ראיון עם Russel Allen מ-Symphony X
ראסל אלן הוא אחד הסולנים המוערכים ביותר בעולם הפרוגרסיב מטאל. כאיש הקידמי של להקת הפרוג האמריקאית הבכירה Symphony x מוטלת עליו אחריות לא קטנה והיא להציג שלמות ווירטואוזיות כשם ששאר חברי הלהקה מציגים איש איש על כלי הנגינה שלו.
אלן לא נולד אל תוך הסגנון או רכש לו חיבה בכוחות עצמו אלא בעצם נשלף אל Symphony X מתוך להקת בלוז בה היה חבר ולאט לאט השתלב בסגנון בצורה אותה כולנו מכירים.
לאחר מספר אלבומים מושלמים בהם היה שותף כדוגמת Divine Wings of Tragedy (לדעת כולם) ו-Odyssey (לדעתו) החליט לעזוב את עבודתו כ "אביר" במסעדה בסגנון ימי הביניים ולהתמקד במוזיקה בלבד ולאחרונה הוציא אלבום סולו ששונה מהסגנון של להקת האם שלו.
היי ראסל מה נשמע?
מצוין, מה שלומך?
תודה רבה, שלומי נפלא. סוף סוף אנחנו מצליחים לבצע את הראיון אחרי הפעמיים האחרונות שהברזת.
(צוחק)… כן , האמת שפעם אחת זה היה באשמתי כי פשוט זה פרח לי מהזיכרון ובפעם השנייה מתאם הראיונות שכח להודיע לי על הראיון.
האם אני שומע אותך אוכל ומכרסם משהו ברקע בזמן שאנחנו מדברים?
אני אוכל צ'יזבורגר.
שיהיה בתיאבון. אני מבין שאתה ורומיאו אוהבים לאכול חוץ מאהבתכם למוזיקת המטאל?
נכון, אוכל כמו שאומרת הקלישאה זה אחת מהנאות החיים שלי, כמו ההנאה שלי לשיר מטאל.
איך התגובות בינתיים מאלבום הסולו החדש שלך (שאותו עדיין לא שמעתי), איזה מן אלבום זה, מבחינת סגנון מוסיקלי?
הולך בינתיים ממש מצוין. אני מקבל פידבקים ממש טובים. האלבום עצמו יוצא ב-25 לאפריל. מייקל רומיאו ניגן גיטרה ובס במרבית השירים, פינלה ניגן קטע פסנתר אחד, וכל מיני חברים שלי השתתפו באלבום. האלבום שונה לחלוטין מהמוסיקה של סימפוני איקס, לא פרוגרסיבי בכלל, והרבה יותר על טהרת הרוק של שנות ה-70.
אתה מתכוון ללהקות כמו Deep Purple ,Led Zeppelin ,Uriah Heep?
בדיוק, Deep Purple ,Led Zeppelin ,Rainbow ,Black Sabbath, כולן להקות רוק חשובות שעליהן גדלתי, ובגלל זה אלבום הסולו מושפע מהן.
שלא כמו רוב זמרי המטאל, הקול שלך מאד ורסטילי וזה הופך אותך לייחודי, איך אתה עושה זאת בעצם?
ובכן, אני יכול להגיד שזה בגלל שגדלתי על הרבה סוגי מוזיקה. משפחתי גידלה אותי מגיל צעיר על מוזיקת קאנטרי ועל ווילי נלסון. מגיל צעיר קיבלתי השפעות מוזיקליות כמו להקות ביג-בנד ופרנק סינטרה. בזמן התיכון יותר התחברתי לרוק הכבד ולמטאל ואהבתי את רוב האלפורד, גלן יוז, ברוס דיקינסון. ואני מנסה לשלב את זה כשאני שר. בתיכון ממש אהבתי את Iron Maiden ו- Van Halen.
הפתעת אותי בהחלט עם מוזיקת הקאנטרי, ולא הפתעת אותי לגבי להקות הרוק הכבד, אך מה עם להקות פרוגרסיב, האם שמעת להקות רוק מתקדם של שנות ה-70?
Rush ו-Yes הן להקות הפרוג שאני אוהב, אך מעולם לא הייתי מעריץ פרוג-מטאל, פשוט כי בתקופה שלי עוד לא היה פרוג מטאל, וגדלתי על להקות הרוק כבד שציינתי.
איך תסביר אם כך את הצטרפותך ל-Symphony X?
כשהצטרפתי ל- Symphony X זה היה אחרי הפעם השנייה שהם ביקשו ממני. בפעם הראשונה שמייקל רומיאו ביקש ממני להצטרף, הייתי בלהקת בלוז והיה לי טוב שם. בפעם השנייה שביקשו ממני, כבר לא יכולתי לסרב, כי הקסים אותי לשלב את מיומנויות השירה שרכשתי יחד עם מטאל ומוסיקה קלאסית. באלבום Damnation Game לא הייתי ממש מעורב בכתיבת האלבום אך מ-Divine Wings of Tragedy נהפכתי לחלק פעיל בכתיבה.
לדוגמא המקהלה המדהימה שאתה עושה בעצמך בשיר הנושא באלבום Divine Wings of Tragedy, כמה קולות שונים בעצם הקלטת שם?
אני חושב שמשהו כמו 7-8 קולות שונים, זה היה משהו מדהים.
מדהים ללא ספק אני מסכים. זה מוביל אותי לשאלה הבאה שרציתי לשאול אותך. איך בעצם רכשת את מיומנויות השירה שלך?
התחלתי לשיר כבר בגיל 5 ובעצם מאז שאני זוכר את עצמי. הייתי שר במיקרופון של הקופה הראשית בסופרמרקט וכולם היו מתלהבים. אמי היא זמרת, וחינכה אותי למוזיקה ושירה מגיל צעיר, ומכך קיבלתי תשוקה לשיר גם, וכל חיי הם שירה. מעולם לא הייתה לי מורה לפיתוח קול, אני יכול להגיד שהקול שלי זה משהו שבא בצורה טבעית. הייתי שומע את הזמרים שאני אוהב ופשוט מנסה להתחיל לשיר כמוהם, וכך התחלתי לפתח את הקול שלי. אני מנסה להמציא את עצמי מחדש כל פעם שאני שר. אני מרגיש שיש לי הרבה יותר שליטה על הקול שלי כיום מאשר בעבר. יש לי תפיסה מהירה, אני מסוגל ללמוד שירים ממש מהר, אני שומע שיר פעם אחת ומסוגל להתחיל לשיר את הליריקה שלו.
מעניין לדעת שאת הקול שלך פיתחת ללא מורה לפיתוח קול, שזה דבר לא יאמן פשוט לנוכח איכויות השירה המקצועיות שלך. אם כך מהן ההמלצות שלך לזמרים מתחילים וצעירים?
לשיר כמו מי שהם אוהבים. זה בדיוק מה שאני עשיתי. צריך להתאמן כל הזמן, ותוך כדי הם יוכלו לשיר בעצמם. מוזיקת הרוק היא בעצם סובבת סביב טון. תראה למשל את כל החקיינים בחרא שנקרא ניו מטאל, כולם נשמעים אותו הדבר, כולם מושכים את האותיות ERRRRRR (כמובן שאתה יכול להבין שאני ממש לא אוהב ניו מטאל, אך הבאתי את זה בתור דוגמא), כולם נשמעים אותו דבר, כי כולם מחקים אחד את השני.
האם אין בכך סיכון שאתה לומד לבד לפתח את הקול ולא באמצעות מורה? הרי לא חסרים מקרים של זמרים שניסו לפתח את קולם ובסוף גרמו נזק למיתרי הקול ולא יכלו לשיר יותר.
יש בכך בהחלט סיכון, אבל מה הם החיים בלי סיכון? (צוחק). אני בהחלט אני ממליץ לזמרים צעירים שייקחו שיעורים אצל מורה לפיתוח קול, כדי לא לגרום נזק לקול שלהם, אך גם שינסו במקביל לשיר כמו הזמרים שהם אוהבים לשמוע.
עכשיו לנושא קצת אחר. חלקנו יודע שעבדת בעבר בתור אביר במסעדת Medieval Times, איך הייתה החוויה לעבוד שם?
עבדתי שם במשך 12 שנים (בעצם מאז שסיימתי את התיכון). ולמעשה למדתי את כל שיטות הלחימה, ועברתי ממש אימונים בסגנון צבאי, הייתי מתחיל לעבוד כל יום ב-6 בבוקר עד הערב במשך כמה חודשים, עד שלמדתי את היסודות. למדתי איך לרכב על סוסים במשך שישה חודשים. הייתי אנרגטי ונמרץ, פגשתי שם הרבה חברים טובים, ואז עברתי לגור בניו-ג'רזי, פתחתי מספר סניפים ועזרתי לחברה לגדול, אני עדיין בקשר טוב עם החברים שלי שגדלתי איתם שם. היו הרבה רגעים מסוכנים, ראיתי פציעות קשות במהלך העבודה, לשמחתי לא נפצעתי אפילו פעם אחת.
איך נעשה השילוב של העבודה הזאת עם קריירת השירה והמוזיקה שלך?
כל השנים רציתי עדיין לעשות מוזיקה, כי מוזיקה היא חיי. עבדתי שם במהלך היותי זמר בסימפוני איקס. אלה היו זמנים מטורפים, הייתי מגיע מהעבודה במסעדה ישר לסטודיו של רומיאו, כדי לעבוד ולהקליט קולות, וזה היה ממש קשה. היום אני כבר לא יכול לשלב את שניהם יותר, גם אם אני מאד רוצה. כשהלהקה התחילה להיות יותר רצינית בחיי, לקחתי החלטה בזמן Odyssey שאני מתרכז אך ורק במוזיקה, ועוזב את המסעדה.
אפרופו עבודות שונות ו-Symphony X. ידוע לי שחלק מחברי הלהקה עובדים למחייתם גם בעבודות שונות.
נכון, חלקם עושים דברים אחרים, אך זה החיים שלהם. מייקל פינלה (הקלידן) למשל עובד בחנות מוזיקה, ואנחנו מצליחים דרך כך לקבל ציוד בצורה מוזלת. מיייקל רומיאו ואני מתרכזים בכתיבת והפקת מוזיקה. ג'ייסון רולו (המתופף) מלמד תופים, וידוע לי שגם מייקל לה-פונד נותן שיעורי בס.
ישנם הרבה מעריצים שטוענים שהאלבום האחרון, The Odyssey, היה אלבום טוב, אך לא כמו קודמיו. איך יישמע האלבום החדש?
תראה,אני דווקא חושב שהאלבום הצליח ולראיה העובדה שהוא מכר פי 3 מהאלבומים הקודמים, מכרנו הכי הרבה עותקים שלו מבין כל האלבומים. האלבום החדש יהיה קליט במיטב המסורת, כבד, מלודי, שינויי מקצבים, ריפים מטורפים ולא שגרתיים. יהיו תזמורות כהמשך לאודיסיאה. לדעתי העבודה על האלבום תסתיים עד סוף השנה, עדיין מוקדם לדעת, אני אפילו לא יודע מי יהיו שמות השירים (צוחק).
האלבום Divine Wings of Tragedy נחשב ע"י כאלבום הטוב ביותר שלכם עד כה. מהו לגביך האלבום הטוב ביותר של הלהקה?
אני מאד אוהב את האלבום הזה, כי אני חושב שהלהקה באמת התעלתה על עצמה שם ויצרה משהו עצום, זה כנראה האלבום שהביא ללהקה גרעין גדול של מעריצים. אך אני גם מאד אוהב את מה שעשינו באלבום האחרון, וכמו שאמרתי ההצלחה והמכירות שלו מוכיחות את זה.
הפרוגרסיב מטאל הוא סגנון שמשתנה ומתחדש כל הזמן. אתה חושב ש-Symphony X תנטוש ביום מן הימים את היסודות הקלאסיים ותפנה למחוזות אחרים?
זאת שאלה קשה. הפרוגרסיב הוא אכן סגנון תובעני וקשה, והמעריצים מצפים לחידושים והמצאות. אני חושב שאנחנו טובים מאד במה שאנחנו עושים נכון לעכשיו, כלומר, השילוב של המטאל עם ההשפעות הקלאסיות. אך כמו שראית באלבום האחרון, אנחנו יכולים להישמע יותר מטאליים וכבדים, אך מצד שני יכולים להוסיף תזמורות וקטעים פרוגרסיביים ארוכים. אני לא יכול לדמיין את המוזיקה של הלהקה ללא ההשפעות הקלאסיות.
איך הייתה העבודה עם אריאן לוקאסן (Ayreon)?
אריאן הוא מוזיקאי מדהים. אני ממש התרגשתי שהוא הזמין אותי להשתתף באלבום שלו. זה היה כבוד ממש גדול לשמוע ממנו שהוא מעריך אותי, ובכלל להיות עם רשימת הזמרים המפוארת שהופיעה שם, זה היה עונג, אני מקווה שייצא לנו לעבוד שוב בעתיד באיזה פרויקט מוזיקלי נוסף.
מה אתה חושב על להקת Dream Theater (שכנים שלכם מניו יורק), ומדוע לדעתך Symphony X נחשבת כמס' 2 אחריהם?
Dream Theater היא ללא ספק הלהקה הטובה והמצליחה ביותר בתולדות הפרוג מטאל. הם עושים מוזיקה מצוינת והם מוזיקאים נהדרים ואנשים ממש נחמדים (יצא לי לפגוש אותם במספר הופעות). אני חושב שעניין המכירות מדבר בפני עצמו, ההפקה שלהם גדולה, יש להם קהל יותר גדול. אני מקווה שיום אחד נופיע ביחד, ואנשים יגידו "איזה יופי לראות את רומיאו ופטרוצ'י ביחד על אותה במה!". האמת, שהבנתי ממייקל רומיאו, שישנה אפשרות שנופיע איתם יחד בקיץ בארה"ב, אז אני מאד שמח ומקווה שזה יתגשם.
אם הייתה לך האפשרות לבצע דואט עם זמר אהוב, את מי היית בוחר?
שאלה טובה אני חייב לציין. אני חושב שהייתי בוחר בגלן יוז או פול רוג'רס!!!
אם לא היית זמר, מה היית רוצה להיות?
אני לא יכול לראות את עצמי משהו אחר חוץ מזמר, שירה היא חיי.
שאלה אחרונה לסיום. Symphony X היא להקת פרוגרסיב פופולארית וידועה מאד בישראל, מה צריך לקרות כדי שנראה אתכם מופיעים בישראל?
אנחנו בהחלט נשמח לבוא. מהשיחה שלנו אני מבין שיש לנו גרעין מעריצים לא קטן, כך שהופעה בטור הבא שלנו היא בהחלט דבר שבא בחשבון ואני אדאג ליידע את רומיאו בקשר לכך.
תודה רבה על זמנך, היה ממש כיף לערוך איתך את הראיון הזה. בהצלחה עם אלבום הסולו ועם אלבום האולפן החדש של הלהקה.
תודה רבה לך, גם אני נהניתי להשתתף בראיון. איחולים לבביים ממני ומהלהקה לכל חובבי המטאל והפרוגרסיב בישראל, Keep Rockin.