פרוג מטאל אוריינטלי
מרואיינים: להקת Myrath
סצנת המטאל במדינות ערב מעולם לא הייתה חזקה כל כך כמו בשנים האחרונות, האביב של האומות הערביות מתבטא ככל הנראה גם בפתיחות גדולה יותר לז'אנר המטאל, ולכמות גדולה מתמיד של להקות מטאל מז'אנרים שונים הפעילים במדינות ערב השונות. אחת הטובות באלו – היא Myrath התוניסאית, להקה שמוציאה בקרוב את אלבומה השלישי , לאחר שאלבומה הקודם – Desert Call, זכה לשבחים בשל השילוב שלו של פרוג מטאל ניאו קלאסי בסגנון Symphony X עם מוטיבים ערביים ואוריינטליים בסגנון Orphaned Land. לאחר שהתבשרנו כי הלהקה תצא בקרוב לסיבוב הופעות אירופאי לצד בין השאר Orphaned Land, החלטנו לשבת ולשוחח עם חברי ההרכב על הלהקה, המוזיקה שלה, ואיך נראים חיי להקת מטאל במדינה ערבית:
היי חבר'ה, אני מבין שהאלבום החדש Tales of the Sand ייצא לאור בעוד חודשיים, באיזה שלב האלבום נמצא כרגע?
האלבום מוכן במלואו לשחרור. התאריך עליו הכרזנו לשחרור האלבום הוא 26 לספטמבר השנה.
מה אתם יכולים לספר לקוראים על הצוות מאחורי האלבום, מי הפיק, מי עשה מיקסינג וכמו כן מי עשה את העטיפה המצויינת של האלבום?
האלבום החדש, Tales of the Sand הופק באולפני X Fade בצרפת על ידי Kevin Codfert, מלבד חלקי התזמורת שהוקלטו על ידי Taher Guizani ב-GT.Records בתוניס. את המיקס עשינו בסטודיו של Fredik Nordstrom (מפיק גם את Dimmu Borgir ו-In Flames) בשיתוף פעולה בינו לבין המפיק שלנו קווין ו-Henrik Udd. את המאסטר עשה Jens Borgen שעבד עם Symphony X בעבר ואת העטיפה עשה אמן תוניסאי צעיר בשם Bader Klidi שרק סיים את לימודיו באוניברסיטה לאמנות של תוניס.
איך לדעתכם משתווה האלבום החדש לקודם שלכם – Desert Call – מבחינה מוזיקלית?
האלבום הזה הוא במובן מסויים באותו קו יחד עם Desert Call אבל בדגש גדול יותר על הצד המלודי והרגשי ובאותו זמן הוא גם מגדיל את השילוב בין פאוור מטאל ופרוגרסיב למוזיקה תוניסאית מסורתית. בדרכו שלו האלבום הזה יביא שינוי לסצינת המטאל באותו אופן שבו התרחשו אירועים היסטוריים כאן בתוניסיה, שהציתו את "האביב הערבי".
יש באלבום 10 קטעים בגרסא האירופאית, ושני קטעי בונוס בגרסא ליבשות האחרות. השירים אמנם קצרים יותר מבאלבומים הקודמים שלנו אבל הם בהחלט נותנים בראש, וגם ימלאו את הלב ברגשות מטאל אקזוטיים.
אנחנו מאמינים שזה האלבום הבוגר והטוב ביותר שלנו עד כה, זה משקף את הסגנון הייחודי שלנו, שילוב של פאוור-פרוג אוריינטלי "בדרך של Myrath".
כשאני מנסה לתאר את המוזיקה שלכם, הדבר הכי קרוב שאני מגיע אליו הו Symphony X פוגשים את Orphaned Land, איך היית מתאר את הסגנון שלכם במילים שלך?
היינו מתארים את זה כפרוג-פאוור מטאל אוריינטלי אבל זה מאוד משתנה בין האלבומים והשירים שאתה משווה, כי כל שיר מגיע מהלב ואנחנו בחיים לא מפברקים מוזיקה וזה ללא ספק הסיבה היחידה שכל שיר בכל אלבום שלנו הוא מגוון. זה נכון ש-Symphony X הם אחת ההשפעות העיקריות בגלל שהיינו סוג של להקת קאברים שלהם במשך שנתיים כשהיינו בתחילת הדרך, אבל אנחנו מאמינים שההשפעה החזקה הזאת לאט לאט נעלמת עם השנים ובאלבום החדש Tales of the Sands משתקף הסגנון הייחודי שלנו. בנוגע לאורפנד לנד, האמת שיש לנו כמה קווי דמיון בייחוד באספקט של שילוב בין מטאל פרוגרסיבי ומוזיקה מזרח תיכונית וערבית. אבל ל-Myrath יש סגנון אחר, גישה אחרת מבחינה מוזיקלית בשילוב של מוזיקה וסולמות תוניסאים (במקום מוזיקה מזרח-תיכונית) וכמובן התפקידים הקוליים שונים מאוד. אבל מה שחשוב הוא ששתי הלהקות משלבות מוזיקה מערבית ומזרחית בצורה כזאת שמאחדת אוהבי מטאל משני העולמות, ללא יחס לרקע האתני שלהם או לדתם, זה מביא מסר של אהבה ושלום בין מדינות ועמים.
מה אתה חושב על המוזיקה המזרח-תיכונית ואיך שהיא מעשירה את המוזיקה שלכם?
אנחנו חושבים שזה מביא משהו חדש לסצינת המטאל, היום יותר מדי להקות נשמעות אותו הדבר וזה מציע סאונד רענן ואקזוטי שמושך הרבה אנשים אליו בכל יום. אנחנו חושבים ש-Myrath הביאה משהו חדש לתחום הפרוג-פאוור מטאל, בעזרת ז'אנר חדש שמשלב את מוזיקת המטאל שהושפענו ממנה עם הצלילים התוניסאים המסורתיים מהמקורות שלנו, בדרך שאנחנו מקווים שתטביע את החותם אישי שלנו.
מה אתה יכול לספר לנו על התחלתכם כלהקה?
כמו שאתה בטח יודע, Myrath הוקמו בשנת 2001 ע"י הגיטריסט Malek Ben Arbia כשהיה רק בן 13. התחלנו במקור כלהקה שניגנה קאברים לאמנים ולהקות מגוונות כמו Eric Clapton, BB King, Jimmy Hendrix, Metallica, Judas Priest, Megadeth, Death ואפילו קצת Dream Theater אבל אז גילינו ב-2003 את Symphony X והפכנו למעריצים ענקיים של הלהקה, כך שבמשך שנתיים שלמות ניגנו קאברים לשירים שלהם בלבד. היינו כולנו ממש בשנות הנעורים המוקדמות שלנו אז, אבל למדנו המון מלנגן כל כך הרבה קאברים במובן של היכולות האישיות שלנו ויכולות הכתיבה וההלחנה שלנו. ב-2005 התחלנו לכתוב מוזיקה מקורית, וב-2007 הוצאנו את אלבום הבכורה HOPE, כשעדיין היינו בגיל תיכון…
ומה לגבי סצינת המטאל בתוניסיה? האם אתם מחזה די נדיר שם?
הסצינה התוניסאית עדיין מאוד מחתרתית כמו כל הסצינות במדינות צפון-אפריקאיות (מרוקו, אלג'יר) אבל יש די הרבה להקות מטאל ואלפי מטאליסטים. תוניסיה היא ארץ שקטה ותיירותית שפתוחה מאוד לתרבויות אחרות, זה גם למה יש לנו למשל תוכנית מטאל שבועית ברדיו הלאומי, יש לנו פסטיבל גיטרה ים-תיכוני שנתי שבין השאר הופיעו בו אמנים כמו Robert Plant, Symphony X, Adagio, Epica, After Forever בשנים האחרונות. בנוסף יש לנו גם מספר מגזינים און-ליין בנושא מטאל בתוניס, שתומכים ומקדמים את סצינת המטאל המקומית והעולמית. אבל, עד עכשיו, Myrath היא הלהקה התוניסאית היחידה שנמצאת תחת חוזה עם לייבל עולמי בגלל שלהקות מטאל תוניסאיות מתמודדות עם הרבה אתגרים על מנת להפיץ את המוזיקה שלהם מעבר לגבול, בעיקר בגלל המחסור בלייבלים, מפיקים, יחצ"נים ותמיכה מגורמי מימון ומדיה מקומיים.
אני יודע שחלק מהמשטרים בארצות ערב לא מקבלים את ז'אנר המטאל בצורה יפה, כמו גם את הלהקות שמנגנות את המוזיקה – האם זה המקרה או היה ככה בעבר בתוניסיה?
A: כמובן כמו שגם בארצות הברית או באירופה זה קורה, גם בתוניסיה חלק מהאנשים לא ממש מעריכים את ז'אנר המטאל, או מטאליסטים, אבל לא הייתה לנו שום בעיה להופיע בתוניסיה או לא סבלנו מצנזורה בשום צורה כמו ארצות אחרות מסויימות, כאמור תוניסיה היא מדינה תיירותית ושקטה ומאוד פתוחה לתרבויות שונות.
איך השגתם את החוזה הקלטה הראשון שלכם?
כשהקלטנו את Hope בדצמבר 2006, המפיק שלנו Kevin Codfert שלח את האלבום לכל מיני לייבלים שהציעו לנו חוזים שונים, בסופו של דבר החלטנו לחתום בלייבל הצרפתי Brennus Music ששחררו את האלבום בספטמבר 2007. האלבום היה הצלחה בקרב המבקרים עד לנקודה שבו הציעו לנו הצעות מלייבלים גדולים יותר, וככה האלבום הבא Desert Call יצא באירופה תחת הלייבל הצרפתי XIII BIS Records ובשאר היבשות ע"י הלייבל האמריקני Nightmare Records.
עשיתם סיבובי הופעות מיוחדים מאז האלבום האחרון?
מלבד כמה הופעות ופסטיבלים מקומיים בתוניסיה, הופענו בפסטיבל Progsud במארסיי שבצרפת ב-2008, ועשינו מיני-טור באירופה ב-2010 שההופעה הזכורה ביותר ממנו הייתה ב-Barloo בהולנד ב-2 באוקטובר. וכמובן גם פסטיבל Progpower Europe. בקרוב אנחנו יוצאים לטור אירופאי (עם Orphaned Land, Arkan ו-Artweg), זה יהיה הטור הממש גדול הראשון שלנו, ולאחר מכן באפריל 2012 אנחנו נצא לטור אירופאי ראשון כהדליינרים.
תוניסיה הייתה חלק ממרכזו של מה שנתפס כגל הראשון של מהפכות בעולם הערבי, אתה יכול לספר לנו קצת על החוויה של מי שחי את זה מבפנים?
ובכן כשאתה נפתר מדיקטטורה שנמשכה 23 שנים אתה נכנס לתקופה של אי ודאות, עכשיו כולם מדברים על הכל, שובתים, מוחים, זה קצת בלאגן אבל בלאגן מסוג טוב, ותוניסיה עדיין מקום מאוד בטוח ושקט. יש לנו בחירות ב-23 באוקטובר ומקווים שהדברים יירגעו ויתייצבו אפילו שיהיה די קשה לבחור מתוך למעלה ממאה מפלגות פוליטיות שנוצרו מאז המהפכה ב-14 בינואר השנה. עכשיו אנחנו חופשיים ונהנים מכל זכויות האדם, זה סוג של חלום שהתגשם.
ולגבי ההשפעה על Myrath, סוף סוף אנחנו יכולים לכתוב את הליריקה שאנחנו רוצים בלי לחשוב על ענייני צנזורה או רדיפה, למרות שאף פעם לא היינו יותר מדי מעורבים פוליטית.
מה אתה חושב על המצב הנוכחי בסוריה?
למען האמת אנחנו לא ממש מתעניינים בפוליטיקה יותר מדי, אנחנו מוזיקאים בלי אג'נדה פוליטית. מעבר לזה אנחנו מאחלים כל טוב לאחינו הסורים, בהגשמת החלום שלהם לחופש ודמוקרטיה, כמו שהרוחות שהביא "האביב הערבי" עשו למדינות אחרות.
הכרזתם לאחרונה על טור אירופאי יחד עם אורפנד לנד שלנו, Arkan ו-Artweg, איך זה קרה בדיוק?
הטור אורגן בעיקרון על ידי K-production מצרפת. הציעו לנו את האפשרות להיות חלק מטור של מטאל אוריינטלי יחד עם אורפנד לנד, Arkan ו-Artweg, אחרי הרבה דיבורים על התנאים של הטור הגענו להסכמה ואנחנו ממש מצפים לצאת לטור הזה.
עד כמה אתם מכירים את אורפנד לנד, המוזיקה שלהם או חבריהם בעבר?
אנחנו מכירים את הלהקה טוב, את המוזיקה בדרך שהרבה מטאליסטים אפילו בעולם הערבי מכירים ואוהבים. ממה שאנחנו מבינים יש להם הרבה מעריצים בעולם ערבי וזה בדיוק מה שכל כך מיוחד במוזיקה הזו
אני יודע שבאופן כללי העמדה הפוליטית של רוב מדינות ערב היא אנטי-ישראלית, בכל מה שמתקשר למצב הפוליטי כאן, אבל האם במידה ותוצע לכם האפשרות לנגן בישראל, תסכימו לכך?
נכון למצב כיום, זה לא יהיה ריאלי להסכים לכך בשל הסיבות הפוליטיות הברורות, אבל אנחנו מקווים שבעתיד הקרוב יהיה שלום הוגן ואמיתי עם הפלסטינאים, בכדי לשים סוף לקונפליקט המתמשך. ואז כשיהיה שלום ויחסים דיפלומטיים בין כל מדינות האיזור, לא תהיה בכלל סיבה לשאול שאלה כזו!
לסיום, האם יש משהו שתרצה להעביר לקוראים הישראלים שלנו, איזה מסר אחרון?
אנחנו מקווים שהמוזיקה תביא מסר של שלום ואהבה בין מדינות, ושהקונפליקט הנוכחי באיזור שלכם ייגמר בעתיד הקרוב בצורה הוגנת ואמיתית בין כל הצדדים, כדי שהצלילים של מוזיקת מטאל יישמעו בכל האיזור ולא תהיה עוד אלימות לעולם.