מרואיין: David Vincent, סולן ובסיסט להקת Morbid Angel

אין הרבה אלבומים שלהם ציפה עולם המטאל יותר מאשר ל illud divinum insanus, אלבומה החדש של אחת מלהקות הדת' מטאל הגדולות בכל הזמנים – Morbid Angel. האלבום, שיצא ממש לאחרונה, פילג בסופו של דבר את קהל המעריצים לחלוטין, האם מדובר ביצירת מופת החוזרת לימים הגדולים של אלבומים כגון Blessed Are the Sick, או פיסת זבל שעושה רק בושות ללהקה הנחשבת? אחרי שתשמעו את האלבום, הצפוי להגיע לארץ בימים הקרובים, תוכלו לשפוט בעצמכם. בינתיים ישבנו לדבר עם David Vincent, הסולן והבסיסט המיתולוגי של ההרכב, שעזב בשנת 1996 את הלהקה, באחת העזיבות המתוקשרות ביותר של עולם המטאל דאז, וחזר במפתיע ב 2004. 7 שנים אחרי, ועם אלבום חדש ואין ספור הופעות – תפסנו את Vincent לשיחה מעמיקה:

אהלן David, אני מניח שזה הראיון הראשון שלך לתקשורת בישראל?

לא בדיוק, אני בקשר כבר כמה שנים עם בחור אצלכם – Yishai…אני לא ממש יודע איך לבטא את שם המשפחה..

שוורץ?

בדיוק! בחור טוב, אנחנו מתכתבים כבר כמה שנים, ויש את ניר..

נקב? המתופף של Salem?

בדיוק! הוא היה גר כאן בארה"ב כמה שנים, וגם התחתן עם בחורה אמריקאית שאני מכיר, עוד בחור טוב.

האמת היא שמניר שמעתי על איזה אירוע, במסגרתו הופעתם יחד עם Kreator, וסירבת להמשיך להופיע עד שהוציאו מישהו שהגיע עם חולצת צלב קרס

אני לא יכול לומר שאני זוכר בדיוק את האירוע, אבל אני יכול לומר שלמרות שאני אדם לא פוליטי בכל דרך אפשרית, יש דברים שאני לא מוכן לסבול. אחד מהם הוא אנשים שיש להם דעה פוליטית כזו שאי אפשר לחיות איתה, והגישה של הגזענים והנאצים לכאורה האלה היא אחד הדברים שאני לא מוכן לסבול. אני חיי בגישה של חיה ותן לחיות, אבל כשמישהו מחזיק ומביע דעות שכאלו, שרק נועדו להפריע לאחרים, שם אני מותח את הגבול שלי.

אני חייב לספר לך משהו, בתחילת שנות התשעים, כשיצא האלבום Blessed Are the Sick, ברשימת התודות שלך בעטיפה הבעת הוקרה, וסלח לי אם אני לא מצטט בדיוק: "למנהיג מסוים מהעבר שאותו אני מעריך אבל לא אזכיר בשם"

ועל מי חשבת שאני מדבר?

אני אהיה ישר לגמרי – על היטלר! אני מניח שזה רפלקס מותנה אצל מטאליסטים ישראלים, שהם מחפשים נאצים בכל להקה, Slayer ללא ספק עברו את זה הרבה במהלך השנים..אבל זה מה שחשבתי כמטאליסט בן 16 בערך.

אז אני יכול להבטיח לך שלא היית יכול להיות יותר רחוק מהאמת. אני לא אדם פוליטי, מעולם לא חשבתי שזה טוב למשהו, לדעתי זו אחת מ 2 הבעיות הגדולות שיש לעולם כיום, פוליטיקה, והדבר השני הוא דת מאורגנת, אני לא סובל את שני הדברים ומסרב להיות חלק מהן. אתה בהחלט מבין יותר טוב ממני עד כמה שני הדברים האלה נוראיים, בהתחשב בזה שאתה חיי בקו החזית שהבעיות ששני הגורמים האלה יצרו בעולם. אני לא יכול להבין את הרוע והאכזריות שהדעות של מישהו כמו היטלר הביאו, כמו גם את הזוועות שהדת הביאה לאנשים במהלך השנים. יש כאלו שטוענים שחייבים לכבד כל אמונה וכל דת שאינה שלך, אבל אני חייב לומר שזה מאד קשה לי כשמדובר בנאצים או באנשים שיכולים לפוצץ את עצמם בין חפים מפשע בגלל איזה טירוף דתי. בקיצור, אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל בהחלט לא מדובר בהיטלר, אתה יכול להיות רגוע.

זה די מוזר לי, אתה נשמע כמו אדם ממש רגוע, עם גישה מאד חיובית, כמעט ניו-אייג'ית לחיים, אבל Morbid Angel אף פעם לא נודעה כלהקת ניו-אייג', אם כבר סומנת כבעלי תדמית שטנית כמעט, בהחלט אפלה ועם נטייה לרוע ולצדדים הקודרים יותר של החיים.

אני חושב שזה נובע מחוסר הבנה של מי שאנחנו. מי שיקרא לי רשע הוא בהחלט אדם שמחזיק בדוגמאות שציינתי קודם, מישהו שלא יכול להבין את האחר. אני בא מכדור הארץ, אני מגיע ממקום קדום בהרבה מכל האמונות הדתיות הפנטיות שאנשים באים מהן ומפנים אלי אצבע מאשימה. זה יכול לבוא גם מקנאה, כי כל אותם אנשים חשוכים נתקלים באדם שהוא לא עבד לאותן דעות מיושנות וארכאיות שמשתלטות להם על ה
חיים.

בוא נדבר על האלבום החדש – illud divinum insanus, מה פירוש שם האלבום ואיך זה מתקשר עם העטיפה המרשימה?

פירוש השם הוא Tomb Of The Opinionated, בתרגום חופשי "קברם של חורצי הדעה", ואתה יכול קצת להבין מה הרעיון מאחרי אחרי השיחה איתי. לגבי העטיפה – Gustavo Sazes שעשה אותה קיבל, כמו לא מעט אמנים אחרים, רק את שם האלבום, לא נתנו שום הנחיות מיוחדות, בכוונה. קיבלנו כמה דברים מדהימים לשיקול דעת, ובחרנו את שלו. מהרגע הראשון זה נראה לנו מלא אווירה, שונה, אי אפשר לומר זה מתקשר ישירות עם האלבום או הטקסטים, אבל האווירה שזה משרה היא בדיוק מה שרצינו לאלבום הזה.

בוא נגיע לנושא שכמעט כל מי ששמע את האלבום רוצה לשאול אתכם, מה לעזאזל חשבתם כשהשיר המלא הראשון הוא Too Extreme!, שהוא שיר אינדסטרייל מטאל טכנו, רחוק מכל מה שאנשים מכירים מהלהקה?

כמה דברים, קודם כל מי שמכיר את הלהקה מהעבר יודע שאנחנו אוהבים להפתיע עם כל מיני יציאות לא סטנדרטיות, בדרך כלל אנחנו שומרים את זה למאוחר יותר באלבום, אבל הפעם החלטנו דווקא להתחיל עם זה, ואז לעבור לשירים שיותר נתפסים כרגילים שלנו. אם תקשיב ל Covenant, כל האלבום הוא אלבום Morbid אופייני יחסית, ובסוף פתאום הגיע God Of Emptiness. אנשים ממש הופתעו, ולא מעט התלוננו שנהיינו מסחריים, ושהתחלנו לעשות זבל, וכו' וכו', וזה אחרי אלבום שלם שכולו אופייני לחלוטין! הפעם אמרנו שלא מעניין אותנו מי יתלונן, והפעם נתחיל עם השיר הממש לא אופייני. אני בכל זאת חייב לומר שאני חושב שזה שיר מדהים, הוא כבד, אגרסיבי, אני לא חושב שהוא נופל מהחומר היותר מסורתי שלנו. יש מי שחושב שהתופים שם זה מכונות תופים, אבל זה תופים אמיתיים ש Tim Yeung הקליט בעצמו, רק עם דיסטורשן ואפקט שגורם להם להישמע תעשייתים. אגב, מי שקרא ראיונות עם Trey בשנים האחרונות לא היה צריך להיות מופתע בכלל מהשיר הזה, הוא כל הזמן דיבר על זה שהוא מקשיב המון לטכנו קיצוני, ולכן זה היה צריך להפתיע כל כך.

יצא לך לראות את הוידיאו הויראלי ב Youtube שבו היטלר, לקוח מהסרט ואלקירי, מתלונן על האלבום החדש?

האמת שכן, ולמרות שזה היה מוזר מאד לחשוב שהיטלר כועס כל כך על האלבום, נקרעתי מצחוק, זה היה ענק. אני חייב כל הזמן להיות מודע לכך שלא כולם חושבים כמוני, לא כולם אוהבים את האלבום, בסופו של דבר אני עשיתי את מה שהייתי אמור לעשות – והקלטתי את האלבום, ומעכשיו זה רכוש הציבור מבחינת דעות, כל אחד יכול לומר מה הוא חשב על האלבום, לטוב או לרע.

הסינגל הראשון מהאלבום – Nevermore, הפך מהר מאד לסינגל המטאל הקיצוני הנמכר ביותר דיגיטלית באתר אמאזון, מה הרגשת לאור ההצלחה הזו?

אני לא אשקר, זה ממש מחמיא לי. העובדה שיש כל כך הרבה אנשים שחיכו לחומר חדש מאיתנו והורידו חוקית את השיר – זה מרגש. זה גם מעודד בהתייחס לכך שהרבה מאד אנשים בשלב מסוים בחיים התחילו לחשוב שזה בסדר לגנוב יצירות אמנות של מוזיקאים, מתי שהוא האינטרנט גרם לאנשים לחשוב שאם אפשר טכנית להוריד את זה חינם, אפשר לעשות את זה וזה בסדר לגנוב ממוזיקאים. אני לא ממש מסכים, אני נוטה לקנות את הדיסקים והסרטים שאני אוהב, מתוך מטרה לתמוך במי שעשה משהו שאני אוהב ומעריך. לא אהבתי? לא אקנה, אבל גם לא אוריד, למה לי? מתי שהוא האינטרנט דפק לאנשים את הראש מהבחינה הזו.

העובדה שמכרתם כל כך הרבה, ועכשיו שהאלבום מצליח, אומרת שזה לא רק הקהל המבוגר ששמע אתכם בשנות השמונים והתשעים שקונה אותו, אלא שיש גם קהל צעיר, אתה רואה הוכחות לזה בהופעות?

בהחלט, יש לנו קהל מבוגר שברור ששומע אותנו פחות או יותר מההתחלה, ולא פחות מזה ח'ברה צעירים שאני מעריך שהיו בחיתולים, לכל היותר, כש Altars Of Madness יצא. זה שוב מאד נעים לדעת שאנחנו עדיין אקטואליים. שהניסיון שלנו לעשות מוזיקה מגוונת, מעניינית ועם איכות – מצדיקה את עצמה וגם ילדים ששומעים להקות מטאל עכשוויות צעירות בהרבה, יגיעו גם להופעה שלנו.

אתה בעצמך מקשיב ללהקות מטאל עכשוויות? או שאתה דובק בקלאסיקות?

אני שומע המון להקות צעירות, אני לא רוצה לנקוב בשמות כי זה כמובן יעורר תגובות של "למה הוא לא מדבר על אלו ואלו", אבל יש הרבה כאלה, יש לא מעט כישרונות בז'אנר שלנו. אנחנו גם מאד אוהבים לקחת להקות צעירות טובות לחמם אותנו בסיבובי הופעות. יש נטייה בקרב להקות מבוססות לקחת כסף מלהקות צעירות על הזכות כביכול להשתתף איתן בסיבוב הופעות, אבל לדעתי זה מסריח. אני לא אקח כסף מלהקה כדי שתחמם אותנו, אני חושב שלקהל מגיע הופעות טובות, גם הופעה טובה שלנו, מושקעת ומלאה, וגם הופעת חימום של להקה טובה שתתן לקהל את מלוא ערך הכסף שלו. בימים שבהם המצב הכלכלי, גם בארה"ב אבל לא רק, הוא קשה – צריך לתת למי שכבר קנה כרטיס להופעה את מלוא ערך הכסף שלו, מגיע לו.

אגב, למה כל כך הרבה זמן להוציא את האלבום? אנחנו שומעים כבר כמה שנים טובות על זה שחזרת ללהקה, ועוד כמה על זה שאתם עובדים על אלבום חדש, מה תקע אותו?

כמה דברים, קודם כל הופענו המון, ולא דיברנו בכלל על אלבום חדש. הופענו בכל מקום אפשרי ולא דובר בכלל על להקליט חומר חדש. בשלב מסויים כן כתבנו שירים חדשים וביצענו אותם בהופעה, ואז צץ הרעב להקליט אלבום חדש. גם אחרי זה קרה בילינו כמעט שנה בלהקליט אותו. לא הייתה לנו חברת תקליטים, לא היה לוח זמנים כובל, אז עשינו מה שרצינו. תוסיף לזה את העובדה שהמתופף שלנו – Pete, סבל מבעיות גב רציניות ברמה כזו שנעשה ברור שהוא לא יוכל להקליט איתנו, ותבין שהעיכובים המשיכו לזרום. Pete הוא לא עוד מתופף שאפשר לומר: טוב, הוא לא כאן – בוא נמצא חדש, מדובר במי שהקליט איתנו כמעט מההתחלה והיה איתנו בכל אלבום, וכל דבר כזה, ובמיוחד הנושא הזה, גרם לעוד ועוד עיכוב.

בזמנו, כשעזבת את הלהקה בשנות התשעים, היו לא מעט דיבורים על היחסים הקלוקלים שלך עם Trey, הגיטריסט והכותב השני בלהקה, השנים בנפרד אחד מהשני עזרו לכם להסתדר יותר טוב? אתם חברים היום?

אני לא אשקר לך, אנחנו לא חברים טובים, אבל זה טבעי כשלוקחים שני אנשים בעלי אופי חזק כמו שלנו ומציבים אותם ביחד. לפעמים אנחנו מסתדרים ממש טוב, ולפעמים אנחנו רבים, אבל זה טבעי וזה דווקא מוביל לדעתי למוזיקה שהיא הרבה יותר מעניינית. אני לא אספיק לעבור על כל שמות הצמדים המוזיקאלים שלא הסתדרו אחד עם השני ובכל זאת פעלו ביחד שנים והנפיקו מוזיקה מעולה. אם להיות ישר לגמרי איתך, כשעזבתי ב 1996 הייתי במצב אישי כזה שלא הייתי יכול להמשיך בלהקה בשום צורה, והאמת היא שלא הייתי יכול להיות בשום להקה בתקופה ההיא. הייתי במקום חשוך, שלמזלי יצאתי ממנו. אני יכול לומר בשקט שהיום אני אדם נוח בהרבה ממה שהייתי בשנת 1996..

בוא נגיע לשאלה קשה, יש לא מעט פניות ללהקות שאמורות להגיע להופעה בישראל, פונים אליהם פעילי שמאל ממקומות שונים, וקוראים להן להחרים את ישראל, מה דעתך בנושא? אתה שותף לדעה הזו?

שאלה קשה.. אני ממש אנסה לענות על זה נכון בלי להישמע בעייתי. אני לא מתעסק בכלל במצב שלכם מול הפלשתינאים, זה לא התפקיד שלי, ואני לא אשפוט אתכם בהתחשב בכל מה שהעם שלכם והמדינה שלכם עברה ועוברת, אתם נמצאים במצב שלא הייתי מאחל לאף אחד לעבור. מצד שני, לא הייתי מגיע לישראל, בגלל נושא הביטחון האישי. ברגע שאני חושש לביטחוני, ברגע שאני שומע גם מחברים שגרו בתל אביב, שיש סכנה של פיגוע וכו', אני לא ארצה לחשוף את עצמי להיות קורבן של הטמטום הקיצוני של פנטים מדת מסוימת. אם הם רוצים לפוצץ חפים מפשע, זה הרוע הטהור, אבל אני לא רוצה לסכן את החיים שלי בגלל טיפשות שכזו. אני מסביר את עצמי כמו שצריך? ממש חשוב לי שאובן כמו שצריך.

אם אסכם מה שהבנתי ממך: אתה לא מחרים את ישראל ולא חושב שצריך להחרים, אבל לא תגיע לפה כרגע בגלל הסכנה שאתה מעריך שצפויה לך, קלעתי נכון?

בדיוק. זה נושא שחשוב לי, ולא הייתי רוצה שיבינו אותי לא נכון. יש אנשים בעולם הזה שצריכים להתפתח, יש אבולוציה שהם צריכים לעבור כדי להבין שדת, לאום ופוליטיקה הם לא דברים שצריך למות עבורם, אלא דווקא לנסות לחיות.

בוא נחזור למוזיקה, הפתעתם לא מעט אנשים כשחתמתם עם חברת התקליטים הצרפתית Season Of Mist ולא, למשל, עם חברה ענקית כמו Nuclear Blast, יש סיבה מסוימת למה בחרתם בהם? אתה שמח שעשית זאת?

היו לנו מלא הצעות על השולחן, מלא חברות פנו ורצו אותו אצלהן, אבל היה משהו בח'ברה ב Season שפשוט שיכנע אותנו. הם כולם אנשים טובים, וגם בעלי הבנה אומנותית, והתלהבות אמיתית. העבודה שהם עשו עד להוצאת האלבום וגם עכשיו היא מדהימה, אין לי מספיק מחמאות אליהם, כמובן שנחכה ונראה מה יהיה בהמשך אבל יש לי תחושה טובה מאד לגביהם.

לסיום – יש לכם לא מעט פסטיבלים גדולים בדרך בקיץ, אתה מחכה לזה בהתלהבות, או בפחות מכך?

מאד בהתלהבות, הפסטיבלים הענקיים האלה, בין השאר Wacken שבו נופיע השנה, הם מבחינתי אחד הדברים הכי טובים שיכולים לקרות למוזיקה. המוני להקות מופיעות במקביל, ואתה יכול להיחשף לכל מיני ז'אנרים והרכבים שאו שאתה מעריץ מילדות, או שאתה לא מכיר ויש לך הזדמנות ראשונה להיחשף אליהן. האמת היא שאני כל כך מקנא בקהל האירופאי על זה, שאם לא הייתי מופיע בפסטיבלים האלה, יש סיכוי טוב שהיית רואה אותי שם בקהל.