מהבלאק אל הרוחניות – ראיון עם Samael
מרואין: Vorphalack סולן\גיטריסט להקת Samael
זה לא נדיר שלהקת מטאל עוברת בין ז'אנרים, מתחילה מדבר אחד ועוברת לאחר, אבל לא הרבה להקות עשו זאת כמו ש Samael השוויצרים עשו זאת, מלהקת בלאק-דום קודרת לתואמי Rammstein ששרים באנגלית, ועוסקים במיסטיקה ובצדדים האפלים של הקיום האנושי.
לאחר שהיו בארץ להופעה קצרה שזכתה לביקורות נלהבות, ישבנו לשוחח עם Vorphalack, סולן הלהקה והגיטריסט שלה מאז הקמתה ב-1990.
אהלן, Vorph, בוא ונדבר על סיבוב ההופעות שהתחלתם עכשיו.
אנחנו עכשיו בסיבוב באירופה, כשההופעה בתל אביב הייתה הראשונה בו.
אני מבין שאתה ומקרו חתמתם על חוזה שבו אומצתם ע"י חברת הגיטרות ESP.
נכון, זה מקרו שפנה אליהם, אל מנהל השיווק של החברה, הוא הכיר את הלהקה והציע לנו את החוזה, ובכל מקרה הגיטרות שלהם הן אלו שאנחנו מנגנים איתן.
האלבום האחרון שלכם, Reign Of Light הפתיע רבים, מה היו התגובות אליו כשהוא יצא?
לקח לנו לא מעט זמן לעשות את האלבום הזה, ידענו שהוא טוב אבל ההפתעה הנעימה הייתה לשמוע מאנשים שהתרחקו מהלהקה וההתפתחות שלה ופתאום הקשיבו וחזרו אלינו.
למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא אותו אחרי זה שלפניו, Eternal?
ניסינו כל מיני דברים, עבדנו על פרויקט שנקרא Era One שהוא על טהרת המוזיקה האלקטרונית, הוא לא יצא מאז אבל הוא כנראה יצא סוף סוף עכשיו בינואר.
בשני הסינגלים שהוצאתם מהאלבום היו גרסאות רימיקס לשירים ממנו, מי עשה אותן וכמה הן שונות מהגרסאות המקוריות?
שתיהן נעשו ע"י Xy, המתופף והמתכנת שלנו, הן די שונות מהמקורי. "Telepathic" יותר מפורק למרכיבים שלו ויותר מרקיד, ו-"On Earth" שמר על המבנה של המקורי שלו בגדול.
אתה משתמש במילים בערבית ורעיונות מהקבלה בטקסטים שלך, אך הגעת לזה?
אנחנו אף פעם לא מגבילים את המחקר שלנו, אני עובד ליצור גשרים בין דוגמות ואמונות שונות, ללכת לכיוון מה שמאחד ולא לכיוון מה שמפריד, דתות הן כמו קרקע סלולה שעליהן אנשים יכולים להרים את עצמם, ברגע שאתה מגיע לגובה מסוים הן נמסות תחת אותה רוחניות.
Samael – רוחניות מעל קרקע סלולה
אתם התחלתם הרבה יותר קרובים לבלאק מטאל, אך הגעתם לגלגול הנוכחי?
התנועה הראשונה שלנו בכיוון הייתה להרחיק עצמנו מכל מה שלימדו אותנו על האמת, לה היה לנו הידע להמשיך ישר ולכן פנינו לכיוון של הפכים, לקחנו פרספקטיבה שונה על המוזיקה, הזמן עזר לנו ללמוד ומאז אנחנו כבר לא נאבקים בדרך ללא מוצא.
התחלתם לשלב יסודות של אלקטרוני כבר ב-Ceremony Of Opposites, אבל באלבום Passage זה בלט לראשונה. איך קרתה ההתפתחות ההדרגתית הזאת?
זה קרה באופן טבעי, ב-Rebellion (ה-EP) שבא אחרי Ceremony, השתמשנו יותר בתופים מתוכנתים, זה היה בשיר אחד ובסופו של דבר זה היה צעד גדול מכל מה שחשבנו שהוא יהיה אז. ברגע שנגן הקלידים שלנו החליט לא להיות חלק מהלהקה יותר, Xy עבר מהתופים לקלידים ותיכנת שם את תפקיד התופים, ככה הגענו למה שאנחנו עושים היום.
באלבום Passage יש את המשפטים הבאים בשיר "A Man In Your Head":
"Tell Them The Universe Hides Inside Us All
Ein Volk, Ein Reich, Ein Fuhrer"
וגם:
"Murderers Of Opression
Chosen Race… Just Choose To Be Chosen"
יש מי שהיו מפרשים מילים אלו כמלווים ברעיונות פאשיסטים מוכרים…
הפסקה הראשונה מתייחסת להשוואה שלי בין דתות מונותאיסטיות למשטרים טוטאליטריים, והשני הוא מסר לא-אליטיסטי שבו אתה מקבל תוכן ע"פ מי שאתה בוחר להיות.
ב-Eternal עבדתם עם המפיק הנודע David Richards, שהפיק בין השאר את Queen, אך הגעתם אליו?
Xy פגש אותו לראשונה כשהוא עשה את המיקס הקלאסי לאלבום Passage, האולפן שלו לא רחוק מאיפה שאנחנו גרים וחשבנו על להקליט שם את Eternal, זה הייתה הפתעה נעימה כשדוויד אמר שהוא מוכן להפיק לנו את האלבום.
האם נאלצתם להתמודד עם ההאשמות הרגילות של "Sell Outs" כששינתם את סגנון הלהקה?
לא יותר מידי, אבל בכל אלבום חדש שאנחנו מוציאים שומעים את זה פעם או פעמים.
איזה סוג של הופעות אתם עושים, מאילו אלבומים החומר?
בעיקר מהאחרונים, החומר הנוכחי מרוכז כמעט לגמרי סביב Reign Of Light.
|ENG|Samael – From Black Into Spiritual
By: Alon Miasnikov
Interview With: Vorphalack (Vocals/Guitar), Samael
Long gone are the black metal roots which the band started out with in such classic albums a Worship Him and Blood Ritual, today's Samael is an electro-metal monster, spewing forth dark riffs while grounding them with groove-oriented rhythms and atmospheric keyboards. The latest release, Reign Of Light, took many by surprise with its further development of the electronic elements of the band, to discuss the album, the band's growth, and they're philosophy, I asked their guitarist and vocalist, Vorph, some questions.
Hi There! Let's start with current events, what kind of tour are you going to embark on following your visit to Israel?
The Tel-Aviv show was a single show prior to the European dates of January 2006.
I understand that you and Makro have signed an endorsement deal with ESP guitars, how did that happen?
That’s actually Makro who get in touch with ESP’s marketing director, He knew about the band and offered us an endorsing deal. They just happened to be the perfect guitars for what we’re doing.
Reign Of Light was an album that caught many by surprise, what were the reactions you got to it when it was released?
It took us some time to come up with that album, we knew it was good but couldn’t predict such an overwhelming reaction. The best surprise was to hear from people who went away from the band evolution and get back to us with “Reign Of Light”.
Why did it take you such a long time to release an album since Eternal?
We’ve tried different things, we worked on a project called “Era One” which consists only of electronic music. It hasn’t been released back then but it will finally see the light this coming January.
On The two singles released from the album you've had re-mixes of the songs from the album, who did them, and how different are they than the originals?
Both remixes have been done by Xy. “Telepathic” is pretty different from the original song, it is deconstructed and more “danceable” while the remix of “On Earth” kept the structure of the album version.
You make use of Arabic and even Cabbala related topics in your songs, why is that?
We’ve never limited our field of investigations. I like to make bridges between different systems of thought, to go toward what’s uniting Instead of what’s dividing. Religions are like paved grounds from where people elevated themselves, once you take some altitude they all melt in the same spirituality.
The band started out much closer to black metal, with satanic imagery and lyrics, why did you move from that into your recent incarnation?
Our first move has been to take some distance with what we’ve been taught to be the truth, we didn’t have enough knowledge to move forward so we took the option of inversion. That gave us the opportunity to see everything on a different angle, to have a new perspective of what could be. Time has been a good teacher and we no longer fight our way in a dead end.
You've started combining electronic influences on Ceremony Of Opposites, but the first album to really make use of them was Passage, how did that gradual evolvement in the music take place?
It came naturally. On our “Rebellion” mini album, we for the first time worked with programmed drums, it was just one song and probably a more important step than we first thought. When our keyboards player decided not be a part of the band anymore, Xy moved from the drums to the keyboards and programmed his drums part. That’s how we ended up with the set up we’re using today.
In the Passage album you used these sentences, in A Man In Your Head:
""TELL THEM THE UNIVERSE HIDES INSIDE US ALL
EIN VOLK, EIN REICH, EIN FUHRER…"
And:
"MURDERERS OF OPRESSION
CHOSEN RACE…
…JUST CHOOSE TO BE CHOSEN"
These are lyrics than can be interpreted as carrying fascistic ideas, what did you mean when writing them?
The first one tended to make a parallel between monotheist religions and totalitarian regimes, the second has non-elitist message which in substance could be resumed as “you are what you want to be…”.
On eternal you've worked with famed producer David Richards, how did you contact him, and how did it feel working with him?
Xy meets him for the first time as he mixed his “classical” version of the album “Passage”. The studio was not far from where we live and we thought about recording “Eternal” there. That has been a good surprise when David told us he would gladly work with us for that album.
Did you receive the usual accusations of "Selling Out" by any fans because of the band's change in direction?
Not often, but since we started making music, at every new album we would hear this once or twice.
Is any band member involved in side projects of any kind?
I mentioned earlier “Era One” which I’m doing with Xy, and Makro is still playing with his original band “Sludge”.
What kind of live set do you usually deliver, any material from the first three albums?
We usually focused on our latest albums; our current set is pretty much oriented toward “Reign Of Light”.