מרואיין: Chrigel Glanzmann, סולן להקת Eluveitie

Eluveitie הם סוג של יהלום יוצא דופן בתוך סצנת פולק מטאל נרחבת ומצליחה מאד כיום בעולם. להקות פיניות, שבדיות וכו' שלוקחות כינור ופורצות בזמר יש 10 במאה, אבל להקה כזו – שמשלבת דת' מטאל מלודי איכותי עם פולק מושקע ועשיר במיוחד, ושרה חלק ניכר מהטקסטים שלה בשפה הגאלית שנכחדה זה מכבר: באמת שאין מספיק.

אלבום הבכורה Spirit כבר קנה ללהקה מספר רב של מעריצים, והוא זה שהזניק אותם במהרה לחתימה בחברת התקליטים Nuclear Blast שבהדרגה הפכה אותם לאחד מהרכבי הפולק המצליחים בעולם כיום. תחת עינו הפקוחה של Chirgel – הסולן/נגן מנדולינה/כותב עיקרי/שורק במשרוקית/נגן חלילים וכו' וכו', הצליחה הלהקה לזקק את הפולק הקיצוני שלה לרמות שמעט מאד להקות בעולם כיום מסוגלות להתקרב אליו. בשיאה של הלהקה, וכמעט שנה לאחר הוצאה מחודשת של אלבום ו EP הבכורה: ההרכב מגיע אלינו למיצג של פולק מטאל שוויצרי קיצוני, זמן טוב לשבת עם Chirgel בכבודו ובעצמו

מאז צאת האלבום helvetios עברה שנה וחצי, איך אתה מרגיש כיום לגבי האלבום והצורה בה התקבל?

התחלנו את סיבוב ההופעות מספר ימים לפני שהאלבום יצא, אנחנו מאד שמחים על האופן בו הוא יצא והתגובה של הקהל והמעריצים, אנחנו כבר שנה וחצי מנגנים את האלבום בהופעות שלנו, את חלקו כמובן, והקהל ממש אוהב, זה בעיני הדבר הכי חשוב, איך הקהל שלנו מרגיש, אנחנו מופיעים הרבה ואני יכול בהחלט לומר שאחרי שנה וחצי השירים האלו התקבלו מאד יפה ואני גאה ושמח על כך.

אני יודע ששם הלהקה Eluveitie מתכוון ל Helvetian, אבל מה המשמעות של helvetios?

Helvetios זה למעשה שמו של ה tribe מתוך ה Helvetian שחיו בארצנו, השם eluveitie הוא מילה בשפה הגאולית שמשמעותה I am Helvetian

זה גם האלבום הארוך ביותר שלכם עד כה, מה גרם לכם להכניס כל כך הרבה שירים הפעם בהשוואה לאלבומים קודמים?

זה קורה בצורה טבעית, זה לא שישבנו והחלטנו להכניס יותר שירים, פשוט נכתבו יותר שירים וחשבו שהם טובים, פשוט, מה שכן, כשהתחלתי להתעסק בצד הקונספטואלי של האלבום ובמילים, הרגשתי שיהיה קשה להכניס ולומר את כל מה שאני רוצה בעשרה שירים, שצריך יותר, היה לי הרבה מה לומר מבחינת הקונספט.

אתם עומדים לפני סיבוב הופעות לאחרונה עם Ex Deo, הם לא הלהקה הראשונה שהייתי חושב עליה כמתאימה לסיבוב הופעות אתכם..

אנחנו מכירים אותם הרבה שנים בגלל הלהקה העיקרית שלהם Kataklysm והפכנו לחברים, זה היה טבעי שננסה לצאת יחד לסיבוב הופעות מתישהוא, גם אם הסגנון שונה, בסוף היום שתי הלהקות מנגנות מטאל לא שגרתי, דרמטי ותיאטרלי., אני בטוח שיהיה כיף.

איך אתה מסביר את השוני בין Helvetios לאלבומים הקודמים שלכם?

בשנה ההיא בה האלבום יצא חגגנו עשר שנות קיום ללהקה וזה בעיני משהו טבעי שקורה עם השנים אחרי שאתה כותב כבר כמה אלבומים, סוג של ספונטניות, ניסינו לכתוב אלבום שירכז את השירים הכי טובים שלנו נכון לאותה תקופה, האלבום ממשיך את הקו שלנו שהיה מוכר באלבומים הקודמים ומצד שני נותן גם גוון חדש קצת.

היו גם חילופי הרכב בלהקה לפני האלבום כשסימון קוך עזב את ההרכב ובמקומו הגיע רפאל סלזמן, מה קרה שם?

סימון ניגן איתנו הרבה שנים והוא היה עם המחשבה של לעזוב וללכת לכיוון אחר בחיים כבר כמעט שנה, ידענו את זה אז היה לנו זמן למצוא לו מחליף, הסיבה שהוא עזב היתה כדי להקים משפחה ואני מבין ומכבד את זה, אתה לא יכול להקים משפחה כשאתה כל הזמן מופיע סביב העולם ותשעה חודשים בשנה אתה לא בבית, אני מבין את הצעד שלו ואני שמח שהוא הלך עם הלב שלו, אין בינינו משקעים בכלל.

לאחרונה שחררתם אלבום אוסף עם שירים מהתקופה הראשונה שלכם, מה הסיבה לכך?

זה קרה בכמה חודשי חופש מההופעות אז היה לנו זמן להקליט מחדש את השירים הישנים בביצועים חדשים בשביל האוסף, סיבה שנייה היא ששני האלבומים הראשונים שלנו שיצאו בחברת תקליטים קטנה יותר לא היו זמינים בשוק, ולא רצינו לשחרר אותם שוב אלא להקליט מחדש את החומר הזה בביצועים טובים יותר.

אם מדברים על האלבום Slania, הרבה מהקהל שלכם יאמר שזה האלבום הכי טוב שלכם וזה שנתן לכם את פרצת הדרך והמעבר לחברת תקליטים גדולה כמו ניוקליר בלאסט.

האלבום הזה והוידיאו של השיר Inis Mona בהחלט הזניקו אותנו קדימה בכמה דרגות, על זה אין ויכוח, אז למתבונן מבחוץ זה יכול להראות כמו נקודת השינוי או נקודת הפריצה, אבל אנחנו עובדים כל הזמן ללא הפסקה מ 2002 וכשאתה בתוך הלהקה אז קשה מאד לראות את הדברים בצורה כזו. זה אלבום מצויין, אבל עוד פרק בסאגה שלנו. עדיין זה אלבום שהקהל תמיד דורש הרבה ממנו בהופעות ואנחנו שמחים להכניס הרבה שירים מתוכו לתוך המופעים שלנו.

ההצלחה שינתה את שיטת העבודה שלכם?

כן ולא, כן כי אנחנו מנוסים יותר גם כנגנים וגם כאנשים, ויש לנו יותר זמן ויותר תקציב לעבוד על החומרים שלנו ולקחת אותם למקום שאנחנו רוצים, לא כי ללהקה הזו יש dna מסויים שבנוי מאנשים אחרי הכל, אנחנו תמיד היינו מפוקסים ולמדנו מכל הקלטה או הופעה שעשינו ורצינו להתקדם, מכל דבר שאתה עושה בעולם המוזיקה אתה לומד משהו, טוב, או רע, אבל אתה לומד.

איך תהליך העבודה אצלכם, מה משפיע עליך לכתוב?

חשובים לי הרגשות האנושיים של הסיפור, אם אין בזה רגש אנושי אז אותי זה לא מעניין, כשאני כותב את המילים אני מנסה למקסם את הרגש בתוכם, לתת חיים ו"בשר" לסיפור ולדמויות, גם אם זה היסטורי ומשהו מן העבר, שזה לא יהיה יבש ומשעמם, שיהיה דינמי, בעיני זה מאד חשוב.
בעיקר כשאתה מתעסק במאורעות שקרו והיו אנשים שעברו אותם.

מה הכניס אותך למטאל?

זו אשמתו של בן הדוד שלי, הייתי צעיר והוא הכניס אותי לאיירון מיידן, וזה היה בעצם שער הכניסה.

איך היו השנים הראשונות שלכם כלהקה?

היו לי כמה להקות לפני, היתה לי להקת דת` מטאל בשנת 1990, eluveitie היו מעין חלום שהיה לי בראש הרבה שנים, לשלב מטאל עם מוזיקת פולק, ומוזיקה קלטית, ולכן הלכתי לכיוון הזה בסופו של דבר.

בכמה ראיונות אמרת שאתה עזר לפעמים באנשי מדע כדי לרשום חלק מהטקסטים, מי אלו? חברים? איך זה עובד?

לרובם לא הייתי קורא חברים, הם חיים בעולם שלהם ואנחנו בשלנו…הם קולגות שאני מכיר, זה יותר בכיוון שכשיש לי שאלות אני פונה אליהם, אחד מהם הוא מרצה באוניברסיטה של וינה באוסטריה, הוא עזר לי עם הטקסטים ב helvetiosלמשל, איתו יש לי קשר יותר קרוב, הוא גם בא להופעות שלנו באוסטריה, אבל השאר לא הכי התעניינו במוזיקה אבל שמחו מאד לעזור במילים ובעבודות ההסטוריות העתיקות.

התחלתם כלהקה של עשרה אנשים על הבמה, זה משהו שמייצר קשיים? בהופעות?

אנחנו עובדים מקצועי ובקשר טוב וחברי בלי אגו ובלי לריב אז זה לא משנה אם הלהקה היא 3 אנשים או 15, זה מייקר כרטיסי טיסה למפיקים אבל אנחנו משתדלים להתפשר בדברים אחרים ולדאוג שהמופע יהיה רווחי לכולם.

מה מביא אותך לעניין הרב בגאולית?

זה קשור למקום שאנחנו באים ממנו ולהסטוריה שלו אז זה טבעי, אנחנו לא נורבגים ששרים על ויקינגים, זה לא חלק מהעם שלנו ומההסטוריה שלנו.

אם היית צריך לבחור כיוון אחר מבחינת הקונספט של הלהקה לאן היית הולך?

כנראה שהייתי כותב ועוסק ביחסי הגומלין בין האדם לטבע באופן יותר כללי, על הטוב והרע שבהם.

עם כל העיסוק הזה, איך אתם מתקבלים במדינת האם שלכם, בשוויץ?

האלבום האחרון שלנו הגיע למקום הרביעי במצעד המכירות הכללי במדינה בחודשים שלאחר צאתו כך שאני חושב שזה מכובד, אנחנו גדלים בשנים האחרונות כאן וזה כייף להיות אהוד במדינה שלך, אין לי את השטויות של לרצות להיות רוקסטאר וכאלו אבל אני יכול לומר לך שניגנו בפסטיבלים בשווייץ עם להקות כמו אואזיס מול קהל ענק, אז כן, מכירים אותנו כאן, בעיקר בשנתיים האחרונות.
סצינת המטאל פה קיימת אבל לא גדולה כמו נניח בפינלנד.

איך אתה מרגיש לגבי ההצלחה הגדולה של הפולק מטאל בעולם, להקות כמוכם וכמו finntroll, korpiklaani, ensiferum וכיו"ב שכולן הופיעו בישראל ופיצצו בהמון קהל, איך אתה מסביר את זה?

זה נכון מה שאתה מתאר וזה בהחלט טוב לנו שזה קורה, ואנחנו חברים של חלק מהלהקות שציינת כמו למשל finntrollשגם עלו אתנו לבמה כמה פעמים, מצד שני אנחנו מנסים להיות שונים ולא שייכים לקטגוריה כזו או אחרת ויש לנו שאיפה טבעית לזהות משלנו ולא להיות חלק מרובריקה, אנחנו מקשיבים להרבה מאד סוגי מוזיקה.

מה התוכניות שלך לאחר ההופעות בישראל וברוסיה?

אלו ההופעות האחרונות של האלבום הזה ולאחר מכן באמצע ספטמבר יש לנו עוד הופעה בשוויץ או שתיים ואז אנחנו נלך לנוח ולכתוב את האלבום הבא, להביא שירים חדשים וטובים.

כמה מילים אחרונות לקהל בישראל?

מה עוד נשאר לומר מלבד זה שכבר אין לנו סבלנות להגיע אליכם? חיכינו וקיווינו להגיע כבר זמן רב, ואנחנו ממש מאושרים לקראת זה. כולנו מאד נרגשים ומחכים להגיע למה שאני בטוח שיהיה לילה שכולנו נזכור.