מרואין: Butchered, סולן \ בסיסט להקת Arallu

להקת הבלאק מטאל הירושלמית Arallu הוציאה עד היום כשלושה אלבומי אולפן, EP וגם DVD, ומהווה אחת הלהקות הוותיקות והפעילות יותר בסצנה העכשווית. מאז ומתמיד לוותה הלהקה בוויכוחים ודיונים הקשורים אליה, לתדמית שלה, ולמוזיקה המחוספסת והאלימה שלה. ביום שבת הקרוב צפויה הלהקה לעלות להופעה עם Mayhem מראשונות להקות הבלאק, והשפעה מרכזית על Arallu עצמה, שתעלה עם הרכב שמתוגבר בכמה מנגני המטאל הקיצוני הטובים שפועלים כיום בארץ. כדי להכין את עצמנו מראש לקראת אותה הופעה, ישבנו לשוחח עם Butchered, בסיסט וסולן ההרכב, על עצמו, הלהקה, עברה, ועתידה.

אהלן בן אדם, רציתי להתחיל עם העדכונים האחרונים ממחנה Arallu, איפה דברים עומדים כרגע מבחינתכם?

שלום גם לך אדוני הנכבד, בשבועיים האחרונים באמת הרבה דברים זזים עם Arallu. לא מזמן פנו אלינו מהפקת סרט Global Metal, שהוא החלק השני של הסרט Metal – A Headbanger's Journey בבקשה לשים את השיר "Morbid Shadow" מתוך ה-DVD שלנו, Visual Chaos Invasion שיצא בסוף 2003 והוקלט הופעה חיה, אחרי שהם ראיינו אותנו ועוד חברים ותקים בסצנה הישראלית. בימים אלו אנחנו עובדים על הופעה עם שני נגני סשן חדשים, Pixel, מלהקת Vipress ו-Belgror שהיה המתופף של Bartholomeus Night על ההופעה הקרובה שלנו שבה נפתח לאחת והיחידה Mayhem. במקביל לזה אנחנו התחלנו לעבוד לא מזמן על אלבום חדש, רביעי במספר ומתכוננים להיכנס להקליט אותו עוד בדצמבר השנה. באמת הרבה על הראש אבל לא מתלוננים.

לגבי האלבום החדש, איפה הוא עומד, ואילו פרטים אתה יכול לשחרר עליו כרגע?

בימים אלו אנחנו באטרף של אסיפת ריפים, האדרנלין בשמים ואנחנו משפריצים ריפים כמו מים. בינתיים יש 5 שירים שהם מוכנים מבחינת הבנייה, אבל יש לנו להוסיף על זה עוד את הכלי הקשה, שופרים ועוד מיני רעיונות Arallu. האלבום עדיין בחיתוליו אבל לפי מה שהראה העבר את רוב העבודה עושים אחרי שמקליטים גיטרות, באס, תופים, כך שיש לנו עוד עבודה רבה לפנינו.

קצת לגבי ההופעה הקרבה, יש התרגשות לגבי ההופעה עם Mayhem?

התרגשות יש בכל הופעה, אבל הפעם זה שונה. Mayhem זאת להקה שרוב חברי הלהקה גדלו עליה לצד Slayer ו-Venom. זאת להקה שהשפיע מאוד עלינו כחובבי מטאל וכלהקת Arallu. מבחינתנו זה איזשהו לימיט, זה איזשהו חלום. אם היית שואל אותי לפני 10 שנים כשרק הקמתי את Arallu שב-2007 אתה תופיע על אותה במה עם Mayhem הייתי אומר לך אתה חולם. והנה זה קורה. מי שהיה בהופעות שלנו ראה כמה אנחנו באים לשבור, לרסק ולהרוס את הבמה. אז תחשוב מה יקרה בשבת תחשוב איזה שד הולך לצאת מהבקבוק, ואיזה הרס הוא הולך להשאיר אחריו.

עד כמה הלהקה הייתה השפעה עליכם כלהקה ועליך כמטאליסט?

אני חושב ששומעים ומרגישים את זה במוסיקה שלנו. אני חושב שאנחנו לא צריכים להסביר כמה. אני חושב ש-Mayhem השפיעו על המון להקות והמון מטאליסטים ובפרט להקות בלאק מטאל בכל העולם, הם להקה מהטובות והמיוחדות בז'אנר הזה.

שתי הלהקות חרטו על הדגל שלהן את נושא המאבק בדתות, עד כמה אתה חושב שיש דמיון במה שהם אמורים למה שאתם?

תראה, אנחנו לדעתי הרבה יותר מבינים את זה, אנחנו באמת חיים את זה, אנחנו רואים את זה יום יום. כל חג יש סגר כי איזה פנאט מוסלמי רוצה לפגע ביהודים, כל מצעד שורפים פחים בירושלים כי איזה פנאט יהודי רוצה לפגע, כי הוא חושב שהוא עושה את המעשה שהאלוהים שלו היה רוצה. זה לא נגמר, זה פשוט לא נגמר. אנחנו לקחנו את המאבק בדתות בצורה מאוד בוטה ומאוד כועסת, כי זה באמת מרגיז אותי, אני ממש לא מצליח להבין למה צריך להרוג בשם הדת? אם לא היו דתות, לא היו מלחמות זה מאוד פשוט. המלחמה המטופשת הזו בין לדת לדת זה פשוט אבסורד.

עם תפיסה כמו שלך לגבי כל נושא הדת, יש סיכוי שזה לא יראה בעין יפה ע"י אנשים. מה לדוגמא חושבים אצלך במשפחה הקרובה על הדעות הקיצוניות שלך?

כשהייתי צעיר יותר, חייל יותר נכון, ההורים שלי חשבו שאני מגזים, ושטויות זה יעבור. אבל עם הזמן התבגרתי, למדתי עוד והייתי מוכיח להורים שלי בכל פעם מחדש שהדת היא פשוט אם כל המלחמות. היו לי ויכוחים קשים עם אבא שלי, תמיד היו לי בעיות בקטע הזה, אחרי שהשתחררתי מהצבא מהרבה עבודות זרקו אותי בגלל הדעות שלי והויכוחים שלי עם העובדים או המנהלים, אבל זה היה לפני 5-7 שנים. אני חושב שהיום אנשים יותר מבינים את זה. ומצד שני אני משתדל לא להיכנס לויכוחים האלו אני יורק אותם החוצה דרך המוסיקה. לא כולם מסכימים עם זה אבל רבאק אלו הם הדעות שלי.

אני מבין שיהיו כמה אורחים מכובדים איתכם בהופעה, מי הם, מה הם יעשו, ולמה החלטתם לצרף אותם?

ישי שוורץ שהוא חבר ותיק וספורטר אמיתי של Arallu, מאז ומעולם בכל הופעה של Arallu עולה לשיר את השיר "Sword Of Death" מהאלבום הראשון, בהופעה הזו השיר מבוצע בגירסה מיוחדת יותר. יונתן המתופף המקורי שלנו טס לחו"ל באותו היום שפנו אלינו מההפקה להופיע בערב הזה ונאלצתי לחפש לו מחליף. המחליף שלו זה כמו שאמרתי, Belagror שהוא מתופף מהטובים בארץ והוא נענה בחיוב ישר.

בלי שום קשר יונתן כבר חזר והוא יעלה איתנו גם לשיר אחד בהופעה הזו. אבי הגיטריסט המקורי של הלהקה עושה את השרות הצבאי שלו, שאני כבר מרגיש שאלו הן ה-3 שנים הכי ארוכות שחוויתי, ולא יוכל להופיע בהופעה הזו. פניתי ל-Pixel שאותו אני מכיר שנים אם הוא מעוניין, ואני חייב לציין שהענות של שני החברה האלו פשוט השאירה אותי המום, ואני ממש מודה להם על זה. בחזרות הם עושים עבודה מצוינת.

בנוסף לאלו עולה איתנו נגן חדש בלהקה שהצטרף אחרי שיצא האלבום האחרון The Demon From The Ancient Worl, שם הוא מתארח בשירים "Sierra-Nevada" ו-"The Devil's Massacre" – בחור בשם יניב זאדה המכונה Soul Beating כי זאת פשוט ההרגשה שהוא משאיר במקצבים שלו. הולכת להיות הופעה באמת לא רגילה…

אני מבין שההופעה תצולם ל DVD חדש, תן קצת פרטים עליו.

בסוף 2003 צילמנו והוצאנו את ה-DVD הראשון שלנו בשם Visual Chaos Invasion שיש שם הופעה שלנו ו-2 קליפים. אבל משהו כאילו חסר לי בהופעה הזו. אנחנו באמת משתלולים שם, נותנים את אחד הלייבים הטובים של הלהקה, אבל זה לא, זה לא מספיק. אנחנו היום הרבה יותר חזקים מזה. אנחנו הרבה יותר עוצמתיים מזה. ב-DVD החדש שנוציא, שאת רובו נצלם בהופעה הזו אנחנו רוצים להביא את השואו למקומות רחוקים יותר, מטורפים יותר. נצלם את הקהל המצוין שיש לנו בארץ מה שב-DVD הקודם לא עשינו, נוסיף עוד קליפים, ניתן רקע על הלהקה והמשמעות של Arallu. אולי גם נראיין אנשים על מה שהם חושבים על Arallu – אוהבים, לא אוהבים ואם לא למה. נכניס באמת הרבה יותר חומר, אני לא בטוח שאנשים מכירים ומבינים את מה שאנחנו מנסים להעביר.

חזרה למוזיקה שלכם, האלבום האחרון, The Demon From The Ancient World, יצא בחברת התקליטים Epidemie Records, אתם עדיין איתם בחוזה? הייתם מרוצים מהעבודה שלהם איתכם?

אני לא ממהר לחתום ל-3-4, אלבומים אני מעדיף להחתים אלבום, אלבום, כך שיהיו לי יותר אופציות אחרי ההקלטות. Epidemie Records הינו ליבל קטן, אבל מכר 3000 עותקים מהאלבום האחרון שלנו. היינו גם אמורים לצאת לטור דרך הלייבל בצ'כיה אבל זה התבטל ברגע האחרון. אני עדיין לא יודע איך ישמע האלבום החדש ובטוח לא זה שאחריו אז איך אני כבר ייתן את הזכויות עליו לליבל? אני מאז ומתמיד עבדתי לאט ובזמן שלי ובנתיים זה מביא תוצאות, נגמור להקליט וניראה, אולי באמת נוציא את האלבום דרכם, אבל זה מוקדם לדעת.

אני מבין שאת ההפצה שלכם בארץ עושה ישי שוורץ ו-Raven, ממתי החלו יחסי העבודה ביניכם?

אחרי הדמו הראשון War On The Wailing Wall שיצא ב-97', כבר אז ישי התחבר לחומר ורצה להוציא אותו כאלבום. אבל כמו תמיד אחרי שאתה מסיים את ההקלטות אתה אומר לעצמך חבל שלא עשיתי ככה וחבל שלא עשיתי ככה, אז אמרתי לו שנמתין עם זה נגבש עוד חומר ואז נקליט ונוציא. באלבום השני Satanic War In Jerusalem כבר התחלנו לעבוד ביחד והוא באמת יצא דרכו. אבל אני חייב לציין שישי מאז 97' כבר תמך והיה מאחורי Arallu ותמיד הבין ואהב את מה שעשיתי.

השם של האלבום האחרון נשמע כמו התיאור של הבאלרוג מ-"שר הטבעות", משם זה הגיע?

תמיד התעסקתי בעולם הנסתר, בעולמות מקבילים, בכוונות של אלוהים השטן, מלאכים שדים, ומכשפות. תמיד עניין אותי העולם העתיק. שהמין האנושי סגד לעגל מזהב והיה תמים מאוד, מה קרה במגדל בבל, העוצמה של חולות מסופוטמיה והשדים במדבר. בשר הטבעות זה כאילו התנגש לי, כאילו העלילה שונה אבל הם בעצם מדברים על אותו דבר רק שאצלי זה יותר תרבות שומר, והאלים הקדומים. יש דימיון אבל לא לזה התכוונתי. במקום לקרוא לאלבום Arallu קראתי לו השד מהעולם העתיק שזה בעצם Arallu.

הלהקה מתוארת במקומות אחדים כ-"בלאק מטאל" באחרים כת'ראש. אם היית צריך לתאר את המוזיקה הנוכחית של הלהקה, איך היית קורא לה?

כמו שתמיד כתבתי "בלאק מטאל מסופוטמי ערבי וברברי!" – הברברי מצביע על הנגיעות של אולדסקול והת'ראש.

בלהקה כמו שלכם, ההשפעות המתבקשות הן של להקות הת'ראש המוקדמות, כמו Venom או Hellhammer, הן היו חלק מההשפעה? יש אחרות?

בוא אני אפשט לך את זה: השלד של השירים הוא אולדסקול ת'ראש מטאל. ככה המוסיקה נכתבת בהתחלה, כלומר ריפים ת'ראשים מהירים כאלו אבל מלוכלכים. אחרי שהשיר מוכן אני מתחיל להלביש עליו את המקצבים המזרחים ואת הריפים כמו שאני קורא לזה "מארל" אותם – מלשון Arallu. ממש כמו עוגה, את זה אני נותן לנגנים האחרים בהרכב והם כל אחד מוסיף את הטצ' שלו. יונתן ויניב מתחילים להוסיף את הדרבוקות, שופרים, סיטאר ומגוון פירות העונה. ובסוף יוצא לך מוצר שהרבה לא מבינים אותו והרבה גם לא אוהבים אותו, אבל זה יוצא שונה, זה יוצא אחר ממה שיש בשוק היום, ולדעתנו בשמיעה ארוכה ובסבלנות זה יוצא מעניין לאללה.

בעיקרון שתי להקות ידועות שעושות שימוש במוטיבים מזרחיים במוזיקה שלהן הן Orphaned Land ו-Melechesh. באיזה שלב אתם החלטתם לשלב את המוטיבים האלה במוזיקה שלכם, והאם לא חששתם שיקטלגו אתכם כמי שחוזר על מה ששתי הלהקות האלו עושות?

להפך, זה טוב שיש לנו סגנון משלנו, סגנון מזרח תיכוני שהוא שונה מהמטאל האמריקאי ושונה מהמטאל האירופי. סגנון שישר יודעים "זה הגיע מאזור המזרח התיכון". אני מנגן מטאל, ממה יש לי לחשוש?

אתה ניגנת בעבר עם Melechesh, מה אתה יכול לספר על הזמן איתם, ולמה עזבת?

Melechesh זאת להקה שבאמת אהבתי אצלהם את השילוב בין המזרח תיכוני והבלאק מטאל הקלאסי. אני מעולם לא הייתי נגן קבע ב-Melechesh. בשנת 96' ניגנתי בלהקה שנקראת Conspiracy, הרכב עם רועי אילוז משוורצחיה ובחור בשם אלכס כץ שאגב השנה הוציא אלבום שניקרא Reincarnated – אותו חומר שנגנו ב 96 רק מעולם לא יצא. בזמן הזה שמענו שיש עוד להקת בלאק מטאל שנקראת Melechesh. הלכנו לחזרה שלהם ו-Ashmedi הסולן של Melechesh ואלכס מ-Conspiracy הפכו חברים טובים. לא עבר זמן רב ואלכס הפך לבסיסט של Melechesh ו-Conspiracy התפרקו. אלכס עם הזמן עבר לאמסטרדם ואני החלפתי אותו ל-2 הופעות בלבד כסשן לפני שכל חברי Melechesh עזבו גם הם לכיוון אירופה. זה כל הסיפור שלי עם Melechesh.

מה בעצם אומר כל הנושא ה "מסופוטמי" במוזיקה שלכם? לאילו מקורות היסטוריים אתה מקשר את המוטיב הזה?

תיראה כל נושא מסופוטמיה זה עניין רחב מאוד, הרי לא נדע אף פעם מה התרחש שם באמת. אנחנו רק יכולים להשלים פאזל מקצות המידע שיש לנו וספרי ההיסטוריה, כמו שאני מטיף כנגד הדתות כך אני גם נגד הגבולות של המדינות. כלומר דת מקטלגת אדם, שמה אותו בתוך מסגרת. אותו דבר ארץ או מדינה, מסופוטמיה זה כל האזור שלנו, כל האזור של עיראק, אבל אז הגיע "מישהו" ופשוט שם קווים על המפה וחילק אותנו. כל התרבות השומרית \ מסופוטמית \ כנענית \ אשורית, יש לנו חלק בה, זה פעם היה חלק מאיתנו. כל העניין של חלוקת השפות במגדל בבל והבגידה של המין האנושי, המלחמה על ירושלים, ומערות קומראן, אני לא נכנס לזה כי זה מפורט בשירים שלנו. זה תחום רחב מאוד ולא חסר חומר לכתוב דרכו טקסטים.

הבנתי שבתקופה האחרונה כל הנושא הזה משתנה אצלכם, והלהקה הולכת לכיוון אחר, מהו?

תראה, יש הרבה כיוונים שהלהקה הולכת אליה כמו שבאלבום האחרון יש שיר בשם "Sierra Nevada" שזה הג'ונגל בקולומביה שבו אחי, בני, נחטף, ומה שעבר עלינו שם נתן השראה באלבום. חוץ מהנושא של תרבות המזרח התיכון יש גם דברים שאנחנו חווים ביום יום וגם הם מקור ההשראה שלנו. אבל לא שינינו כיוון לגמרי. בזה אתה טועה.

קצת על נושאים פחות מוזיקליים, אתם ידועים כלהקה שמעוררת לא מעט מחלוקת בארץ, מה אתה חושב היא הסיבה העיקרית לכך?

האמת שהשבוע התראיינתי ושם שאלו אותי את אותה שאלה בדיוק, אני לא רוצה להישמע מתנשא, אבל לדעתי רוב המטאליסטים בארץ הם ילדים ונערים עד גילאי צבא. הנושאים שאנחנו שרים עליהם לא רק שלא מעניינים אותם, הם גם לא מדברים אליהם. לא על כולם, אני מדבר על החלק שלא אוהב את Arallu. לדעתי הנושאים שאנחנו שרים עליהם הם נושאים שרק בגיל 25-30 אתה נחשף אליהם ורק אז, זה באמת מתחיל לעניין אותך.

כל ה-"סצנה הירושלמית" שאתם בעצם חלק ממנה, נראית תמיד די סגורה ושונה מזאת שבתל אביב למשל, למה אתה חושב שזה כך? איך היית מאפיין אותה?

בירושלים זה תקופות. פעם יש הרבה מטאליסטים שאתה פתאום רואה ברחובות ופעם, כמו עכשיו למשל, אין כלום. הסצנה מתכווצת. ובדיוק כמו שאתה אומר גם אם יש אז הם סגורים בתוך עצמם, במקום לצאת להופעות, לבוא ליהנות, הם מסתגרים, אני גם לא מבין את זה. בגלל זה אנחנו גם לא עושים הרבה הופעות בירושלים וזה באמת מבאס אותנו.

באופן כללי הסצנה הישראלית מתאפיינת במחנאות בין להקות, בין ערים, בין ז'אנרים של מטאל. כמי שוותיק בסצנה, מה אתה חושב על זה? איך אתה זוכר שדברים נראו כשאתה התחלת?

אני חושב שזה טבעי. אני חושב שזה הגיוני שרוב להקות הת'ראש יארגנו ויהיו בקשר על להקות ת'ראש, אני חושב שלהקות ההרדקור אותו דבר. כשאני הייתי ילד לא הגענו בכלל למצב של מחנות, לא היה דבר כזה. אם הייתה הופעה של להקת מטאל ,אף אחד לא שאל "רגע איזה סגנון זה?" פשוט הינו הולכים כי זה מ-ט-א-ל. היום יש יותר אפשרויות, יותר אופציות ואנשים יותר בוררים וזה בסדר מבחינתי.

זה הכול בינתיים, מסר אחרון למי ששוקל אם להגיע לראות את ההופעה?

אני לא חושב שתהיה לכם הזדמנות שנייה לראות, להרגיש ולשמוע את מה שהולך לקרות ביום שבת. אני חושב שזאת הזדמנות של פעם בחיים לראות בזמן אמת איך מועדון מתפרק ולא עומד בכמות העוצמה שהולכת להיות שם במשך כמה שעות טובות!