מרואיין: John McEente

מוזיקה מחתרתית. מושג שהרבה להקות מעוניינות להיות חלק ממנו, אבל מעט באמת מסמלות אותו ואפילו מעטות יותר הופכות להיות ההתגלמות המוחלטת שלו. להקות שעושות מה שהן עושות מתוך אהבה ותשוקה ולא בשביל הכסף או כדי לרצות מישהו, ולהקות מעטות מכילות את המשמעות של המחתרתיות בעצם קיומן. אחת מאלו היא Incantation.
Incantation היא להקה אגדית בז'אנר, אבל בכל זאת כזו שיחסית לא מוכרת לקהל הרחב, מדובר בהרכב שגם אחרי 20 שנות פעילות וציונים גבוהים בכל מגזין שמכבד את עצמו עדיין זוכה בעיקר לתגובה של "מממ..אני חייב להקשיב להם מתי שהוא.". מכיוון שאני חנון מטאל לא קטן, ומעריץ של ההרכב, שמחתי לקבל את ההזדמנות לראיין את האדם החשוב במשוואה – John McEente בעצמו:

אהלן ג'ון, מה העניינים?

לא יודע, כרגע בדיוק סיימתי לעבוד, גמור מעייפות, מעבר לזה – אני עושה מיליון ראיונות לאלבום החדש, מנסה לארגן לעצמי עוד כמה דברים. תקופה די מטורפת, זה די גמר אותנו, כולנו עייפים מהחוויה הזו.

בדיוק הוצאתם את האלבום החדש – Vanquish in Vengeance, איך התחושה?

כולנו מאד מרוצים, עבדנו עליו קשה מאד וניסינו לעשות את האלבום הטוב ביותר שיכולנו וזה לא בגלל שרצינו לעשות את האלבום הכי גדול בעולם, או איזה שטות כזו, זה פשוט היה כיף לעבוד עליו. כולם שפכו את הלב והנשמה לתוכו. היה ממש כיף לעשות את האלבום הזה כצוות, כל אחד עבד קשה כמו השני על כתיבת השירים, החזרות, הניתוח של התוצר והמאמץ שהכל יצא הכי טוב שאפשר.

עבורי זה היה מעולה שיש לי הרכב שהוא רעב כמוני, הרכב יצירתי, שרוצה לעשות את הדברים טוב יותר. במשך שנים חיפשתי הרכב חזק, שבו לכולם יש את אותו ראש מוזיקלי וכולם מסתדרים טוב ביחד, אנשים שיש להם השראה ולבסוף מצאתי אחד כזה – והכול התחבר במקרה. לא תכננו לעשות אלבום ביחד, רק כמה הופעות, אבל היה לנו כיף לנגן ביחד, פתאום באמצע חזרה נחתה עלי ההשראה, הכימיה הייתה שם ומשם הכל התחיל.

בנקודה ההיא כולם התחילו לתרום משהו משל עצמם ושנתיים אחרי זה – יוצא לנו אלבום חדש. היינו כל כך מלאים ברעיונות שנאלצנו להכריח את עצמנו לעצור מלכתוב עוד, וזה מצב ממש אידיאלי ללהקה. כולנו גם ממש מרוצים מהאלבום עצמו, התגובות היו נהדרות מהמעריצים ומהתעשייה, המגזינים והאתרים וכולנו מאד גאים בו. אנשים יכולים לאהוב את זה או לא – אבל אנחנו להקת דת' מטאל. אנחנו נהנה לכתוב ולהקליט את מה שאנחנו רוצים לעשות. אנשים מוזמנים לקחת בזה חלק או לא, הם מוזמנים להצטרף לחגיגת דת' מטאל.


בהתחשב בעובדה שזהו האלבום השמיני שלכם, מה אתה מרגיש שחדשני בו, מה עושה אותו למיוחד?

אני חושב שבגלל שכולם לקחו בו חלק הוא מיוחד. משני האלבומים האחרונים הייתי די מרוצה, אבל הם נכתבו בראש של גיטריסט אחד, בסיסט אחד, תופים ושירה. כאן הכול נכתב לשתי גיטרות, נגן הבס המעולה שלנו הוסיף עוד שכבה אחת לכתיבה, והשילוב שלו ושל Alex להרכב לקח משהו שהיה טוב ועשה אותו לטוב בהרבה. זה גם השאיר לי מקום לתת יותר עומק לריפים, לעשות יותר נגינת Lead וכו'. לפני כן תמיד כתבתי עם הרעיון בראש שאני צריך גם לנגן Rhythm וגם לשיר, לא רציתי להכניס יותר מידי Lead כי זה היה לוקח מעובי של גיטרות ה Rhythm.

הקלטנו את האלבום ארבעתנו באותו החדר, כמו בחזרה או בהופעה, עשינו קצת Overdubs אבל הכל בעצם מנוגן חי באולפן. כמו שתעשה חזרה, עם מגבר ועם הוייב של להקה בהופעה וזה הפוך ממשהו שהוא סטרילי ומבודד. זה גם מה שרציתי להוציא מההרכב הנוכחי, ידעתי שזו התחושה שאני רוצה באלבום, לא רציתי שהוא יהיה מכני או מושלם לאוזן, רציתי שזה ירגיש כמו אלבום של להקה. שישמעו את הכימיה של ההרכב, רצינו להציג את Incantation, לא איזו להקה פלסטית מחורבנת.


מה לגבי הליך ההקלטות? עד כמה הוא שונה מזה של האלבומים הראשונים שלכם?

יש הפרש עצום ממה שעשינו באלבום כמו Onwards To Golgotha למשל, כל התעשייה השתנתה וגם אנחנו. הכול יותר דיגיטלי לעומת Golgotha שכולו היה אנלוגי, היום כמעט ואין אלבומים שהם 100% אנלוגים. אין היום כמעט אלבומים שמוקלטים ככה. זוהי חוויה שונה לחלוטין. הסטודיו היה דבר חדש עבורנו ולא ממש ידענו מה אנחנו עושים. ניגנו את השירים שלנו ולא ממש ידענו איך עובד לו כל התהליך הזה. יצא לנו להיות לפני כן באולפן הקלטות אבל הייתי די חובבן בזמנו. היינו צריכים להעזר המון ולהיות תלויים בטכנאי הסאונד באולפן שהדריך אותנו בעת הקלטת האלבום. כיום אנחנו יודעים יותר טוב איך עובד אולפן הקלטות וכיצד להקליט, וזה יתרון משמעותי שאנחנו מנצלים לטובתנו.Onwards הצליח להישמע כמו שהוא נשמע מפני ששיגענו את הטכנאי.

גרמנו לו לטפס על הקירות עם מה שרצינו לעשות באלבום. לא היה לו מושג על מה אנחנו מדברים. הוא הכיר להקות מטאל ולהקות Death Metal לפני כן אבל הוא לא הבין את מה שאנחנו רצינו לעשות במוזיקה שלנו, שהייתה שונה משאר להקות ה Death Metal המשעממות שהיו אז. היום, אנחנו יודעים מה אנחנו מחפשים בסאונד שלנו ויש לנו חזון לגביו. שלחנו את השירים אל Dan Swano והסברנו לו את הקווים הכלליים שרצינו והוא הצליח להבין אותם לחלוטין. זה יצא יותר טוב ממה שדמיינו שזה יצא. התהליך היה הרבה יותר קל ומזוקק בשלושת האלבומים האחרונים. למרות שבכל זאת התנסינו בסטודיו.

מדוע לקח לכם 6 שנים להקליט אותו?

אחרי שעשינו את Primordial Domination אני ו Kyle היינו מאוד מרוצים ממה שיצא באלבום, אבל נוצר מצב שבו הוא היה חייב לעזוב את האלבום מנסיבות אישיות. בעקרון אני הייתי מה שנשאר מהלהקה ויצא לי אומנם לעשות כמו טורים עם נגני סשן אבל אחרי שזה נגמר הבנתי שאני לא רוצה להמשיך עם הלהקה יותר, אם אני לא אוכל לעשות את זה עם ליין אפ יציב ונגנים קבועים.

בפועל הקפאתי את הפעילות של הלהקה, דיברתי עם Kyle וסיכמנו שאם זה יהיה האלבום האחרון שלנו אנחנו די מרוצים מכך. באלבום החדש הליין אפ די נתפר לו בטעות. חיפשנו הרכב בשביל הופעות בלבד, Chuck ושאר ההרכב. לא רצינו למהר לשום מקום, הבנו שיהיה יותר טוב לחכות עד שנרגיש שהגיע הזמן לאלבום חדש. אם לא היינו מרגישים שהוא הגיע, Primordial אכן היה האלבום האחרון שלנו. אני מניח שיהיו לנו עוד לפחות שני אלבומים בעתיד הקרוב, מעריך שבעוד כשנה וחצי ולא שש שנים עד לפעם הבאה.

אתה צריך לשחרר אותו בעוד 6 שנים, סתם כדי להסתלבט על אנשים.

אנחנו יכולים לכתוב את כל השירים עכשיו, אבל אנחנו מחכים 6 שנים בשביל להקליט אותם(צוחק)

האם יש נושאים באלבום שלא נגעתם בהם בעבר? או שאתם לא מתעסקים עם הנוסחה הקבועה שלכם יותר מדי?

בעקרון די דומה. מתעסקים בחילול קודש ודברים בסגנון. יש עוד רעיונות שונים. יותר פשוט להגיד שהשיריםעוסקים בכל מיני דברים. נושא שחזר באלבום הוא רצח עם שנעשה בשם הדת. חשבתי שזה מעניין מאוד. התחלנו לכתוב את השירים לאלבום ואז קלטנו שזה נושא מעניין כי חלק ממעשי הרצח האלה קרו לפני 2000 שנה וחלקם קרו ב100 שנה האחרונים. זה מאוד מעניין איך שבמהלך ההיסטוריה אנשים כל כך פנאטיים ומקובעים לגבי הדת שלהם שהם מוכנים לבצע מעשי טבח וטיהורים עבור האידיאולוגיה שלהם. מה שעוד יותר משוגע בכל הנושא הזה היא שלעתים הדתות והאמונות שלהם היו די חופפות ועדיין הם היו מוכנים להרוג בשמן. מדהים כמה שאנשים טיפשים ושזה מה שמעסיק ומדאיג אותם. גם אם אתה מסכים וגם אם לא, יש סיבות מוצקות בנוגע לנסיבות שבהן פרצו מלחמות בהיסטוריה.

חלק אומרים שזה בגלל כסף או אדמה, או נפט אבל גם אם תזלזל בהן לפחות אלו סיבות משמעותיות. לצאת למלחמה רק כי מישהו מאמין במשהו אחר ממה שאתה מאמין בו זה טירוף מוחלט. אני אנטי-דתי, אתאיסט, לא באמת אכפת לי במה אנשים אחרים רוצים להאמין וזה לא עסק שלי מה הם עושים או לא עושים. חלק מהאנשים פנאטים כל כך עד שהם יהרגו בגלל העניינים הללו.

אתה לא באמת יכול לדעת מה האמונה של בן אדם ב100%, זה לא משהו שניתן להוכיח, זו לא סיבה פיזית. זה די מטורף שבמהלך כל ההיסטוריה שלנו המין האנושי לא למד שום דבר וחוזר על טעויות העבר. כנראה שאף אחד לא לומד מההיסטוריה, אנשים מעדיפים לדחוף לכל פינה את האמונות הדתיות שלהם במקום להיות שמחים בחיים שלהם מבלי להתערב לאנשים אחרים באורח החיים שלהם.

מה דעתך על Death Metal אמריקאי מודרני? איך אתה מרגיש לגבי סצנת ה Death המודרנית? מי מעניין אותך?

מכבד? אני מכבד בערך כל להקה שמנגנת מה שהיא רוצה. אני מעריך אותם על זה. להקות בז'אנר שאני נהנה להקשיב להם, רובן להקות ותיקות שבאו מאיפה שאני הגעתי. Immolation, אני אוהב מאוד את Autopsy, Sadistic Intent, Deceased, דברים בכיוון הזה. אלו להקות שאני מאוד מכבד

עבורי, כל מה שהתחיל אחרי שנת 1995 הוא חדש. אני לא מעריץ גדול של הלהקות שמנגנות טכני, אני מעריך את הכישרון שלהן אבל זה לא כוס התה שלי. רוב הלהקות החדשות שאני אוהב נשמעות כמו הלהקות של פעם, אין לי מושג אם זה טוב או רע. המוזיקה צריכה להמשיך ולהתקדם, ואני מעדיף שהיא תמשיך להתקדם לכיוון שהוא אפל וכבד יותר, אבל באותו זמן מכבד את העבר של הז'אנר מבלי להעתיק ממנו.


בוא נחזור רגע בזמן. כיצד התחילה הלהקה?

ובכן, התחלתי את הלהקה עם Paul לאחר שכתבו את השיר Profanation(נמצא על גבי כמה דמואים/EPים והלאה – ב.א) ניגנתי לפניכן בלהקת Thrash-Death בשם Revenant במשך כ 3-4 שנים אבל הלהקה הישנה שלי החלה ללכת למקומות טכניים ומזוקקים שלא הרגישו לי טבעיים כל כך. חיפשתי משהו כבד יותר, למתוח את הגבולות של המטאל הקיצוני,

החלטתי לעזוב ביחד עם המתופף האחרון – Paul והקמנו את הלהקה. הרעיון שלנו היה מאוד פשוט: רצינו לנגן מה שבראש שלנו וכל מי שלא היה בעניין יכל ללכת לה****ן. אנוכי קצת אבל זה מה שרצינו. התחלנו בגלל שהבנו שאתה מתחיל להקה כי אתה נהנה לנגן מוזיקה. אתה רוצה ליצור משהו מחורפן, להתמרד ולא ליפול לטרנדים מכל סוג שהם. לעשות דברים בדרך שלנו. תמיד שמרנו את הקונספט שמסביב לזה וזה מה שאנחנו מאמינים בו עד היום.

לפי מה שהבנתי הסולן המקורי שלכם Craig Pillard מעורב גם כן בתנועה גזענית ודברים מהסוג הזה. האם הוא היה מעורב בדברים הללו בזמן שהיה בלהקה? האם המילים של החומר שלכם מושפעות מהאידילוגיה שלו?

לא כשהוא היה בלהקה, הוא הצטרף משנת 1990. מעולם לא חשבתי שהוא היה מעורב בשום דבר מהסוג הזה. לא שמתי לב למשהו כזה, ואני לא חושב שהוא באמת האמין בדברים הללו בתקופה ההיא. אני לא זוכר בוודאות ולא עקבתי אחריו כל הזמן, אבל כן זכור לי שהיו לו שתי חברות שהיו יהודיות, אז הגיוני שהוא לא שנא יהודים כל כך. מעולם לא שמתי לב לשום דבר מהסוג הזה. כשהוא עשה דברים שהיו שערורייתים הייתי די מופתע, זה לא היה העסק שלי וזו הייתה החלטה שלו לגבי מה שהוא רצה לעשות או לא לעשות בחייו. חשבתי שזה היה מוזר. יש כל כך הרבה מפגרים בעולם הזה, לא ברור לי למה לשנוא אנשים על רקע כזה או אחר. אני לא יודע שום דבר לגבי מעורבות שלו בדברים שכאלו, אנחנו חברים כעת וביחסים טובים ועדיין אני לא יודע על שום דבר שכזה. אם אתה רוצה אתה מוזמן לשאול אותו, בכל כמה שזה נוגע ללהקה מעולם לא התעסקנו בנושא.

מה דעתך על כל העניין הזה? ועל תנועות גזעניות באופן כללי?

אני לא מחשיב את עצמי לאדם שהוא פוליטקלי קורקט בשום צורה. אני שונא את כולם, ואין לי אהבה מיותרת לבני אדם. אני לא אוהב את המין האנושי. כל ההתעסקות בסיטואציה ובעניינים שכאלו הם מיותרים ומטופשים. יש סיבות כלליות והרבה יותר מוצלחות לשנוא בני אדם מאשר על רקע אתני, דתי או גזעני. וזה מטופש לחפש סיבות מהסוג הזה בשביל לשנוא אותם. אני גדלתי בניו ג'רזי, בסביבה מאוד מגוונת, יש אנשים טובים מהמון סיבות ומאז ומעולם לא טרחתי לבדוק עם מי שהיה חבר שלי או שחשבתי שהוא בנאדם מגניב אם הוא לבן, טהור גזע או כל דבר מהסוג הזה.

מה קורה איתו כרגע? האם אתה יודע אם הוא מתעסק בנושאים האלה עם ההרכב שלו Disma?

האמת שאני לא יודע הרבה בקשר לזה. אני לא חושב שהוא מעורב בעניינים האלה כבר הרבה זמן. אני יודע שהוא השתעשע עם זה זמן מה, אבל בזה זה נגמר לדעתי. לא ממש יוצא לי לראות את הבן אדם, אנחנו מתראים בערך פעם בשנה, אז אין לי ממש איך לדעת.

איך היה עבורך לעבור לתפקיד הגיטריסט והסולן?

התחלתי לתפקד גם בתור סולן כי היה לי ממש קשה למצוא סולן קבוע, אז זו החלטה שנבעה מצורך שלא הצלחתי למלא. לקח לי הרבה זמן אבל כיום נוח לי עם זה, כבר זמן מה. זה השפיע על הלהקה, בצורה חיובית. זה היה הכי קשה כאשר ניגנו כטריו וביצענו חומרים ישנים ואני הייתי הגיטריסט היחידי בלהקה. את שני האלבומים האחרונים כתבתי כשידעתי שיש גיטריסט אחד אז זה בהחלט השפיע על כתיבת השירים. לא רציתי שירים מסובכים מדי כדי שאוכל לשיר ולנגן בו זמנית בצורה טובה. בזמנו זה בהחלט השפיע על הלהקה . כיום יש לנו שני גיטריסטים אז אני יכול להתרכז בלנגן גיטרת ליווי ולשיר במשך כל הזמן. זה שיש מישהו נוסף שמנגן גיטרה ביחד איתך זה מעולה כדי שתוכל לשיר בצורה יותר פשוטה במקום להתעסק בלחשוב על ריפים ועל לשיר בו זמנית, זה די קוץ בתחת. הרבה יותר פשוט לי ונוח לנגן עם ההרכב בתצורה הזאת.

מה דעתך לגבי נושא הדת בארה"ב היום? אתה חושב שהיא מהווה קרקע פוריה לצמיחה של להקות?

אני לא יודע, אני לא רואה את ארה"ב ככזו מדינה דתית, אבל אולי כי אני פשוט לא מחפש את זה. נכון שיש אנשים דתיים, אבל לי לא קורה שדוחפים את הדת במורד הגרון. דווקא במדינות אחרות שהייתי בהן הם היו יותר דתיים מבארה"ב. בגלל שיש לנו מגוון כזה של דתות אני לא חושב שזה מאפשר לנצרות או לדת אחרת להיות כזו שתגרום לאנשים למרוד בה בטירוף. אני בהחלט שונא דת בגישה שווה לכולם, ממש לא כוס התה שלי. אבל אני מבין שזה כיף להיות אנטי-דתי לאנשים מסוימים, לקלל את ישו וכו' היה פעם בילוי נחמד. בשלב מסוים אתה מבין שיש יותר דתות מהנצרות בלבד, כולם מסריחות – לא רק הנצרות, אני גדלתי יותר באיזור הנצרות אבל כולן מסריחות מבחינתי.

הקמת לייבל בעצמך – Ibex Moon, איך זה התחיל?

זה התחיל מזה שרציתי להוציא את אלבום הבכורה של הפרויקט שלי Funerus, זה גרם לי להקים את החברה. אני מפסיד כסף בטירוף על זה בשנים האחרונות, זה קשה להיות חברת תקליטים במצב הנוכחי. כרגע היא בהקפאה בעיקר בגלל כל הכסף שאיבדתי בגללה ב 3 או 4 השנים האחרונות. אני רוצה לשלם את החובות שנצברו לי ואז להחליט אם בכלל לעשות זאת שוב. אני רוצה להתרכז ב Incantation וב Funerus, יותר כיף לי לעשות מוזיקה מלעסוק בחברת תקליטים. זה הרבה כאב ראש, והמון עבודה. הרבה יותר כיף לעשות מוזיקה מלהתעסק בניירות כל הזמן.


יש להקות שהוצאת דרך החברה שלך שאתה ממליץ עליהן במיוחד?

אני ממליץ על Funerus כמובן, אבל אני בהחלט עומד מאחורי כל הלהקות שהוצאתי בלייבל. משהו שממש טוב שאנשים פחות שמו אליו לב הוא Estuary, להקה מסינסנטי שעושה דת'-ט'ראש עם שירים חזקים, באמת להקה טובה. Asphyx מדהימים, עוד להקה שווה לשמוע, גם HOD מטקסס, Feral השבדים – סוג של דת' מטאל בסגנון Entombed – כזה Death N' Roll.

איזור ה Tri-State היה הבית לכמה מהרכבי הדת' מטאל החזקים ביותר בארה"ב, Incantation כמובן, וגם Immolation ו Suffocation, מה אתה חושב שיש באזור שמנפיק להקות טובות כל כך?

יש כמה דברים, כמות אוכלוסיה מטורפת, זה שיש פה המון אנשים בהחלט תורם לזה. וגם זה שהיו פה מלא הופעות מטאל בשנות השמונים והתשעים, הרכבי Thrash מוקדמים, להקות דת' מטאל, ואני חושב שזה שהן הופיעו פה היה השראה לכל הלהקות האלה. אני הייתי יוצא לכמה מועדונים פה באזור New Rochelle, לכמה מקומות בג'רזי, ושם הייתה המון מוזיקה קיצונית גם אם לא תמיד דת' מטאל. תמיד הקשבתי הרבה ללהקות הארד קור וחומרים כאלה שהיו השראה בשבילי. כמוני יש עוד הרבה ששמעו להקות בתקופה ההיא וזה היה ההשראה שלהם, מועדונים כמו La Mours שניגן הכול מ Carnivore ועד Voivod ו Kreator.

חשבת בזמנו שהאלבום Onward To Golgotha יהיה כזה אלבום קלאסי בז'אנר הדת' מטאל?

ממש לא. כשעשינו את האלבום רצינו להוציא אלבום שכולם ישנאו. לא היו לנו שום ציפיות. היה לנו את המזל להוציא את האלבום ולא היה לנו מושג אם מישהו בכלל יאהב אותו. את רוב השירים בו ניגנתי בהופעה שנים לפני שהאלבום יצא, אבל לא ידעתי מה תהיה התגובה. למזלנו הוא פשוט התפוצץ, אנשים אהבו אותו, אבל אנחנו לא היינו מוכנים לכך שיאהבו אותו. נתנו לאגו שלנו להשתלט עלינו ונכנסו לשוק. היה המון קהל בהופעות שלנו, אנשים כתבו עלינו ביקורות מעולות, וכשאתה צעיר זה קשה להתמודד עם כל זה, וזה עלה לנו לראש. בסוף זה המוות של ההרכב ההוא, התחלנו לא להעריך את מה שיש לנו כלהקה ואת הכימיה שהייתה בינינו. אנשים בהרכב חשבו שהם יכולים לעזוב ולהצליח בזכות עצמם והכול נדפק.

בוא נחזור אליך – מה הייתה אומר שהן ההשפעות עליך ככותב שירים?

אני מושפע ממה שגדלתי עליו. אבל מה שחשוב הוא שאני לא מושפע בקטע של איזה ריף ספציפי או משהו, אני מושפע מהאווירה שיש ללהקה, אם ללהקה יש איזו תחושה ממש אפלה, וזה נשמע מקורי ויש לזה אישיות – אז זה משפיע עלי. אני מעריץ גדול של Venom, והתחושה שקיבלת מהם הייתה אדירה. משהו שגורם לך לרצות לצאת ולהרוג פוזרים.

אני גם מעריץ גדול של Possessed, עוד להקה שיש בה תחושה מיוחדת.מוזיקה צריכה להיות יותר קשורה במה אתה מביע ועד כמה אתה טוב טכנית כנגן, ודברים נשמעים רע אם אתה רק עסוק באיך אתה מנגן מושלם ולא באווירה חשוכה שהמוזיקה שלך יכולה להעביר.

עם כל שנות הנסיון שלכם, יש לך איזה סיפור מוצלח מההופעות במהלך השנים?

יש המון, דברים שלא להאמין שקרו. אחד שהיה לא מזמן קשור בבסיסט שלנו Alex, בסיבוב ההופעות האחרון שלנו הוא הביא איתו מלא לימונים, יש לו אובססיה עם לימונים. אתה לא צריך לאכול לימון כל יום – אפילו עדיף שלא תעשה את זה, אבל הוא היה חייב להביא איתו את הלימונים מארה"ב לאירופה והם לא צריכים יותר לימונים ממה שכבר יש להם. לצערי, יש לו אובססיה בנושא. אתה מוזמן לגשת אליו כשאנחנו בסיבוב הופעות ולשאול אותו מה מצב הלימונים שלו.

ברור, אני אגש אליו ואומר לו "שלום, מה מצב הלימונים?"

מה הסוד שמאחרי ההתמדה שלך כל כך הרבה שנים? אחרי כל כך הרבה הופעות, החלפה של הרכבים, מה אתה חושב ששומר אותך ואת Kyle בעניינים?

אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים, אנחנו ממש אוהבים להיות להקה, אבל זה לא קל למצוא חברים שישארו איתך במהלך כל התקופות הקשות. אני בחור שקל לעבוד איתו, אבל יש לי כיוון מוזיקלי ברור. אני רוצה לעבוד עם אנשים שמזדהים עם הכיוון הזה, אם אין להם שום חזון עדיף שיעזבו. זה עלול לגרום לאנשים להגיד שאני חרא של בן אדם, אבל זה לא מזיז לי, אם הם מרגישים יותר טוב בגלל זה שיהנו. לי ול Kyle יש חזון, ואם אין כימיה ושותפות בחזון זה לא עובד. אני לא מעיף אנשים מההרכב, אני לא איזה קאליגולה, אבל אם אנשים לא אוהבים באמת את מה שאנחנו עושים אז עדיף שלא יהיו איתנו ולעשות משהו אחר שכן טוב להם. אנחנו עכשיו 4-5 שנים עם ההרכב הנוכחי, וזה הכי הרבה שהרכב אחד נשאר יציב, אני הולכים על השיא הגאי של העולם בהרכב יציב של Incantation (צוחק).

מילים אחרונות לקהל בישראל?

אני ממש שמח שיצא לי להתראיין בשביל המטאליסטים הישראלים, אין לי מושג אם אוהבים אותנו אצלכם, ואני גם ממש לא יודע הרבה על ישראל. אני יודע שמדובר במדינה שהיא ידידה של ארה"ב ויש לא מעט ישראלים שגרים אצלנו, ושלא אוהבים אתכם במדינות השכנות לכם. אבל בכל מקרה נהדר לדבר איתך ואני מקווה שיצא לנו להופיע אצלכם, זה היה מעולה להגיע לחלקים בכדור הארץ שעדיין לא היינו בהם! כן,לגמרי Fuc*ing Metal.
|ENG|Incantation Interview
By: Metalist NY Magazine
With: John McEente
Of Incantations and Other Types of Sorcery

The underground. A term that many bands seek to be a part of, yet few symbolize, and even fewer are the ideal of. The "underground" in Metal has come to symbolize that which is of good quality. That which is done out of love and passion rather than to make money or to please the masses. Few bands really encompass the meaning of underground within their existence, yet one such band is Incantation. Small, widely unknown, Incantation is one of those names you still, after 20 years of being active see in small print in all magazines with a high rating next to their name and think "Mhmmm, I should check them out." Well, being a Metal nerd myself, I'm quite fond of Incantation and had the chance to interview non-other than the man with the plan, John McEente himself

1. Hello John! What’s up?
I donno, right now I just got off from work, a little beat from work, except for that- doing crapload of interviews for the new album, trying to get other stuff straightened out. It’s been pretty hectic, took a lot out of us, we’re all really beat from the experience.

2. So, you’ve just released Vanquish in Vengence, how do you feel about it?

“We are all really happy with it, we worked really hard on trying to make the best album that we could, and it wasn’t because we wanted to have the greatest album or that kind of bullshit. We had a fun time working on the album; everyone really poured their heart and soul into it. It was really fun to have us all come together as a team, everybody worked equally as hard on the song writing, practicing, just analyzing the songs, and making sure everything is top notch. Everyone pushed themselves to the limit and it made for a great writing and studio experience . For me its absolutely awesome to have a lineup as hungry as I am, all really creative and stuff, makes things even better. For years and years I’ve been looking for a strong line up, who all have the same musical concept and finding people I can get along with, who are inspired. Finally found a great line up, it all fell together by accident. We weren’t planning on doing an album, just a few shows , but we just had fun jamming with these guys and stuff. One day at practice I got really inspired, there was a chemistry which was just awesome. From that point on everybody just started contributing, two years later we have a new album out. We were just so inspired, we had to stop ourselves from writing material, it was just too much. We had to stop writing, decide which songs we’re not going to concentrate on for this album and save for the next. It’s a really inspiring time, everybody in the band have awesome ideas… it’s a really healthy situation, really enjoyable situation for me its just awesome to be in a band who take it very seriously who are hard workers, and that makes me more inspired and makes me want to work hard. In the past I felt like I carried the weight of the band, now we have 100% putting 100% into it. We’re all happy with the album, the reactions seem pretty good from the fan base and the industry, and magazines and stuff, but we feel really pretty proud of the album. We’re happy with it, people are either going to like it or not, we’re a Death Metal band. We’re going to have fun writing and recording doing the stuff we want to do. People are either onboard or not , come join the Death Metal party.

3. Considering it is your 8th offering, how do you feel this outing innovates? How do you feel this album is special?

Well, I think it’s because everybody contributed to the album full force. Our last two albums I’m really pleased with them but they were written as a one guitar player, bass ,drums and vocals, this album was written with 2 guitars in mind, our new amazing bass player Chuck (Sherwood) added a whole other layer or two to the writing. Having the extra talent in the band of Chuck and Alex (Bouks). Took something that is already good and make it better, I was happy with it but now its more two dimensional. Extra flavor extra feeling. More room to be able to do stuff as far as adding more texture into the riffs, do more lead work and stuff like that. It wasn’t just me, before I wrote mostly with rhythm in mind, I knew I had to sing and play guitar. I didn’t want to have too many leads and didn’t want to have things that took away from the thickness of the rhythm. We recorded the album all 4 of us in the same room, like a practice or a live show, we did overdubs but it was pretty much live in the studio. How you’d do a practice, amp blasting and a real band vibe, not something that is really sterile and really isolated, just us jamming, just going forward kind of thing. That really helped too I knew we had something special with this line up, wanted to get the feeling that we had live onto album, didn’t want the album to be something too mechanical , or perfect, I wanted it to feel like a band. To hear the magical chemistry on record, whether people like it or not. We wanted to represented as Incantation, not a plastic bullshit kind of band.

4. How was the recording process? How do you feel it’s different now in contrast with when you started out?

Well, one of the main things I think, there’s a massive difference from “Onwards to Golgatha” (debut album) to now. I mean really the recording industry totally changed, things are a lot more digital now. Everything is 100% analog on Onwards (to Golgatha,) there are hardly any albums that are 100% analog today. It’s a totally different experience. We were new to the studio and stuff, we didn’t know what we were doing. We were playing our songs, we didn’t know how the process works. We’ve been to the studio before, but I was pretty novice at the time. I had to depend a lot on the engineer in the studio to really guide us through. Now we have a better understanding of how a studio works. We get to use that to our advantage, the fact Onwards to Golgatha came as good as it did. We had a hard time explaining our sound to the engineer, we were driving him up the wall with what we wanted to do back then. He had no clue what we were talking about, he knew Metal, but he didn’t understand the kind of DM we wanted to do, it was different than the generic DM bands. Now, we know what were looking for, we have a vision how we wanted things done, we sent the tracks to Dan Swanö , we gave him the guidelines were looking for and he was able to understand them completely. It was better than what we envisioned it to be. The process is much easier and more refined, like in the last three albums. Regardless of like, we went to the studio and such and such happened.

5. how come it took 6 years to make?
After we did Primordial Domination, we . Kyle and I were very satisfied with that album and we got into a situation where Kyle had to leave the band because of personal issues. Basically the band was just me, I did some touring with session members but after doing that, I realized I didn’t want to do the band anymore unless I could do it with a strong and proper lineup. So I put the band on hiatus, spoke with Kyle, if Primordial Domination is our last album both of us were satisfied with that. With the new album, the line up was kind of sown together by accident. We were just looking to do live shows, Chuck and whoever in the band. We didn’t wanna rush, we figured it’d be better to wait until the time is right. If time never came, PD would’ve been the last album. We’re probably going have at least two more albums in the near future, probably a year and a half wait, not a 6 years wait.

M- you should release them 6 years apart, just to fuck with people

J.M- we could have all the songs now, but we’re gonna wait 6 years to record them (laughs)

6. What are some of the lyrical topics on the album? Or you don’t fuck around with the formula too much?

Basically, similar blasphemous kind of concepts and stuff, there’s a bunch of different concepts. Songs are about a bunch of different things, easier to say. A reoccurring theme on the album has to do with genocide over religion, I thought it was really interesting. Let me start it this way, we wrote a bunch of songs and we realized a reoccurring themes is genocide over religion. It was crazy because some of the genocides happen 2000 years, others happen within this century over religion, it’s really interesting that over the history of mankind people are so fanatical about their religion that their willing to have massacres and purgings, over ideology. Things that make it extra crazy, some time their ideology are so closely knitted together and people are willing to kill each other for it. Mind boggling that people are so thin skinned, people are so worried about differences of religion to them. Even if you agree with war or not, there are concrete reasons for going to war, people say you go to war over money, or land, or oil, or whatever the case may be, at least those are reasons. Their concrete reasons. To go to war just because somebody believes in something a tad bit different to you, is a little bit insane as far as having a purging for it. I’m an antireligious, atheist, I don’t really give two fucks, if they want to believe in any religion, that’s their things. I might think the person is stupid and their concept is stupid, it’s not any of my business what their doing. Some people are so fanatical they’d kill over those kind of things, seems over the top and sad, parts of the world where people who lived for hundreds of years together and up from nowhere their at each others throat, that ‘s really dumb, give me a real reason at least. You can’t know what somebody believes in spiritually 100%, its not something provable, its not a physical thing, there’s not even a way to tell you if your one or not. Seems insane, the human race hasn’t learned anything about it ever, seems strange and stuff, just the way it is. Humans repeat the same mistakes, it is apparent nobody learns from history, people want to push their religious beliefs onto other rather than being happy living in their own life.

7. How do you feel about modern American Death Metal? How do you feel about the DM scene right now? Who do you respect?
Respect, I respect pretty much any band who plays what they want to do, I respect them for doing what they do. Bands that I enjoy that listening to dm wise, bands that are good, a lot of older ones that are kind of a part of the area were from. Immolation, I really like a lot. Autopsy. Sadistic Intent, Deceased stuff like those are bands that I really respect. For me, newer bands is stuff that started after 95, I’m not a big fan of the really technical kind of bands, I respect their talent but its not my thing necessarily. Most of the newer bands that I like are the bands that sound like the older bands, donno if that’s a good thing or bad thing. Music should keep moving forward, I rather it moves forwards in a darker heavier way but at the same time keeping the traditions of the past without ripping them off.

8. Now, lets dig a bit into your history- how did Incantation form?
Well, I started the band with Paul, soon after we made the song Profanation (found on a couple of early demos/EPs as well as Onwards-ed.) I was split because I was playing in another band, a Thrash Death Metal band called Revanent before Incantation for 3-4 years, started going into a direction more technical more refined and stuff, I wasn’t into it. I wanted something heavier, pushing the limits of extreme music. I decided to branch off with the last drummer for Incantation, Paul. Our concept was very simple, we wanted to play the kind of music we wanna play and everybody else can fuck off. Selfish. We started because we realized that the decision of doing a band is decided because you love playing music, you wanna do something screwed up. Be rebellious and not fall into the trends of the kind, do things our way, we always kept the concept about it. We can’t just keep the music that were good with, it’s not good enough to anyone to check it out under our banner so. And you know, fuck it.

9. I understand original vocalist Craig Pillard is also involved in white power movements and stuff like that, was that stuff he was into also while in the band? Did he incorporate any of it into his lyrics
?
No, when he was in the band, he joined in late 90’s. He was from 94, I never would’ve thought that any of that kind of stuff was even in question. I didn’t noticed anything like that, I don’t think he really believed that back then, because, I can’t remember for sure, I never kept track of him. He went with two girlfriends who were Jewish, he probably didn’t hate Jews that much. I never noticed anything like that to be straight out. When he did some stuff that was more controversial, I was quite surprised, was none of my business or whatever his decision, what he wanted to do and stuff, thought it was odd. Just so many assholes in the world, just to hate people for any other reason other than they generally suck is ridiculous, I don’t know a lot about his dabbling in this kind of stuff, I’m friends with him now. We’re on good terms, were acquaintances, I like to be on good terms with him and stuff, don’t know where his heart is with that kind of stuff. You should ask him, as far as incantation concerned, not even a thought, when were jamming. I was just like whatever.

M- what do you feel about the situation? And about white power movements in general?

I’m so not politically correct or whatever, I hate everybody, I’m not a fan of people. I don’t like the human race that much, putting yourself in a situation , putting yourself in that kind of situation is a bad decision. Something I wouldn’t do, my personal opinion- so many good reasons to hate people to find nonsense reasons is just stupid. I grew up in New Jersey in a very diverse state overall, there are cool people from all different reasons, the few that were cool I never checked to make sure they were of the pure white race or anything.

M- what about him now? Do you know if he’s still into that stuff with Disma?

Honestly, I don’t know a lot about his situation, I don’t think he’s been involved in that stuff for quite a while. I know for a while he dabbled, its been a long time since he brought up anything. I don’t keep tabs and don’t hang out with him a lot, I see him once a year, can’t get a good opinion on somebody seeing them once a year.

10. Also, back to the practical how did you transition into being not only the guitarist, but the vocalist? Do you feel it effected your music at all?

Um, well I mean I started doing vocals because I was having such a hard time finding a permanent vocalist I made that decision out of necessity. Took a long time, but now I’m comfortable with it. Been comfortable with it for a while, it has definitely effected the band, in mostly positive ways, the hardest time was when we were playing as a three piece preforming old stuff, and I was the only guitarist. Last two albums, I wrote those albums with one guitar player in mind so that definitely did effect the song writing. Didn’t want too complicated songs so I couldn’t sing or play properly. Switching the vocals changed shit up, and one guitar player in the band. Now that we have 2, I can focus on playing rhythm and vocals all the time. Having somebody else who can handle guitar duty. Way better to have a second guitar player to help you out, so you don’t have to think about guitar riffs and singing at the same time is a fucking pain in the ass sometimes. I don’t even really have to think, it’s so easy to play live with this line up. Don’t have to think “what’s this asshole doing?”

11. how do you feel about religion in America today? Do you feel it effects the breeding ground for bands?
I donno, I donno. I don’t really see the US being that religious really, maybe I just don’t look for it. Yeah there’s religious people butI don’t get any religion shoved down my throat in the states. Other countries I traveled to have been more religious than the US, maybe I’m wrong. In America we have people from all different religions all over the place, I donno if Christianity or what not, is so overwhelming that people are rebelling about it like crazy. I really don’t know, I’m an equally religious opportunity hater, not my cup of tea or whatever. Honestly I think its fun to be antireligious for certain people, blaspheming Christ was a fun past time.

At a certain point you start to realize there’s a lot more religions than Christianity, all religions suck not just Christianity. I grew up knew more Christianity, but they all suck. In my opinion.

12. You also have your own label, Ibex Moon Records, how did that come about?

Well, that started when I wanted to release the first Funerus album, I started the label after I released that. I’ve been losing my ass after the last couple of years , it’s hard doing a record label in this music environment. I put the label on hiatus, more just because I lost so much money over the last 3-4 years, I wanna pay off my debts and then I can decide if I can work out opportunities. Or maybe not do it again, plus I wanna concentrate more on Incantation and Funerus, I have more fun playing music. It’s a lot of headaches, it’s a hell of a lot work. A lot more fun playing music than doing lots of paper works.

13. What are some of the bands you’d recommend checking out from your label? Any names?
I’d recommend Funerus for sure. Really all the bands we put out I stand behind, I think that a really good band that gets overlooked is Estuary. A Cincinnati band , Thrash-Death strong songs really great band, awesome live band. Of course some of the bigger bands on the label, Master is awesome. Asphyx is amazing, great bands to check out, besides that, bands Hod from Texas. Feral from Sweden great kind of Entombed style DM, rocking DM heavydeath n’ roll and stuff its all good .

14. The tri state area has been home to some of the strongest Death Metal in America ala Incantation, Immolation, and Suffocation, ,what do you think makes the tristate area so special?

I donno, there are a couple of things. Population is insane, a lot of fucking people, that has something to do with it, I think part of it is that there were just so many shows in the 80s and 90s for Metal bands , Thrash bands, early DM bands and I think just having all these great bands playing in our area was just inspiring. I used to go to a couple of clubs, La Mours, this place in New Rochelle called Streets, bunch of places in Jersey, so much great extreme music even if not all was DM. I used to listen to a lot of HC kind of stuff, just a lot of inspiring stuff came from that area. A lot of people got inspired and started bands, I was inspired by a lot of great bands. La Mours used to have everything from Carnivore, Voivod, to Kreator.

15. Did you ever think Onward to Golgatha would be such a cornerstone classic as it is when you first made it?
Absolutely not, when we did the album we thought we were gonna put out the album everyone would hate . We had no expectations, we were very fortunate to get the opportunity to put out an album and if people liked it or not we had no clue. A lot of those songs I wrote a couple of years before the album playing out for a quite a while you donno how the reaction is gonna be. Thought it might go over good, but it ended up pretty much exploding for us, great that people liked it but we weren’t ready for people liking our band, we let our egos get the best of us we j were just like holy fuck . Crowds were huge, people were praising us a lot when your young its difficult to handle that shit, we let all that go to our heads. Ended up being the death of that line up, we started not appreciating the band and the chemistry that we had. People thought they can go off and do other things and be successful and stuff and things got all fucked up.

16. What are some of your influences as a writer?
I’m influenced by pretty much everything that I grew up with, but the important thing is that, with the songwriting aspect, I’m not influenced as much say riff wise and what not, I’m more inspired when I hear a band’s vibe or a feeling the band has and that’s the stuff that inspires me more. If a band has that real killer dark vibe, it sounds original and has its own personality. Its not necessarily like a band liking that riff, and let me steal that riff and write it my own way. I’m a real big fan of Venom and stuff, the feeling in the band is just so great, makes you wanna kill posers or something like that. Big fan of Possessed and stuff, the feeling you got when you listen to it. Inspires me more than anything, music should be more about expressing yourself with your instruments than worrying about straight up technical ability, that stuff sometimes makes things worse than looking at things really strict, rather sick or dark, like I’ve been saying all interview. The stuff that influences me more, it’s the feeling you get when you listen to the bands.

17. Any particularly good road stories?
There’s a lot of road stories, unbelievable, I can’t even remember most of em. Recently a fun road story about our guitar player Alex- when we went on our last tour, he brought too many lemons on tour. He has this obsession with lemons, dude you don’t need to eat a lemon every day- its better if you don’t. He didn’t have to bring the lemons with him from USA to Europe they don’t need anymore than they already have. Its quite strange , unfortunately he has this obsession with lemons. But yeah. Next time you see him on tour, ask him how are the lemons?

M- yeah, I’ll just go up to him, go like shalom how’s the lemons,
please don’t sick Craig on me

18. What’s your secret to keeping together for so many years? Over countless line up changes and more live musicians than there are phone book entries, how do you and Kyle keep this shit together?

We just love what we do, were into doing the band, unfortunately its not oh so easy to find members who’ll stick with you through thick and thin. I’m a really easy going guy to work with but I do have a musical vision. I wanna work with people who believe in the same musical vision as I do and stuff. If they don’t have a vision it’s best for them just to leave, if it makes people feel better to say I’m an asshole, I don’t really give a crap. Kyle and I have a vision, we have people who believe in our vision. Chemistry doesn’t get better if they lie. I don’t just kick people, I’m not Caligula or something. Not exile , nothing like that, if people don’t like to do this type of music. It’s Best for them to just move on and do their own thing, but it’s something we don’t have to worry about anymore. 4 5 years with this line up and that’s the longest we’ve had 4-5 people in the band. We’re going for the gayness world record for longest Incantation line up. (laughs)

19. Any last words to the Israeli crowd?
Cool to get the opportunity to be in an interview for the Israeli people to check out, I have no idea if people like us in Israel , I don’t know a lot about Israel, I know it is a friend of our country and there are a lot of Israeli people living here, and people don’t like you in your neighborhood (meaning the surrounding countries-ed.) Great opportunity and I hope we get to play for you guys sometime, thank you very much for the support. It would be very awesome to get to go to other parts of the world that we don’t normally do. Yeah, fucking metal.