מרואין: Mille Petrozza, סולן להקת Kreator

Kreator היא חלק ממגדל השן של המטאל האירופאי, היא גם אחת הצלעות במשולש הקודש של הט'ראש הגרמני, כשאיתה ניצבות Sodom ו-Destruction. למרות שהלהקה קיימת כבר למעלה מ-20 שנה והיא מוציאה אלבומים באופן רצוף במהלך התקופה הזאת, אלבומה האחרון Enemy Of God, לא רק שלא סבל מעיפות החומר, אלא גם נחשב בעיני רבים כאחד האלבומים הטובים ביותר שהוציאה הלהקה. למילי פטרוזה, סולן הלהקה ומנהיגה הבלתי מעורר, יש גם מה לומר באמצעות השירים שהוא כותב, דעותיו האנטי-גזעניות ידועות זה שנים בקרב סצנת המטאל העולמית, ולהקתו היא אחת הראשונות שהופיעו בארץ לפני כ-13 שנה. כעת, עם הופעה שנייה שכמעט כבר פה, סיפר לי מילי על קורותיה של הלהקה בימים אלו.

הי מילי, הביקור בישראל הוא חלק מסיבוב הופעות?

לא ממש, הוא די באמצע של עונת הפסטיבלים שלנו, אנחנו ממשיכים מאצלכם להופעות באירופה במסגרת כמה מהפסטיבלים הגדולים. זאת הופעה שרציתי לעשות כבר הרבה זמן, לחזור אליכם לתל אביב, מאז ההופעה ב-1992, אבל כל פעם משהו לא הסתדר, בעיות עם פרומוטרים, לוחות זמנים, אתה לא יודע כמה אני מאושר שזה סוף סוף קורה, אני ממש מקווה שיהיה לי גם זמן להסתובב בתל אביב לפני ואחרי ההופעה.

מה הלהקה עושה מעבר להופעות כרגע?

אנחנו עובדים על הוצאה סופר דלוקס לאלבום האחרון שלנו, Enemy Of God, היא תכלול, מלבד האלבום עצמו, גם DVD של שעתיים שלנו בהופעה, משהו כמו DVD רשמי חדש, יהיו שם גם קליפים, ומיקס 5.1 סראונד של האלבום, בהחלט אפשר להגדיר את זה כהוצאה מיוחדת לאספנים.

רק לאחרונה הוצאתם קליפ חדש מהאלבום, למרות שהוא יצא כבר לפני שנה, אתה עדיין לא עובד על אלבום חדש?

לא, אנחנו עוד עושים הופעות בארה"ב לאלבום האחרון, מבחינתי אנחנו רחוקים מלמצות אותו, כרגע זה נראה לי כאלבום שיהיה קשה מאד לעשות משהו יותר טוב ממנו וכול עוד אין לי אלבום חדש וטוב בתוכי אני לא אקליט אלבום חדש. אצלי זה לא כמו בבית חרושת, אני לא אוציא אלבום אחר אלבום ללא סיבה טובה, אני נהנה לעשות אלבומים כדי לשים בהם את הרעיונות שלי, ואם אין לי רעיונות טובים – לא אעשה אלבום.

במבט לאחור, שנה אחרי, אתה עדיין מרגיש שזה האלבום הכי טוב שיכולת להוציא?

זה די קשה לומר, גם שנה אחרי, אתה מקבל פרספקטבה מדויקת רק כמה שנים אחרי. אבל כן, זה נראה לי כמו האלבום הכי טוב שיכלנו להוציא, אני עדיין חושב שהוא מבריק, הוא מגלם בתוכו כל מה שאני כמוזיקאי, את כל הניסיון שצברנו כלהקה, הוא בוגר ומכיל קצת מכל דבר ש Kreator עשתה.

במהלך הקרירה הארוכה שלך עשית דברים שונים ומגוונים עם הלהקה. ב-1992, לפני ההגעה לישראל, הוצאתם את Renewal, שהיה על גבול התעשייתי, ב-1999 הוצאת את Endorama, שהיה די מטאל גותי, עם שירה מלודית שלך… אתה מחליט מראש כשאתה הולך לכיוון שונה?

לא, אנשים חושבים שאומן יושב ומתכנן אך כל אלבום שלו ישמע, אבל במקרה שלי לפחות, זה פשוט מה שיוצא לי, זה תלוי אך אני מרגיש כשאני באולפן, מה מצב הרוח שלי. בגדול אני רואה את הלהקה פחות או יותר כפרויקט שלי, ב-99' וב-92' רציתי לעשות דברים שונים כשהייתי באולפן, וככה זה יצא. אחרי Endorama למדתי הרבה על שילוב של מלודיה במוזיקה, וזה היה צעד משמעותי מבחינתי.

אתה בקשר עם חברי העבר של ההרכב? אנשים כמו הגיטריסטים טומי ויטרלי ופראנק בלאקפייר?

לא, האמת היא שזה לא משהו שאני מעוניין בו.

הפרידה מהם הייתה לא חברותית?

אני לא אוהב לדבר על זה, אלו דברים שנמצאים בעבר מבחינתי ואני לא אוהב לעורר אותם. אבל בגדול, כן, אני פיטרתי אותם ולא סיימנו ביחסים טובים במיוחד, עם כל זה, אני מאחל להם כל טוב.

מה לגבי האלבום הלפני אחרון, Violent Revolution, הוא לא יועד להיות חזרה לשורשי הט'ראש?

כמו שאמרתי, זה לא מתוכנן. אבל בתקופה ההיא הייתי עצבני מאד, מלא חרא בחיים האישים שלי, ולכן יצא אלבום עצבני מאד. הרבה אנשים חושבים שהוא היה חזרה למה שעשיתי באלבומי עבר כמו Coma Of Souls, אבל לי ברור שזה לא נכון, הוא הכיל הרבה מהדברים ששמתי ב-Endorama למשל. Coma היה חדשני לזמנו, ל-1990, אבל Violent הכיל הרבה יותר רעיונות ויסודות שלא היו קיימים באלבומי העבר.

במהלך השנים אתה צברת שם כאדם שכותב על נושאים פוליטים, שמעבר מסרים בטקסטים שלו, אחד השירים "People Of The Lie" מהאלבום Coma Of Souls היה שיר אנטי נאצי, מה דרבן אותך לכתוב אותו?

את השיר כתבתי אחרי נפילת חומת ברלין, הייתה תחושה חזקה של קיצוניות ימנית ונאציזם שזרמה ממזרח גרמניה ואני הרגשתי שאני חייב למחות על זה. כאדם, לא הייתי רוצה למות ולדעת שלא הבעתי דעה על דברים שחשובים לי, על זה שלפחות ניסיתי לשנות משהו בחיים האלה, לכן אני כותב הרבה על דברים שקשורים לפוליטיקה. הייתי יכול לכתוב על דרקונים ואופנועים, אבל זה לא אני, ואני גאה בזה.

באלבום האחרון גם היה לך שיר Suicide Terrorist, שדיבר על תופעת המחבלים המתאבדים, זאת היתה התיחסות לישראל?

לאו דווקא, זה התייחס לתופעה העולמית, זאת שלצערי יש גם אצלכם. ניסיתי להיכנס למצב התודעה של אדם שמוכן לאמץ רעיונות שהם לא שלו, ולמות עבורם, כל זה שכאין לו שום הוכחה לגבי מה שיקרה לו לאחר מותו. אני חושב שזאת תופעה קיצונית ומחרידה מאין כמוה, אני לא מבין אך ניתן לזרוק את הדעה והאישיות העצמאית שלך לזבל, איזה סוג של פנאטיות מטורפת יש בזה. כל זה היה חשוב לי להדגיש בלהקה. ברור שאנשים יכולים ליהנות מהמוזיקה שלנו גם בלי לייחס חשיבות למילים, אבל אני מעדיף לתת למוזיקה שלנו את הצד הנוסף הזה.

בוא נחזור להופעה שלכם מ-1992, אני זוכר את תקרית החתימות איתך, כשהביאו אותך לדיזינגוף סנטר, שמו אותך ליד שולחן באמצע שדרות הר ציון והמוני מטאליסטים קפצו עליך כמו חולי נפש.

[צוחק]… זה היה מדהים, זאת תקרית שעד היום אני לא שוכח! הרגשתי לא בנוח עם כל זה, אנשים התנהגו שם בהיסטריה מוחלטת, אני זוכר ששברו איזה חלון של חנות או משהו, זה לא ממש נוח לי, אני לא איזה אליל נעורים, אני אדם רגיל לגמרי ואני מעדיף שיתייחסו אלינו כלהקה ולא ככוכבי קולנוע או משהו.

מה עוד אתה זוכר מהזמן ההוא בתל אביב?

זה היה שבוע, אחד היותר טובים שעברו עלי, עשינו הופעות גם בירושלים ובחיפה, חוץ מזה גם צילמנו את הקליפ ל-"Renewal" בדרום, במדבר. האמת היא שממש לא ידעתי למה לצפות אצלכם, וממש הופעתי לטובה, הקהל אצלכם היה מופרע, מופרע, מופרע! היו אנרגיות מטורפות בהופעות, אלו היו כמה מההופעות הכי טובות שעשינו.

זה הזכיר לך את דרום אמריקה?

בדיוק! אני לא יודע למה זה קורה אבל במדינות חמות כנראה שאופי גם חם, זה אולי מסביר למה בדרום אמריקה ואצלכם אנשים כאלה משוגעים…

אם מדברים על דרום אמריקה, הבנתי ששנה שעברה עשית 2 הופעות במקסיקו עם להקה ישראלית, אורפנד לנד?

נכון, זה היה מצוין, יש לי דיסק אחד שלהם בבית אבל לפני זה לא יצא לי לראות אותם, וההופעה שלהם הייתה ממש טובה, מעבר לזה הם גם אנשים נחמדים אבל מההופעה שלהם נהניתי מאד.

לסיום, מה ניתן לצפות מההופעה בתל אביב?

אף אחד לא ילך הביתה מאוכזב, תאמין לי, נעשה שירים מכל התקופות, ואף מבקר בהופעה לא ילך הביתה לא מרוצה.