הערה: הראיון נערך עם Rikard Zander, קלידן הלהקה.

היי ריקרד, מה שלומך?

נהדר, מה איתך?

אני בסדר גמור, מחכה לראותכם בקרוב יחד עם ג'יימס לברי בהופעה חיה.

זה יהיה מצוין אני יכול להבטיח לך, אנחנו נבצע שירים מכל האלבומים של Evergrey, ואנחנו נקרע את הבמות באירופה ביחד.

איך הולכות המכירות של אלבום ההופעה החדש שלכם? מדוע יש תאריכי יציאה שונים לגרסאת האודיו ול-DVD?

המכירות בינתיים הולכות מצוין, ואנחנו מקווים שזה יימשך כך. לגבי תאריכי היציאה השונים, זה נובע מאחר ולקח לנו יותר זמן מהצפוי להשלים את ה-DVD, אז חשבנו שאם נוציא את גרסת האודיו קודם לכן, זה ייצור עניין אצל המעריצים, ומתברר שזה אכן עבד (צוחק).

האם יש כבר תוכניות לאחר הטור האירופאי להתחיל לעבוד על אלבום הסטודיו הבא?

האמת היא שעדיין לא החלטנו סופית בקשר לכך, אבל אני חושב שזה בהחלט הגיוני שזה מה שנעשה.

באלבום The Inner Circle, השתמשתם לראשונה בסמפלים שהוסיפו הרבה למוזיקה שלכם, במיוחד בקטע האחרון באלבום When the Walls Go Down, וגם השתמשתם בתזמורת הסימפונית של גטבורג. כיצד זה השפיע על המוזיקה לדעתך?

אני חושב שהמוזיקה שלנו קיבלה עומק בגלל התוספת האלה. אני יכול לספר לך שכאשר נודע לנו שיש את האפשרות לעבוד עם התזמורת הסימפונית של גטבורג, לא היססנו לשנייה והתחלנו ישר בעבודה נמרצת.

את קארינה (אשתו של טום אנגלונד) שמענו באלבום החדש כמו באלבומים הקודמים, איך היא תורמת לדעתך למוסיקה של Evergrey?

לקארינה יש קול גבוה ומיוחד, שיחד עם הקול המחוספס והאגרסיבי של טום, יוצר שילוב מיוחד מאד שמוסיף מאד למוסיקה שלנו בכל אחד מהאלבומים בהם היא השתתפה מבלי יוצאי דופן.

המתופף הקודם, פטריק קרלסון, עזב את הלהקה אחרי Recreation Day, ובאלבום האחרון המתופף הצעיר והמוכשר, יונאס אקדאל מנגן. איך העבודה איתו, ומה הייחוד שהוא הביא איתו לאלבום?

תראה, למרות שיונאס הוא מעריץ גדול של פטריק, הם מנגנים בסגנונות שונים לגמרי. פטריק הרבה יותר אגרסיבי בחבטות שלו על התופים, בעוד יונאס מתופף עם יותר Groove. נהניתי מאד לנגן עם פטריק, ואני נהנה מאד לנגן עם יונאס, אני חושב שיש לו עתיד גדול.

שאלה מעניינת שרציתי לשאול אותך: האם חברי הלהקה בעת כתיבת שיר, מסוגלים לכתוב שיר חדש לפני שהם מסיימים את הקודם? ובנוסף, האם אתם מאלתרים במהלך ההקלטות?

בד"כ תהליך הכתיבה נשלם כשאנחנו כבר בהקלטות, אבל אנחנו תמיד משנים את החומר במהלך הכתיבה, וזה כולל עבודה על כמה שירים במקביל, זה בהחלט מאתגר.

עכשיו אני אשאל אותך שאלה ששאלתי כמה מוסיקאים שבדיים נוספים שראיינתי לאחרונה: כשאנחנו מנתחים את סצינת הפרוג מטאל בעולם, אנחנו יכולים להבחין ששבדיה ממלאת תפקיד חשוב מאד. מה הופך את שבדיה לדומיננטית ומה הופך את הלהקות השבדיות למיוחדות וייחודיות?

שאלה מאד מעניינת. אולי להקות שבדיות מושפעות ממגוון רחב של סגנונות מוסיקה ולהקות, וזה מה שהופך את המוסיקה שלהן למעניינת ומוצלחת. קשה לי לענות על השאלה בצורה מוחלטת, אבל זאת בהחלט שאלה שנותנת הרבה חומר למחשבה.

ל-Evergrey יש נוסחא ידועה בכל אלבומיה: המוסיקה אגרסיבית, אפלה, כוחנית, מלודית, עם ליריקה עמוקה וקולות חזקים של טום. שאלתי הראשונה בהקשר הזה, האם אתה חושב ש-Evergrey תשנה את הנוסחא למרות ההצלחה? והשאלה השנייה, האם אתה חושב שהקלידים באלבום הבא יהיו יותר דומיננטיים?

אני לא חושב שהנוסחא הבסיסית שלנו תשתנה, אבל אני חושב שכל אלבום של Evergrey נשמע קצת שונה מהאחרים ואני מקווה שזה יהיה המצב גם באלבומים שנוציא בעתיד. לגבי נושא הקלידים, הקלידים ממלאים תפקיד חשוב ברקע כליווי לגיטרות ולשירה ומוסיפים הרבה דרמטיות ועומק למוסיקה, לגבי האלבום הבא קשה לי לענות כי עדיין לא התחלנו לעבוד עליו.

אני יודע שהבסיס המוסיקלי של הלהקה הוא מטאל הרבה יותר אגרסיבי וקיצוני מאשר המוסיקה שאתם עושים היום. מה גרם לשינוי הזה ולמעבר לכיוון הפרוג מטאל? בנוסף אשמח לדעת מהן להקות הפרוג מטאל והרוק המתקדם שמשפיעות על הלהקה?

כל אחד מחברי הלהקה ניגן או עדיין מנגן בלהקות דת' מטאל, אבל אתה יודע יש כאלה מספיק להקות, אז רצינו לעשות משהו קצת שונה ואחר, לשלב מספר סגנונות וליצור משהו מעניין ולא שגרתי. לגבי ההשפעות הפרוגרסיביות של Evergrey, אני חושב שבמיוחד מדובר ב-Pink Floyd וכמובן Dream Theater, אבל הם רק חלק קטן מכל ההשפעות שלנו.

ללהקה היו מספר שינויים פרסונליים במהלך השנים, האם תסכים איתי שההרכב הנוכחי הוא הטוב ביותר של הלהקה?

כן בהחלט. אמנם אני לא הייתי עם הלהקה מתחילת דרכה, אבל הספקתי לצבור ותק ואני מכיר את המוסיקה עוד מלפני שהצטרפתי, ואני חושב שההרכב הנוכחי הוא בהחלט הטוב ביותר עבור הלהקה.

האם פרט להיותכם נגנים ב-Evergrey, אתם עוסקים בעבודות נוספות/להקות נוספות?

יונאס והנריק מנגנים בלהקת דת' מטאל שנקראת Death Destruction, לגבי השאר אנחנו מתעסקים אך ורק במוסיקה של הלהקה.

האם לחברי הלהקה יש השכלה מוסיקלית כלשהי, אם בכלל?

החבר היחידי בלהקה שיש לו השכלה מוסיקלית זה המתופף יונאס שלמד באקדמיה. שאר חברי הלהקה (כולל אני) פחות או יותר למדנו בעצמנו לנגן על הכלים ולשיר.

מבלי להיכנס לסיפור של פסטיבל מטאליסט 2004, הייתי רוצה לדעת האם תשקלו להופיע בישראל בעתיד?

ברגע שיזמינו אותנו להופיע, אנחנו נבוא ללא ספק. זה היה רגע מאד מאכזב בקריירה שלי כאשר נאלצנו לבטל את ההופעה בפסטיבל מטאליסט. מאד חיכינו להופיע שם, והצטערנו מאד לאכזב את המעריצים שלנו.

תודה רבה לך על זמנך, ריקרד. אני שמח שהצלחנו לעשות את הראיון הזה בין כל ההופעות שיש לכם כרגע. וכמובן, אני מחכה בקוצר רוח להופעה שלכם יחד עם ג'יימס לברי ב-Mean Fiddler בלונדון.

אני חייב לציין שהשאלות שלך ממש טובות, יצא לי לעשות כמה וכמה ראיונות, אך בד"כ שואלים את אותן השאלות המשעממות, אך פה היו שאלות ממש מעניינות וייחודיות, תודה לך, מאד נהניתי, ואנחנו ניפגש בקרוב בהופעה.