שוברים את הקיר עם ShworchtseChaye

מרואין: יחי זקן, סולן להקת ShworchtseChaye
להקת ShworchtseChaye היא בין הלהקות הירושלמיות (או ממעלה אדומים) המוכרות ביותר שעושה ת'ראש מטאל לא מתפשר כבר כמעט 10 שנים. למרות שבעבר הלהקה הייתה ידועה בעיקר בגלל הטקסטים הפוליטיים שלה והגישה הישירה, כיום, בפני הקהל הצעיר יותר, היא זכורה כלהקה שוברת שמלבד החומר המקורי משלבת בכל סט שלה לפחות שיר אחד שהוא קצת יוצא מן הרגיל, לרוב גרסת ת'ראש לשיר מוכר שבכלל לא קשור למטאל.
ביום שני, ה-17.10, כמעט שנה לאחר האירוע הקודם, יתקיים פסטיבל הת'ראש הירושלמי השני, כשבניגוד לשנה שעברה (שהפסטיבל שילב גם ספיד וכמה חלטורות של להקות לא קשורות) כולל אך ורק להקות ת'ראש מהשורה הראשונה, ביניהן גם שוורצחיה שחוזרת אחרי חצי שנה עם מתופף חדש ומפוצץ מתמיד. לכבוד המאורע, ישבתי עם יחי זקן, מארגן הפסטיבל וסולן להקת שוורצחיה, לשיחה על המתרחש בלהקה, בפסטיבל ובעיר ירושלים. בכל זאת, מגיע כבוד לעיר מגרוינו.
לפני כשנה להקת שוורצחיה הופיעה לא מעט בירושלים וברחבי הארץ, אך מאז ההופעה האחרונה שלה באפריל עם להקת Kommissar X הגרמנית, כמעט ולא שמעו מכם. מה גרם לכם להפסיק להופיע?
קודם כל, יש בארץ הרבה להקות שמופיעות פעם בחצי שנה. העניין אצלנו זה שהחלפנו מתופף בסביבות יוני, ולוקח כמה זמן להכניס חבר חדש לעניינים.
מה קרה עם הלהקה בזמן הזה? מה תוכל לספר על המתופף החדש שלכם?
לצערי הנסיבות הובילו לפרידה מהמתופף הקודם, ארי נוסבאום, שהיה אחד מחברי הלהקה הכי נאמנים במשך כל זמן שהותו איתנו. בכל מקרה, אלו החיים… באשר לעילי, המתופף החדש, הוא כשרון אדיר. בפעם הראשונה ששמעתי אותו, נכנס איזה בחור מהצפון וביקש ממני להשמיע איזה דיסק שהיה איתו. זה נשמע לי כמו להקת דת' מטאל טכני, מאוד ברוטאלי. מצא חן בעיני. שאלתי אותו מי אלה, והוא אמר שזה הדמו של "תיקסמים", להקה מהצפון. לא האמנתי שזו להקה ישראלית בהתחלה. זה היה פיצוץ!
באותה תקופה חיפשתי מתופפים. בחנתי כמה אנשים שידעתי מראש שהם מעולים, וחיפשתי מישהו עם הגישה הנכונה על המערכת, ועם שליטה גבוהה בכלי. בקיצור, מיד ביקשתי מהבחור את הטלפון של המתופף של תיקסמים, בחנו אותו ולא היה לנו ספק בכלל שהוא האיש שלנו. האיש מנגן כל מקצב שתרצה במהירות מסחררת. אנחנו מכנים אותו "יד הנפץ". חיפשנו מישהו שיכנס לנעליים של ארי, ומצאנו מישהו שאפילו שדרג אותנו.
לפני כמה שנים שוורצחיה היו ידועים בשירים הפוליטיים שלהם, וכיום, לדעתי לפחות, בפני הקהל החדש אתם זכורים יותר כלהקת ת'ראש עם סט מפוצץ שבסוף תמיד יש איזה קאבר משוגע (כמו ג'ינג'יס חאן או רינג אוף פייר של ג'וני קאש). איך התפתח הרעיון לבצע קאברים "לא רגילים" בין הסט הרגיל שלכם?
אני כותב הרבה על פוליטיקה ועל מצב חברתי, ההופעות שלנו הן מאוד רציניות תכלס, כשהמטרה היא ליצור מפגן אלימות שלא מפסיק לרגע. לכן אנחנו מחברים שירים, ולא מנגנים שירים מסוימים שלנו שהם לא מהירים מספיק בשביל הופעה (כמו "Dissolution"). אחרי כל זה, אם לא ננגן משהו קליל לפני שנרד מהבמה אני חושב שאנחנו פשוט נוציא את העצבים על האיש הראשון שנראה. כל האדרנלין עוד בגוף, אתה יודע. עושים איזו אתנחתא קומית מה רע.
חוץ מזה, זה יוצר ציפייה אצל הקהל, "עם מה הם יבואו הפעם", וכאלה. יש גם חשיבות לבחירת הקאברים שלנו. תמיד למילים יש משמעות. לא תתפוס אותי שר בריטני שפריץ נניח, או שירי אהבה, או שירי חרמנות כאלה עם כוסיות רוקדות כמו ב-MTV. תמיד זה יהיה שיר שיכול, ברמת המילים, להיות שיר מטאל. ג'ינג'יס חאן, גם מיידן שרו עליו. "Another One Bites The Dust" זה שיר על חיסולים של המאפיה, וגם השיר שנעשה בפסטיבל השנה מדבר על חבורת שודדים מהמערב הפרוע. כלומר, בסופו של דבר, גם הקאבר המשעשע בסוף ההופעה מעביר את אותו המסר.
הבנתי שאתה מתכנן איזה פרוייקט שקשור לאותם קאברים, תרצה לחלוק איתנו איזה מידע עליו?
במשך השנים הצטברו כ"כ הרבה קאברים שהיו רעיונות מגניבים, שנוגנו פעם או פעמיים וזהו, שכחנו מהם. תמיד היינו עושים את זה כבר מ-1996, כשהתחלנו את כל הסיפור. בדמו הראשון שלנו יש גרסה לשיר של השבת השחורה, "Electric Funeral", בגרסה סליירית כזו. תמיד היינו עושים את זה. והחומרים הצטברו, עד שהחלטתי לעשות מעשה. ארגנתי הופעה (עם הגרמנים, קומיסאר X), וניגנו את כל הקאברים. הקהל המועט שהגיע להופעה הזאת אהב את העניין מאוד, ואנשים ביקשו את ההקלטה של ההופעה. עכשיו ההקלטה יצאה גרוע, הקלטה מהמיקסר תמיד יוצאת רע, ככה זה. שומעים רק זמר ותופים. אז החלטנו להקליט הכל, בפרוייקט צד שיקרה Brutalizer, שזה אומר מישהו שלוקח דברים ועושה אותם ברוטלים, עם מכונת תופים והרבה זמרים אורחים. קל מאוד להקליט ככה. יום או יומיים הקלטות, יום מיקס, אולי יומיים, וכמה שעות מאסטרינג. תוך שבוע מוציאים כזה דבר עם הטכנולוגיה של היום, בסאונד בן-זונה.
שוורצחיה קיימת כבר לא מעט זמן, ומבחינת דיסקוגרפיה, מלבד 2 דמואים, לא יצא אלבום שהקהל יוכל להקשיב לו בבית ולדפוק את הראש בקיר יחד איתו. יש לכם איזה תכנון להקליט חומר חדש בקרוב? אולי אלבום?
הקלטנו אלבום בהשקעה כספית גבוהה אבל לא שחררנו אותו, מלבד 2 שירים ברשת. לא היינו מרוצים. עכשיו יש לנו מתופף חדש, וכשנסיים להעביר לו את כל החומר לאלבום, ונעבוד על עוד כמה, אז נקליט אותם ברמה הכי גבוהה וללא פשרות. זה יהיה אלבום באורך מלא, וברגע שיהיה משהו ביד נחפש לייבל שישווק אותו. יש לנו הרבה חומר תכלס, ועכשיו הכל עניין של כמה זמן ייקח לנו ללמד את עילי את כולו. אנחנו רוצים שידע את כל החומר שלנו, ולא רק מה שמיועד להיות באלבום, כי אנחנו רוצים להמשיך להופיע באותו זמן, והרפרטואר חייב להיות רחב במציאות שלנו, שבה אותו קהל בה להופעות כל הזמן.
מלבד הפרוייקטים המוזיקליים שלך, יש לך זמן לעשות גם דברים אחרים? איך אתה מתפרנס?
אני ברמן בפאב הרוק הכבד בירושלים, Old Friend, וכשאני מסיים לעבוד בבר אני מחלק עיתונים. חי בלילה כעיקרון. אני מארגן כל מיני אירועים, כמו הפסטיבל ת'ראש, וגם עוזר הרבה בג'רוזלמטאל (מגזין מטאל ירושלמי), עושה הגהה וגם מביא להם רעיונות. אני גם מתרגם ראיונות עם להקות מחו"ל שהם עושים. לא את כולם אבל.
חוץ מזה, אני צופה בהרבה כדורגל (אני אוהד בית"ר) וב-UFC ו-PRIDE, שאלו שתי זירות של אומנויות לחימה עם קרבות אמיתיים שמותר בהם הכל, לא כמו WCW נניח, שם הכל מבוים. חוץ מזה אין לי הרבה זמן פנוי, וכשיש לי אז זה בדיוק הזמן בו צצים כל מיני פרוייקטים מוזיקליים שאני עושה. חוץ מה-Brutalizer ומשוורצחיה כמובן (שזה החיים שלי, זה כבר לא להקה), יש לי עוד לפחות 3 פרוייקטים שעשיתי, ויש אנשים שעדיין אוהבים ושומעים חלק מהם.

שוורצחיה בתקופת ה-"שיער"
בפעם האחרונה שדיברנו (אפשר לומר בדיוק לפני שנה), היית גם מעורב בפאב שמשמיע רוק ומטאל, ואם אני לא טועה עכשיו זה כבר הגלגול הרביעי או החמישי של דבר כזה בירושלים. למה אתה חושב שמקומות כאלה לא מחזיקים מעמד בעיר?
יש הרבה פסיכים שפותחים פאב בירושלים בלי שום סיכוי. זה עסק מאוד הפכפך שקשה להצליח בו. מה שאנחנו עושים זה בסך-הכל ניגשים למר בחור בעל מקום, שותים כמו צארים רוסים ומבקשים שינגן מוסיקה. בהתחלה זפלין, אח"כ אי.סי.די.סי, בלאק לייבל סוסיאטי, ואחרי חודשיים הוא מוצא את עצמו משמיע סלייר. באים עוד אנשים וזה נותן תחייה לעוד כמה חודשים לפאב. עכשיו… עם אולד פריאנד, בפעם הראשונה, זה היה הפוך. נכנסתי למקום ואני שומע The Doors ברקע. ניגשתי לברמן, ביקשתי משהו אחר, כי אני שונא את הדלתות ואת כל ההוויה ההיפית, אז הוא שם ג'ודס פריסט "בריטיש סטיל".
הייתי בהלם. שאלתי "יש משהו יותר כבד?". הוא הצביע על כמה אנשים שנראו לא בעניין ואמר "כשהם ילכו". וכשהם הלכו הוא ניגן מגדת'. בתקליטיה היה להם כל דבר שמריח מגיטרה, מבוב דילן עד פנתרה. התחלתי לארגן שם ערב מטאל כל מוצ"ש, וזה היה ככה עד שהבחור עזב, ואני ובחור אחר בשם מייק נכנסנו לעבוד במקומו. העניין עם המקום הזה הוא שהוא הכי רווחי מכל אלו שהיו לנו, והבוסים שלי חיים ממנו. העניין אבל שעכשיו מתחיל חורף וזה מבחן גדול. אם יגיעו מספיק אנשים, המקום ישרוד. אם לא, הבוסים יסגרו אותו. ככה זה. ואז נתחיל הכל מחדש. נשתלט על מקום, שיהיה לנו איפה לשבת וכו'…
מה בכלל אתה חושב על הקהל ועל הלהקות הירושלמיות? אתה חושב שקיים הבדל בינם לבין הקהל והלהקות משאר חלקי הארץ?
כן. אנשים פה יותר ישרים. הקהל יותר בתולי ויותר מחפש פוגו והתפרקות. הלהקות שיוצאות מכאן נוטות יותר לכסאח, ואלו שלא, עדיין מנגנות אולד סקול, כמו זונדה. עכשיו ככה: Arallu נשמעים כמו מטחנות בשר בהופעה. את האלבום החדש לא שמעתי מספיק פעמים כדי לחוות דעה, אבל אני מתארח שם באיזה שיר והוא יצא מגניב. Zonda מעולים, להקה ברמה הגבוהה בארץ. Azamoth ששמעתי בהופעה של אראלו, לגילם הם מצוינים, הם נשמעים מטאל לגמרי, בניגוד להרבה להקות בלאק שמפספסות. Vindicator מבחינת הרוח הם הכי ת'ראש שיש, הדבר האמיתי. אבל הם חייבים להתמקצע. העיקר שימשיכו לכתוב דברים כמו "Meat Eat". להקת Blood Shot Eye מקצועיים מאוד, אבל מנגנים סגנון דנזיג – בלאק סאבת' כזה, וזה לא ממש מוזיקה להופעה. בכל מקרה הם סבבה. שמעתי גם דברים טובים על Birth, אבל מזמן לא שמעתי אותם. באשר לשאר הלהקות, לא שמעתי מספיק כדי לחוות דעה, או שפשוט לא ממש אהבתי.
עכשיו עוד משהו על הקהל כאן. ככל שיהיו כאן יותר הופעות, הקהל יהיה יותר "תל-אביבי". לא שהתל-אביבים קהל רע, אבל הם בררנים הרבה יותר. אצלנו הכל תמים עדיין, אבל התמימות אובדת לאט-לאט. בכל מקרה, זו סצנה מגובשת וכמעט אין אינטריגות. אנשים לא מחפשים להרע האחד לשני או ללכלך, ויש פרגון בין הלהקות. זה הכי חשוב. פעם זה לא היה ככה, ובגלל זה שנים הסצנה פה הייתה רדומה.
היום כולם בעד כולם, ואנחנו מתקדמים. תחשוב מה היה כאן במשך 3 שנים, עד ללפני שנה וחצי. לא היה כלום. ובשנה וחצי האחרונות יש תחיה. כל הלהקות הגדולות כמעט עברו כאן. פעם הופעתי עם דיקייד סול בצוללת. שלחו לי אי-מיילים אנשים, אמרו שהם מעריצים ושאני בוגד כי אני מופיע בערב שנועם קמחי מארגן. הם הכריזו חרם על ההופעה למרות שהם אוהבים את הלהקה. להופעה זו נמכרו 69 כרטיסים. אנשים היו מתנהגים בצורה מבזה. גם אני. כי ככה היה מקובל, זו הייתה האווירה הכללית. היום זה לא כך. ואנשים, תשמרו על זה. כי אחרת כל מה שהישגנו, ההופעות, זה שמקבלים אותנו בברכה בכל מועדון כאן, זה שיש חנות דיסקים ופאב – הכל יעלם.
בשבוע הבא, אפשר לומר בדיוק שנה (עם כמה ימי הפרש) מאז האירוע הקודם, אתה מקיים בירושלים את הפסטית'ראש (שהיה ידוע בעבר כפסטיבל ת'ראש וספיד). למה הפעם בחרת להתמקד אך ורק בת'ראש? איפה הספיד?
אין להקות ספיד מטאל בארץ. רק הלהקה הזאת, איך קוראים לה… מסטריף. אבל גם להם יש בעיות עם הסולן או משהו. לא יודע. אין. אז ת'ראש.
שוורצחיה הולכת להופיע בפסטיבל עם ההרכב החדש לצד להקה נוספת שלא ראינו הרבה זמן, ושמה הנגמן. למה בחרתם דווקא לקיים את ה-"בכורות" האלה בפסטיבל?
או.קי. בפסטיבל השנה רציתי את 8 להקות הת'ראש הכי טובות בארץ. אין כלל ספק ששתי הנ"ל נמנות בין ה-8. אז שוורצחיה זו הלהקה שלי, אז המו"מ היה קצר (תשמעו, יש לכם הופעה ב 17.10…), ובאשר להנגמן, תצטרך לשאול אותם מה גרם להם להיענות להצעה של תמסח זקן כמוני.
תוכל לפרט קצת על אילו עוד להקות משתתפות שם? אולי אפילו משהו שלא ידענו עליו, סופריזה?
נתחיל ב-Hangman, מנגנים אולד סקול, חבר'ה ותיקים ות'ראשרים אמיתיים. תמיד נחשבו הבטחה, ועכשיו, אחרי שראיתי אותם בהופעה (פרטית) אני אומר לכם – ההבטחה התממשה. שוורצחיה זו הלהקה שלי, אנחנו בתפקיד הת'ראשרים הוותיקים, Dark Serpent זו להקה ת'ראש מהמרכז שמקורה בעפולה אני חושב, קיימים מאז 1997 וזו הופעה ראשונה שלהם של טהרת החומר המקורי עם מתופף חדש (בדיוק כמונו). The Four Horsemen מנגנים מטאליקה טוב מאוד, הלכתי לראות אותם בהופעה ב-"בננה". חברה בני 25 בערך עם עבר עשיר.
Torn Existence זו להקה שמזכירה לי את קורונר, זה חבר'ה שמנגנים ת'ראש ומכחישים אח"כ. אל תאמינו להם, הם הכי ת'ראש בעולם. Incineration זו להקה שמערבת בלאק, ת'ראש ודת', הם מעולים ולא כ"כ צעירים, הבאתי אותם בשביל הגיוון. Nuclear Disease זו להקה שיצרה איתי קשר ושלחה לי כל מיני קטעים שלהם מהופעות בערוץ הראשון וכאלה. יעני יש להם אפילו עבר טלוויזיוני… הם יהיו נציגי הדרום בערב. הם קיימים כבר איזה 5 שנים, והגיע הזמן שמישהו יוציא אותם החוצה קצת. הלהקה שתסגור את הערב היא Vindicator, שמנגנים ת'ראש כסאח, כל הזמן כסאח, ומערבבים את האויר עם השיער בלי הפסקה. הם כבר ישברו את במקום בגראנד פינאלה.
עכשיו בקשר להפתעה… ובכן, אני יכול לספר שבועז מנוחין, סולן להקת Death Asymptote יעלה לשיר איתנו איזה שיר. השיר ההוא שדיברתי עליו מקודם, על השודדים מהמערב הפרוע. אני לא רוצה לגלות יותר מזה, כי אז איך נפתיע את כולם עם קאבר משעשע?
מה תוכל לספר על ההופעה של שוורצחיה? תלבושות? שירים חדשים? אוכל שיעוף על הקהל?
שוורצחיה, מעולם לא האמינה ולעולם לא תאמין בגימיקים. לכן עניין התלבושות לא רלוונטי. שירים חדשים… ובכן, לאחרונה אנחנו מעבירים חומר למתופף, אז לא היה זמן. אני יגיד לכם מה תקבלו. מה שתמיד אתם מקבלים. 4 פסיכים שנותנים את הנשמה ועוד איזה 200 שמרביצים. אחד לשני. כרגיל…
אז שיהיה בהצלחה! ונקווה שלמועדון הצוללת יש ביטוח על המקום…
תודה רבה, ואל תדאג, יש מאחרי ההופעה שלנו הנהלה חדשה, אז אפשר לפרק ת'קירות חופשי.