מרואיין: Alan Averill Nemtheanga, סולן להקת Primordial

Primordial היא אולי להקת המטאל הקיצוני האירית המוכרת ביותר כיום, וכנראה גם החשובה ביותר. אירלנד היא ארץ הגשם והבירה, המדינה שהביאה כוכבי רוק ענקיים לצד מהומות דמים והיסטוריה קשה אך מלאה בקסם ועניין, ו Primordial היא אחת הלהקות המעניינות ביותר והניסיוניות ביותר כיום באירופה, הם יושבים על התפר בין המטאל הפגאני והייחודי, במקום כל שהוא שבין Bathory של תקופת הביניים ל Moonsorrow ו Enslaved. הלהקה, שהתחילה דרכה עוד ב 1987 עברה לא מעט בהיותה הראשונה מאירלנד שניגנה מטאל אקסטרימי, והספיקה להוציא עד היום 7 אלבומים, ביניהם אלבומי מופת בז'אנר הפולק-בלאק דוגמת The Gathering Wilderness המופתי מ 2005.

ישבתי עם הסולן Alan לראיון ושאלות על הלהקה, אירלנד, סצינת הבלאק מטאל של פעם וכל מה שמעניין.

פרימורדיאל היתה אחת הלהקות הראשונות ששילבו אלמנטים של פולקלור פגאני יחד עם אקסטריים מטאל,ומאז דבקתם בדרככם ולא נשמעתם לטרנדים, בין אם הטרנד היה בלאק מטאל מלודי בסוף שנות ה-90 או פולק שמח בשנים האחרונות, המוסיקה שלכם נשארה קודרת ואפלה, מחוכמת, אומנותית וייחודית. מצד אחד זה מרוויח לכם המון כבוד ומצד שני כשאתם מסתכלים מהצד על להקות פולק מטאל צעירות יותר שעומדות בראש פסטיבל ומביאות המון קהל זה יכול להיות גם מתסכל,מה דעתכם על זה?

-טרנדים הם טרנדים,ורוב המיינסטרים והמטאל הפופולרי בימים אלו הוא פשוט נוראי,למעט מעט מאוד להקות. לא קשור אלי, אנחנו ממשיכים הלאה. אנחנו אף פעם לא נהייה הלהקה הכי גדולה בעולם וזו גם אף פעם לא היתה התוכנית שלנו. אני מעדיף לעשות מוסיקה שתעמוד במבחן הזמן ושיכבדו אותי בזכותה מאשר שהמוסיקה שלי תהיה "פופולרית" וישכחו אותה אחרי שנתיים.

אז בכלליות פרימורדיאל יותר קשורה ללהקות כמו אינסלייבד,קמפפר ואפילו מונסורו ואגאלוך מאשר ללהקות כמו פינטרול למשל למרות שחברת התקליטים שלכם מסווגת אתכם כ"פולק מטאל".

לא, חברת התקליטים שלנו לא עושה זאת בכלל, זו העיתונות שזורקת את כל הלהקות האלה לאותה קטגוריה למרות שאין קשר בניהן. למרות שניגנו עם חלק מהלקות הזכרת, איך אפשר שלא? זה בלתי נמנע, וחלקם גם חברים שלנו אבל מוסיקלית אין קשר בינינו ובין פולק מטאל.

אתם לא מופיעים הרבה, אבל צפיתי בהרבה קליפים מהופעות שלכם וההופעה שלכם מאוד מרשימה, במיוחד הפרסונה שלך על הבמה, הלקה נראית ונשמעת מצויין, אתה חושב שלראות אתכם בלייב וכל החוויה הזאת היא פתח טוב למי שלא כל כך מכיר אתכם?

ברור וזה צריך להיות אם אתם להקת מטאל שמכבדת את עצמה. על הבמה אנחנו ממש קמים לתחייה במובן הכי טוב וטהור. אנחנו מהגל השני של של בלאק מטאל והאנדרגראונד וזה משתקף בגישה שלנו על הבמה.


אתם באים מאירלנד. מדינה דומה קצת לישראל, סבלתם תחת השלטון הבריטי, בעיות חברתיות,ועדין עם הסטוריה עשירה ומסורות עתיקות. איך אתם מרגישים שהדברים האלו עיצבו את האומנות שלכם? להקות המטאל מאירלנד הן לא כל כך מוכרות,כמה כוכבי רוק מיינסטריים אבל לא כל כך הרבה להקות מטאל,איך זה להיות מוכרים בתור להקת המטאל של אירלנד?

נכון, האמת היא שאנחנו באמת להקת המטאל האירית הכי גדולה ומוכרת לפחות מאז ש Thin Lizzy עשו את "Thunder and Lightning" שזה אלבום מטאל אבל בכלליות למדינה לא אכפת, אנחנו קיימים מתחת לראדר. מוסיקת פופ ואינדי, רוק אנד רול זה מושג גס ומטאל אפילו יותר. ברור שההיסטוריה שלנו עיצבה אותנו ואנחנו משתמשים בזה להשראה והשפעות, אבל אף פעם לא רצינו שהמסר של הלהקה יהיה רק קשור לאירלנד אלא אניברסלי,ואני חושב שהשגנו את זה.

התחלתם בשנים שבלאק מטאל ודום שלטו, הייתם באותה חברת תקליטים ביחד עם דימו בורגיר וקריידל אוף פילת',בלאק מטאל היה בגדולתו בבריטניה ומגזינים כמו טרורייזר ופסטיבלים נתנו הרבה אור זרקורים לז'אנר. האם אתם מתגעגעים לימים ההם או האם אתם מרגישים שהיום המצב יותר טוב?

אני לא יודע,יש עדין מגזינים ואם להיות כנה איתך- מטאל האמר UK תומכים בנו הרבה יותר היום מאשר ב1995, הכל השתנה עם האינטרנט ללא ספק,אני למשל מאוד מתגעגע לימים של מגזינים והחלפת קלטות וכל מה שהיה מסוף שנות השמונים ועד שנות התשעים המוקדמות,אבל אלה החיים והטכנולוגיה מתקדמת. הכל כל כך מהיר ומידי עכשיו ואין שום הרגשה של הקרבה למען משהו, אנחנו לוקחים הכל כמובן מאילו.

באלבומים כמו "SPIRIT OF THE EARTH" וגם "THE FIFTH SEASON" השתמשתם יותר באלמנטים אקוסטים,יצרתם סאונד משלכם, אלה היו הימים בהאמרהארט לקראת המילניום ואז המוסיקה שלכם נעשתה כבדה יותר עם "STORM BEFORE CALM" מה הביא לשינוי?

יש לנו קצת אקוסטי וקצת כלים אירים באלבום הראשון שלנו IMRAMA מ 1995 אז ככה שזה לא באמת היה משהו חדש, תמיד שאפנו להיות להקה פשוטה ולא להסתמך על קלידים כדי ליצור אווירה אבל מדי פעם ניסינו להוסיף מרקמים שונים וחדשים לשירים. שום דבר לא בכוונה זה פשוט קרה. ההפקות נהיו יותר מחוספסות והשירה הפכה יותר אגרסיבית,שום תעלומה בעצם.

עברו 4 שנים בין האלבום החדש וזה שהיה לפניו, תמיד לקחתם את הזמן אבל בימינו 4 שנים זה הרבה זמן. מה לקח כל כך הרבה זמן? היתה הפסקה בפעילות?

לא באמת עברו 4 שנים, The Nameless Dead יצא ב2007 וRedemption ב 2010 אז זה בעצם יותר כמו 3 שנים. אנחנו פשטו עובדים לאט,אנחנו גרים רחוק אחד מהשני ואם אין ריפים או שום דבר לעשות עליו חזרות אנחנו פשוט לא נפגשים, אחרת היינו סתם עומדים ומנגנים שירים של בלאק סאבאת' בחזרות ואנחנו רחוקים מדי בשביל לעשות את זה חחח.

Redemption מתואר על ידי רבים כאלבום הכי טוב שלכם מזה שנים,אלבום שיצר עניין בקרב דור חדש של אוהדים מה נעשה אחרת בתקליט הזה?

חלק מהאנשים אומרים שזה דווקא The Nameless Dead או The Gathering Wilderness. להרבה אנשים יש הרבה דעות שונות. בהחלט לא הייתה לנו שום גישה שונה באלבום הזה רק אולי קצת יותר שירים ורעיונות וסוף סוף גם לי היו כמה רעיונות לגבי הסאונד וההפקה אבל בסך הכל לא היו בו שינויים דרסטיים.


הצליל האנלוגי המפורסם הוא הסימן המסחרי שלכם מהיום הראשון,הייתי נוהג לומר שפרימורדיאל היא להקת ויניל ונשמעים טוב יותר בפורמט LP, מה אתה חושב על הפופלריות החזקה של הקלטות דיגיטליות במטאל?

אני חושב כמה דברים על זה. למשל שאני אל מאשים להקה שמקליטה על הלפטופ שלה בחדר חזרות כדי לעשות את הדברים קלים יותר. יש פחות ופחות מכירות ופחות כסף מסביב כדי לעשות אלבומים עם סאונד גדול כמו האלבומים של פעם. אם אתה מחפש סאונד כמו ב HEAVEN AND HELL לא תמצא אותו יותר, זו אומנות אבודה. ודבר שני רוב הלהקות החדות רוצות סאונד פלסטיקי כזה נוראי, סינטטי. אם תיזכר הלהקות של שנות השמונים- לכל להקה היה סאונד, טון משלה, KREATOR,CANDLEMASS ,MAIDEN ,PRIEST,CELTIC FROST ישר ידעת לאיזו להקה אתה מאזין אם הכרת את המטאל שלך. היום, הטונים של הגיטרות כולם אותו הדבר,קראנץ' דיגיטלי,אותם זמרי אימו/צעקה גרועים אותם תופים. חלק מזה זה כסף….חלק מזה זה אומנות אבודה וחלק מזה פשוט טימטום של אנשים שלא מבינים למשמל ש STARGAZER של RAINBOW זה סאונד התופים הכי טוב של כל הזמנים. נקודה.

יצא לך להקשיב או שאתה מכיר להקות מישראל?

כן כמובן! אני מכיר ממזמן את סיילם, כולם הכירו אותם. ניגנו כמה פעמים עם אורפנד לנד הם חברה טובים. שמעתי את אראלו, איטרנל גריי וכמובן עכשיו את סונה אדם שלדעתי הם הלהקה העכשווית הכי טובה מהאיזור הזה של העולם.

לדעתי אפילו ללהקות כמו OPETH לקחו הרבה אלמנטים מהאלבומים המוקדמים שלכם. האם אתה מרגיש, בתור להקה שבאה מאירלנד שזה משהו שמגביל אתכם? במילים אחרות – האם אתה חושב שאם פרימורדיאל היתה להקה שבדית או נורבגית הייתם מצליחים יותר?

כן כמובן בעבר אם היינו מסקנדינביה היינו מוכרים יותר, זה עדין ככה. אם למשלEnsiferum היו מפורטוגל אתה חושב שלאותה כמות של אנשים היה אכפת מהם? לא, ממש לא. נכון לעכשיו פינלנד שולטת ולפני זה היתה נורבגיה ושבדיה ושאר אירופה הולכת לפי מה שהולך בצפון. כמובן שהלהקות השבדיות מאוד איכותיות ובעלות סטנדרטים גבוהים אבל אם למשל אתה ממדינה פחות נחשבת ופחות פופלרית אתה צריך לעבוד פי שניים יותר קשה או פשוט לקבל את העובדה שהנער הממוצע מגרמניה יקנה את האלבום של הלהקה הפינית למשל לפני שהוא יקנה את האלבום שלך.

מה התוכניות לאלבום חדש וחומרים חדשים?

יש לנו עוד כמה הופעות פה ושם ואז אני מקווה שמתישהו בשנה הבאה השב עם רעיונות ונראה לאן אנחנו יכולים לקחת את האלבום השמיני.

המוסיקה שלכם מאוד חזותית ויכולה להיות מתוארת כסרט שרץ למאזין בראש,האם אי פעם חשבת לקחת את זה לרמה הבאה? לעשות וידאו ארט או די וי די שהוא יותר מרק הופעה?

כן כמובן שדיברנו על לעשות סרט וידאו או משהו כמו סרט קצר סביב הלהקה אבל דברים לוקחים זמן ולעיתים קרובות יש הרבה קונפליקטים מסביב לפרוייקטים כאלה. זה מה שעושה אותנו למה שאנחנו,אולי בעתיד, מי יודע?