מרואיין: Marty Friedman
אמן סולו וגיטריסט להקת Megadeth לשעבר

לכבוד הופעתו הקרובה של אחד מגדולי נגני המטאל בתקופתנו, מצאנו לנכון לערוך ראיון עם Marty Friedman. בועז בר לוי, כתב האתר ומעריץ וותיק של Marty היה הראשון לשוחח עימו. כחודש לאחר הראיון הכה אסון. הצונאמי המסיבי הכה ביפן, והאסון הגרעיני שהגיע בעקבותיו. בעקבות כך ש Friedman הוא אזרח יפני כבר לא מעט שנים, ופעיל מאד במוזיקה ובתרבות היפנית, מצאנו לנכון לבצע ראיון נוסף עימו, תוך התייחסות לאסון שהכה במדינה המאמצת שלו. אז הנה, ראיונות מקיפים עם מי שנחשב לאחד הגיטריסטים הווירטואוזים והמשפיעים ביותר בז'אנר המטאל, אם זה עם הרכב הספיד מטאל Cacophony ואם זה בתקופת השיא של Megadeth, איתה כתב וביצע כמה מהסולואים הגדולים ביותר של ז'אנר המטאל, ואם באלבומי הסולו שלו שכמה מהם כבר הפכו לחובה בכל בית של גיטריסט מטאל המכבד את עצמו. גיטריסט על, יהודי חם, וחובב יפן מושבע, זה מה שהיה ל Marty לספר.

היום נעלה את הראיון הראשון, זה שבועז עשה לפני האסון. ביום ראשון הקרוב נעלה את החלק השני, זה שלאחר האסון.
אהלן Marty! איך אתה מתכונן לקראת סיבוב ההופעות הקרוב ?

יש לי להקה מקומית כאן ביפן שמנגנת כבר קרוב לשנתיים ‪ כולם יפנים‬ ניגנו באירופה בפסטיבל Gods Of Metal ב 2009 ואחרי כן יצא לנו לעבוד ביפן ברצינות על קטעים מאלבומי הסולו שלי. הגענו למצב שבו רצינו מאוד לנגן מחוץ ליפן , לנגן באירופה , וסופסוף זה קורה. ממש קשה לי לצאת מיפן לתקופה כל כך ארוכה , זה דורש הרבה מאוד עבודה מהרבה מאוד אנשים. אני ממש מרוצה מלהקה שמלווה אותי כרגע ושמח שהגיע הרגע הנכון לצאת איתם לסיבוב הופעות מחוץ ליפן‪.‬ הלהקה שונה לחלוטין מזו שהייתה איתי בסיבוב ההופעות הקודם, הלהקה הקודמת הייתה מורכבת כולה מאמריקאים, הם היו מעולים. הלהקה הנוכחית מורכבת מנגנים צעירים , אגרסיביים בנגינתם ועונה על מה שהייתי רוצה לעשות עם אלבומי הסולו שלי.

בביקור הקודם שלך בישראל היית כאן רק למספר שעות – לכמה זמן מתוכנן הביקור הקרוב?

אני מקווה לשהות זמן ארוך יותר מהפעם הקודמת, זה מאוד תלוי בארגון של כל סיבוב ההופעות הצפוף שלי באירופה. אני זוכר שהצלחת למצוא בשבילי כמה אלבומים נדירים של אלביס פרסלי מישראל, אשמח להסתובב ולמצוא עוד.. (צוחק).

איזה רושם נשאר לך מהביקור הקודם שלך בישראל בשנת 2007 ?

היה ביקור ממש ממש טוב , זו הייתה הפעם השנייה שלי בישראל (הפעם הראשונה הייתה עם מגדת' ב 1995 ב.ב( כפי שאתה יודע זה היה ממש ביקור קצר – אבל למרות זאת נשארתי עם רושם ממש חזק מישראל, אני זוכר כל דקה מהביקור , את הקהל שהיה ממש מדהים, אני זוכר ממש כל פרט, אפילו את מוזיקת הטכנו ששמו לי ברכב בדרך למלון (צוחק)..לא שמעתי אף פעם משהו כזה. במלון היה לנו אוכל מגוון מאוד , ממתקים והרבה ג'אנק פוד שהלהקה ואני מאוד אהבנו. האנשים בישראל היה מאוד חברותיים , כולם דיברו איתי על ענייני יהדות וקצת לא הרגשתי נוח עם העובדה שאני לא יודע לדבר עברית. בילדותי למדתי פה ושם כמה מילים וקצת הבנתי את המשמעות של חלק מהמילים בעברית. הרגשתי די רע עם זה ששכחתי עברית , לא חשבתי שאי פעם אגיע לישראל.

אתה יודע כיום כמה מילים בעברית ?

tree זה "עץ" נכון ?!

נכון !

כן ידעתי (צוחק ומרוצה ..) ו – Thank You זה "תו-דה ר-בה ".

בסיבובי ההופעות שלך בעולם , איזה תרבויות מסקרנות אותך ?

כל מקום שאני מבקר מרתק אותי, מן הסתם גם ישראל , מעצם היותי יהודי. הסיבה העיקרית שבגללה אני עושה סיבובי הופעות היא כי יוצא לי ללמוד על מקומות חדשים. אני ממש לא טיפוס שלומד על תרבויות מספרים, אני מאמין שכדי ללמוד על מקום צריך פשוט להגיע ולחוות את החוויה, במיוחד אם רוצים ללמוד על המוזיקה הייחודית של כל מקום, לאו דווקא המוזיקה המסורתית , אלא המוזיקה הפופולרית. בכל מדינה יש מוזיקה פופולרית מסוג אחר לגמרי , אם זה דנמרק , סין או ישראל- מוזיקה שבאמריקה בכלל לא מודעים אליה. בשבילי זה ממש מרגש לגלות לאיזו מוזיקה האנשים המקומיים מקשיבים או מה הם אוכלים בחיי היומיום.

אתה מכיר משהו מהמוזיקה שיש בישראל ?

אני ממש לא מכיר שום דבר, לכן אני ממש מחכה לביקור שלי בישראל בתקווה שיהיה ארוך יותר הפעם.

מה מצפה לנו בסיבוב ההופעות הקרוב ? משהו של Megadeth ? לאחרונה הוצאת את האלבום Future Addict שכלל בין השאר גרסאות חדשות לכמה מהשירים של Megadeth. .

לא נראה לי שאבצע שירים של Megadeth, אין לי כוונה להסתובב בעולם ולהיות להקת חיקוי של Megadeth אבל אני מתכוון לנגן הרבה דברים ..קצת מכל אלבום. אני מתכוון לתת הופעה הרבה יותר ארוכה מההופעה הקודמת שהייתה לי בישראל, ללהקה הנוכחית שלי יש כוח סבל גבוה מאוד ונראה שאנחנו נעשה הופעה של שעתיים לפחות ייתכן שנעשה שירים שונים בכל הופעה. אני מניח שמה שננגן בישראל , שהיא המדינה האחרונה שבה נהיה , יהיה שונה ממה שננגן בהולנד , שבה יתחיל סיבוב ההופעות. לא מדובר בשינויים גדולים מדי – אבל פה ושם נשנה את השירים ממדינה למדינה.

וכמובן לא תוכל לעלות על הבמה בישראל בלי לנגן את מה שהפך למסורת – ההמנון הלאומי "התקווה"…

אני מקווה שהפעם אתן ביצוע טוב יותר.. (צוחק) – אני מאוד קפדן בכל מה שנוגע למוזיקה שאני מנגן ואני אשמח לנגן ולשמח אנשים – אלבומי הסולו שלי נועדו כדי לבצע אותם "לייב"

למה עזבת את העולם המערבי ועברת להתגורר ביפן ? מה משך אותך בתרבות היפנית ?

בעיקר המוזיקה, אני מוזיקאי ולדעתי אתה צריך להיות במקום שבו עושים את המוזיקה שאליה אתה הכי מתחבר. בארצות הברית לא הייתי יכול לעשות את סוג המוזיקה שאני עושה ביפן.

התרגלת לתרבות היפנית ? אני זוכר שהייתי לפני מספר שנים ביפן והתרבות שם ממש נראתה לי מוזרה..

(צוחק) כל תרבות ששונה משלך נראית מוזר, לפני שעברתי לגור ביפן ביקרתי בה מספר פעמים , כך שכבר הייתי מודע לתרבות. אני דובר את השפה היפנית באופן שוטף וכמובן שזה מאוד עוזר. כמוזיקאי אני מאוד מתחבר למה שקורה ביפן – אם ניקח את את מה שקורה במצעדי השירים ביפן : מתוך 10 שירים אני בדרך כלל אוהב 8-9 מהם. אם ניקח לצורך השוואה את המצעדים באמריקה, הולדתי – רוב הסיכויים שלא אמצא שום דבר לטעמי. לא שאלו שירים לא טובים, אני פשוט לא מתחבר לסוג המוזיקה הזה. אני לא מתחבר למוזיקת ראפ, R‪&‬B או מוזיקת "אמריקן איידול", באמריקה משמיעים את המוזיקה הזו סביב השעון.

המוזיקה היפנית משפיעה עליך כנגן גיטרה ?

המוזיקה שלי מושפעת מכל דבר, מכל חוויה שאני חווה ביומיום, אם זה באופן ישיר או עקיף – החיים ביפן גורמים לי לנגן כל מיני דברים מוזרים , ניגנתי בהרכבים שונים ומשונים. כתבתי ואימצתי לי דברים שמן הסתם מושפעים מהחיים שלי ביפן.

לאיזה סגנון נגינה אתה מתחבר יותר ? נגינת ההרמוניה שלך בלהקת קקופוני , נגינת הטראש של מגאדת' או הפופ/רוק היפני ?

כל דבר שעשיתי אני שלם איתו , כשעשיתי את המוזיקה עם Cacophony – זה היה הדבר הכי טוב בשבילי בעולם , אותו דבר גם כשהייתי עם Megadeth וגם מה שאני עושה עכשיו אני מאוד אוהב, זו ההתפתחות שלי כמוזיקאי. אני לא יכול להגיד שמה שעשיתי לפני עשר שנים הוא הדבר הכי טוב שעשיתי מעולם, כל דבר שעשיתי היה הדבר הטוב ביותר בשבילי לאותו זמן. אני תמיד הייתי מרוצה ממה שאני עושה והביקור שלי בישראל יציג בצורה הטובה ביותר את מה שאני עושה כיום.

לאחרונה היה ל Megadeth סיבוב הופעות לרגל 20 שנה ליציאת האלבום Rust In Peace – האם דייב מאסטיין פנה אליך כדי לקחת חלק בסיבוב ההופעות ?

לא יצא לי לדבר עם דייב מאסטיין מאז 2005 בערך, וכשדיברתי איתו בפעם האחרונה הבעתי כבר אז את חוסר הרצון שלי לחזור לנגן ב Megadeth. אז מן הסתם לא פנו אליי גם לאחרונה – אין לי עניין בזה, אני ממש לא שוקל לחזור לימי Megadeth אלא להתרכז במה שאני עושה כיום. Megadeth זו להקה מצוינת, יש לי המון הערכה למה שהם עושים, אני שמח מאוד על ההצלחה שלהם ונותן להם את תמיכתי המלאה.

יצא לך לשמוע את האלבומים ש Megadeth הוציאו לאחר שעזבת ?

לא שמעתי שום אלבום מלבד זה שיצא אחרי שעזבתי – The world Needs A Hero לא הייתה לי הזדמנות לשמוע את האלבומים שיצאו אחריו – פשוט לא יוצא לי

בפרספקטיבה של היום, איך אתה רואה את הימים שלך ב Megadeth ?

זו הייתה חוויה נהדרת , Megadeth היו ונשארו מהלהקות הטובות בעולם. אני עשיתי כל מה שיכולתי לעשות במסגרת הלהקה , וברגע שהרגשתי שאינני יכול לתרום עוד, או לא ייתנו לי לתרום לעשייה , הבנתי שמשימתי הושלמה והמשכתי הלאה.

לאחרונה ניגנת עם התזמורת הפילהרמונית של טוקיו ‪-‬ ספר קצת על החוויה

זה היה ממש מדהים. אני לא ממש איש של מוזיקה קלאסית, אבל כשקיבלתי הצעה לנגן איתם קפצתי על ההצעה. זו לא הפעם הראשונה שניגנתי איתם, אבל הפעם זה באמת היה נסיון מאתגר במיוחד. התבקשתי לנגן קונצ'רטו של רחמנינוב על גיטרה, תפקידים שנכתבו לפסנתר והתוצאה יצאה ממש טובה.
מן הסתם לא העתקתי את תפקידי הפסנתר, אלא נתתי את האינטרפרטציה שלי ליצירות.

יש סיכוי שההופעה עם הפילהרמונית תצא על דיוידי ?

לא נראה לי, מדובר בהופעה שנועדה לתכנית טלוויזיה, יש לי תמיד בראש את הרעיון שצריך להקליט אלבום שלם בצורה כזו עם תזמורת פילהרמונית. עשיתי פעם את השיר Tears Of An Angel שבנוי פחות או יותר סביב תזמורת קלאסית. כבר יש לי כמה שירים שעבדתי עליהם בעיבוד קלאסי, אבל פרויקט כזה לוקח הרבה שנים של עבודה, ומי יודע אולי יום אחד זה יקרה.

יש כוונה להוציא לדיוידי את סיבוב ההופעות הקרוב ?

אנחנו מתכוונים לצלם הרבה מההופעות באירופה ויש לנו צילומים מהופעות שונות ביפן, אבל כרגע אני לא יודע לגבי הוצאת החומר על דיוידי.

יש לך כוונה להעביר כיתות אומן בסיבוב ההופעות הקרוב ?

למעשה יש לי אחת שמתוכננת באוקינאווה, יפן , ייתכן שאעביר פה ושם גם באירופה אם הזמן יאפשר לי -בהחלט הייתי רוצה . כשאני בא רק להופיע לא יוצא לי כל כך להכיר אנשים – וכיתת אומן זו הזדמנות מצוינת להכיר אנשים יותר מקרוב.

יצא לך ללמד פעם גיטרה ?

כשהייתי ילד קטן, התחלתי ללמד שלושה חודשים אחרי שהתחלתי לנגן. לא הייתי ממש טוב, ידעתי לנגן רק ארבעה אקורדים אבל יכולתי ללמד מישהו שלא ידע לנגן אף אקורד..
ופתאום מצאתי את עצמי בעמדת המורה לגיטרה. מן הסתם היום לא יוצא לי ללמד גיטרה.

באלבום האחרון שהוצאת Bad D‪.‬N‪.‬A‪.‬ האם הייתה לך גישה חדשה בעניין הכתיבה/ההקלטות ?

מממ האלבום הזה בכלל לא ניתן לרכישה בישראל לא?!

לא ! כל אלבום שאתה מוציא זה כאב ראש בשבילי – קשה להשיג את האלבומים שלך..ניתן למצוא רק באיביי..

ואוו תודה רבה ! האלבום הקודם שהוצאתי Tokyo Jukebox יצא בכל העולם , אבל האלבום האחרון באמת יצא רק ליפן ולמזרח הרחוק. אני מאוד מעריך את העובדה שמחפשים את המוזיקה שאני עושה במקומות אחרים בעולם. Bad D‪.‬N‪.‬A נעשה בצורה שונה לגמרי – את כל החומר כתבתי כשהייתי בסינגפור. הייתה לי עבודה מאוד אינטנסיבית ביפן והדרך שיחידה שלי לעבוד על אלבום חדש הייתה לצאת קצת משם.
נסעתי לסינגפור לעשרה ימים בערך, ואפילו לא לקחתי איתי גיטרה – הגעתי לשם רק עם לאפטופ. קניתי גיטרה כשהגעתי לסינגפור, ועבדתי כל יום על שירים חדשים, כשסיימתי נתתי את הגיטרה, רק כדי לא להיסחב איתה חזרה. אחר כך נסעתי לאולפן הקלטות בלוס אנג'לס עם הקלטות הדמו על הלאפטופ, כדי להקליט את החומר בצורה מקצועית – זו פעם ראשונה שאני עובד בצורה כזו על אלבום.

יש איזה קונספט מאחורי השירים באלבום ?

הקונספט היחיד באלבום הוא שאין תופים – רציתי מכונת תופים ולתת קצת תחושה אלקטרונית,גייסתי את מיטב המתכנתים ביפן שיעבדו על ערוצי התופים של האלבום. באלבום החדש גם לא ניגנתי על אף גיטרה שלי, ניגנתי רק על גיטרות שהשאלתי מאחרים : נגנים חובבים, טכנאי גיטרות וכו' . יש בזו תחושה אחרת, והתחושה הטובה היא הדדית. בשבילי זו תחושה אחרת לגמרי, ממש כמו חברה חדשה, מי שמשאיל לי את הגיטרה ממש שמח שאני משתמש בה להקלטת השירים שלי, אני ממש הייתי מרוצה מהסאונד שהתקבל. באלבום האחרון ניגנתי גם על גיטרה בס ופה ושם חברים עזרו לי בנגינה על קלידים.

השתמשת בציוד מיוחד להקלטת האלבום ?

אני כבר משתמש שנים במגברים של ENGL ופה ושם משתמש בכמה אפקטים, לא שום דבר מיוחד, אני לא בעניין של אפקטים מיוחדים , זה לא ממש מעניין אותי. אין לי שום דבר מיוחד לומר בקשר לסאונד שלי, אני פשוט מנגן עד שאני מרוצה מהתוצאה.

באלבומים קודמים, כשאתה משתף באלבום נגנים אחרים כמו סטיב ואי או Billy Sheehan , אתם ממש נפגשים באולפן או שההקלטה מתבצעת דרך האינטרנט ?

גם וגם. עם נגן כמו Billy Sheehan עבדתי באולפן , זו הייתה ממש חוויה לעבוד עם מישהו כמוהו, זה מצוין שיש לי נגן בס כזה שאפשר לזרוק לו רעיונות והוא ממש שם לידי מיישם את מה שאני מבקש ממנו לנגן.

אתה עדיין עובד עם Aikawa Nanase? ‪ ‬

אמממ אתה ממש יודע עליי הכול…. לא עבדנו יחד לאחרונה אבל פה ושם אני מנגן איתה כמה שירים בהופעות.

באלבום החדש עשית גרסת כיסוי ל Time TO Say Goodbye של Sarah Brightman ו Andrea Bocelli -תוכל לספר קצת על השיר הזה?

אני אוהב להשתמש בגיטרה ככלי מוביל ממש כמו שירה. עשיתי את זה בעבר לכמה להיטים יפניים , ומישהו הציע לי לנגן את הקטע הזה. למרות שלא ממש הכרתי את הזמרת ידעתי שג'ייסון בקר (חבר העבר של מרטי מלהקת Cacophony ב.ב.) הוא מעריץ גדול שלה – ומייד החלטתי להקליט את הגרסה שלי לשיר.

לאחרונה עבדת על פרויקט בשם Lovefixer יחד עם הסולן שיניצ'ירו סוזוקי, יש כוונה לפתח את הפרויקט הזה ?

אתה לא מפסיק להפתיע אותי עם הפרטים האלו..הוצאנו בינתיים סינגל שיצא רק ביפן..ואין כרגע תכנון להמשך, אני מתמקד באלבומי הסולו שלי כרגע.

שמעתי שיצא לך גם להשתתף בסרט קולנוע יפני בשם Gu Gu The Cat – תוכל לספר על קריירת המשחק החדשה שלך ?

(צוחק) במאי הסרט הוא במאי מאוד מפורסם ביפן , הוא ביקש ממני לשחק תפקיד בסרט שלו , והיות ואין לי שום ניסיון במשחק מרגע שביקשו ממני לשחק בסרט אמרתי לעצמי – נו טוב מרגע זה זו כבר לא בעייה שלי (צוחק). מאוד שמחתי על ההצעה שבזכותה קיבלתי תפקיד נוסף בעוד סרט: Maebashi Visual Rockers – סרט ממש טוב שבו אני משחק מפיק – הסרט אמור לצאת בחודש הקרוב. אני בטוח שאני שחקן ממש מחורבן, ועבדתי ממש קשה כדי לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר כדי לא לצאת אידיוט לצד שחקנים מקצועיים.
אני ממש לא שחקן, אבל מאוד נהניתי ואיכשהו נראה שאני יודע לשחק -כנראה ערכו את הסרט ממש טוב..

הוצאת גם ספר על מוזיקת פופ יפנית – מה תוכל לספר על כך ?

למעשה הוצאתי שני ספרים שמדברים על ההשקפה שלי לגבי המוזיקה היפנית שיצאו רק בשפה היפנית. הספרים מסקרים מאות שירים מתרבות הפופ היפנית ואני מקווה שייצא מתישהו תרגום באנגלית לספר.

איזה להקות מזמננו אתה אוהב ?

ממממ להקות ..להקות..להקות..ביפן יש הרבה להקות פופ שאני אוהב -אחת שאני אוהב במיוחד היא Noanowa
יש גם להקת בנות יפנית בשם perfume ולהקה נוספת שאני אוהב היא Decapitated

שאלה אחרונה : את עמוד הפייסבוק שלך אתה מעדכן באופן אישי ?

צריך להיזהר בפייסבוק – יש הרבה מתחזים אבל יש אחד שאותו אני מעדכן באופן אישי:

https://www.facebook.com/martyfriedman.official

תודה רבה – נתראה בישראל

תודה רבה שהתקשרת בועז – נתראה בישראל !