שונאי אדם – נשארים באפלה
מרואיין: תום דוידוב מלהקת Sonne Adam
Sonne Adam פרצו לתודעה של רובנו לפני במהלך החודש האחרון לאחר שהתפרסמה הידיעה בשלל אתרי מטאל ברשת לפיה חברת ההפצה הבינלאומית הענקית Century media , בה חתומים שלל להקות מטאל ידועות ומצליחות כמו paradise lost , Aborted ו-Orphaned land החתימה צמד יוצרים מת"א המזדהים בשמות דוידוב ודהאן, בהרכב אולד-סקול דת' מטאל אפל ומשופשף, כולל השוואות ל-Morbid angel ו- Paradise lost. העובדה שכמעט ואין מידע על הלהקה או על היוצרים מאחוריה רק פיתחה אצלי את הסקרנות (שהייתה גבוהה גם ככה לאחר 5 השמעות רצופות במוניטורים שלי) לגביהם ולגביי עצם החתימה. אחרי הכל, החתמה של להקה אשר לא מוכרת אפילו לקהל הישראלי מתוך שלל הלהקות המוצלחות והמוכרות יותר שיש לישראל להציע נראתה לי קצת אניגמטית, כמו גם העובדה שהלהקה מורכבת משני אנשים בלבד. ישבתי עם תום דוידוב (נגן הגיטרה\בס\תופים בשבילכם), החצי הדומיננטי מצוות האולד-סקולרים בתקווה לנסות ולפתור חלק מהשאלות ואולי גם להבין למה התכוון כשפרסם הצהרות כמו "לבנו באנדרגראונד, נשאר באנדרגראונד ומי שחושב שהתמסחרנו יכול ללכת לז*** את עצמו".
היי תום! אין עליכם כמעט מידע ברשת.. בוא תספר לנו קצת על הלהקה. איך היא הוקמה?
או.קיי, אז הוקמנו בסביבות 2007. קצת לפני כן הכרתי את דהאן בת"א ואחרי כמה זמן קיבלתי ממנו טלפון והוא הציע לי לנגן איתו באיזה הרכב שהם התחילו, לא זוכר אפילו איך קראו לו (מגחך). עשינו איזה חזרה או שניים וזה היה נחמד, אבל לא מספיק בשביל להמשיך הלאה. במשך התקופה אני והוא המשכנו לדבר על להמשיך לנסות לעשות מוזיקה ביחד.
היה חזון משותף? השפעות משותפות שחיברו בינכם?
אז עוד לא ממש היה אפילו חזון מוזיקלי. אני בדיוק סיימתי לקליט את TSORER, שזה אלבום בלאק מטאל שלי שיצא בלייבל Black hate הגרמני. האלבום מזכיר את הגל השני של הבלאק, משהו ברברי לאללה. אחרי כמה זמן שניגנו ביחד החלטנו שלא ללכת שוב בכיוון של בלאק. הרגשתי שזה עלול להיות אותו הדבר ובתחום הזה כבר אמרתי את מה שיש לי להגיד. רצינו ללכת על כיוון של דת' מטאל, יותר בכיוון של דת' מטאל שוודי, מה שאומר יותר השפעות פסיכדליות וסאונד גיטרות ייחודי משלהם, וככה פחות או יותר נשמע האלבום הראשון שלנו "The sun is dead", שלא שוחרר מעולם.
כשהיחצ"ן של Century media שחרר הצהרה על החתמתכם הוא הוסיף ואמר ש"כישראלים אתם יודעים על משמעות המוות יותר מכולם, למרבה הצער". כמובן שהוא ניסח את זה ככה כי הוא יחצ"ן וזה התפקיד שלו, אך האם אתה חושב שיש בזה משהו? יש משהו באווירה פה שמהווה בסיס יצירתי ליצירת דת' מטאל?
תראה, מבחינה מוזיקלית אין פה בסיס לז'אנר. אין אולד-סקול אמיתי בישראל. מבחינת המציאות אין לזה שום קשר לזה שאני גר פה ואני לא כותב על חוויות מהצבא או על אנשים שמתפוצצים ברחוב. אין לזה שום קשר אל המוזיקה, אל מה שאנחנו עושים כיצירה.
ומבחינת הליריקה- האם היא מגובשת ואורגנית כשלעצמה או שהיא פשוט נועדה כדי להשתלב בסטנדרטים של הז'אנר?
אני יכול להגיד שלכל אחד מאיתנו יש השפעות טיפה שונות, אבל אני יכול להעיד על עצמי שאני כותב בצורה של סיפור שאני מספר או מנסה להעביר את המחשבות שלי בתור בנאדם. זה לא בקטע של הטפה וכן מתאים בצורה מסוימת לז'אנר. זה פשוט מה שהאקורדים רוצים, לפי איך שאני רואה את זה. כמובן שאני משתמש בדימויים של הז'אנר כמו חושך או שטן אבל זה בשביל להעביר רעיונות גדולים יותר שיש לי בראש.
אתה לא מרגיש שהנושאים האלו מצמצמים את השירים למקום נורא מסוים ומוגבל?
אולי,אבל זה מה שאני אוהב מגיל 10 וזה תמיד היה הדיבור אצלי. תמיד זה היה ככה איתי. ואני לא מתבייש בזה,אגב.
מאיפה אתם מקבלים את ההשראה שלכם? השירים שלכם די אפלים…
הממ.. ממלא דברים. אני יכול להגיד שדד-ליין עוזר לי נורא לכתוב. חוץ מזה יש מלא להקות שאני אוהב כמו כמובן paradise lost ו- Morbid angel. אני הרבה פעמים שומע ריפים ומקבל רעיונות למה אני הייתי רוצה לעשות. חוץ מזה אנחנו מושפעים מסימבוליסטיקה, שזאת בגדול אמנות מהמאה ה-19 שהושפעה מהשינויים שעברו על האדם בתקופה התעשייתית והמאבק בין הערכים החדשים לישנים. היה שם הרבה דקדנטיות בציורים האלה ומשהו נורא אפל. אפשר להגיד שאנחנו מושפעים מאימאג'ים ומתחושות מסוימות שהמוזיקה מסוגלת להעביר.
שתף אותנו בתהליך הכתיבה ואיסוף החומרים לאלבום החדש "Transformation".
בקיץ הקודם הייתה לי חופשה מהלימודים (לימודי תקשורת חזותית- מ.פ) של ארבעה חודשים, אותה ניצלתי כדי לכתוב בצורה אינטנסיבית מאוד. היינו עובדים על דברים ביחד באולפן של דהאן ובאולפן שלי. משמיעים אחד לשני דברים, משפרים ועובדים על זה. אחרי כשלושה חודשים נכנסו להקליט אצלי אלי פיקובר, שהוא חבר טוב ויקר והוא גם הפיק יחד איתנו את האלבום. העובדה שלשנינו יש ניסיון רב בסאונד עשה אותנו מאוד מעורבים בהחלטות לגבי איך שיישמע האלבום. כל פרט באלבום מכוון וכל הסאונד נובע מהחלטה ברורה שיישמע איך שהוא נשמע. לבסוף שלושתנו עשינו את המיקס, ואת המאסטרינג עשה מאור אפלבאום מאל.איי, מי שעבד עם מלמסטין, ג'ודאס פריסט ועוד. את האלבום סיימנו רק שנה שעברה. הלימודים התחילו שוב והקצב ירד מעשייה אינטנסיבית לסשנים של אחת לכמה זמן.
ואיך הגעתם ל-Century media?
הבעלים של Imperium records מגרמניה שמע את האי.פי שלנו "Armed with hammers" והתלהב. הוא הסכים לממן לנו את ההקלטות אחרי ויכוח מסוים על המחיר ולקנות את הזכויות על האלבום. אחרי כמה זמן התברר לנו שהעבודה היום-יומית של אותו בחור היא ב- Century media… וככה התחיל לצוף כל המקרה המגניב הזה. הוא השמיע את האי.פי לבוס שלו שממש אהב את זה, וזכינו בחוזה הפצה.
מחמיא.
מאוד. כשהבנו שהוא עובד שם הייתי אומר לדהאן בצחוק "תתאר לך שבסוף נהיה בסנצ'ורי מדיה" כבדיחה מוחלטת. עד שיום אחד הוא מתקשר ואומר לי "תשמע…". שיט מאן. אנחנו הרכב אולד-סקול, ועכשיו נהיה שם לצד nigthwish?! פאק! (צוחק).
האם אתה רואה אתכם כ"שליחים" של סצינת המטאל הישראלית באיזשהו מובן? אתה חושב שההצלחה של להקות כמו Orphaned land תקל עליכם בפריצה לחו"ל?
האמת? אף פעם לא חשבתי על זה.. לא יודע. נראה לי שזה קהל אחר. יש כ"כ הרבה זרמים והכול. לא יודע אם מי שיישמע orphaned יאהב אותנו ולהיפך, וזה בסדר. אבל אני לא יכול להתכחש לעובדה שרואים אותנו שם כמו איזה יצור אקזוטי. כל הזמן שואלים אותי איך זה לבוא מישראל ולנגן שם. פעם אחת מגזין מהונגריה אפילו שאלו אותי אם זה באמת נכון שיש לנו בישראל אגודה סודית שנועדה להשתלט על העולם… ענינו להם "ברור שכן, האמת היא שחזרנו מפגישה שם הרגע". מעבר לזה- אף פעם לא ממש ראיתי אותנו כחלק מ"הסצינה הישראלית". אני חושב שיש סיבה שנשארנו פה יחסית אנונימיים, לא ממש טרחנו להתפרסם פה. המטרה היא להגיע לקהל שבאמת יאהב את המוזיקה.
היית אומר שהקהל הישראלי הוא עוד קהל בדרך? לא היית רוצה לבנות פה בסיס?
בסופו של דבר, האידיאל הוא להופיע פה ולהצליח לארגן הופעה שהיא חלק מקו אחיד- זה יהיה מגניב. לא הייתי רוצה להתחיל להופיע עם להקות לא קשורות רק בשביל להופיע פה. אנחנו לא עושים הנחות בקטע הזה. אם יאהבו אותנו פה- מגניב, אם לא- גם מגניב.
בהצהרה שפרסמתם נאמר: "לבנו באנדרגראונד, נשאר באנדרגראונד ומי שחושב שהתמסחרנו יכול ללכת לזיין את עצמו". רציתי לשאול אותך מה זה בכלל אומר "להיות באנדרגראונד" היום, בעידן המיי-ספייס והיו-טיוב. הרי חתמתם בלייבל ענק עם הפצה עולמית, שזה הרבה יותר ממה שרוב הלהקות בעולם זוכות לו ומה שעושה אתכם פחות "אנדרגראונד" מכולם באופן אוטומטי.
מבחינתי זה אומר לא להתפשר על המוזיקה על מנת להגיע לעוד קהל. זה משנה אם שומעים אותך הרבה או קצת אנשים, אבל השאלה היא האם אתה שומר על הרעיונות שלך בתור מוזיקאי ובתור אמן. לנו אף פעם לא היה את השיקול של "ואוו אנחנו רוצים עוד אנשים פה הלוואי ונהיה גדולים". כל להקה וכל בנאדם רוצים עוד קהל, בוא לא נשחק אותה, אבל כל מה שנעשה שיש לנו שליטה עליו וזה אומר המוזיקה, הארט-וורק וההופעות ייראו נכון ומהלב.
למה באמת אפשר לצפות מכם בהופעות? ואיך ייראה הליין-אפ?
הליין-אפ הוא אני על הגיטרה, Dahan – שירה ובאס, Mayer (באסיסט להקת M.E.S.S- מ.פ) גיטרה שנייה ו-Steel על התופים. למה אפשר לצפות? לארבעה גברים מנגנים על הבמה. עד כדי כך פשוט. זאת לא ממש מוזיקה של "הד-בנג". זה משהו ששומעים ומרגישים משהו "Evil"מבפנים.
יש להקות שאתה מעריך במיוחד והיית רוצה להופיע איתם?
מהלקות שקיימות היום יש את Repugnant השוודים שעושים דת'-טראשי מגניב ומיוחד ואת Grave miasma האנגלים שעושים מטאל ממש פאקינג אפל.
ספר לנו על האי.פי הגנוז שלכם The Sun is dead"".
תראה, זה דמו ראשון שהקלטנו. אנחנו בכלל לא רצינו לשחרר אותו אלא זה היה רעיון של הלייבל. זה לא משהו ספציפי נגד האלבום, פשוט הקו האמיתי של "שונא אדם" התחיל עם "Armed". זה יכול אולי להישמע כמו מה שהיינו "פעם", כמו שיש ל-Nile את "In the beginning" או משהו כזה. יש שם אלמנטים שלנו אבל זה לא ממש זה. לא יודע, צריך פשוט לשמוע את זה. הוא מוכן לגמרי ואמור לצאת מתישהו, אני לא ממש יודע איך ומתי.
לסיום הייתי רציתי לשאול אותך האם אתה, במובן מסוים, "שונא אדם" בעצמך? האם צריך מידה מסוימת של מיזנתרופיה על מנת ליצור מוזיקה קרה ואפלה?
אני מתאר לעצמי שיש בעצמנו רבדים של זה, אבל בתור בן-אדם אני פשוט לא מתעסק בזה. להיות מיזנתרופ אמיתי נראה לי מפגר וחסר תוכן. השם שלנו מתאים למוזיקה ופשוט לא מעניין אותי יותר מזה.
האלבום "Transformation" יוצא לאור באופן רשמי ב-4 לאפריל ויופץ בישראל ע"י חברת "הליקון". יהיה ניתן להשיג אותו בחנויות ובמטאל-שופ.