מרואין: Nergal, סולן \ גיטריסט להקת Behemoth

בשלוש השנים האחרונות, Behemoth הייתה ונשארה אחת הלהקות העסוקות ביותר בשטח. כשחבריה לא מופיעים הם מקליטים אלבום וכשהם לא מקליטים אלבום הם… מופיעים. קשה לתפוס איך החבורה הזו מצליחה לשמור על הופעה כל-כך אגרסיבית ומהירה ובאותו זמן לתת שירים מכל התקופות שלה, מימי הבלאק מטאל והדמואים הראשונים ועד לאלבומים החדשים ביותר.

אם כבר דיברנו על האלבומים החדשים, The Apostasy, הוא הכותר האחרון שיצא לחבורת הדת' מטאל הפולנית הזו, ולמרות שהוא לא עבר את הרף ש-Demigod הציב, הוא נחשב ליצירה מעניינת במיוחד המשלבת מרכיבים רבים שעד כה לא נשמעו במוזיקה של הלהקה. קצת לפני שהוא יצא בסוף חודש יוני, תפסנו את Nergal הסולן לשיחה ארוכה, על האלבום החדש, ההשתתפות ב-Ozzfest, ההופעה בישראל ועוד נושאים רבים אחרים… ואפילו קיבלנו איום.

שלום Nergal, אני יודע שקשה לתפוס אותך מכיוון שאתם מופיעים כל הזמן. אתם באמצע איזשהו סיבוב הופעות כרגע?

למעשה יש לנו קצת זמן חופשי, אבל לאחר מכן אנחנו נתחיל את אחד מסיבובי ההופעות הארוכים ביותר שהיו לנו בקריירה. נתחיל עם כמה פסטיבלים באירופה, אז Ozzfest באמריקה, כמה הופעות בפולין, עוד סיבוב הופעות אירופאי, סיבוב הופעות אמריקאי ואז נגיע גם לניו-זילנד וזה יהיה כבר דצמבר. הולך להיות מאד מרגש.

כשנכנסתם לאולפן איי שם בדצמבר, היה לך בטחון רב בשירים ובתהליך ההקלטות. מה גרם לך להישאר שם כל-כך הרבה זמן עד שהיית מרוצה מהתוצאות?

זה פשוט לוקח זמן לסיים דברים. אני אוהב להירגע, אני שונא לעבוד תחת לחץ ולפעמים לוקח לך 100 פעם למצוא את טון הגיטרה הנכון, או את התו הנכון, לפעמים זה לא נשמע מגניב אז אתה עושה את זה עוד פעם… *צוחק*… הכל לוקח זמן. למעשה הבנתי שרוב הזמן עם להקות בלאק מטאל, אנשים רגילים לעובדה שהם מקליטים אלבום תוך 3-4 שבועות, אבל אנחנו ממש לא ככה, Behemoth אוהבים לקחת את הזמן כדי שהדברים יקרו בצורה הנכונה.

אני לא חושב שאנחנו בעצם מקליטים אלבום, אנחנו מייצרים אלבום וזה כל ההבדל. זה אף פעם לא קל, זה אף פעם לא חלק וזה אף פעם לא קורה סתם ככה. כל פעם זה נהיה גרוע יותר כי רמת הציפייה שלנו עולה מאלבום לאלבום, אז זה תמיד קשה לבוא עם רעיונות חדשים וכו'. עם האלבום החדש, The Apostasy, ממש התיש אותנו, בגלל שיש בו מיליון דברים חדשים, כלים חדשים ודברים אחרים שלא השתמשנו בהם בעבר. הכל לוקח זמן באולפן.

בהשוואה לאלבומים הקודמים שלכם, במה The Apostasy שונה בכל הנוגע לתרומה של שאר חברי הלהקה לשירים ולהלחנה?

למען האמת זה פחות או יותר אותו הדבר. אני הבאתי את כל הרעיונות לשולחן ואז החלטנו ביחד לאיזה כיוון ללכת. אני הכותב העיקרי, אבל החבר'ה ממש מנוסים ויש להם טעם טוב, אז זה טוב לעבוד איתם… אני ממש סומך על הדעה שלהם.

האם The Apostasy ממשיך באותו כיוון של Demigod מבחינת קונספט? מה אנחנו יכולים לצפות בכל הנוגע לנושאים וליריקה?

הליריקה תמיד מגוונת ואני חושב שהפעם זה אפילו יותר מב-Demigod. זה מטורף בנאדם, אני מתעסק בהרבה נושאים כאן, מדברים אישיים לדברים בסיסיים. יש לנו שירים כמו "Pazuzu" שנותנים הרגשה כזו, עם מיתולוגיה, היסטוריה וכו', ואז יש לנו שירים כמו "Christgrinding Avenue" או "Kreigphilosophy", שפחות או יותר מדברים על שנאה, או השנאה שלנו כלפי דתות. חוץ מזה יש שירים כמו "Inner Sanctum", שהם יותר השתקפות עמוקה, בצורה רטרוספקטיבית. נראה כי הפעם אנחנו מתעסקים בהרבה יותר דברים.

מהרושם הראשוני שיש לי מהאלבום החדש, אני יכול לשמוע שהכנסתם גישה יותר פרימיטיבית לסגנון הדת' מטאל שלכם, אבל מצד שני, השתמשתם בהרבה השפעות מודרניות ומרכיבים. איך הגיע השינוי הזה? האם זה היה מכוון?

לא ממש. אני חושב שכל מה שעשינו קרה בצורה טבעית – אנחנו אף פעם לא יושבים ומחליטים "טוב נעשה את זה, או את זה". אני אוהב את מה שאמרת לגבי האלבום, בדרך מסוימת הוא יותר ברברי, במיוחד כשאתה שומע את הסאונד והכל, זה מרגיש כאילו הוא יוצא משליטה. מצד שני אבל, יש דברים ברורים שקורים שם, כמו הגישה הבומבסטית-מיליטנטית ואפילו לעיתים אפית, שלקחנו עם האלבום. כמו שאמרתי, יש יותר אטמוספירה קיצונית באלבום: מצד אחד יש לך שירים שיוצאים משליטה, משוגעים ודראסטיים, ואז יש לך שירים יותר גרובים ואטמוספריים. אני חושב שזה איזון מגניב. אני אישית משתעמם אם אלבום הוא רק ברוטאלי מהשניה הראשונה ועד האחרונה, או רק מהיר, בגלל שבסופו של יום זה פשוט איטי וללא דינמיקה. אני חושב שיש דינמיקה מאד טובה באלבום החדש שלנו.

עטיפת האלבום מאד מיוחדת ואני יכול לראות שהיא בעיקר מייצגת את אלת ההינדו קאלי. מה גרם לך לבחור בה להיות על העטיפה?

הייתי בנאפאל לא מזמן וביקרתי שם במקדש קאלי וזה מה שנתן לי השראה להשתמש בדמות הזו כעטיפת האלבום החדש. אני חושב ש-Behemoth תמיד הלכו לכיוון של פגאניזם עם השירים, אבל עם מיתולוגית ההינדו והפנתאון – חשבתי שזה משהו מגניב וחדש. אז כמו שאמרתי, הדמות על העטיפה מייצגת את קאלי, אבל אנחנו תמיד מנסים לקחת את זה לרמה חדשה, לפתח את זה למשהו חדש, לתת לזה איכות חדשה וזה למה עשינו שינוי בפנים של הדמות, שמנו את המסכה שאני משתמש בה בתמונות [הפרומו] וזה נראה מגניב מאד.

יצרתם את הדמות הזו כפסל או שזה עבודה דיגיטאלית?

כן, למעשה זו תמונה של פסל אמיתי. בעבר תמיד עשינו עטיפות דיגיטאליות כמו ב-Demigod או Zus Kia Kultus, שהיו נהדרות כמובן, אבל הפעם החלטנו להשתמש במשהו – כמו גם במוזיקה והכל – שיהיה יותר אורגני.

נראה שמאז Satanica אתה משתמש בכל מיני מיתולוגיות שונות וידע בתוך הליריקה שלכם. אילו ספרים השפיעו על כתיבת שירים כמו "Decade Of Therion" או "Vinum Sabbati" מ-Thelema.6?

ההשפעות יכולות לבוא מכל מקום, הן יכולות לבוא מספר שבדיוק קראתי, או מכל מיני חוויות שעברתי, זה תלוי. חלק מהדברים באלבום החדש כתבתי "בצורה אוטומטית", שזה אומר דברים שמגיעים ממך בטבעיות או דברים שהתת-מודע שלך מכתיב לך ואתה פשוט כותב, בלי לחשוב יותר מדי לגבי זה. אבל חלק מהשירים גם הושפעו מספרים שקראתי, או מטיולים שעשיתי ומקומות שראיתי. זה מאד שונה.

שירים כמו "Slaves Shall Serve" מ-Demigod משתמשים בהמון מושגים דתיים מהמזרח התיכון. מה העניין שלך בהיסטוריה המקומית שלנו?

למען האמת, אנחנו לא כמו Nile או Melechesh ולהקות כאלה, Behemtoh לא ממש עוסקים בהיסטוריה. אם אתה מסתכל על השמות המיתולוגיים שלנו , הכישופים והלחשים – אני משתמש בהם מסיבה מסוימת, אני משתמש בהם כדי לבטא את הגישה שלי, את הדעה שלי לגבי משהו, כמו שלמשל אני משתמש בשם הזה [Nergal] כדי לחזק את הרוח… אני מוצא את השם מאד חזק ומאד השראתי. אז אם אני משתמש בחלק מהמושגים והשמות, זה כדי להעביר את הכוח דרכם ופחות או יותר אני משתמש בהם כביטוי. אתה למעשה, צריך להתייחס אליהם יותר כמטאפורה. זו הסיבה שיש כל-כך הרבה נושאים שונים בליריקה שלנו. עם Nile זה רק לגבי מצרים, עם Melechesh זה בעיקר לגבי שומריה (נראה לי… אני לא מכיר את הלהקה כל-כך טוב)… ואז Behemoth שמים את הכל, בגלל שכל מה שאני מוצא ומעניין אותי כבן-אדם, אני משתמש בו.

בליריקה שלכם יש גם הרבה פניות לכיוון הקבלה. מה דעתך על הכתבים האלו והאם אתה רואה בהם עובדה או משהו ספרותי בלבד?

בעקרון, אני תמיד משתדל להתרחק מזה. אנחנו לא השתמשנו בקבלה בעבר, אבל כשכן עשינו בזה שימוש זה היה בגלל קריסטופר (Krysztof Azarewicz) שעזר בכתיבה ל-Behemoth, הוא התעניין ועדיין מאד מתעניין בזה – אז בעיקר ב-Demigod היו לנו הרבה דברים מהקבלה, כמו גם כתב עברי וכו'.

אם כבר מדברים על Demigod, רציתי לדעת על הריף שפותח של השיר "Conquer All", האם זה נוצר כמחווה ללהקת Anthrax והשיר שלהם "Be All, End All" או שהם פשוט מזכירים אחד את השני?

*צוחק*… לא בנאדם, פשוט עשיתי את הריף הזה והוא במקרה נשמע דומה לזה ש-Anthrax השתמשו בו. אתה יודע, אני מאמין שכל ריף למעשה כבר נכתב בעבר… אני לא מכיר כל להקה, אני לא מכיר כל שיר – מכיוון שאם כן הייתי, אז לא הייתי יוצר מוזיקה, כי כל דבר כבר נכתב בעבר. Behemoth היא לא להקה שממציאה או מנסה להיות מקורית רק בשביל להיות מקורית, אני אוהב מוזיקה שאני אוהב להקשיב לה בעצמי וזהו. זה כל מה שאיכפת לי לגביו.

האלבום הזה (Demigod), היה הצלחה עצומה עבור Behemoth. אם אתה מסתכל אחורה על כל מה שעשיתם מאז שהוא שוחרר, האם אתה מרוצה ממה שקרה ללהקה?

בהחלט, זה היה מעבר לציפיות שלי והרבה יותר גדול ממה שחשבתי שיהיה!

אתה חושב שעם האלבום החדש אתם תוכלו לקחת את הלהקה אפילו יותר רחוק?

אנחנו כבר לוקחים את זה יותר רחוק מאשר עם Demigod וזה אפילו לא התחיל… *צוחק*… הדבר הכי גדול שאני יכול לחשוב עליו זה Ozzfest, אבל עם האלבום החדש אנחנו השגנו גם הפצה ביפן, מה שלא יכלנו לקבל בעבר כי הם לא אהבו את האלבומים שלנו שם. אז The Apostasy פותח בפנינו כבר הרבה דלתות, כמו שאפשר לראות.

אמרת בעבר שלא תכננת בכוונה לשנות את הכיוון של Behemoth מלהקת בלאק מטאל, ללהקת דת' מטאל. מה אתה אומר או חושב לגבי אנשים שאהבו את מה שעשיתם בשנים הראשונות אבל לא את מה שאתם עושים עכשיו, וההפך?

כשאתם רואים אותנו בהופעה, אתם רואים להקה שמבצעת שירים מתחילת הקריירה שלה, אבל גם מנגנת שירים מהאלבום הכי חדש. אני חושב שעם הלהקה הזו, כדי ללכוד אותה בשלמותה, אתם לא צריכים לחלק את ההיסטוריה שלנו לתקופות – אתם בלאק מטאל, אתם דת' מטאל – הכל רק קטגוריות, הכל תוויות, אנחנו לא צריכים את זה. אני חושב שזה הכל עניין של איכות וכנות – ואלו אנחנו. אני מכבד כל הבט בלהקה הזו וכל תקופה חשובה לי. אתם יכולים לומר שאנחנו כאלה או כאלה, אבל אני לא חושב שזה נחוץ, אני חושב שאנחנו, כלהקה וכאומנים, מעבר לז'אנרים. אני למעשה אוהב את העובדה שלאנשים יש בעיה להגדיר את Behemoth… *צוחק*… אני חושב שזה חיובי.

בוא ניגש לעניין. עבר כבר זמן מה מאז ההופעה האחרונה שלכם פה בישראל… מה אתה זוכר מהזמן הזה, מההופעה והטיול שלכם בצפון, בהשוואה לכל המקומות שביקרת בהם בעולם?

אתה צריך לדעת שישראל היא אחד המקומות האהובים עלי. אישית אני חושב שיש לכם את הקהל הכי חם וזו [ההופעה האחרונה] הייתה ההופעה הכי טובה שהייתה לנו שם. ניגנו שם פעמיים ואני הייתי שם 3 פעמים בגלל שעשיתי אז את ההופעה עם Salem – כל 3 ההופעות והאחרונה במיוחד היו נהדרות, אהבתי את זה ואתה יכול לראות שהיה לנו כיף על הבמה. גם הדרך בה אנשים מתייחסים אלינו שם… הייתה לנו קבלת פנים מאד חמה, זה פשוט נהדר. אני גם אוהב לחזור לשם [לישראל] בגלל מזג האוויר, האקלים, אני אוהב אותו כי הוא תמיד נחמד.

חוץ מזה אני גם אוהב את המראות ואת כל הגישה ההיסטורית, שפשוט הופכים את ישראל למקום מושלם לביקור, לא רק בשביל הופעה, אלא גם כתייר. אני אשמח לחזור לשם שוב ואם נקבל את ההזדמנות בעוד כמה שנים, אנחנו בהחלט ניקח אותה, אנחנו בהחלט הולכים לחזור, לנגן עבורכם ולבקר במקומות אחרים. כבר ביקרתי בהרבה מקומות בישראל ואפילו כתבתי שיר על זה, "Christgrinding Avenu" על ישו וירושלים. הפעם ביקרנו בהר מגידו, נצרת וקיסריה – ופשוט נגנבתי. אני אוהב את המדינה הזו בנאדם!

אני זוכר שלקחת תמונה בירושלים עם צלב ענקי מעץ שהפכת אותו… השתמשת בה באיזושהי צורה?

*צוחק*… לא, לא לא… אבל אני חושב שזו הייתה תמונה מגניבה.

האם זה רק במקרה או שאתם מתכננים לבוא לפה תמיד לפני שיוצא לכם אלבום חדש? זה קרה גם לפני שיצא לכם Demigod.

כן זו רק מקריות… אני מצטער אבל מאיזו שהיא סיבה אנחנו מקבלים את ההצעות האלה בזמן ממש לפני שאלבום חדש יוצא, אני לא יודע למה, אבל אני שמח דווקא כי יצא לנו לנגן שירים מהאלבום [החדש] ואני לא יודע מתי תהיה הפעם הבאה שנוכל להגיע לישראל – אולי בקיץ הבא – וזה מרגיש כמו המון זמן, אז אני שמח שעשינו את זה. העניין במצב שלכם זה שהוא לא יציב וכבר הוזהרנו מיליון פעמים שאם אנחנו עושים את ההופעה, צריך לוודא שזה הזמן הנכון ואין מלחמה. בעבר, הורים לא רצו שהילדים שלהם ילכו להופעות בגלל שזה סיכון גבוהה ובישראל אי אפשר אף פעם לדעת – אז אם קיבלנו הזדמנות לעשות הופעה, אני חושב שאנחנו צריכים לעשות אותה, כי אנחנו לא יכולים לדעת מה העתיד יביא.

בשעה שהאלבומים שלכם מאד מהירים, מה שאולי לחלק מהאנשים נראה כעבודת אולפן קשה, אתם למעשה מצליחים להכפיל את המהירות שלכם במהלך הופעה. איך אתם מצליחים לעשות את זה? אילו אמצעים אתם לוקחים כדי להיות כאלה קיצוניים על הבמה?

זה נכון! *צוחק*… אני לא יודע אילו אמצעים אנחנו לוקחים, זה פשוט האדרנלין, הטסטוסטרון – זה מה שעושה את המוזיקה לכלכך מטורפת בהופעה. אני רואה את הקהל, אני רואה את הבחורות בקהל ואת כל הפרצופים והחום ואז אני "פאקינג" משתגע – כמו כל אחד מחברי הלהקה. זה לא ניתן לעצירה, זה לא ניתן לשליטה.

איך אתה מרגיש לגבי ההשתתפות שלכם ב-Ozzfest השנה?

בנאדם, זה החלום… זה כמו חלום שהתגשם, מה אני יכול לומר, אני לגמרי בהלם, אני מאד מתרגש להיות חלק מסיבוב ההופעות המגניב הזה ולחלוק את הבמה עם להקות קטלניות כמו Lamb Of God ו-Hatebreed… זה מגניב. אנחנו גם מנגנים באותו פסטיבל עם אוזי אוסבורן ואנחנו נגיש את המוזיקה הכי כבדה ומשוגעת שידועה לאדם לכל הקהל הזה שאולי אפילו לא יודע למה לצפות מ-Behemoth. זה נותן לנו יותר כוח, זה הולך להיות מטורף ואני לא יכול לחכות שזה כבר יתחיל.

עם כל סיבובי ההופעות וההקלטות, יש לכם זמן כלשהו לחיים אישיים?

לאא… אין לנו זמן לחיים אישיים. אבל אתה יודע, יש משהו בשביל משהו. אני אהיה טיפש אם אני אגיד שאני מתחרט על משהו… אני לא מתחרט על כלום, אני חי את החיים שלי הכי טוב שאני יכול ואני עושה כמיטב יכולתי בכל פעם.

האם יצא לך ללמוד, להקשיב או לפגוש חלק מהלהקות המקומיות שלנו בדרכים?

הייתי בקשר עם כמה להקות. כמובן אני מכיר את Salem, הם אחלה חבר'ה. חוץ מזה יש לי זיכרון רע, אז אני בטח מכיר להקות אבל לא יכול לזכור את השמות שלהן… אה.. יש את Orphaned Land! ולמעשה, הפעם האחרונה ששמעתי אותם הייתה מאד מעניינת – הם עושים מוזיקה טובה, מוזיקה מאד מעניינת.

נראה שאתה ממש אוהב את ההשפעות המזרחיות…

אה כן, בהחלט! זה פחות או יותר מה שניסנו לעשות עם The Apostasy. לא רצינו לעשות את זה יתר על המידה, אבל בהחלט אפשר לשמוע שיש כמה אלמנטים מזרחיים באלבום.

טוב זהו לגבי הראיון, יש לך איזשהו איום כלפי האנשים בישראל?

ישראל תמכה בנו המון ואני מקווה שזה לא ישתנה, יש בי אמונה שהאנשים שיקנו את האלבום החדש שלנו לא יתאכזבו ואני מקווה שהם אפילו יאהבו את הלהקה הרבה יותר מבעבר. כל מה שאני רוצה לומר זה תודה לכולכם על הזמן, ההתמדה, התמיכה והאהבה שקיבלנו מכם… אז אני מבטיח לכם, שכולכם הולכים לקבל את זה בחזרה כשהזמן הנכון יגיע.

… עכשיו זה איום! ובכן, תודה על הראיון!

אין בעיה. יום טוב ולהתראות!
|ENG|The Apostasy Of Behemoth
By: Ofir Messer
Interview With: Nergal (Vocals / Guitar), Behemoth

In the last three years, Behemoth was, and still is, one of the bussiest bands around. When its members don't tour they record, and when they don’t record they… tour. It's hard to comprehend how does this outfit manage to maintain such an aggressive and brutal stage show while delivering songs from it's entire repertoire of albums, from the early black metal demos and albums to the it's latest releases.

Speaking of new releases, "The Apostasy" is the latest one from this Polish bunch, and though it does not top the band's previous effort – Demigod, it's still a very interesting piece – combing many elements unheard of in the band's music as of now. Right before it came out, we caught up with the band's vocalist and main-man, Nergal, to converse about the new album, their planned Ozzfest appearances, and their latest shows in Israel among other things… And we even got threatened!

Hello Nergal, I know it's hard to get a hold of you since you're doing concerts all the time. Are you in a middle of a tour or something right now? What is the band doing these days?

Actually we have some time off right now, and then we will start maybe the longest tour in our career, we're starting with some European festivals, then Ozzfest, then a Polish tour, European Tour, American Tour and then to New Zeeland, and it's already December. It's going to be very exciting.

When you entered the studio back in December, you were quite confident about the upcoming songs and recording session. What made you stay over there for such a long time until you were satisfied with the results?

It just takes time to get things done. I like to relax, I hate working in stress, that's why sometimes it takes me around 100 times to get the right guitar tone or guitar note, sometimes it just doesn't sound cool so you do it more times… So… *Laughs*… Everything takes time. I just realized that most of the time with Black Metal bands people are used to the fact they do records in 3 or 4 weeks, we are totally not like that, Behemoth likes to take its time in order to make things happen the right way.

I don't think we really record an album, I think we give birth to records, that's the very difference. It's never easy, it's never smooth, and it's never just like that. Every time it gets worse and worse, because our level of satisfaction gets harder and harder to get and we seem to do better and better records every time, so it's always kind of hard to come out with new ideas and shit. With this new album, "The Apostasy", it really knocked us dead, there's like a million new things going on, you got new instruments and many things that we never used before. It all takes time in the studio.

In comparison to previous albums, how does "The Apostasy" differ regarding contributions by the other band members in regards to song writing and arrangements?

To be honest it's pretty much the same. I brought all the ideas to the table, and then we decided together in which direction to go. I'm the main song-writer, but the guys are really experienced, they have good taste and it's good to work with them… I really depend on their opinion.

Does "The Apostasy" continue on the same concept as in "Demigod"? What can we expect to find, theme and lyrics wise?

The lyrics are always very diverse, but I think that this time it's even more than in "Demigod". It's just crazy man, I deal with different stuff here, from personal stuff to more basic things. We got songs like "Pazuzu" which gives a whole feeling of this, with mythologies, history, and the Occult, and then we got songs like "Christgrinding Avenue" or "Kreigphilosophy", which pretty much are hate songs and songs that reflect our act towards religions. Then you got songs like "Inner Sanctum" which are more like reflections, more in-depths, more retrospective. It seems like this time we deal with more diverse stuff.

From first impression of the new record, I can hear that you took a more primitive approach to your death metal, but on the other hand, you put in a lot of modern influences and components. How did this change come to be? Was it something intentional?

Not really, I think that everything we did came naturally. We never sit down and decide "let's go this way or that way". I like what you said about the record, in a way, it's more barbaric, and especially when you hear the sound and everything, it feels like it's out of control. Then on the other hand, there's some distinct things going on there, like this bombastic militant, in times a more epic approach for the record. Like I said, there's more extreme atmosphere in this record: on one hand you have songs that are totally out of control, insane and drastic, and then you got songs that are groovier and more atmospheric. I think it's a cool balance; I personally get bored if the album is just brutal from the first second to last, or just fast, because at the end of the day it makes it slow with no dynamics. I think there are very good dynamics in "The Apostasy".

The album cover artwork is very unique, and I can see it mainly represents the Hindu goddess Kali. What made you choose for the new album?

I was in Nepal lately and I visited the Temple of Kali, and this inspired me to use it on the cover of the new album. I think Behemoth has always been leaning towards Paganism with the songs, but with this Hindu mythology or pantheon, I thought it was something cool and new. The figure on the cover was inspired by Kali, but we always try to take it to a new level, just develop it into something new, to give it a new quality, that's why we changed the face, we put the mask that I use on the photos and it looked cool.

Was it made as a statue of some sort, or it is a digital work?

Yes, it's actually a picture of a real statue. In the past times we used to do digitalized covers like "Demigod" or "Zus Kia Kultus" which was great of course, but this time we decided to use something – same with music and everything – that would be more organic.

It seems that since Satanica you've put a lot of different myths and knowledge into your lyrics. What books influenced the writing of songs such as "Decade Of Therion" or Thelema.6's "Vinum Sabbati"?

The influences may come from anywhere, it may come from books that I just read, it may come from difficult experience I just had, it depends. Some of the stuff on the new record I wrote with this "automatic writing", which is stuff that naturally comes out of you, and if your sub-conscious dictates you what to write, you just write so you don't really think about it. But some of the songs were inspired by books I've read, or by trips that I did and the places that I've been to. It's very varied.

Songs such as "Slave Shall Serve" from "Demigod" use a lot of ancient middle-eastern religious terms, such as the Jins and Khem. What is your interest in our local history?

To be honest, we are unlike Nile or Melechesh and bands like that; Behemoth is not really keen on history. If you look at our mythological names, and incantations and spells, I use them for certain reason, I use them to express my attitude, my opinion about something. I use this name [Nergal] just to strength that spirit… I find it very strong and very inspirational. If I use some of these names, they have power that channel through them, so I pretty much use them just as expression. You should treat them more as metaphors, that's why there's so many different things in our lyrics. With Nile it's just about Egypt and with Melechesh its all about Sumerian… (I think, I don't know this band very well)… And then Behemoth puts fucking everything, because everything I find and interests me in person, I just use it.

You have some references in your lyrics to the Jewish Cabbala. How do you view those writings, and do you consider it's teachings to be fact or just literary?

Basically, I always try to get distanced. We didn't use Cabbala before, but when we did it was just because of Christopher (Krysztof Azarewicz) who was a co-writer for Behemoth, he was very into this, and he is still into this – so especially on "Demigod" there was a lot of Kabala, where we had Hebrew writings and such.

Speaking of "Demigod", I was wondering about the opening riff in "Conquer All". Was it made in tribute to Anthrax and their song "Be All, End All" or do they just remind me of one another?

*Laughs* No man… I just made it, but it happened to sound similar to the one Anthrax used. You know, I believe that every riff was actually written before… I don't know every band, I don't know every song – because if I did, then I would make no music because everything has been written so far. Behemoth is not about inventing or being original for the sake of being original, I like music that I want to listen to myself and that's it. That is all I care about.

The album ["Demigod"] was huge success for Behemoth. Looking back on everything you did since its release, are you satisfied with what happened to the band?

Totally, it was beyond my expectations! It was much bigger than what I thought it would be.

Do you think that with the new album you can take the band even further?

We're already taking it further than "Demigod", and it's not even started… *Laughs*… The biggest thing we can think of is Ozzfest, and with the new record we also got a Japanese deal that we could not get before, because they never liked our records. So "The Apostasy" is already opening many doors for us.

You said before that you didn't mean intentionally to move Behemoth from being a black metal band, to be a death metal one. What do you say or think about people who were fans of your earlier work and are not into your current incarnation or vise versa?

When you see us live, you see a band that performs songs from the very early career, but then we play new songs that are from our new record. I think that with this band, to capture the whole of it, you don't have to divide our history into periods – you are black metal, you are death metal – it's just all categories, it's just all labels, we don't need that.

I think it's all about quality and sincerity, and we are like that – I respect every single aspect of this band and every period is important for me. You can say that we are this, or we are that, but I don't really think it's necessary, I think that we, as a band and artistically, are beyond genres. I actually like that people have problems labeling Behemoth… *Laughs*… I think that it's positive.

Now let's get down to business. It's been some time since your show here in Israel… what do you remember of that time, the show, your trip to northern Israel and such, in comparison to all the places you have been to so far around the world.

Actually you should know that Israel is one of my favorite places. Personally I think you have one of the most kind and warmest crowds, and it's been the best show we ever played there. We played 2 shows, and I've been there 3 times, because I did the Salem show. All 3 shows and this [last] one especially were awesome. I loved it; you can see that we had so much fun on stage. And the way people treat us there – we had a very warm welcome, it's just awesome. I love coming back there also because of the weather, the climate; I love it since it's always nice.

Besides that I also like the sights, and the whole historical approach, its just makes Israel the perfect place to visit, not just for show, but also as tourist. I would love to come back there again and if we get a chance in a couple of years we're defiantly going to take it, we're defiantly going to come back and play for you and we'll visit other places. I've already been to many places in Israel and I've even written a song about it, "Christgrinding Avenu" which is about Jesus Christ and Jerusalem. This time we visited "Har Megiddo", "Nazareth" and "Caesarea", and I was blown away. I love this country man!

I remember you took a picture in Jerusalem with this big upside-down wooden cross… Did you use it in any way?

*Laughs*… No, no no… But I think it was a cool picture.

Is it just a coincidence or did you plan to come here just before releasing something new? It also happened last time before the "Demigod" album.

Yeah, it's just a coincidence… I'm sorry but for some reason we got these offers right in time before a new record comes out, I don't know why, but I'm happy with it now because we still played songs from the new record and now I don't know when will be the earliest we can play in Israel next time – probably next summer – and it feels like a long time, so I'm happy that we did it.

The whole point with your [Israel's] situation is kind of unstable and we've been already warned like a million times: "Hey guys, if we make this show, we really need to make sure it's the right time, and there's no war or something". In the past parents didn't like their kids to go to shows, because its high risk, and in Israel you can never know – so if we get a chance to do a show, I think that we should do it, because we don't know what next day brings.

While Behemoth's albums are extremely fast, some people may believe that's achieved through studio tampering, but unlike most bands out there, you guys manage to double your speed while doing a live performance. How is that humanly possible to achieve? What measures do you take to become that extreme on-stage?

That's true *Laughs*… I don't know what measures we take; it's just adrenaline, its testosterones – that's what makes this music so fucking crazy live. I see the crowd, I see the chicks in the crowd, and everyone's faces and the heat and I just go fucking insane, same for each member of the band. It's unstoppable, it's out of control.

How do you feel about performing in Ozzfest this year?

Man, this is the dream… It's like a dream comes true, what can I say, I'm totally stoked, I'm excited to be part of this awesome tour, and sharing the stage with killer bands like Lamb Of God or Hatebreed… It's awesome. We're playing at the same festival with Ozzy Osbourne, and delivering the craziest and most insane heavy music known to mankind to all this crowd who might not know what to expect from Behemoth. It gives us more power, it's going to be crazy and I can't wait to start that tour!

With all the touring and album recordings, do you have any time for your personal life?

Nah… We don't have time for personal lives. But you know, there's something for something. I would be a fool if I would say that I regret something… I regret nothing, I live my life the best I could, and I do my best every time.

Did you learn or listen or even met some of our local bands on the road?

I was in touch with some bands. Of course I know Salem, they are cool guys. I have some really bad memory so probably I know some bands but can't remember their names… Oh, there's Orphaned Land! And actually the last time I heard this band was very exciting – They make good music, very interesting music.

It seems you like the eastern influences…

Oh yes, big time! That's what we kind of tried to do with "The Apostasy". We didn't want to overdo it, but you can hear there's some eastern stuff in it that.

Well that’s it for the Interview, any final threats to the people of Israel?

Israel has been super-supporting for us, and I hope it's not going to change, I have deep faith that you guys who buy the new record not gonna be disappointed, and I hope you would like the band even more than before. All I want to say is thank you for your time, dedication, support and all the love we got from you… So I promise you, that you all gonna get it back when the right time hits.

… Now that's a threat! Well, thanks for the Interview!

No problem. Have a good day. Cheers!