא מחזיקים אף אחד בלהקה בכוח. אני לא רוצה שמישהו יגרור את הלהקה למטה, אנחנו לא צריכים את זה. צריכים להתקדם וליצור.
האם אתה שומע דברים חדשים במטאל?
אנשים שמלכלכים עלינו אומרים שכן(שנינו צוחקים) אבל בניגוד למה שהם אומרים אין לי מושג מה ההבדל בין כל להקות ה Core, אני לא ממש מבין מה זה Deathcore. אני מאזין לקלאסיקות, להוצאות החדשות של ההרכבים מפעם – Nile, Suffocation אני מנסה להאזין לדברים שיעשירו אותי שהם לאו דווקא מטאליים ומהירים. אני אאזין ל Jazz, Progressive ולפעמים Brutal. אני לא עוקב אחרי הטרנדים(צוחק) אני מנסה להקשיב למה שטוב לי לאוזן ומה שלא, לא יגיע לשם. חשוב לי לציין שאני עדיין קונה את כל המוזיקה שלי, מה שכבר לא כל כך קורה היום לצערי.
אתה מתכוון לנושא ההורדות? מה דעתך בנושא?
זה מגוחך. אני עדיין קונה ואני לא מסוגל להוריד. זה מספיק רע, שלהקות כיום מוחתמות על עסקאות חרא מחברות תקליטים חמדניות שמוצצות מהן את כל הכסף, אבל ההורדות נוראיות יותר והנזק שלהן גדול יותר. זה לא הגיוני.
מסכים איתך, אבל אתה מבין גם שצריך מודל חדש. פה בארץ אלבום מטאל עולה בממוצע סביבות 15 דולר, אני לא יודע כמה בקנדה אבל זה לא מעט כסף.
גם פה ובאירופה זה עולה סביבות אותו דבר, אני מסכים שצריך מודל חדש, אבל אני חושב שבן אדם יכול להרשות לעצמו להוציא סכום כזה על מוזיקה שהוא אוהב. זה סכום סביר וצריך לתמוך במי שאתה אוהב ומעריך. אחרת הם לא ישרדו.
מהו האלבום האהוב עליך כרגע?
האלבום של Karnivool שדיברתי עליהם מקודם עם המתופף Steve Judd, המוזיקה שלהם מאוד מעניינת. אני אמליץ ספציפית על האלבום Sound Awake. למרות שלא מדובר באלבום מטאל ברוטאלי.
זה ממש לא חייב להיות ברוטאלי
(צוחק) תודה בנאדם, זה מה שאני טוען!
שמעת להקות מישראל?
שמעתי הרבה להקות, לצערי אני ממש רע עם שמות אז אני לא זוכר כל כך מי הן היו. אבל אני יכול להגיד לך שיש יותר ויותר להקות מהאזור שלכם. אולי זה ישמע לך קצת מוזר אבל זה נשמע קצת כמו מטאל קנדי. זה מיקס של אירופאי ואמריקאי ביחד עם ההשפעות האזוריות שלכם זה מאוד מעניין.
לפני 10 שנים ראיינו פה במגזין את Martin, הסולן שלכם באותה תקופה ודובר על אפשרות של הופעה בישראל. האם נזכה לראות אתכם בעשר שנים הקרובות?
בגדול כן, דברו עם המארגנים המקומיים שלכם ותרימו את הכפפה. צריך שתהיה הצעה מכובדת, כי אם כל הכבוד אנחנו לא מופיעים בעבור גרושים, יש לי משפחה להחזיק.
מסר אחרון למעריצים בישראל?
תמשיכו לתמוך בלהקה, אנחנו ממשיכים לעשות את מה שאנחנו עושים בגלל מעריצים כמותכם! מאוד מקווה לראות אתכם במהלך עשר השנים הקרובות!
תודה רבה לך בנאדם, בהצלחה לכם עם האלבום החדש!
תודה רבה על הראיון! ועל התמיכה שלך בלהקה!