מהאופרה אל המיתוס עם Blind Guardian
מרואין: Hansi Kürsch, סולן להקת Blind Guardian
Blind Guardian היא אולי הלהקה שהכי מזוהה עם סגנון הפאוור מטאל המסורתי. כבר למעלה מ-20 שנה חבריה מנגנים ביחד ויוצרים אלבומים מגוונים ומעניינים – שתמיד מתקבלים אצל קהל המעריצים שלהם בצורה כזו או אחרת – ועדיין מצליחים לשמור על ייחודיות מסוימת. למרות שהחבורה הגרמנית לא הפסיקה לעבוד, כבר עברו להן 4 שנים מאז שביקרנו יחדיו באופרה. נכון שבדרך הוחלף מתופף הלהקה לראשונה, אבל עכשיו היא חוזרת עם אלבום חדש בשם "A Twist In The Myth", המתעתד להיות שילוב בין החומר הישן לנוכחי, וכמו כן לכלול שירים יותר מלודיים אך פחות עמוסים מבעבר. לכבוד המאורע המשמח, המתנתי לשיחה שנקבעה יומיים לאחר גמר טורניר המונדיאל עם לא אחר מאשר סולן הלהקה ואחד האנשים שהכי השפיעו עלי בתחום, Hansi Kürsch.
שלום האנסי, אז איך המצב עכשיו בגרמניה עם סיום המונדיאל?
המצב ממש מצוין, זה היה דבר מאד גדול עבור גרמניה, מעולם לא חווינו משהו כזה בעבר וזו הייתה חוויה נחמדה מאד. אני חושב שנבחרת גרמניה פעלה היטב כדי להגיע להיות אחת מהנבחרות המובילות של במשחקים. זה מאד טוב.
איזו נבחרת רצית שתנצח בגמר?
זו שאלה קשה בגלל שאהבתי את כל הנבחרות המובילות. בדרך כלל שאלו אותי בראיונות מי לדעתי תהיה הנבחרת שתנצח ואני אמרתי צרפת, הם היו מאד טובים בסה"כ ויש להם שחקנים ממש טובים, אבל גם אהבתי את איטליה, בנוסף לגרמניה כמובן. חוץ מזה, בהתחלה אני עודדתי את פורטוגל בכלל עד שצרפת הגיעה והפתיעה את כולם.
טוב, בוא נעבור לראיון עצמו. עברו 4 שנים מאז ששחררתם אלבום מלא, אתה שמח "לחזור לעניינים" כמו שאומרים?
ובכן, אנחנו תמיד בעניינים… [צוחק] אני ממש נהנה מהזמן, זה ממש כיף לחזור. אתה יודע, לא הפסקנו לעבוד כל הזמן הזה, חוץ מלהופיע במשך כמעט 12 חודשים, שחררנו אלבום הופעה, את ה-DVD שלנו ואני עבדתי גם על Demons & Wizards. כל זה לקח בערך שנתיים, שזה הרבה מאד זמן. ואז עוד שנתיים בערך לעבוד על אלבום חדש, זה לא מספיק בכלל. מאד התרגשתי לקראת זה, להלחין וליצור שירים, ואני מאד שמח שהאלבום יוצא עכשיו.
אחרי לא מעט שמועות, "A Twist In The Myth" נבחר להיות שם האלבום החדש שלכם. תוכל לספר לנו מה המשמעות מאחוריו ומאחורי העטיפה המדהימה?
לגבי העטיפה, אנחנו אף פעם לא יודעים למה לצפות כשאנחנו מבקשים מאמן להכין לנו אחת, אבל החדשה היא מאד מסורתית עבור Blind Guardian, היא מזכירה את אלו של Andreas Marshall. לאמן החדש שלנו, Anthony Clarkson, יש סגנון קצת שונה והוא עשה עבודה מצוינת בטכניקה וצביעה ממוחשבת. בכללי שם האלבום מדבר על פנטזיה ועל מציאות, שאתה אף פעם לא יכול להיות בטוח מה זה מה, אם זה השפעות ממיתוסים או ספרים.
השם של האלבום נשמע כמעט כמו זה של "A Night At The Opera", זה היה בכוונה?
לא, זה לא היה בכוונה. אולי שני השמות נשמעים דומה אבל מבחינת התוכן שלהם הם שונים לגמרי. "A Night At The Opera" הוא מבוסס יותר על תזמורת, והוא למעשה הרבה יותר מתקדם… אבל בכללי, יש להם את אותה הגישה.
במה לדעתך האלבום החדש דומה לאלבומים הקודמים של Blind Guardian, ובמה לדעתך הוא שונה?
בכללי, האלבום הנוכחי יותר ישיר ויש לו סאונד שלא היה לנו בעבר. יש בו הרבה אלמנטים שונים ועבדנו עליו הרבה יותר מבחינת הקומפוזיציה והסאונד הייחודי, התמקדנו יותר במלודיה אך לא בכל-כך הרבה שכבות כמו למשל ב-"A Night At The Opera". באלבומים הקודמים היו לנו יותר אפקטים והם היו מבוססים על מקהלה בעיקר. הפעם אנחנו מתמקדים במלודיה, אם זה דרך הנגינה של André או דרך השירה שלי.
מאז שיצא האלבום הקודם שלכם, הרכב הלהקה עבר שינוי ראשון מזה 20 שנה, עם עזיבתו של Thomen Stauch [המתופף]. איך זה השפיע על הלהקה והאם זה היה חלק מהגורמים שעיכבו את צאת האלבום החדש?
זה עיכב אותנו בצורה מסוימת, אבל הצלחנו למצוא מתופף חדש דיי במהירות, ככה שכמעט ולא הרגשנו את זה. העיכוב האחרון שהיה לנו היה למעשה בגללי, חליתי במשהו בתחילת השנה וכמעט ולא יכלתי לשיר כמה חודשים. במקור האלבום היה מתוכנן לצאת באפריל, אבל בגלל זה ובגלל המונדיאל וחופשת הקיץ, זה בסוף נדחה ב-4-5 חודשים עד לספטמבר.
עדיין בנושא של Stauch, יצא לך במקרה לשמוע את החומר של Savage Circus?
לא, לצערי לא יצא לי לשמוע את זה עדיין חוץ מאיזה שיר עם "Morning משהו…" [כנראה התכוון לשיר Beyond Reality], אבל זה היה משהו טוב. מלבד זה יצא לי לשמוע דווקא חלק מהחומר של Coldseed, שנמצאים בו כמה מהחבר'ה שניגנו איתנו [ביניהם Oliver Holzwarth הבסיסט הנוכחי, Thomen Stauch ו-Mi Schüren הקלידן] וזה נשמע לא רע בכלל, עשוי היטב.
אני יודע ששאלו אותך בעבר למה הבסיסט שלכם הוא לא חבר קבוע בלהקה, אז אני אנסח את השאלה שלי קצת אחרת. העובדה ש-Oliver Holzwarth הוא לא חבר קבוע גורם לו להרגיש מחוץ ללהקה?
לא, גם יש לנו קלידן שהוא לא חבר רשמי בלהקה. אין לו [לבסיסט] בעיה עם זה, הוא מקצועי. אנחנו לא זקוקים לבסיסט כמו שאנחנו צריכים מתופף, ממנו אנחנו מקבלים משוב תוך כדי עבודה על שירים והכל, אבל בסיסט לרוב נמצא בשביל לתת יותר רגש ברקע. יש לו פרוייקטים משלו, ככה שהוא עסוק מספיק. חוץ מזה, יום אחד אולי אני ארצה לחזור ולנגן באס, אז אתה מבין, מבחינתנו זה עובד הכי טוב ככה.
ענית בערך על השאלה הבאה שלי, אז גם אותה אנסח אחרת. אתה לא חושב שאם היה לכם קלידן קבוע היה יותר קל ליצור שירים?
היו לנו מספר קלידנים במהלך השנים, כשהאחרון נמצא איתנו בערך 10 שנים. למרות שללהקה יש קלידים, אנחנו יכולים לכתוב שירים רק עם גיטרה ותיפוף למשל. זה עבד ככה מאז שהתחלנו, אז אין סיבה שזה ישתנה.
בוא נעבור לשיר "Fly" ששחררתם כסינגל לפני כמה חודשים. אחרי שהקשבתי לאלבום החדש, אני יכול לשמוע שהוא מתאים לסאונד ולאווירה הכללית, אבל בזמנו, כשהשיר יצא בנפרד, הוא נשמע ממש שונה ממה שבדרך כלל קיבלנו מ-Blind Guardian. האם בחרתם בו כסינגל ראשון כדי להכין את המעריצים למשהו חדש?
אפשר לומר שכן. כששיחרנו את הסינגל לשיר "And Then There Was Silence" לפני האלבום הקודם, זה היה גם משהו מאד שונה ואנחנו בנינו על התחושה של השיר המיוחד שבסופו של דבר יעשה היכרות מסוימת עם האלבום החדש [דאז]. הפעם שוב יצרנו משהו חדש, אתה לא רוצה להישאר תקוע, אבל מצד שני, אתה לא רוצה שזה ישמע שונה לגמרי. "Fly" נחשב לדעתנו לאחד השירים החזקים ביותר שעשינו, אז מבחינתנו הוא מעולה להיכרות עם "A Twist In The Myth". בעקרון, כל מעריץ שקונה אלבום חדש של Blind Guardian צריך לקחת בחשבון את האפשרות שהוא יהיה מופתע, אז "Fly" היה מעולה בשביל זה. לא תמיד אפשר לעשות הכל אותו הדבר, אבל מצד שני, אנחנו עדיין רצינו שזה ישמע מוכר יחסית.
חלק מהמלודיה בשיר הזה נשמעת ממש יפנית, האם זה קשור לעובדה שאתם מאד מצליחים שם?
לא, בעצם, אולי… בכללי, זה היה אפקט קלידים שהפך את המלודיה למאוד יפנית, אבל למעשה הרית'ם של השיר הוא בכלל ברזילאי [צוחק]… אז זה תערובת של דברים, וזה בדיוק איך שזה נשמע. כמובן שגם ליפן וגם לברזיל יש מסורת מוזיקלית חזקה, אבל לא התכוונו לעשות משהו ספציפי, זה לא היה הרעיון שלנו מלכתחילה, זה היה פשוט משהו שקרה בתהליך היצירה. עשינו כל מיני ניסיונות, אפילו שילבנו מעין שירה בסגנון של Depeche Mode… [צוחק] חלקית… אבל המלודיה הכללית היא ממש לא כזאת [מושפעת מיפן או ברזיל]…
אז אתם בעצם "עפים" בין ארץ אחת לשניה בלי לשים לב?
[צוחק]… כן שמנו לב שיש פה מלודיה יפנית וגם הבחנו במקצב הברזילאי שנמצא פה, אבל שוב, זה לא נעשה בכוונה תחילה, פשוט שיחקנו עם השיר ומה שיצא יצא.
Blind Guardian מזוהה רבות עם הסיפורים של טולקין, ושמעתי שאתם עובדים בימים אלו על אלבום תזמורתי הקשור לנושא [שאותו מפיק גם Viktor Smolski מ-Rage]. מה תוכל לספר לנו על זה?
אנחנו כמעט סיימנו להלחין את כל המוזיקה שבאלבום, זה משהו ש-André ואני עובדים עליו בסביבות ה-8-10 שנים. אני מאד רוצה שהאלבום יהיה בנושא של "שר הטבעות" אבל בגלל ענייני זכויות יוצרים אולי נצטרך לבחור משהו אחר. בעקרון זו מוזיקה טיפוסית של Blind Guardian בביצוע של תזמורת בלבד ועם שירה שלי. אולי ניקח את זה לכיוון שונה ברגע האחרון, או שנפתח עוד כמה דברים, אבל זה עדיין יישאר בסגנון התזמורתי.
אם כבר מדברים על סיפורי פנטזיה, תמיד רציתי לדעת מה גרם לך לכתוב את השיר "The Soulforged" [מתוך "A Night At The Opera"] – שמבוסס על Raistlin, אחת הדמויות האהובות עלי מתוך סיפורי "רומח הדרקון" – והאם אתה מתכוון לחזור לסיפורים האלו?
כשעבדנו על האלבום בזמנו, הייתה הצבעה באתר הרשמי שלנו ששאלה את המעריצים על איזה נושא הם ירצו שנכתוב עליו שיר ולבסוף קרה שסיפורי "רומח הדרקון" נבחרו. אז בדקתי את הספרים, קראתי ונהניתי מהם… אני עדיין קורא אותם כמובן. אז אם שיר מסוים ידרוש שנחזור אל סיפורים כאלו או אחרים מתישהו, אז למה לא, "רומח הדרקון" ממש יהיה רעיון מצוין.
איך אתה מוצא את הזמן לקרוא את כל מה שאתה כותב עליו ומה אתה קורא בימים אלו?
אני עדיין עובד על סאגת "Avalon" ואני גם קורא ביוגרפיה של איזה שופטת ש… [ממלמל משהו לא ברור]… למען האמת, הזמן הכי טוב עבורי לקרוא זה מתי שאני מלחין, כי זה עבודה, ואז אין לי שום בעיה לקרוא ולקבל כסף על זה.
אז העבודה שלך זה בעצם לקרוא, כיף לך…
בדיוק! [צוחק]… אבל ברגע שאני מסיים עם אלבום, כמו כל האנשים, כשיוצא לי לטייל אם זה ברכבת או במטוס, אז אני קורא לפעמים. גם כשאני במיטה, אני בדרך כלל נרדם עם ספר על האף שלי… [צוחק]
אתה גם כותב ושר ב-Demons & Wizards, מה לדעתך מבדיל בין הלהקה הזו לבין Blind Guardian?
אני חושב שההבדל נמצא בין הארגון של Jon [השותף ל-D&W] לבין זה של André. עם André, הוא מנגן על הגיטרה המון מלודיות שאנחנו יכולים לבחור ביניהן והן בנויות לסוג מסוים של שירה. Jon לעומת זאת יודע מה הוא רוצה, אז אנחנו עובדים על רעיונות שלו. בעקרון זו אותה עבודה עם 2 בחורים נחמדים, הם מספקים לי מוזיקה מעולה ואני עובד איתם, אז זה לא יוצר שום בעיה.
אתה ניגש לשירים ולמוזיקה בצורה דומה בשתי הלהקות, או שיש לך יותר עבודה ב-Demons & Wizards כי זה יותר כמו פרוייקט?
למעשה עם Blind Guardian יש הרבה יותר עבודה, בגלל שצריך להרכיב יותר את השירים ולהלחין אותם, לשלב בין כל האלמנטים השונים והתבניות שפיתחנו במהלך השנים. אבל חוץ מזה, יש את אותה תשומת לב וההתמדה עם שתי הלהקות.
האם תהליך ההקלטות של האלבום הנוכחי של Blind Guardian היה שונה מבעבר?
תהליך ההקלטות עבר מאד חלק. כמובן שהיינו צריכים למצוא מתופף וכל זה, אבל ברגע ש-Frederik הצטרף הכל עבד מצוין. ניגנו ישר מהיום הראשון והיינו מאד ממוקדים בעבודה ובהפקה, היינו במצב טוב וידענו טוב מאד למה לצפות ומה רצינו לעשות. הכימיה הייתה בסדר גמור אז הכל עבד יחסית מהר להפקה של Blind Guardian.
קראתי שב-2 האלבומים האחרונים שלכם, ההפקה הייתה מאד מסובכת ודרשה מספר רב של ערוצים על המיקס, האם האלבום החדש הוא דומה או פחות צפוף מבחינת הסאונד?
זה קשה לומר. אני חושב שבאלבום החדש יש פחות צפיפות מאשר בקודמים, למעשה יש לנו הפקה מאד בסיסית יחסית, עם מודל ופיץ' רגיל…
[ברקע נשמע ילד קטן שמפריע לשמוע את המשך התשובה]
חכה רגע… יונה!… [ממלמל משהו בגרמנית]
…אתה מדבר מהבית שלך?
כן, יש לי משרד משלי ואני יכול לעבוד ולעשות את הראיונות מפה…
וגם לשחק עם הילד שלך?
כן, כשיש זמן אני משחק איתו, אבל כרגע יש הרבה עבודת פרומושן עד מאוחר, ואז כבר צריך ללכת לישון.
תהיתי למה לא תכננתם שום הופעות לקיץ. אתה לא חושב שזה בזבוז זמן לעשות את כל מפגשי החתימות האלו? אני יודע שאני הייתי מאד שמח לראות אתכם מופיעים בוואקן!
כל ענייני הפרומושן הם גם עבודה, ולפעמים זה אפילו יותר קשה מלעשות סיבובי הופעות ולכתוב שירים, אתה צריך לדבר בלי הפסקה… [צוחק] אז זה צריך להיעשות. אני לא רוצה להתלונן על זה אבל. בשביל להופיע בפסטיבלים אתה צריך לתכנן הרבה זמן מראש ולא ידענו בדיוק מתי נסיים לעבוד על האלבום, וכשסיימנו, כבר לא היה לנו מקום בפסטיבלים שרצינו. אז בכל זאת, אנחנו לא מבזבזים את הזמן ואנחנו עושים סיבוב של מפגשי מעריצים, ביניהם גם בוואקן.
בהופעות קשה לכם לבחור סט של שירים שגם המעריצים הותיקים וגם החדשים יאהבו?
כן… זה קשה, אבל אנחנו פחות או יותר יודעים איזה שירים טובים ומועדפים ע"י המעריצים, שירים שניגנו במשך שנים לא משנה מה, השירים הקלאסיים. כמובן שאנחנו רוצים לכלול שירים מהאלבום החדש וגם להיות רעננים, אבל חוץ מזה, אנחנו מנסים לרצות את כולם ואנחנו יודעים איזה שירים אנשים רוצים.
ידעת שבישראל אתם אחת מהלהקות המוכרות ביותר בתחום המטאל, בכלל ידוע לך משהו על המטאל פה?
אני יודע שיש לנו הרבה קהל שם. שמעתי על כמה להקות שלכם שמקבלות הרבה תשומת לב באירופה, אבל אני לא זוכר איזה.
אוקיי, זה מספיק נראה לי. אני רוצה להודות לך על הראיון ובהחלט היה לי לכבוד לדבר עם אחד המוזיקאים האהובים עלי.
אני שמח לשמוע את זה ומקווה שעניתי כמו שצריך. אני מקווה שנוכל לבוא לישראל יום אחד.
גם אני מקווה, ואם לא, לפחות אבוא לומר לך שלום בגרמניה.
[צוחק]… בשמחה, תודה על הראיון וניפגש שם!