להקת Summoning לקראת אלבום חדש
מרואיינים: להקת Summoning – הם: Protector (גיטרה, קלידים), Silenius (שירה, קלידים, באס)
להקת Summoning האוסטרית נחשבת בעיני רבים למשהו מיוחד. אמנם השורשים שלה הם בלאק מטאל אך מלבד הגיטרות הצורמות והריפים הקטלניים היא שונה לגמרי. מטאל אפי, מושפע מעולם הפנטזיה של טולקין ומרוח הסיפורים שלו, זו הדרך שהלהקה בחרה ללכת בה.
Summoning לעולם לא הופיעה על במה כלשהי או נראתה בציבור "בתור להקה". 2 החברים שמרכיבים אותה, Michael "Silenius" Gregor ו-Richard "Protector" Lederer למעשה לא כל-כך קשורים לעולם המטאל ומעדיפים לשמוע דברים אחרים לגמרי בזמנם החפשי. אך בכל זאת, הוצאת אלבום חדש עומדת בפתח וזו סיבה מצויינת לדבר עם הצמד המיסתורי הזה.
שלום לחברי Summoning, למיטב הבנתי יש לכם אלבום חדש שעומד להשתחרר דרך Napalm Records בסוף השנה הנוכחית. איך הוא מתקדם עד עתה?
Protector: כל השירים כבר מולחנים וכמעט כולם עברו מיקס, אנחנו רק צריכים להקליט את הגיטרות והווקאלס אבל זה לא ייקח הרבה זמן. למען האמת עיכבנו את ההוצאה במשך הרבה זמן בגלל שהיו לנו הרבה בעיות בחודשים האחרונים. לי היו בעיות עם פרוייקט הדארק וייב שלי, Die Verbannten Kinder Eva’s מכיוון שהסולן היה יותר מדי פאסיבי מכדי לשיר ואיבדתי הרבה זמן כתוצאה מכך, וכמו כן סילניוז איבד את העבודה שלו וקיבל עבודה חדשה וכו'.
הרבה שינויים חלו במוזיקה של סאמונינג, שהחלו באלבומכם המלא האחרון, "Let Mortal Heroes Sing Your Fame" בשנת 2001. הסגנון נוטה להיות יותר אפי, ופחות "דארק" כמו בהוצאות אחרות שעשיתם בעבר. מה הייתה הסיבה לשינוי זה?
Protector: למען האמת אני חושב שזה תהליך טבעי שלהקה עוברת שינויים במשך השנים. זה טבעי וזה קורה בלי תכנונים מראש אפילו. למעשה ההתמקדות בכיוון האפי היא יותר מועדפת מצידו של סילניוז, בעת שאני לא אתנגד לביצוע שירים במתכונת העבר. העניין שיותר חשוב בשבילי, שגם יש לו השפעה ניכרת על ההתפתחות של הסאונד של סאמונינג היותר חדשים, הוא שאני אוהב להכניס יותר מלודיה בקטעי הגיטרות מאשר בזמנים מוקדמים יותר, וכמו כן אני אוהב לפתח את סגנון התיפוף על ידי הוספה של יותר ויותר טם-טמים ומצילות למקצבים. הסיבה העיקרית לשמה אנחנו נשמעים יותר אפיים כרגע היא שאנחנו משתמשים בסאונד אחר על פני סאונד פנטזיה כמו בעבר. בסך הכל, אני חושב שהמוזיקה שלנו לא השתנתה יותר מדי.
Silenius: דבר ראשון, אני לא חושב שההוצאות הקודמות שלנו היו בהרבה יותר בכיוון ה-"דארק" והיצירות החדשות הן רק אפיות. מה שיותר נכון להגיד הוא שבזמנים מוקדמים יותר השתמשנו ביותר אלמנטים של בלאק מטאל במוזיקה (כדוגמא ניתן להביא את הגיטרות שלא ניגנו מלודיות עצמאיות, ולעתים קרובות עקבו אחר הקלידים הבסיסיים, וכמו כן הווקאלס שהיו הרבה יותר בסגנון הבלאק מטאל עם כל הסקרימינג וכדומה), כמובן שזה עשה את המוזיקה שלנו יותר מונוטונית ואולי זו הנקודה שיכולה להקרא כיותר "דארק" מהיום, מכיוון שכעת תפקידי הגיטרות הרבה יותר מורכבים כמו המלודיות של הקלידים. לכן המוזיקה נשמעת יותר עשירה ומלאת חיים.
האם אתם מתכוונים לשמר את הסגנון שסיגלתם לעצמכם ולהשתמש בו גם בהוצאות העתידיות של הלהקה?
Protector: הדיסק החדש לבטח יכנס יותר לתוך הכיוון של "Let Mortal Heroes Sing Your Fame" מאשר לתוך סגנונות שאר האלבומים. השירים יהיו שוב אפיים ואפילו יותר פוליפוניים, ויהיה כמו כן עוד שלב בהתפתחות של המקצבים בכך שיווספו עוד הרבה מקצבים מסובכים הפעם. הגיטרות ישתנו גם הן ויהיו יותר צפות (פחות רית'מיות), אבל עדיין עם המלודיות המקושרות אליהן.
עוד שינוי משמעותי שהחל באותו האלבום היה השימוש בליריקות שלא מתייחסות כולן לעבודתו של ג'. ר. ר טולקין. למה הפחתתם במסורת ארוכת השנים הזו?
Silenius: זה לא לגמרי נכון. אף פעם לא הוצאנו אלבום בלי שום ליריקה של טולקין בכלל. הנקודה היא שתמיד השתמשנו בפואמות שלקוחות ישירות מטולקין, וכעת שכבר כמעט השתמשנו בכל אותן היצירות שהתאימו לסאמונינג במשך כל האלבומים האחרונים כך שבמוקדם או במאוחר לא ישארו לנו עוד כאלה שניתן להשתמש בהן. אי לכך, עם הוצאתו של "Stronghold" התחלנו להשתמש בפואמות וחומרים כתובים של יוצרים מאותו הסגנון, או פואמות מסורתיות שגם התאימו לעולמו של טולקין, אך אינן פרי עטו. בדיסק הבא שלנו אנחנו נשתמש בפואמות האחרונות שנשארו מ-Sillmarilion ולצידן קצת שירה לא מוכרת, ולהשערתי בהוצאה הבאה אחריה אנחנו נשתמש בפואמות מיוצרים אחרים בלבד.
זה ברור לכולם ששורשיה של סאמונינג תקועים עמוק בז'אנר הבלאק מטאל, אך עם השנים עברתם תהליך של גדילה והתבגרות מסויימת. איך אתה מתאר את התפתחותכם עד עתה?
Protector: סאמונינג השתנתה רבות מאז ההוצאה הראשונה שלנו שהייתה פיור בלאק מטאל עם תופים אמיתיים והתמקדות משמעותית בגיטרות ובבאס. מאז האלבום השני שלנו השתנינו לסגנון אחר שכעת מזוהה עם סאמונינג. אבל אני עדיין חושב שאפשר להתייחס לסגנון שלנו כבלאק מטאל יותר מאשר כל סגנון אחר, כי שמרנו על האלמנטים הבסיסיים כמו ווקאלס חדים וצורמים והסאונד היותר חד של הגיטרה. לפעמים אנשים קוראים לנו מטאל גותי, וזה דבר שאנחנו לחלוטין לא מסכימים איתו משום שיש לנו שיטות אחרות בנגינה על הגיטרות והקלידים אבל עדיין הסאונד שלנו יותר אגרסיבי, ולמרות הקלידים אין לנו סאונד מסחרי כמו שללהקות הגותיות יש. למען האמת, תמיד ידענו שרבים מהמעריצים שלנו שומעים בעיקר בלאק מטאל אולד סקול רצחני, ולעתים מאוד נדירות מגיעים מסצינת המטאל הגותי.
האם תוכל לתת לנו הגדרה מסויימת לסגנון המוזיקלי הנוכחי של סאמונינג, או לתת איזשהו תיאור מעורפל?
Protector: אני הייתי קורא לזה בלאק מטאל אפי בסגנון פנטזי או משהו כזה. הדבר העיקרי שמטאליסטים צריכים להבין בנוגע לסאמונינג כדי שיוכלו לאהוב את המוזיקה הוא שהגיטרות אינן משחקות תפקיד ראשי, אלא הסינתיסייזרים. אנשים שמחפשים רק להקשיב למוזיקה ולשחרר אגרסיות לבטח ישתעממו מסאמונינג, אבל אנשים שנהנים ליפול עמוק לתוך המוזיקה ולבנות פנטזיות משלהם, סביר להניח שיהנו מאוד מהמוזיקה שלנו.
איזו מין אטמוספירה אתם מנסים ליצור עם המוזיקה של סאמונינג, ואיך הייתם רוצים שזה יגרום למאזין להרגיש?
Silenius: אנחנו מנסים ללא שום ספק ליצור מעיין אטמוספירה של סאונדטרק בתוך המוזיקה. האנשים עליהם לברוח מהמציאות ולטבוע בתוך העולמות האישיים שלהם. אחד האלמנטים הבסיסיים של יצירתו של טולקין הם נופים פנטזיים מפורטים והאהבה למרחבי הטבע הבתולי והשממה. השיטה הטובה ביותר לצריכת המוזיקה של סאמונינג היא עם דיסקמן בזמן טיול בהרים או בזמן טיול ביער. המוזיקה לבטח אינה מתאימה לקהל הדיסקוטקים ומסיבות המטאל.
בזמן שאתה מקשיב לסאמונינג אתה כאילו נשלח לעולם אחר. האם תוכל לחלוק איתנו את החוויות האישיות שלך מהמוזיקה שאתה יוצר?
Silenius: כל פעם שאלבום של סאמונינג עומד להשתחרר אני מעביר אותו מבחן ייחודי שלי שנקרא "מבחן ההר". זה אומר שאני מטפס על הר, וברגע שאני מגיע לפסגה אני מקשיב למוזיקה באותה עת שאני מסתכל על הנופים הרחבים המשתרעים סביב. אם המוזיקה יכולה להביא אותי לתחושה הנהדרת של תשוקה מופלאה אז אני בדרכי הנכונה.
מהו הליך הכתיבה של החומרים של סאמונינג? איך שניכם מאחדים כוחות למען יצירת המוזיקה?
Protector: כל השירים מתחילים עם סילניוז. כל פעם שאנחנו יוצרים שיר חדש לסילניוז יש עוד רעיון חדש לבסיס של שיר לסאמונינג. אז הוא מנגן את הקטעים בזמן קצר. מיד לאחר מכן אני מביא מנגינות נוספות והופך את הסאונד של השיר ליותר כוחני ומלא וכמו כן יותר פוליפוני. אחרי זה אני מתחיל עם התופים ואז עם הגיטרות, ולאחר מכן מבצעים את ההקלטה.
Protector נח אחרי יום הקלטות
לאילו סגנונות של מוזיקה אתם הכי מתחברים?
Protector: למוזיקה אליה אנחנו מקשיבים אין כמעט שום דבר במשותף עם המוזיקה של סאמונינג. אף פעם לא היה לי צורך במוזיקה אחרת שתתן לי השראה למוזיקה של סאמונינג.
Silenius: אני לא אוהב לשמוע מטאל חדש כבר מזה כמה שנים. אני מעדיף דארק אמביינט, מוזיקה ריטואלית, נאו-פולק ואינדסטריאל.
איפה אתם מוצאים השראה לכתיבת המוזיקה של סאמונינג?
Silenius: עוד שאלה קשה. בהתחלה אני מצאתי כמובן את ההשראה על ידי חיקוי של המוזיקה של ה-"אלילים" שלנו שבזמנו היו מסצינת הבלאק מטאל הנורווגי של הגל השני, אבל כמו כן ממטאל מהאייטיז כמו באת'ורי, קאנדלמאס ורבים אחרים. אבל כמובן שב-"Lugburz" (האלבום הראשון שלנו) המוזיקה הייתה חיקוי של האלבום הראשון של בורזום וכמו כן אלבומים שונים של אמפרור. מאז "Minas Morgul" מצאנו סגנון משלנו. מאז אותה תקופה ההשראה שלנו כבר לא הגיעה מלהקות אחרות וממוזיקה אחרת אלא יותר ממקור של מצבי רוח אישיים שהביאו אותנו ליצירת מלודיה זו או אחרת. הפרט הקשה ביותר בהלחנה הוא למצוא את המלודיה הראשונה. אם יש לך את הריף או המלודיה הראשונה שאתה מוצא אותה טובה, השאר אינו כל כך קשה מכיוון שיש לך משהו להאחז בו. עם זאת, ככל שיש לך יותר אלבומים ושירים כך יותר קשה למצוא את הריף הראשון להתחיל שיר חדש.
מה הייתה מטרתכם עם סאמונינג? אילו רעיונות ניסיתם להעביר כשיצרתם את הפרוייקט?
Protector: אף פעם לא תכננו איזושהן תכניות או ניהלנו פגישות לגבי מה שאנחנו רוצים להשיג עם סאמונינג. הרגע המשמעותי ביותר בו היה ברור שהסאונד של סאמונינג נולד, היה שהקלטנו כמה מנגינות אפיות על קלטת והשמענו אותה תוך כדי שאנחנו מנגנים על הגיטרות בחדר החזרות שלנו. לפתע שמענו תופים כבדים וכוחניים וסאונד אפי יוצאים מאמפליפיירים ענקיים במקום תופי מטאל קדחתניים וסאונד מפוכח. במשך כמה שניות זה היה ברור בשבילנו שעכשיו מצאנו את דרכינו בה אנחנו רוצים ליצור מוזיקה. המוזיקה פשוט יצאה מאיתנו.
Silenius: למען האמת אין לנו מטרה מיוחדת עם סאמונינג ואנחנו לא מחפשים להשיג משהו עם סאמונינג. זה אומר שאנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים לעשות את זה ואת זה כדי להשיג יותר מעריצים או יותר קידום או כל דבר אחר. אנחנו רק נותנים לדברים לצוף ומכיוון שאנחנו לא יכולים לחיות מהמוזיקה שלנו אנחנו עצמאיים. זה אומר שהמוזיקה כעסק לא גורמת לנו לעשות כך וכך, אלא להיפך.
האם יש לכם אילו שהם זכרונות מהעבר של סאמונינג שתרצו לחלוק איתנו?
Silenius: נאמר בכנות: לא. בגלל שאנחנו לא מנגנים לייב ותמיד הצטלמנו לתמונות שבהן לא ניתן לראות את פרצופינו, ומכיוון שאנחנו לא מבלים את זמננו בפאבים של מטאל או בהופעות לעיתים קרובות, אז אין לנו קשר ישיר לשום אורח חיים מיוחד שכזה או קשר ישיר עם המעריצים.
למה אתה חושב שסאמונינג אינה להקה שמתאימה לנגינה בלייב? מה אתה חושב שהמוזיקה תחסר ברגע שתנגנו אותה בהופעה חיה?
Protector: קודם כל, אני חושב שלהופיע טוב ולעשות מוזיקה טובה אילו שני כשרונות נפרדים. לא כל קומפוזיטור נהדר בהכרח גם מופיע נהדר על במה. ולבטח שאנחנו לא מופיעים נהדר על במה. פשוט בגלל שאנחנו טיפוסים שונים מאשר חבריה של להקה שמנגנת לייב. בנאדם שמופיע טוב צריך לאהוב להציג את עצמו. בזמן הופעה חיה האספקט הראשי הוא איך אתה זז עם המוזיקה מאשר איך המוזיקה נשמעת. לבטח יש כמה מוזיקאים שבמהלך ילדותם עמדו מול המראה וניסו להתנהג כמו הגיבורים שלהם. זהו דבר שאנחנו לעולם לא עשינו. בשבילנו הקומפוזיציה של המוזיקה היא העניין המרכזי, לא הנגינה שלה. אחרי שאנחנו מלחינים שיר חדש, הנגינה של הגיטרות וההקלטות של הווקאלס הם יותר משהו שאנחנו צריכים לעשות מאשר הנאה בשבילנו. אני לא מתכוון שאנחנו שונאים את זה, אבל רק הנגינה החוזרת ונשנה של שיר שכבר הלחנו לא מביאה לנו הנאה, ואני בטוח שהקהל ירגיש בכך ולא יהנה מהמוזיקה גם כן.
מה אתם יכולים להגיד לנו על ההוצאה האחרונה שלכם, האי.פי "Lost Tales", למה השיר "Saruman" לא שוחרר יחד עם האלבום "Dol Guldur"?
Protector: בזמן ההוא פשוט היו לנו יותר מדי שירים בשביל האלבום. אז שמרנו את השיר ושכחנו ממנו לאחר מכן. רק הרבה שנים אחר כך נזכרנו בו, ומכיוון שהרבה מעריצים תמיד רצו לשמוע קטעי דמו ישנים החלטנו לשחרר את השיר הזה על דיסק.
Silenius: זה היה בזמן שהכנו את השירים שהלחנו ל-"Dol Guldur". זה היה פרק הזמן היחיד שבו היו לנו הרבה יותר שירים ממה שאפשר להכיל בדיסק אחד. כמעט כל השירים מהדיסק שלאחריו, "Nightshade Forests" נלקחו מהסשנים של "Dol Guldur", ו-"Saruman" היה השיר האחרון מאותו סשן ששחררנו הרבה שנים אחר כך בהוצאה של "Lost Tales". השיר "Arcenstone" במקור היה אמור לצאת דרך הפרוייקט Mirkwood, אך זה לעולם לא התרחש. שלושת השירים הנוספים של הפרוייקט הזה יצאו אולי יום אחד בתוך Box-Set של סאמונינג.
איזו מין תגובה אתה משער שהחומר החדש ימשוך? אתה חושב שהוא יפתיע את המאזינים כמו האלבום האחרון שלכם?
Protector: אני חושב שההבדל בין האלבום החדש לבין "Let Mortal Heroes Sing Your Fame" יהיה פחות משמעותי מאשר ההבדל בין "Stronghold" לבין "LMHSYF". סיבה אחת לכך היא שהשתמשנו באותו הציוד כמו באלבום האחרון, בעוד שב-"Stronghold" השתמשנו בציוד שונה. כמו כן אנחנו עוקבים אחר הכיוון האפי-פוליפוני של "LMHSYF" בעוד שב-"Stronghold" המטרה העיקרית הייתה להתמקד יותר בגיטרות שוב, וויתרנו אז על הפוליפוניה שלנו (למען האמת זו הייתה תגובה על "Nightshade Forests" שבו הגיטרות בקושי נשמעו).
מהו המצב הנוכחי של שאר הפרוייקטים שלכם?
Protector: החומר החדש של Die Verbannten Kinder Eva’s כבר מוקלט ועבר מיקס. אבל בגלל שהסולן נטש אותי בשעת מצוקה אני כרגע בלי סולן, ואני מקווה למצוא אחד בקרוב ולסיים את ההקלטות. יש גם כמה שירים חדשים של Ice Ages בהם התעסקתי הרבה עם יצירת סאונד במחשב אז הם ישמעו הרבה יותר אפלים וצורמים מאשר השירים המוקדמים יותר. אני מקווה לשחרר אותם בשנה הבאה.
Silenius: לפני כמה שבועות שוחרר הדיסק החדש של Kreuzweg Ost. בלייבל האינדסטריאלי הניאו-קלאסי האנגלי Cold Spring Records. האלבום הזה גם מתעסק בנושאים שונים מסרטי מלחמה ומסרטים דתיים. הקונספט של הפרוייקט הזה הוא להשתמש בסמפלים של המלים הכי טובות מסרט מסויים ולשלב אותן בתוך המוזיקה במקום להשתמש בסולן.
האם העבודה על הפרוייקטים הללו לא מפריעה לכם בעבודה עם סאמונינג?
Protector: לא ממש לא, מכיוון שהפרוייקטים האחרים שלנו הם עניין שונה לגמרי. אף פעם לא קורה שאני יוצר מנגינה ואחר כך חושב לאיזה פרוייקט זה יתאים יותר. כשאני יוצר את המוזיקה ל-Ice Ages אני פשוט כותב משהו שונה במהותו מאשר משהו שאני יוצר לסאמונינג או ל-Die Verbannten Kinder Eva’s.
איך אתה רואה את ההתפתחות העתידית של סאמונינג? האם אתה חושב שעוד שינויים מהותיים עתידים להתרחש?
Protector: אנחנו אף פעם לא היינו להקה שמעוניינת בהרבה שינויים. בשבילנו לשמור על סגנון קבוע ועדיין להשאר יצירתיים באותו סגנון, משמעותי הרבה יותר מאשר לוותר על הסגנון ברגע שחסרים כמה רעיונות. יצירתיות אמיתית משמעה לא להחליף סגנון אחרי כל הוצאה. אם אתה באמת יצירתי אתה יכול ליצור מנגינות ומקצבים אפילו עם כל האלמנטים מהעבר שנשארו בעינם.
אילו תכניות עתידיות יש לכם בשביל הלהקה?
Silenius: התכנית הראשונה והיחידה היא לשחרר את הדיסק החדש. בינתיים אנחנו קרובים לשנה אחרי תאריך ההוצאה המקורי של Napalm. עם זאת אנחנו מקווים שנסיים בקרוב. הדבר הבא אחר כך הוא אולי Box-Set, אבל אני לא יכול לתת על כך פרטים כרגע מכיוון שאנחנו לא יודעים בעצמנו אם זה יצא לפועל.
האם יש לכם איזושהן מלים אחרונות למטאליסטים בישראל?
Silenius: תודה על הראיון ו-"Up the Hammers!" לכל המעריצים שלנו בישראל.