מרואין: Henkka Seppala בסיסט להקת Children of Bodom

אין ספק ש-Children Of Bodom הפכו לאחת מלהקות המטאל הגדולות באירופה וגם ביפן הם לא קוטלים קטנים. השילוב של מוזיקה אגרסיבית וכבדה עם ווירטואוזית מרשימה הפכה אותם ללהקה שלה לא מעט מעריצים קנאיים. לכבוד יציאת האלבום החדש, " Are You Dead Yet?" תפסנו את בסיסט הלהקה לשיחה.

אהלן הנקה, נתחיל באלבום החדש, איך היית מתאר אותו לעומת אלבומי העבר שלכם?

הוא לא משהו חדש מבחינת משהו שאנחנו עושים, יש בו את כל מה שהיה באלבומים הקודמים והוא נעשה באותו תהליך, מה שכן, יש בו משהו יותר מודרני בסאונד, היו כתבים שאמרו לי שהוא נשמע להם קצת תעשייתי, למרות שאני ממש לא הבנתי איפה הם ראו את זה, אולי בשירה, שההפקה שלה קצת יותר רחבה.

מה פירוש שם האלבום?

הכוונה שלו לאדם שעבר כל צרה אפשרית, והוא שואל את עצמו "Are You Dead Yet?" ההשראה מזה באה ממשהו שקרה ל-Alexi, הוא היה שיכור לגמרי ונפל מהמכונית שלו, הוא שאל את עצמו Are You Dead Yet? בסוף הסתבר שהוא גם שבר את היד, והרעיון הפך להיות שם האלבום.

נושא שבוער בעצמות הרבה אנשים, הוא גרסת כיסוי מסוימת שעשיתם באלבום החדש, למה בעצם אתם עושים די הרבה גרסאות כיסוי?

זה פשוט משהו שמתאים לנו, יש שירים שאנחנו נהנים לנגן ואנחנו אוהבים להקליטם אותם עם הפרשנות שלנו, לפעמים זה עובד ולפעמים זה לא.

תן דוגמא לדברים שלא עבדו.

עשינו גרסת כיסוי לשיר של ה-Dead Kennedies, לשיר "Holiday In Cambodia".

בשנות השמונים כיסו את זה Laaz Rockit.

לא ידעתי, בכל מקרה, זה לא יצא טוב, זה נשמע מעולה בגרסא שלהם, אבל אצלנו זה לא תיקתק, אז עזבנו את זה. חוץ מזה יש את הגרסא לשיר "She Is Beautiful" של Andrew WK, שבהתחלה פשוט לא יצאה טוב, הסאונד היה ריק יחסית וזה איבד הרבה מהעוצמה של המקורי. שמנו לב לזה רק כשהאלבום ממש עמד לצאת, אז שיפרנו את הסאונד והוספנו עוד דברים, ובסוף זה יצא יותר טוב.

אוקי ועכשיו השטוז הרציני, אתם מבצעים את "Oops I did It Again" של Britney Spears באלבום הזה. למה??

תראה, בהופעות בארה"ב התחלנו לעשות לזה ביצועים, וכשהיינו באולפן חברה מהלהקה התלהבו מהראיון, אני פחות…

כן, שומעים בקול שלך.

אבל הרוב נורא התלהבו והחליטו לעשות את זה, יותר כמובן יותר בהומור מאשר ברצינות, זה לא ממש שיר או יוצרת שאנחנו מעריכים, אבל זה יצא משעשע.

יש שירה נשית בשיר, וכבר שמעתי תיאוריה שבריטני בעצמה מתארחת.

לא. ממש לא. יש שירה נשית של זמרת פינית שהיא חברה טובה שלנו, אבל היא שרה רק בשיר הזה, זה לא שבאלבום תהיה פתאום שירה נשית.

איך היית מתאר את המוזיקה שלכם? כי אמנם קרובה מאד לדת' מטאל אבל יש בה יסודות גם של פאוור וגם של פרוגרסיב.

אנחנו בטוח לא להקה פרוגרסיבית, אמנם יש לנו כל מיני שינויים והרבה רעיונות בכל שיר, אבל בסך הכול המבנה של השירים הוא די פשוט, אנחנו מכניסים הרבה צבע ועבודת גיטרות וקלידים אבל לא מנסים להתחכם יותר מידי.

לא מזמן, עברתם את שינוי הליין-אפ הראשון שלכם, ספר לי על זה.

מרבית האנשים יודעים שהלהקה נחשבת מאד יציבה מבחינת ההרכב, מ-97' לא השתנה בעצם ההרכב עד ש-Alexander, הגיטריסט, עזב את הלהקה. באופן כללי מה שקרה הוא שחברה שלו עזבה אותו והוא היה מדוכא מאד, וזמן קצר לאחר מכן הוא מצא חברה חדשה. הוא פשוט התרחק מהלהקה והפסיק להיות מעוניין במה שאנחנו עושים, הוא לאט לאט נהיה בן אדם אחר, זה בסדר גמור מבחינתי ואני יכול להבין אותו, אבל היה ברור שזה לא מסתדר.

לקראת סוף 2003 הוא כבר ניגש אלינו ואמר שהוא כבר לא בזה, שהוא לא רוצה לעשות יותר הופעות, והחלטנו להחליף אותו. איזה חודש ניגנו בלי גיטריסט שני, אבל כשהיינו צריכים לעשות פסטיבלים היה ברור שזה לא יעבוד, כש-Alexi ניגן בלהקת Sinergy הוא ניגן עם גיטריסט וותיק בשם Roope Latvala, הוא עזר לנו עם ההופעות, והתחלנו להבין שהוא כזה גיטריסט מעולה ובן אדם נחמד שרצינו שיישאר כחבר קבוע, וכך היה.


"ילדי הבויידם" מפינלנד

Roope היה גיטריסט לשעבר של להקת Stone, אחת מלהקות המטאל הפינלנדיות הראשונות. יש תחושה שונה לגביו בלהקה כי הוא מבוגר ממכם?

לא ממש, הוא אמנם מבוגר מאיתנו אבל הוא די ילדותי.

*צוחק* … ילדותי?

כן כן, אבל בדרך טובה, הוא עושה הרבה שטויות והוא בן אדם עם הרבה הומור, את הבגרות והניסיון שלו רואים באיך שהוא מתנהל על הבימה ובעבודת הגיטרה שלו.

Stone היו השפעה עליכם כלהקה?

כן, רובנו גדלנו על המוזיקה שלהם. הם להקת המטאל הפינית הראשונות שהצליחה בגדול, עם שירים במצעדים וכו', וכולנו נהגנו להקשיב להם. כשהתחלנו עם הלהקה, בסביבות 96', ישבנו שוב ושמענו את האלבומים שלהם, ואין ספק שהם היו השפעה גדולה עלינו.

לאחרונה הועמד למשפט חשוד ברציחות שקרו באגם בודום, שעל שמם נקראת הלהקה, איפה זה עומד עכשיו?

המשפט עדיין נמשך, הוא ככל הנראה ימשך עד אוקטובר. כל המדינה עוסקת בזה בצורה יום יומית, כל הזמן מדברים על זה, בהתחלה הייתה תחושה שזהו, הוא נתפס והנושא ייפתר סוף סוף, אבל ככל שצצות יותר עדויות גם מצד ההגנה זה נראה פחות וודאי שהוא יורשע, הייתי אומר שעכשיו זה עומד על 50\50 מבחינת הסיכויים.

מה לגבי הפרויקטים האחרים של חברי הלהקה, Sinergy של Alexi ו-Warmen של Janne.

עד כמה שידוע לי שניהם די בהפסקה. Sinergy נכנסו להקליט אלבום רביעי שנה שעברה והיו שם כל מיני בעיות והוא נגנז, אולי הוא יצא מתי שהוא, ואילו Warmen זה דבר מאד נוח כפרויקט צדדי כי הם לא מופיעים, אז זה לא לוקח זמן מהלהקה.

מה אתה מרגיש שונה עכשיו בלהקה, כשאתם נחשבים לאחת הלהקות הגדולות יותר במטאל?

קודם כל הדבר הברור מאליו, אנחנו לא צריכים יותר לעבוד כדי לפרנס את עצמנו, הלהקה כבר מספיקה לנו כדי לחיות, וזה גם אומר שאנחנו עובדים על אלבום יותר בשקט, עם יותר נוחות, אבל מעבר לזה אנחנו עדיין כמה חברים שפשוט מנגנים ביחד.

לאור הצלחת אלבומי העבר יש חשש שהאלבום החדש יכשל?

אני אשקר אם אני אגיד שלא, תמיד יש את החשש הזה, לא בשלב של עשיית האלבום, אז אנחנו רק דואגים למה שאנחנו מנגנים, אבל עכשיו, כשהאלבום כמעט יוצא, אי אפשר שלא לחשוש. מה שכן, אם הוא לא יצליח, תמיד נוכל לצאת להופעות, ואז לחזור ולנסות שוב.

מה לגבי ההופעות הקרובות ללהקה?

קודם כל אוסטרליה, אחר כך יפן, ואז פינלנד, אמריקה, ואז אירופה, ואז כנראה נחזור ליפן, ושוב לאמריקה.

יש לכם קהל באמריקה? הם לא ידועים בקהל המטאל האירופאי שלהם.

בהתחלה באמת מכרנו שם מעט מאד, אבל לאחרונה ראינו שגם שם התחילו לעלות המכירות, זה עומד להיות ההד ליינר הראשון שלנו שם, ונקווה שזה יצליח, אם לא, אז לא נחזור לסיבוב השני המתוכנן.

יש סיכוי להופעה בישראל?

הייתי שמח להופיע בתל-אביב. תל-אביב זה העיר הגדולה ביותר, לא?

לא בדיוק, אבל היא נחשבת המרכזית להופעות.

אז הייתי שמח מאד להגיע לשם, אף פעם לא הייתי בישראל, יכול להיות שיהיה לנו הופעות ביוון ואז נשמח להגיע גם לישראל. אני בהחלט אבדוק את זה עם חברת הבוקינג שלנו.

יהיו פה הרבה אנשים שמחים אם תבואו, בכל מקרה, תודה על הראיון הנקה!