ראיון עם Seidemann, בסיסט 1349
מרואין: Seidemann, בסיסט להקת 1349
הבלאק מטאל של 1349 הוא מחוספס כמו נייר זכוכית, עם צליל מלוכלך ורועש, שנובע כנראה משימוש מטורף במצילות, והפקה לא הכי איכותית (כנראה בכוונה) שגורמת ללא מעט אנשים או לסלוד או לאהוב את מה שהלהקה עושה. אמנם אולד-סקול בלאק מטאל זה השם, אבל יש פה גם משהו יחודי בפני עצמו.
לקראת צאת האלבום השלישי של הלהקה בחודש אוקטובר, תפסנו את Seidemann, בסיסט הלהקה, שיסביר במילים שלו מה היא בעצם 1349. עוד מגיפה? או משהו שונה לגמרי. בראיון הבא.
הרבה מטאליסטים ישראלים עדיין לא מכירים את החומר של 1349, תוכל לתת לנו קצת רקע על הלהקה, ועל מצבה הנוכחי?
1349 הוקמה ב-1997 ע"י Rvan (תופים ושירה), Tjalve (גיטרה) ואני (בס). הקלטנו שני דמואים לפני ש-Archaon הצטרף אלינו כגיטריסט. כשהוא איתנו הלהקה החלה להתרומם וכשהיינו מוכנים להקליט את הדמו השלישי שלנו, Rvan ביקש מ Frost אם הוא יהיה מוכן להצטרף כמתופף סשן בדמו. Frost הצטרף, אבל לא היה מאושר במיוחד מהדמו, אבל כשהוא שמע את החומר ל-Liberation הוא רצה להצטרף כחבר קבוע. מאז הופענו הרבה והוצאנו 2 אלבומים מלאים, Liberation ו-Beyond The Apocalypse, כשהאלבום השלישי שלנו, Hellfire, יצא באוקטובר.
הז'אנר המוזיקלי של 1349 הוא מוקד לחילוקי דעות בקרב המאזינים, יש שאומרים שאתם עושים בלאק מטאל אולד-סקול, ואילו לי זה נראה יותר אוונגרד, אך אתה היית מגדיר אתכם?
השורשים של 1349 הם ללא ספק בבלאק מטאל אולד-סקול, למרות שאנחנו מכניסים כל מיני אלמנטים מסוגי מטאל אחרים. אני לא אוהב להגדיר ולשים תווית על 1349, אבל התיאור הכי נכון יהיה Audible Hellfire!
כפי שאמרת, האלבום החדש Hellfire יוצא בקרוב, האם הוא יהיה המשך של הכיוון הקיצוני של שני האלבומים הקודמים, כלומר, בלאק מטאל מהיר ומורכב?
Hellfire יצא באוקטובר, אני מרגיש שזה האלבום הכי חזק שלנו ואת בהחלט יכולה לצפות לאלבום בלאק מטאל ברוטאלי, מהיר, ומורכב!
מהו הליך הכתיבה של החומר החדש, מבחינת המוזיקה והמילים?
החלטנו להתרכז יותר בכתיבת השירים הפעם ולכן ניהלנו קו הרבה יותר הדוק במהלך יצירת כל שיר ושיר מאשר מה שעשינו לאלבומים הקודמים. עברנו על די הרבה חומר טוב שפשוט לא הרגיש 100% טבעי ונכון לאותו שיר. המילים נכתבו לפני שרוב המוזיקה נכתבה, וחברנו הטוב, Destroyer, מלהקת Nocturnal Breed, עזר לנו עם חלקן. הוא כותב טקסטים סופר ברוטלאים, הרסניים, שיושבים עם 1349 בדיוק.
אך בחרתם את שם האלבום, ולמה הוא מתייחס?
Rvan החליט על השם הזה לפני זמן רב, ולמה הוא מתייחס זה די ברור, האלבום הוא Audible Hellfire.
איזה להקות השפיעו על החומר החדש של 1349, ובאופן כללי על הלהקה?
1349 היא חמישה אנשים עם טעמים מוזיקלים שונים, וכל אחד מאיתנו מביא את ההשפעות האלו אל המוזיקה. יש השפעות כלליות כמו להקות ט'ראש ובלאק משנות השמונים, כמו Celtic Frost, Venom, Hellhammer ו-Slayer, ויש להקות בלאק משנות התשעים כמו Darkthrone, Berzum, Mayhem ו-Thorns. גם Motorhead היא השפעה אישית גדולה.
איזה רעיונות אידיאולוגים עומדים מאחרי המוזיקה שלכם?
1349 היא חיה אנוכית, אנחנו עושים מוזיקה עבור עצמנו בגדול. יש לנו חזון ברור של מה שאנחנו רוצים שהבלאק מטאל יהיה, ואנחנו מבטאים זאת ב-1349. התעייפנו מכל להקות הבלאק הגרועות ששמענו והחלטנו לעשות דברים בדרך שלנו, ומי ושאוהב את מה שאנחנו עושים זה פשוט בונוס נוסף. אין רעיונות דתיים או פוליטים מתחת למה שאנחנו עושים, חוץ מחוסר אהבה לדת, פוליטיקה, והמין האנושי באופן כללי.
איך שם הלהקה, 1349, השנה שבה פרצה מגפת הדבר בנורבגיה, מתייחס ללהקה ולמוזיקה שלה?
Rvan נתן את השם הזה עוד ב-97', היו הרבה אלבומים על המגפה ולא רצינו לעשות עוד אחד כזה, כך שהחומר שלנו לא מתייחס לשנה ההיא, או למגפה. אם דרושה השוואה כל שהיא, הייתי אומר שהחומר שלנו הוא כמו המגיפה, חסר רחמים, מדבק, ולא מכיל שום חיבה לאף אחד.
1349 בפסטיבל Party-San 2005. צילום: Azrael
אתה יכול לספר בהרחבה על איך Frost הגיע לעמדת המתופף אצלכם?
ביקשנו מ-Frost לתופף בדמו שלנו, Rvan לא הרגיש שהוא יכול לתופף בדרך שהתאימה לחומר, Frost הסכים, והוא הקליט את התופים בערב אחד. הוא לא התרגש או אהב את הדמו, אבל כשהוא שמע את החומר שבסוף נכנס לאלבום Liberation הוא התרשם מאד, ורצה להצטרף כחבר מן המניין. כולנו שמחנו לכך והמחויבות שלו, מוסר העבודה ויכולת הנגינה המרשימה שלו הם נכס גדול ללהקה.
שמעתי בעבר שאתם לא מרוצים מהמיני CD המוקדם שלכם, למה?
ה-MCD היה דמו, לא אלבום. הוא לא היה אמור להיות משוחרר, רק להיות מוקלט עבורנו, שנדע לאן אנחנו הולכים.
לאנשים יש קושי רב להבין ולתקשר עם המוזיקה שלכם, בניגוד להרבה להקות בלאק אחרות, אך אתה מסביר את זה?
המוזיקה שלנו היא בעלת שכבות רבות והיא לא נגישה באופן מיידי או מובנת בקלות. הרבה אנשים מגדירים אותנו כאולד-סקול ומתבלבלים כשדברים אצלנו יוצאים מהתפיסה הצרה שלהם של המוזיקה שלנו. אנחנו עושים את המוזיקה בעיקר עבור עצמנו, ולכן אני הייתי דווקא מתפלא אם רוב האנשים היו מבינים ומקבלים את הלהקה באופן מיידי.
איך אתה רואה את ההשתייכות שלכם לסצנת הבלאק מטאל הנורבגית המורחבת, ואך אתם שונים מלהקות בלאק מטאל אחרות?
אנחנו מנורבגיה, אנחנו מנגנים בלאק מטאל, אז אין פלא למה רואים בנו כמשתייכים לסצנת הבלאק הנורבגית. בנוגע להבדל, 1349 היא משהו יוצא דופן, כשאתה שומע שיר שלנו אתה יודע שזה שיר של 1349. אנחנו מושפעים מהרבה ואת יכולה לשמוע זאת במוזיקה שלנו, אבל גם ניתן לשמוע שעשינו מזה משהו שהוא שלנו בלבד. אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים, מבחינה מוזיקלית, ואני מצוטט את Frost:
"אנחנו רוצים ליצור חשכה, לא ליצור-מחדש אותה"
איך אתה מרגיש לגבי סצנת ההלאק הנוכחית, מבחינת הלהקות הקיצונית יותר, שאתם חלק ממנה?
הסצנה עדיין חיה ובועטת, וחלק מהלקות אף פעם לא הפסיקו. Darkthronee עדיין עושים אלבומים טובים, Carpathian Forest ו-Natterfrost עדיין עובדים יפה. יש גם להקות חדשות טובות כמו Furze, Tsjuder, Faustcoven ו-Urgehal שטובות מאד, אבל אני חייב להודות שאני כבר לא מתייחס במיוחד לסצנה.
לסיכום, יש משהו שהיית רוצה לומר לקהל הישראלי?
ת: קודם כל, "לחיים!" (ההבנה של השפה העיברית די מוגבלת, אבל זה אמור לומר Cheers או To Life), אנחנו מקווים לנגן בישראל מתי שהוא, ובנתיים כדאי לכם לבדוק את Hellfire, שמגיע באוקטובר.
Hell no longer awaits, Hellfire is Upon You!