מרואין: Dani Filth, סולן להקת Cradle Of Filth

מעטים האנשים היום בעולם המטאל שלא מכירים את Cradle Of Filth ואת סולנה Dani Filth. בין שמועות שונות ומשונות לגבי הבחור – שהוא ישראלי לשעבר, שהוא גדל בבת-ים ולמד בתיכון "רמות" וששמו האמיתי הוא מושיקו חסון – מעט מאד יודעים את כל האמת לגביו. מה שידוע הוא שתחת הנהגתו, הלהקה הבריטית, שהתחילה דרכה כשסוג של להקת בלאק מטאל סימפוני, הפכה לאחת מלהקות המטאל המצליחות בעולם, למרות שהטענות נגדה מתחילות בזה שהיא עברה לעשות מטאל גותי ונגמרות בזה שהיא הפכה ללהקת פופ ושדני הוא סוג של נקבה…

אלבומה האחרון של הלהקה, Thornography, סימן סוג של חזרה למקורות, עם סאונד בסיסי וכבד יותר ושימוש מופחת בקלידים ומקהלות. לאחרונה אף פורסם כי חברת התקליטים של הלהקה משחררת את הדיסק מחדש בגרסא מהודרת ומיוחדת שתכלול שירי בונוס ואף אפשרות חדשנית למקסס מחדש כמה משירי הלהקה באמצעות נפלאות האינטרנט. לכבוד אותה הוצאה מחודשת הרמנו טלפון לדני, ושמענו על מה שקורה כרגע איתו ועם הלהקה.

היי דני, מה קורה איתך בימים אלו?

הכל בסדר! אני עסוק כרגיל, כרגע מתרכז בעיקר בכל ההוצאה המחודשת של Thornography. מעבר לזה, אנחנו עובדים כבר על אלבום חדש, המוזיקה כמעט מוכנה ואני עובד על המילים שלו – אנחנו ניכנס לאולפן בסביבות הקיץ, שוב עם אנדי סניפ שמיקסס גם את האלבום האחרון.

אפשר עוד קצת פרטים?

אני לא יכול לומר יותר מידי אבל אני כן יכול לפרט שזה אלבום שמזכיר בהרבה דברים את Cruelty And The Beast, זה שוב אלבום קונספט שיעסוק בדמות היסטורית ידועה לשמצה, כמו Cruelty שעסק באליזבת' באת'ורי, והוא הולך להיות אפל מאד, קודר ומרשים – מעבר לזה אני לא יכול לומר. חוץ מכל זה אני גם מסיים את הספר שאני עובד עליו בימים אלו, ושגם אמור לצאת בזמן הקרוב, כנראה במרץ.

על מה הספר?

קוראים לו The Gospel Of Filth ואני כותב אותו עם גאבין בדלי. הוא בעצם עוסק בכל הנושאים שבהם עסקו הטקסטים שלי במהלך השנים, ומחולק פחות או יותר לפי האלבומים של הלהקה. לכל פרק תרמו אנשים מוכרים כמו השחקן כריסטופר לי ("שר הטבעות"), גלן בנטון מ-Deicide, הבמאי טים ברטון, הסופר קלייב ברקר, הבנת את הראש. הוא יעסוק בכל מיני צורות שונות של אמנות האופל והגותי, נושאים כמו עבודת שטן – וזה כולל גם את אחד הראיונות האחרונים שנעשו עם אנטון לה-ווי, מקים כנסיית השטן – כמו גם על סרטי אימה, מיסטיקה, כישוף, כל הדברים האפלים יותר שבחיים.

בוא נחזור לאלבום. Thornography היה סוג של אלבום חזרה לשורשים, זה נובע מהחיבור עם אנדי סניפ?

מבחינה מסוימת כן, הוא לא הפיק את האלבום – רוב קאג'יאנו הפיק – אבל אין ספק שהיכולת שלו במיקס היא חלק ממה שעשה את האלבום למה שהוא עשה.

זו הסיבה שתעבדו איתו גם על האלבום החדש?

זה חלק מזה, הוא באמת אמן נהדר במה שהוא עושה. הוא עשה כמה עבודות מעולות מבחינת סאונד, אבל מעבר לזה הוא אחלה בן אדם שכיף לעבוד איתו והאולפן שלו פה באנגליה הוא אחד המקומות הכי יפים שאפשר לעבוד בהם, באמצע איזור כפרי יפיפה – באמת מקום מעולה.

אתה חושב שתשתמש שוב בשירה החצי המלודית שבה השתמשת באלבום האחרון?

יכול להיות, אני בעיקרון לא אוהב שירה מלודית.

קראתי שאתה דווקא עושה את זה לא רע, ובכל זאת מתנגד להשתמש בה.

נכון, אני לא יודע – יש בי משהו שחושב ששירה מלודית היא עליזה, מלשון הומוסקסואלית, אני לא אוהב את כל הקטעים המלודים הפומפוזים של הרבה להקות מטאל מלודיות. גם כשאני שר מלודי אני מנסה לעשות את זה אגרסיבי, מחוספס.

חזרה לאנדי, אני מבין שאתה היית ההשפעה העיקרית על כך שהוא איחד את להקת הת'ראש המיתולוגית שלו – Sabbat.

נכון, המילה השפעה היא לא ממש מדויקת. אני הייתי הנודניק שעיצבן אותו מספיק עד שנמאס לו והוא עשה את זה! פשוט כל יום זמזמתי לו באוזן שהוא חייב לאחד את הלהקה, ובסוף הוא נשבר רק כדי לא לשמוע אותי יותר! השלב שעכשיו אני עובד עליו הוא אלבום חדש שלהם, אז זה כל יום: "אתה חייב לעשות אלבום Sabbat חדש! אתה חייב לעשות אלבום Sabbat חדש!"…

כבר מהאלבום הראשון שלכם והטקסטים שלך שם הרגשתי שאתה הושפעת במידה מסוימת מהכתיבה של הסולן של Sabbat – מרטין וולקיר, וממה שהוא עשה מאוחר יותר ב-Skyclad.

כן, הוא היה אחת ההשפעות עלי, היו עוד כמה אבל הוא בהחלט אחת מהן. כל הגישה שהוא הכניס – של הפגאני המודרני – היא משהו שמאד משפיע עלי, שהוא חלק ממני והופך להיות מאד אופנתי כיום באנגליה, זה לא ממש עבודת שטן, זה יותר חזרה לשורשים מבחינה רוחנית.

אז אני מבין שהעניין שלך בשטן ובכנסיית השטן לא נובע מזה שאתה רואה את השטן כדמות אמיתית ומאמין בזה מנקודת מבט מיסטית…

נכון, אני רואה את זה יותר כגישה פילוסופית מעניינית.

כמו שראה את זה אנטון לה-ווי.

בדיוק, אני לא ממש מעריץ גדול של כל הצידוקים הדתיים שמאחורי זה, אני פשוט אוהב את האווירה המיסטית והמסרים הפילוסופים.

מה לגבי פרסום של שירה? באתר שלך יש לא מעט שירים שכתבת ולא הופיעו כחלק מ-Cradle.

אני עובד בימים אלו גם על ספר שירה, שרובו כבר כתוב. עדיין לא מצאתי מי יוצא אותו אבל כשהזמן הנכון יגיע הוא ימצא את דרכו לחנויות.

כולו בסגנון של השירים של Cradle?

לא בדיוק, יש שם מכל מיני כיוונים ובכל מיני נושאים, באתר שלי אפשר לקבל את הכיוון שלהם.

הבנתי שבזמן האחרון הגשמת חלום והקלטת שיר לסרט החדש של במאי האימה האיטלקי דריו ארג'נטו?

נכון, זה שיר שהקלטתי עם קלאדיו סימונטי, מי שהיה המלחין העיקרי ב-Goblin, הרכב שכתב את המוזיקה לרוב הסרטים של דריו ארג'נטו שגם ג'ורג' רומרו עשה שימוש במוזיקה שלהם. הוא פנה אלי לגבי זה ואני כמובן הסכמתי – מבחינתי זה היה ממש חלום שהתגשם ולא היה צריך לשכנע אותי בשום צורה… רוב הפסקול הוא מוזיקת אווירה אלקטורנית קודרת ומרשימה, ורק השיר שעשינו ביחד הוא סוג של רוק גותי כבד יותר. הוא פנה אלי עם המוזיקה ואני כתבתי את המילים והקלטתי את השירה. זה צפוי לשמש בסרט החדש של ארג'נטו, שהוא חלק שלישי לטרילוגיית "שלושת האמהות" שלו, יחד עם הסרטים Inferno ו-Susperia.

לגבי Cradle, טענה נפוצה היא שבעצם מדובר בהרכב ליווי סביבך – שאתה הלהקה וכל מי שמסביב מוחלף ברגע שלך הוא לא מתאים. ההרכב הנוכחי הוא לדעתך באמת סוג של להקת ליווי, או להקה של ממש?

תראה, אני הקמתי את הלהקה וברור שאני היחיד שנשאר מאז תחילתה, אז אני יכול להבין למה רואים אותי כמי שהוא הלהקה, אבל האמת היא שכיום ההרכב נמצא במצב מאד דמוקרטי, שבו כל חברי ההרכב משתתפים בכתיבה ובהחלטות ללהקה. פול אלנדר ואני עושים את רוב הכתיבה והמוזיקה ביחד, ואני את המילים, אבל זה ללא ספק הרכב של ממש, שאני מנסה לשמר בצורתו הנוכחית.

כמובן שעוד טענה ששומעים הרבה היא שהייתם להקת בלאק מטאל והפכתם להיות להקה גותית, או יותר גרוע מזה – שמכרתם את עצמכם והפכתם להיות סוג של הרכב פופ…

אם זה מה שאנשים חושבים אז האלבום החדש הולך לבלבל אותם לגמרי! הוא כולל הרבה מאד ממה שהיה שבעבר אבל גם לא מעט דברים חדשים שעדיין לא שמעו מהלהקה. בעיני זה דבר חיובי, אם אנשים לא סגורים על עצמם לגבינו זה דבר מעולה – אני לא רוצה לעשות חיים קלים לאף אחד. אנחנו גם בלאק, וגם גות', וגם מטאל סימפוני – מה שבא זה מעולה. מבחינתי, אם המוזיקה טובה אז ממש לא משנה לי איך אנשים רוצים להגדיר את מה שאנחנו עושים.

יש שאומרים שכל הכיוון הגות'י והאפל שלכם נועד כמגנט לבחורות…

היי! כל עוד זה עובד ומושך בחורות ולא בחורים, אני מרוצה! ביום שבו נתחיל למשוך את בני מינינו בלבד אני אתחיל לדאוג…

בוא נחזור להוצאה המחודשת של Thornography. זו הייתה החלטה שלכם או של חברת התקליטים?

בעיקרון חברת התקליטים העלתה את זה, אבל מכיוון שהיו לנו חומרים נוספים לאלבום, ובגלל שההוצאה הזו כוללת כל כך הרבה, נראה לי שזה יצא לטובה. ההוצאה כוללת כל מיני בונוסים למי שהם מעריצים אמיתיים של הלהקה, כל מיני Wallpapers, סאונד שונה קצת, והאופציה האדירה של לעשות מיקס מחודש לכמה מהשירים באלבום – שזה משהו שלדעתי מעט מאד אנשים התנסו איתו עד עכשיו – באמצעות תוכנה מיוחדת ניתן להעלות את השירים לאינטרנט ולעשות להם רימיקס שישנה אותם לגמרי.

לבסוף, מה עם הופעות? יש זמן לזה בכל השנה המלאה שלכם?

בטח! על זה אני לא מוותר, יום אחרי שהאלבום החדש יצא לחנויות אנחנו כבר נהיה בדרך להחריב עוד איזו עיר!