מביאים את הפרוג לישראל – ראיון עם גיטריסט להקת Haken
מרואיין: Richard "Hen" Henshall גיטריסט להקת Haken
היה נראה שלא ממש הולך לפסטיבלי Open-Air בישראל. מאז קריסת הגדר בפסטיבל מטאליסט לפני עשור נראה שאף אחד לא מצליח להרים פסטיבל כמו שצריך, עם מספר להקות בין לאומיות איכותיות – ולהביא לשם את אלפי המטאליסטים הישראלים.
Progstage עשו את זה בפעם הראשונה בשנה שעברה עם פסטיבל שהתרכז בעיקר בפרוג-מטאל שבו הם מתמחים, בהצלחה חלקית. למרות הליין-אפ, המיקום, האווירה ומאות התשבוחות שהורעפו עליהם לאחר האירוע – מספר הנוכחים לא כיסה אפילו חצי מהעליות.
למרות זאת – החברים בחברה לא מוותרים, והשנה הם הרימו בפעם השנייה את הפסטיבל, במועד מקורי שבוטל עקבות אילוצים שונים – ומועד חדש שנקבע ל 30 בנובמבר בפארק המים ימית 2000 בחולון.
אחת ההד-ליינריות בפסטיבל העדכני, וזו שכנראה קורצת הכי הרבה לקהל הפרוג בארץ – היא Haken הבריטית, האלבום הראשון שלה שוחרר רק ב-2010, אך למעשה, מדובר בלהקה ותיקה עם 13 שנות פעילות מאחוריה. בשלוש השנים שחלפו מאז פריצתה, הופיעה לצד ענקיות פרוג ומטאל מ-The Flower Kings, Evergrey ו-Jon Oliva’s Pain ועד Ihsahn, Therion ו-Katatonia. עם אלבום שלישי בשם The Mountain, יוצאת Haken להפיץ את הבשורה שלה לקהלים נוספים, ומגיעה לראשונה גם לישראל. גיטריסט הלהקה, Richard “Hen” Henshall שוחח עמנו וסיפר לנו על ההשפעות המוזיקליות המגוונות שלו, תהליך היצירה והציפיות מההופעה בישראל:
אהלן Rich, מה שלומך? איפה אתה עכשיו?
כרגע אני במקרה בבית, בלונדון. אתמול הייתה לנו חזרה, אנחנו מתכוננים לטור האירופאי שמתקרב בצעדי ענק, ולהופעה בפסטיבל ProgStage בישראל. אנחנו ננגן בגרמניה, בהולנד ומדינות נוספות ויהיה נהדר.
לטובת הקוראים שרוצים להכיר טוב יותר את Haken, תוכל לספר לנו כיצד הוקמה הלהקה?
דרכנו החלה לפני כ-13 שנים, כשהייתי בן 16 או 17. הסולן Ross Jennings, אני וחבר נוסף בשם Matthew Marshall, גיטריסט הלהקה לשעבר, נהגנו להיפגש לעתים קרובות, לחלוק רעיונות זה עם זה ולנגן יחד. בשלב מסוים, עלה לנו הרעיון להקים להקה שתנגן מוזיקת פרוגרסיב. מצאנו את יתר חברי הלהקה ברשת, וזה התקדם באיטיות משם. את הדמו שלנו הקלטנו בשנת 2007 והתחלנו לעבוד בקצב מאז.
מהי משמעות השם Haken?
אין לשם איזושהי משמעות עמוקה או מיוחדת. זהו השם של דמות בדיונית שאני וכמה חברים הגינו בצעירותנו. מסתבר שבגרמנית, משמעות המילה היא "וו"… זה די מצחיק, כשאנחנו מנסים לעשות תרגום לסקירות האלבום שלנו, יוצא משפט כמו "וו שחררו את האלבום החדש שלהם"… יכול להיות שבשפות אחרות זה אומר משהו אחר!
אילו להקות או אמנים היית מציין כהשפעות עיקריות על הלהקה?
ישנם המובנים מאליהם: גדלנו על להקות פרוג כמו Dream Theater, Pain of Salvation, Gentle Giant ו-King Crimson. אני אישית גדלתי על מוזיקה מגוונת וגם על היפ-הופ, אלקטרו, אינדי, פופ ולהקות כמו Red Hot Chili Peppers, Radiohead, Squarepusher וגם אלו תרמו למוזיקה שלנו.
באיזה אופן היית אומר שההשפעות הנוספות שאתה ספגת, התווספו ושדרגו את המוזיקה של Haken?
אני מקבל הרבה רעיונות שונים, כותב את המוזיקה, משמיע אותה לשאר החבר'ה ואנחנו לוקחים אותה לחדר החזרות. כל אחד מתבל במשהו את העיבוד. לפעמים אני והקלידן Diego Tejeida מתלבטים אם להוסיף קטעי ג'אז שמחים, למשל.
ובחזרה לימינו אנו – ברכות לכם על שחרור האלבום השלישי, The Mountain, לפני כחודש! איך התגובות ממעריצים ומבקרים עד כה?
כל מחמאה או שבח שאנחנו מקבלים הם ברכה עבורנו. זו המוזיקה שאנחנו יוצרים כמיטב יכולתנו. למזלנו, המעריצים מקבלים את זה יפה בינתיים. גם סקירות שונות שקראנו, היו חיוביות מאוד.
במה היית אומר שהאלבום החדש שונה משני קודמיו? האם עשיתם משהו שונה הפעם?
האלבום החדש נבדל משני האלבומים הראשונים בשני מובנים: הראשון הוא מילות השירים, למעשה. הגישה שלנו הפעם הייתה שונה. בעבר Ross כתב את המילים לבדו, ולאלבומים היה סיפור שמחבר את כל השירים בהם. השני הוא המוזיקה – האלבומים הקודמים היו שתי יצירות ארוכות, יותר מאשר לקט של שירים. ב-“The Mountain”, לכל שיר יש זהות, טעם ונושא משל עצמו. ברמת הסאונד, עברנו לסאונד חשוף ועדין שמוסיף הרבה רגש.
מצד אחד אתה מספר שהשירים נבדלים זה מזה, ומצד שני כתבתם ברשת שהאלבום מבוסס על קונספט, רופף ככל שיהיה, של "כיבוש פסגות אישיות". תוכל להרחיב?
החלטנו לכתוב על חוויות ותחושות מהחיים שלנו. קיווינו ליצור אלבום שאנשים יוכלו להתחבר אליו. אם נסתכל על השירים, הם עוסקים בהתגברות על מאבקים אישיים וטיפוס לפסגת ההר האישית שלך. אפשר גם לומר שהמסע של הלהקה כולה, העובדה שאנחנו במאבק מתמיד להגיע למקום שאנחנו צריכים להיות בו, משתקף בסיפור הזה.
כשהאזנתי לשיר “Pareidolia” מהאלבום החדש, לא יכולתי לפספס את ההשפעות המזרח-תיכוניות והכלים המסורתיים. של מי היה הרעיון? איך התגבש השיר הזה?
את השלד הכללי היה לי כבר די מזמן, והייתי צריך לצקת בו תוכן. השתעשעתי עם סולמות ונתקלתי בתהליך הזה גם בסולמות ערביים, בהם השתמשתי בסופו של דבר בשיר וסביבם נוצר הלחן כולו. בקשר לכלים המסורתיים… לפני עשור בערך, טיילתי לי באירופה, הגעתי בין היתר לאתונה וקניתי שם בוזוקי. מעולם לא הזדמן לי להשתמש בו והוא שכב אצלי בבית שמונה שנים.
כש-Charles Griffiths, הגיטריסט השני, הגיע לעבוד איתי על האלבום החדש – הוא הציע שנביא את הבוזוקי וננסה לראות מה אפשר לעשות אתו. בסופו של דבר, החלטנו שהשיר הזה יהיה בנוי עליו. הבוזוקי בהחלט הוסיף טאץ' אותנטי. יש לנו באלבום גם הרכבים של כלי נשיפה, כלי מיתר ועוד.
האלבום עבר מיקס אצל המפיק המצליח Jens Bogren באולפני Fascination Street השוודיים, שעבד גם עם Opeth, Symphony X ו-Leprous, בין היתר. כיצד היית אומר שהוא תרם לסאונד ולאווירה של האלבום?
שמנו לב אליו לראשונה באמצעות האלבומים עליהם עבד עם הלהקות שציינת. מה שמשך אותנו אליו היה המיקס הצלול ובעל העומק. רצינו מישהו שיהיה מסוגל לעשות עבודה מקיפה ולאזן בין כל הצלילים, הגבוהים והנמוכים – מה שהיה חסר לנו בעבר.
עטיפת האלבום עוצבה ב-Blacklake Design, שעבדו בעבר עם Helstar ו- Kristoffer Gildenlöw (בסיסט Pain of Salvation לשעבר ואחיו הצעיר של מנהיג הלהקה Daniel Gildenlöw), אבל לא היו קרובים במיוחד לז'אנר. כיצד מצאתם אותם, ומה בעטיפה מבטא את הרעיונות שדיברת עליהם מוקדם יותר?
גילינו אותם דרך האלבום I Am Anonymous של Headspace (הלהקה של הסולן Damian Wilson מ-Star One ו-Threshold, ושל הקלידן Adam Wakeman מההרכב של Ozzy), איתם הופענו ברחבי אירופה בשנה שעברה. פגשנו את החבר'ה באחת ההופעות בסיבוב הזה. ראינו שהם עשו הרבה דברים מקוריים באותו אלבום, והחלטנו שאנחנו צריכים אותם אתנו ב-The Mountain. הם יצרו עבורנו מראות עשירים ומרתקים, שתופסים בדיוק את מה שרצינו.
מהי דעתך על מצבה של מוזיקת הפרוג בימינו?
אנחנו כבר לא בשנות השבעים, שהיו תקופת הזוהר של הסגנון: Pink Floyd, Gentle Giant, Yes, King Crimson… אז זה באמת היה עניין גדול. מאוחר יותר הגיעו Dream Theater שהחזירו את הפרוג לחיים והמציאו אותו מחדש באמצעות המטאל. בתקופה האחרונה נראה שהז'אנר מתפתח לכל מיני כיוונים כמו פרוג אלקטרוני, אינדי-פרוג, פרוג-ג'אז וכו'… אבל עדיין קשה למצוא להקות חדשות, זה לא בדיוק מה שתמצא במצעדים ובמיוחד באנגליה.
The Mountain הוא האלבום הראשון של Haken ב-InsideOut, לייבל שהפך לכוח מוביל בז'אנר. ראשית כל, איך הצטרפתם ללייבל?
זה תענוג עבורנו להיות חלק מהמשפחה הזו. גדלתי בעודי מאזין לאלבומים שיצאו תחת ידיהם וזה לא מציאותי בשבילי לחלוק לייבל עם חלק מהלהקות הללו. המנהל שלנו הזמין אותם להופעה שלנו בפסטיבל Night of the Prog הגרמני ביולי 2012. כמה שבועות מאוחר יותר, קיבלנו מהם הצעה. כיום אנחנו מגיעים להישגים רבים בעזרתם והעתיד נראה מבטיח.
האם אתה מכיר להקות מטאל או פרוג מישראל?
הבנתי שיש סצנה די פעילה אצלכם. ראינו כל מיני סרטונים וקטעים מהופעות, ורואים שיש קהל מכובד פעם אחר פעם. אחת הלהקות שאני מחבב מאוד היא Orphaned Land, השילוב שהם עושים בין סאונד מזרחי ללכלוך מטאלי הוא מצוין. להקה נוספת היא Distorted Harmony – להקה צעירה ומבטיחה שיצא לי לשמוע, הם ממש מגניבים. אני כבר מחכה להגיע לפסטיבל ולפגוש את כולם.
אם מדברים על Orphaned Land, האם הספקת לשמוע את האלבום All Is One, שיצא השנה?
לא, לא הגעתי לזה… יש כל כך הרבה הוצאות חדשות, ומעט זמן להאזין להן! מה אתה חשבת עליו?
הייתי אומר שהוא שונה מקודמיו, מדגיש מאוד את המרכיבים האתניים והמסורתיים על פני המטאל והגיטרות, מה שאכזב רבים אבל נתן לי את התחושה שגם באלבום החמישי, הלהקה ממציאה את עצמה מחדש באלבום שעדיין נשמע כמוה ולא כמו אף אחד אחר.
אני חושב שזה הכרחי עבור להקה להישאר רעננה ולנסות עוד ועוד רעיונות, במקום לשמור על אותו סאונד מיושן שיש להן לאורך כל הקריירה. זה משהו שאני מאוד מעריך ואני מתכוון לשמוע את האלבום ברגע שיהיה זמן.
כאמור, Haken תופיע בישראל במהלך פסטיבל ProgStage השנתי, המתקיים בפעם השנייה. מה שמעת על הפסטיבל שהתקיים בשנה שעברה?
חלק מהסרטונים שראיתי היו מהאירוע הזה, עושה רושם שהייתה שם כמות הגונה של קהל. אני מודה שהופתעתי לגלות שהסצנה בישראל מלאת חיים ומרץ, לא היה לי מושג. אנחנו מצפים בכיליון עיניים להופיע על הבמה הזו בעצמנו ובטוחים שההופעה תהיה נהדרת.
למה באמת נוכל לצפות בהופעה עצמה?
קודם כל, לכמה שירים מהאלבום החדש, וכמובן לקטעים אהובים משני האלבומים הראשונים – זו הפעם הראשונה שלנו אצלכם, ורוב המעריצים בישראל לא ראו אותנו מופיעים מעולם.
נפרדתם לאחרונה מבסיסט הלהקה, האם הפרידה הזו נושאת משמעות נוספת מבחינתכם מלבד המקצועית?
היחסים בינינו מצוינים והוא כמו אח בשבילי. אחרי בערך שש שנים, פיתחנו קשר מוזיקלי-מקצועי, לא פחות מהקשר האישי בינינו. אנחנו מכבדים את השיקולים שמאחורי ההחלטה שלו ואנחנו נפרדים בידידות.
תודה רבה על הזמן שהקדשת לנו! מסר אחרון למעריצים בישראל?
ההופעה כבר ממש קרובה, בואו לפסטיבל ProgStage ונראה אתכם שם!