מרואיין: שי עופר

שלום שי! ברכות על האלבום החדש, מה מעשיך בימים אלו?

שלום אוראל! תודה רבה! לא מזמן עברתי לגור בברלין אחרי חודשיים שטיילתי באירופה, הייתי בכמה פסטיבלים והכרתי אנשים מכל העולם. טסתי ממש כמה ימים אחרי שהאלבום הודפס והוצע למכירה באופן רשמי. כרגע אני בעיקר מנסה ללמוד גרמנית ולהתאקלם פה.

נושא גדול לשיחה עומד על הפרק- לא מזמן שוחרר האלבום החדש שלך, שיצרת כמוזיקאי יחיד. מה תוכל לספר לי עליו?

את החומר שהאלבום מכיל התחלתי לכתוב בסביבות השנה 2007, לפני הגיוס שלי לצבא. ישר כשהשתחררתי, בחודש נובמבר, התחלתי לעבוד עליו ממש כאלבום ולעצב את התוכן מהתחלה ועד הסוף. את תפקידי השירה והגיטרות הקלטתי בעצמי, ואת שאר התפקידים העברתי לנגני סשן. העבודה כולה נעשתה מול מאיר גור, מאולפני black horizons בנתניה. עבדנו יחד, בעיקר אני ומאיר, כל זמן הקלטת האלבום, עד לתוצר המוגמר.

מה היו ההשפעות העיקריות שלך בעת כתיבת האלבום?

וואו, זה מגוון. הייתי אומר שזה נע מהקלאסיקות- Metallica, Megadeth, Pantera… כל הדברים הישנים והטובים, ועד להשפעות מודרניות כמו Lamb of God, Trivium, Nevermore, מה שלא יהיה. אני חושב שבגדול אלו ההשפעות העיקריות, אבל אל תתפסי אותי במילה…

איך אתה משלב את ההשפעות ביחד? איפה האמירה שלך נכנסת למוזיקה ולסאונד, ביחוד כיוצר יחיד?

מן הסתם, השירים יישמעו שונה בגלל התהליך היצירתי. תהליך הכתיבה היה שונה לגמרי מתהליך הכתיבה בלהקה ממוצעת. האלבום לא הורכב מכך שהגיטריסט כותב ריף כזה, והמתופף מכניס על זה מקצב כלשהו, וכל אחד נותן את שלו ובונים שירים תוך כדי שינויים של מה שכל אחד מביא לשולחן. בכל קטע הייתי צריך לחשוב מה מתאים- איזה תיפוף, איזה תפקיד גיטרה, איזה תפקיד באס וכו'. הייתי צריך לחשוב מה הלאה, ולשלב את הכל עם מבנה השיר. כמעט לאף שיר אין מבנה של בית-פזמון-בית. כמעט כל שיר מורכב מחלקים רבים, שלרוב לא חוזרים על עצמם. לאחר כל הרעיונות האלו, צריכים לשים לב שהגיטרות לא תופסות את כל השיר, ולא השירה, או התיפוף. בתור גיטריסט, אני צריך לשים לב שהגיטרות לא משתלטות על השיר ושיש דו-שיח (או רב-שיח) בין כל הכלים.

הלחנה של אלבום בעצמך ושימוש בנגני סשן הוא מעשה שיוצא נגד המבנה המסורתי של להקה, ניתן לומר. מה הניע אותך ליצור מטאל, בו מאחורי רוב הפרויקטים עומדות להקות, בדרך עליה לא שומעים לעתים קרובות?

אם הייתי מחכה למצוא את כל הנגנים ולעבוד על אלבום כלהקה הייתי ממתין שנים. החלטתי ללכת על זה בלי להקה, כדי לא להיתקע ולהיות תלוי באנשים אחרים. נגני סשן הם נגנים שמשלמים להם, והם עושים את מה שהם יודעים בצורה הכי טובה. כמובן שכל אחד מהנגנים לקח את התפקיד ברצינות, שינה כמה דברים, ולקח את החומר 10 רמות יותר גבוה. בנוסף, כדי לא לאבד את התחושה של ה"לייב" נתתי לכל נגן את החופש להכניס את הסגנון שלו למוזיקה וזה עבד טוב מאד.

כמה זמן לקח תהליך ההקלטה?

תלוי ממתי בוחרים לספור. את החומר התחלתי לכתוב ב-2007 אם לא לפני. קצת לפני שהשתחררתי מהצבא בנובמבר 2010 החלטתי שיש לי מספיק חומר טוב משלי בשביל להקליט אלבום. עוד בחופשת השחרור עברתי לגור לבד, הקמתי "אולפן ביתי" והתחלתי להקליט את כל האלבום בבית. אחרי 3-4 חודשים הגעתי למסקנה שלא משנה כמה ערוצים אני אקליט או כמה אערוך התוצאה לעולם לא תגיע למה שאני שואף. שלחתי את האלבום כ"דמו" למספר אולפנים כש"Black Horizons" האולפן הישראלי היחיד מביניהם. כמעט ויצא לי לטוס לאולפן באוסטרליה ולאולפן בפינלנד אך לאחר שזה לא הסתדר, החלטתי לתת הזדמנות לאולפן בישראל, החלטה שהתבררה כאחת הטובות שעשיתי. ההקלטות שעשיתי באולפן הביתי בעצם הפכו לפרה-פרודקשן של האלבום. פרה-פרודקשן זו העבודה שעושים לפני הקלטת האלבום. יכולים להקליט לייב ולערוך- מעין חזרה קטנה על החומר, ויכולים לעשות מה שאני עשיתי בדיעבד: להקליט את כל האלבום פעמיים. ככה אפשר לשמוע מה קיים ומה רצוי. אפשר לומר שבלי כוונה להקליט את כל האלבום פעמיים, זה היה אחד הצעדים שהרימו את האלבום הכי הרבה מבחינה מוזיקלית. לאחר מכן, ישבנו אני ומאיר מהאולפנים ותכננו הכל: מי יהיו נגני הסשן, איזה ציוד צריך להשכיר כדי לקבל תוצאה מקסימלית וקבענו תאריך להתחיל לעבוד, כשהכלל הראשון שהצבנו היה: "לא מתפשרים על איכות".

תהליך ההקלטה האינטנסיבי של האלבום הוציא ממך יותר ממה שחשבת?

כשהקלטתי את האלבום בבית, ישבתי המון פעמים עד לשעות הקטנות של הבוקר. גם באולפן, הייתי יושב שעות על עריכה והאזנה לאלבום. זה טוב שאתה גר לבד, ואין אף אחד שיפריע לך, גם אם עלתה לך מלודיה לראש ב5 לפנות בוקר.

איך הייתה חווית ההקלטה בתור מי שהיה אחראי על מספר תחומים- על הנגנים, על ההפקה ועל תפקידים שאתה מקליט בעצמך?

עברנו, אני והנגנים, על כל קטע וקטע באלבום. בכל הקלטה, גם לא שלי, הייתי מעורב. היינו צריכים להקליט טייקים רבים כדי לראות מה יושב הכי טוב, ולהתדיין הרבה לגבי רעיונות שונים. העבודה באולפן הייתה לא פשוטה, בעיקר בימים של הבאס, הגיטרות והתופים. באולפן משלמים לפי שעה, ומתמודדים עם לחץ של זמן. צריכים להזדרז, ומצד שני להספיק הכל בלי להתפשר, זה לא קל בכלל.

מה עזר לך להתמודד עם כל זה?

למען האמת, לא הרבה. זו הייתה תקופה לא פשוטה. שכרתי דירה, עבדתי בעבודה מאד אינטנסיבית והקלטתי אלבום- זה לא היה קל, אבל עכשיו זה מאחוריי.

מהבחינה המוזיקלית וגם הלירית באלבום הבחנתי בכעס לא קטן נגד הממסד. מאיפה שאבת חומרים כאלו?

אני יותר אולדסקול בקטע הזה- אני לא עושה מוזיקה עם רגש, או מדבר על אהבה. אני מביע כעס, שנאה, ומוחה על כל מיני נושאים שמטרידים אותי. אלו המון אירועים אקטואליים, חדשות, ובגדול כל דבר רע בעולם.

משהו ספציפי?

אני לא בטוח שאת רוצה להיכנס לזה [צוחק]. בכל שיר יש נושא אחר, ולפעמים אפילו בכל בית. בשיר הראשון יש קטע דיבור שכתבתי, שיוצא פחות או יותר בעקבות "האביב הערבי" לאחרונה. במאה ה-21 עדיין יש מצב בו אדם אחד שולט על מדינה שלמה ועושה באזרחים כברצונו, זה לא צריך להיות ככה. אם אמשיך… יש את השיר Act of God. זה שיר שיוצא נגד השימוש לרעה בקונספט של אלוהים. אין לי בעיה עם דת, אני לא יוצא כאן נגד כל הדתות ואומר שאף אחד לא צריך להאמין באלוהים. כל אחד יכול להאמין במה שבא לו, אבל במילה "אלוהים" נעשה שימוש לרעה. באיסלאם לדוגמה… אני בטוח שלא כתוב בקוראן שצריכים להיכנס לקניון עם חגורת נפץ ולפוצץ אנשים. אני לא בקיא בקוראן אבל קשה לי להאמין שזאת הייתה הכוונה. אבל כל העניין הזה לא חדש בכלל ולא תקף רק לאיסלאם, בימי הביניים מסעות הצלב היו אלימים, וגרמו למוות של עשרות אלפי אנשים, בשם האלוהים. זה היה תירוץ של מלכים ובני אצולה שרצו להשתלט על שטחים בשביל כוח וכסף. הם השתמשו, בדומה לארגוני הטרור האיסלאמיים כעת, במושגי הדת לרעה כדי לסחוף את ההמונים.

אתה חושב שבתור ישראלים אנחנו מרגישים קרובים יותר לנושאים האלו?

בחו"ל הרבה אנשים חיים בבועה, אפילו היום כשאני בברלין אני עוקב אחרי חדשות בארץ, כי מה כבר יכול לקרות פה? בארץ כל אירוע חדשותי יכול להשפיע על החיים של כל אחד מאיתנו- עזה, לבנון, סוריה… כל דבר כזה. אני בטוח שהיותי ישראלי השפיע על המוזיקה שלי, וזה מה שמייחד אותי, לא סתם בחרתי בתור הלוגו שלי להשתמש בכדור עם כנפיים. יש שירים שכתבתי על הצבא לאחר השחרור, ושירים שכתבתי בזמן הצבא על הצבא. אני לא תופס צדדים, אני לא אומר שצריך לנקוט בפתרון X כדי לפתור כל סכסוך.
אני לא ימני, לא שמאלני, ולא תופס דעות כאלו. אני לא נכנס למי צודק ומי טועה…

זה בסדר, אני תומכת עלה ירוק.

[צוחק] לרוב אנשים יכולים להוציא דברים פוליטיים כאלה מתוך הקשר, ולפספס את הנקודה.

בתור מי שפוליטיקה תופסת מקום מחאתי במוזיקה שלו, מה דעתך על איומים ובקשות שלהקות סופגות מגורמים פרו-פלסטיניים ואנטי-ישראליים?

אני לא חושב שזה בסדר. כמו שאני לא יוצא נגד אומנים אחרים כי אני לא אוהב את המסר שלהם, אני לא חושב שיש צורך לצאת נגד המסר של אף להקה אחרת, גם אם זה לא בדיוק כוס התה שלך.

באילו תגובות נתקלת מאז הוצאת האלבום?

בינתיים התגובות היו ממש טובות. קיבלתי אחלה תגובות- בין אם זה ביוטיוב, פורומים במטאליסט, אתרים ברחבי העולם שביקשו לסקור את האלבום או סתם אנשים שאני פוגש. כמובן, יש תגובות לא טובות, אבל זה דבר טבעי. כל יצירה שתעבור מספיק אוזניים תזכה לתגובות חיוביות ושליליות. בגדול, התגובות מאוד חיוביות. אני מרוצה מהתוצאה, מהעבודה עם מאיר גור ועם כל אחד מהנגנים שהיה לי הזכות שיקליטו בשבילי.

לפני שאני מסיימת, יש לך מסר לקהל בישראל?

לא משנה מה אתם עושים, תמיד תלכו עם זה עד הסוף. בלי פשרות. אם מדובר במוזיקה, תמיד תזכרו: לאוזן האנושית לא אכפת אם התקמצנתם על עורות חדשים או אם לא החלפתם מיתרים חצי שנה, אכפת לה רק אם זה נשמע טוב או לא. יש פתגם באנגלית שאני אוהב: If something is worth doing, it's worth doing right. בנוסף, אשמח אם תבקרו באתר החדש שלי בו ניתן לשמוע את כל האלבום.