כשהגיהנום קפא חלק ב' – ראיון עם Iced Earth
מרואיינים: Jon Schaffer גיטריסט ומנהיג להקת Iced Eath ו Stu Block סולן ההרכב
אחרי שפתחו לנו את הדלת לעולם של הלהקה וחשפו אותנו לתהליך היצירתי שלה, בחלק השני של הראיון חושפים אותנו Schaffer ו-Block לחוויות אישיות שלהם בסיבובי הופעות ולדעות על המערכת הכלכלית בארה"ב, חרמות אמנותים, מוזיקת קאנטרי ומה לא… Iced Earth, הסיפור האמיתי, חלק ב':
Stu, איך הייתה החוויה של הצטרפות ללהקה שכמה עשורים של פעילות מאחוריה, בהשוואה ללהקות קודמות שהיית חבר בהן?
Block: יש הרבה מטלות כשאתה עסוק כל כך. למעשה, אני מופיע מאז שהייתי בן 20 בערך, שזה כבר כמעט 16 שנה. זה תמיד קשה ויצא לי לעשות סיבובי הופעות מכל סוג – ברכבים, בקרוואנים, באוטובוסים. התקופה שלי ב-Into Eternity לא הייתה חריג – הופענו בערך 180-200 פעם בשנה עם מעט מאוד הפסקות, למשך בערך שש שנים. ב-Iced Earth זה כמובן די דומה, אבל אנחנו עסוקים יותר. יש יותר מעריצים ודברים שקורים קצת אחרת. עדיין, אני די רגיל לאורח החיים הזה אז הכל בסדר.
ומה אתה עושה בסיבוב הופעות בימים שאין בהם הופעה?
Block: ישן או עושה כביסה!
בתור מוזיקאים שמופיעים כבר שנים ארוכות, האם זה נהיה קשה יותר להופיע הרחק מהבית במשך שבועות וחודשים בכל פעם?
Block: יש חלק בי שמתגעגע לאשתי, לבית ולחברים ועדיין, זה המקצוע שלי ואני נהנה להביא את המוזיקה שלי למעריצים. זה לא משנה כמה עצוב לעזוב את הבית לפעמים, כי אני יודע שהמוזיקה עוזרת לאנשים אחרים להתמודד עם הקשיים שלהם ושהם עובדים קשה כדי להגיע להופעות והם רוצים ליהנות מהן. כל אחד נותן ומקבל, ואני נהנה מהחיים שלי ככה.
מה הדעה שלכם לגבי אמנים שמחרימים מדינות ומבטלים הופעות מסיבות פוליטיות?
Schaffer: עבורי מדובר בבידור האנשים, בכל מקום בעולם. אנחנו לא מכניסים פוליטיקה לעסק. נופיע בכל מקום שיש בו חשמל! לא איכפת לי איזו ישות הם עובדים או מהו צבע העור שלהם. מעריצים הם מעריצים בכל מקום והם נהנים מהמוזיקה בדיוק אותו הדבר. זה מה שמחזיק את Iced Earth ביחד. מסיבות כמו אלו שציינת, היו אמריקאים שהופתעו שאנחנו מופיעים בסין. תשובתי פשוטה – המעריצים הסינים הם לגמרי בתוך זה בדיוק כמו כולם, אם לא יותר.
ב-2012, חברת Century Media תבעה אלפי מעריצים שהורידו את האלבום Dystopia באופן לא חוקי. מה עיצבן אתכם כל כך בכל הסיפור הזה?
Schaffer: אני חושב שזה טיפשי להפנות את התביעות לכיוון המעריצים במקום לכיוון אתרי ה-torrent. זאת כבר עובדה שלייבלים הם מודל עסקי כושל. דברים השתנו ולייבלים מתקשים לקבל את העובדה שתוך כמה שנים, הם לא יהיו רלוונטיים בכלל. חשוב לציין שרוב המעריצים מורידים את האלבום כדי לראות אם הם אוהבים אותו, וקונים אותו ישר אחרי אם כן.
מרדף אחר המעריצים פוגע בדימוי של הלייבל בעיני המעריצים כגוף שמקדם אמנות. לא שמחתי כלל וכלל שהמותג שלנו נסחף לתוך הסיפור הזה, מה שמאוד הרגיז אותי וגם את החבר'ה ב-Lacuna Coil שעברו את אותו הדבר. אני בהחלט מבין את התסכול, אבל גם מבין שיש לאמץ את המציאות החדשה ולמצוא דרך לשמור על ההכנסות ולשרוד גם ככה. מהלך כזה יכול היה להיות הרסני עבור לייבל עצמאי ופחות מוכר.
Jon, כמוזיקאי בעל 30 שנות ניסיון, מהי לדעתך הדרך הטובה ביותר לשכנע מעריצים להפסיק להוריד בכל זאת?
Schaffer: אנשים חייבים להבין שזה מונע מהלהקות להמשיך לפעול. כל מה שאפשר לעשות זה לחנך את האנשים, אבל אני מרגיש שרוב המעריצים של Iced Earth לא זקוקים לזה. אנחנו נמצאים במצב בו אנשים לא בהכרח לא יכולים פשוט לקנות את המוזיקה שלנו בצורה חוקית בכל מקום בעולם. בעבר, סיבובי הופעות היו מקדמים את האלבום… והיום זה הפוך, אתה מבין? לייבלים מתחרפנים מהעובדה שאין להם אחוז ברווחים ממכירת כרטיסים להופעות. ככל שההכנסות מצטמקות נוצר מודל עסקי חדש, שבטווח הארוך ייטיב עם הלהקות, מאחר ואנחנו נעמוד בקשר ישיר מול המעריצים. מי שייפגע הם הלייבלים, האמרגנים והחנויות, שחלקם בעוגה ימשיך לקטון. אני חושב שתוך 3-5 שנים זו תהיה המציאות הרווחת.
בעבר יכולתי לראות אותך מצטט את Volbeat בתור "אחת הלהקות האהובות עליך בכל הזמנים". מה במוזיקה שלהם מושך כל כך מוזיקאי מנוסה כמוך?
Schaffer: הלהקה הזו נותנת תחושה רעננה, שכיום נדירה מאוד. אני לא זוכר מתי שמעתי בפעם האחרונה משהו מקורי כמוהם. אני מאמין שנוצר משהו מיוחד מאוד כשמשלבים את כל ההשפעות של Michael [Poulsen, גיטריסט וסולן] שנעות מ-Iced Earth, Mercyful Fate ו-Metallica ועד Johnny Cash. אפשר בהחלט לשמוע מה יש שם ברקע, אבל אני רואה אותם בתור אחת הלהקות שיהיו גדולות כל כך, שיתחילו לצמוח להם חקיינים. יש לי תחושה שהם יהפכו לענקיים באירופה אפילו יותר ממה שהם היום, וכך גם בארה"ב. זה כבר התחיל והם יגיעו ממש רחוק.
הזכרת בעבר פרוייקט עתידי עם Michael – יש איזשהו עדכון בנושא?
Schaffer: כשהופענו יחד דיברנו גם על הקלטות, על משהו שאף אחד עדיין לא עשה עד היום. יש סיכוי עצום שזה יקרה, למרות שאני לא יכול להגיד מתי. שנינו חברים קרובים מאוד ושומרים על קשר בערך כל יום, למרות שאנחנו במקומות שונים בעולם כל הזמן.
האם צפוי אלבום חדש של Sons of Liberty, שיצטרף לתנועה החברתית בנושא שגדלה כל הזמן?
Schaffer: בהחלט יהיה, אבל אין תוכניות ואני גם לא חושב שיהיו. זה לא משהו שחושבים עליו יותר מדי, בטח שלא במסגרת של לוח זמנים. כרגע אני ממוקד לחלוטין ב-Iced Earth ואין לי אפשרות לפנות בקרוב לפרוייקטים אחרים, גם לא ל-Demons & Wizards [הפרוייקט עם Hansi Kürsch, סולן Blind Guardian]. דבר כזה ידרוש ממני להקפיא את הלהקה לשנה לפחות כדי להקליט ולהופיע, ואני חושב שזה דבר ממש לא הגון לעשות ל-Stu ושאר החבר'ה.
בהקשר הזה, ספר לנו קצת על הסרט Silver Circle בו השתתפת, שעוסק גם הוא בנושא הבנק הפדרלי, והאופן שבו הוא תורם למטרה שאתה מקדם דרך הפרוייקט.
Schaffer: הבמאי Pasha Roberts שמע את השיר “Jekyll Island” שפותח את האלבום של Sons of Liberty, שמדבר על מקום בעל שם זהה, שבו הוקם למעשה הבנק הפדרלי. הוא הופתע לגמרי, עשה את שיעורי הבית שלו ויצר איתי קשר. הוא ביקש את אישורי לעשות בשיר שימוש בפסקול של הסרט ולכלול הופעת אורח קצרה שלי – מדובר בסרט אנימציה – אבל כשהגעתי לבוסטון לפגוש אותו, חשבתי שהוא רוצה לצלם אותי בתור ניצב, לא לבסס עליי דמות. אני משחק את עצמי, למרות שהדמות היא של סופר שכותב ספר בשם "הכשירו את הכסף". אני חושב שכל תוצר יצירתי, בין אם מדובר במוזיקה או סרט עצמאי – חושף את המערכת הכלכלית במערומיה ואת הסכנות השונות שבה בפני העולם כולו.
כשהודעת על הופעת האורח שלך בשיר “True World Order” המופיע באלבום של הלהקה הסורית Anarchadia, ציינת כי "אתה מתרשם מאוד מהמאמצים והתוצרים" של להקות מטאל מזרח-תיכוניות. האם אמרת את הדברים מנקודת מבט פוליטית או אמנותית?
Schaffer: אמנותית לחלוטין. לא נחשפתי להרבה להקות מהאיזור, אבל אני חייב להודות שאני לא טיפוס של דת' מטאל מלכתחילה. מבחינת העיבודים הספקתי לשמוע הרבה דברים מגניבים. החבר'ה ב-Century Media חשפו אותי ללהקה מרשימה מאוד בשם Orphaned Land, אפילו לא ידעתי שהם ישראלים. זאת מוזיקה שאני נהנה להיחשף אליה.
בסיבוב ההופעות שלכם יאייש Jon Dette, הנגן השכיר הידוע, את עמדת התופים. כמה היה קשה עבורו לדחוק את Iced Earth ללוח הזמנים הצפוף שלו?
Block: הוא הקפיא את כל העיסוקים האחרים שלו כדי לעזור לנו בסיבוב ההופעות הזה, שאחריו נעריך את המצב ונראה לאן מתקדמים משם.
סיבוב ההופעות האירופאי שממנו אתם מגיעים הוא השני שלכם בו Warbringer משמשת כלהקה הפותחת. מה, בעיניכם, הופך אותם ללהקה אידאלית עבור Iced Earth לחלוק איתה במה?
Block: רצינו לתת להם עוד הזדמנות להיות איתנו. הם אנרגטיים, עובדים קשה ובהחלט אנשים נהדרים!
קשה להאמין שההכרזה התרחשה בחודש אפריל בשנה שעברה, אבל… Iced Earth מגיעה להופעה ראשונה בישראל בעוד שבוע! האם אתם מתרגשים כמונו?
Schaffer: לגמרי! אני תמיד אוהב להגיע למקומות חדשים, וסיבוב ההופעות הנוכחי בהחלט כולל הרבה כאלו. אני מצפה שזה יקרה גם בפעם הבאה. אנחנו בהחלט מתרגשים ויהיה כיף!
Block: אנחנו מצפים להגיע כבר. בחיים לא הייתי אצלכם, למרות ש-Jon Dette היה כשתופף עם Anthrax. אני לא כל כך יודע למה לצפות, אבל אני בטוח שהמעריצים נהדרים ויהיה לנו כיף אצלכם.
למה נוכל לצפות בהופעה עצמה, שיעשה אותה שונה, נניח, מהופעות בפסטיבלים שחלקנו ראינו אתכם בהן?
Schaffer: יש לנו כבר 11 אלבומים כרגע, כך שקשה להרכיב את רשימת השירים. ננגן לכם הופעה של 100 דקות בערך, וננסה במקביל גם לכסות את האלבומים הקודמים וגם לקדם את האלבום החדש, Plagues of Babylon.
האם תישארו בישראל כמה ימים נוספים? מה עוד מתוכנן לכם?
Block: יש לנו פחות או יותר שלושה ימים. כשננחת נגלה מה מכינים לנו!
תודה רבה שהקדשתם לנו מזמנכם! מסר אחרון לקהל הישראלי?
Schaffer: אנחנו מצפים להופיע בפני המעריצים הישראלים, הולך להיות נהדר. אני מקווה שיהיה לנו זמן להסתובב!
Block: נראה אתכם שם!