Crimfall – על פולק סימפוני מפינלנד
מרואין: Jakke Viitala, מייסד להקת Crimfall
להקה פינית צעירה יחסית שזוכה להכרה הולכת וגדלה לאחרונה היא להקת הפולק מטאל הסימפוני Crimfall, פרי מוחו הקודח של Jakke Viitala, מי שאחראי על הגיטרות, הבס, התכנות וכתיבת החומר, ושאלבום הבכורה שלו As The Path Unfolds זוכה לביקורות נלהבות מאז יציאתו מוקדם יותר השנה. הלהקה, שעתידה לחרוט לעצמה מקום ברשימה הלהקות הפיניות הבולטות בגל הרכבי המטאל העכשווים, גם עושה שימוש בשירה נשית וגברית לצד העיבודים התזמורתיים וכל זאת עם נגיעות שיזכירו למעריצי הפולק הוותיקים את ימיהם הראשונים של Finntroll ו-Moonsorrow בין השאר. כדי להבין יותר על הבחירות המוזיקאליות והאלבום החדש, ישבנו לדבר עם Jakke שחלק עמנו פרטים נוספים.
היי Jakke, ותודה על הראיון! ההרכב התחיל כפרויקט של אדם אחד, מה היה הסיבה להקמתו?
אני מלחין מוזיקה כל חיי, בעיקר בשביל הכיף, ללא מטרה רצינית. אבל ברגע שהקלטתי את הגרסא הראשונה לשיר "Where Waning Winds Lead" חברים שלי אמרו לי להוסיף לזה שירה. מכיוון שאני גרוע בשירה, ביקשתי מהזמרים Mikko ו-Helena לעזור לי עם זה. אחרי שקיבלנו חוזה תקליטים עם Napalm Records זה היה הזמן להפוך את ה-"מופע של איש אחד" הזה ללהקה של ממש.
למה בחרת להוסיף ללהקה גם זמר וגם זמרת? מאיפה הם הגיעו להרכב?
Mikko היה חבר שלי הרבה לפני Crimfall, אז ברגע שהתחלתי לאסוף את חברי הלהקה הוא היה החלטה ברורה. הוא כותב מילים נהדרות, ויש לו את הקול הכי "מרושע" ששמעתי, מעבר לזה שהוא בן אדם שקל להסתדר איתו. לבחור ב-Helena היה מסובך יותר, ברגע שהכנתי את השירים לדמו לא ידעתי אם בכלל יהיה זמר עם שירה נקיה ואם זה יהיה גבר או אשה. אבל מכיוון שיש הרבה גיוון בחומר שלנו זה טבעי שיהיה זמר עם כמה שיותר סגנונות, ואז נזכרתי ששמעתי את Helena בלהקה הקודמת שלה Tacere, שם היא עשתה עבודה נהדרת. שלחתי לה הודעה ושאלתי אם היא רוצה לשיר חלקים קטנים מהדמו.
לפני ההקלטה, מדוע לא גייסת נגנים כדי להקליט את שאר החומרים?
היו שתי סיבות, קודם כל רציתי שיהיו את האנשים הכי טובים שאפשר באלבום, ודבר שני הוא שרציתי להכיר אותם לפני שאני "שוכר" אותם באופן קבוע. זה שהייתה תקופת נסיון אפשר לי להיות בטוח שאנחנו עובדים עם האנשים הנכונים.
מה אתה יכול לספר על ההליך שהוביל להקלטת האלבום והחתימה עם חברת התקליטים Napalm Records? האם כל חברי ההרכב שותפים בכתיבה של האלבום עצמו?
טוב, אני הלחנתי 3 שירים ורציתי ש-Mikko ו-Helena ישירו, ההקלטה והמיקס של הדמו התרחשו בכל מיני מוסכים וחדרי מגורים, לבסוף הדמו היה מוכן והוצאנו בערך 15 עותקים שנשלחו לחברות תקליטים ומגזינים. מהתשובות שקיבלנו, Napalm ללא ספק נתנו את ההצעה הטובה ביותר. לפני שחתמתנו איתם הספקתי לכתוב עוד כמה שירים… כך שלא היה הרבה מה לעשות לפני שנכנסנו לאולפן בקיץ 2008. בעקרון אני כותב את כל השירים ואת רוב המלודיות, Mikko כותב את כל הטקסטים, חוץ מ-"Aubade" שבו Helena כתבה גם את המלודיות וגם את המילים. היא גם עשתה כמה עיבודים מלודים קטנים בשירים אחרים. אני חושב שהתפקיד שלהם יהיה גדול יותר בכתיבת השירים בעתיד, למרות שאני כנראה עדיין אעשה את רוב החומר.
כשהייתם כבר באולפן, איך הגעתם לחברי הסשן כמו Henri Sorvali למשל, שידוע מהעבודה שלו עם Moonsorrow ו-Finntroll?
הוא חבר אישי שלי מחוץ לאולפן, ככה שהוא שמע את החומר עוד לפני שקיבלנו את חוזה ההקלטה. בגלל זה אני חושב שהייתה לו את האפשרות הטובה ביותר לתת קצת תיבלון לחומר שלנו, בסוף הוא ניגן גם קווי בס מטורפים שממש מעלים את המוזיקה באש.
אם כבר הזכרתי את Moonsorrow ו-Finntroll, עד כמה הם היו השפעה בכיוון הפולקי שלכם? לי נראה שרצית להמשיך מה ששתי הלהקות האלו עשו באלבומים הראשונים שלהן, לפני שפנו לכיוונים אחרים.
הם חלוצים של תחום הפולק מטאל, אני לא יכול להכחיש את ההשפעה שלהם על כל הז'אנר. אבל אם להיות כנה, אצלנו זה היה יותר מקריות מאשר נסיון מכוון להישמע כמוהם.
מלבד הלהקות האלו, עד כמה שאר הסצנה הפינית תרמה לרעיונות שלך? אני יכול לשמוע קצת מהחומר המוקדם של Turisas וכן גם קצת מ-Nightwish במוזיקה.
אני לא יכול לומר שסצנת המטאל הפינית נתנה לי את הרעיונות המוזיקלים שלי, אני אפילו לא מכיר במיוחד את החומר של Nightwish למשל, רק כמה מלהיטי הרדיו, כך שאני לא רואה את הקשר כאן. אולי יש איזה סאונד לאומי או משהו, כמו שניתן לשמוע כשלהקות מגיעות משבדיה.
האלבום מכיל מגוון רב של סגנונות, החל מפולק נורדי עד למלודיות מזרח תיכוניות וגם שירים סימפונים לגמרי, האם הרעיון שהיה לך הוא לשלב את הכול יחדיו, אתה לא חושש לבלבל את המאזין?
זה חלק מסגנון ההלחנה שלי, אני מאזין לסוגים רבים של מוזיקה ואני משתמש בכמה שיותר השפעות שונות. אם הייתי נתקע רק בז'אנר אחד ספציפי הייתי מרגיש שיש עוד מה לתת שם, כך שאם המאזין הממוצע לא אוהב את זה, Crimfall זה לא בשבילו.
מה הייתה ההשראה שמאחרי שירים כמו "Sun Orphaned" ו-"Ascension Pyre" שלי נשמעו כמו משהו מהפסקול של הסרט "נסיך מצרים" או משהו, שונה מאד מההשפעה של המיתולוגיה הנורדית.
אתה צודק בהחלט! פסי קול מהווים את החלק הכי חשוב בשבילי כמלחין, רוב הזמן שבו אני שומע מוזיקה יש איזה פסקול מנגן. ההשפעה לשירים הספציפים האלה הגיעה מסרטים כמו "הפסיון של ישו" ו-"המומיה חוזרת".
מתוך ההשפעה של פסי הקול, מה הם הסרטים ו/או פסי הקול שאתה הכי אוהב, ולמה החלטת לשלב אותם?
הייתי אומר שפסי הקול הכי טובים הם, ולא בסדר מסוים: "הפסיון של ישו", "גיבור", "אחים לנשק", "שר הטבעות", "מלחמת הכוכבים" ועוד אחרים. בשבילי אפילו סרט מחורבן יכול להיות בסדר עם יש לו פסקול נהדר. וגם הלחנה גרועה יכולה להוריד את תשומת הלב מסרט טוב. הסיבה להשפעה הזו מסרטים היא שרציתי סוג של אלבום "ויזואלי", ולכסות בו מגוון של רגשות אנושיים. בזה שהשתמשתי באותן שיטות של אלו בהוליווד, אני חושב שהצלחנו להשיג את זה.
אתה יכול לספר לי מה הליך היצירה שלך בשיר, קודם המלודיות או החלקים המטאלים יותר?
קודם כל אני עושה את הגיטרות, הבס והתופים, ואז יש לי שיר מטאל נורמלי ביד, ולזה אני מוסיף את התזמורת מלמעלה. אז אני מארגן מחדש את השיר 4 או 5 פעמים החל מהגיטרות ועד לתזמורת, וכשאני מרוצה מהתוצאה אני נותן את זה ל-Mikko לטובת המילים. אני אומר לו מתי לצרוח ומתי סוג אחר של מלודיה שתכננתי ל-Helena. המלודיות יבואו באופן אוטומטי בשלב כל שהוא של ההלחנה. לפעמים זה הדבר הראשון בשיר, אבל לפעמים הן מתגלות רק באולפן.
כמה מהמלודיות והחלקים הסימפונים מתוכנתים וכמה מנוגנים עם כלים אמיתיים? היית רוצה להשתמש בתזמורת מלאה בעתיד?
בעקרון כל החלקים הגדולים מתוכנתים, והסולואים הם בכלים אמיתיים. סולו הכינור והצ'לו שנעשים ע"י מחשב נשמעים חרא, תזמורת אמיתית הייתה יכולה להיות נהדרת, אבל אני לא חושב שזה לא ערך מוסף מספיק עבור מה שזה עולה כרגע.
האלבום יצא לפני כמה חודשים, מה התגובות שקיבלת על זה בינתיים? היו כאלו שלא ציפית להן?
בגדול התגובות היו נהדרות! הייתי מרוצה מאד באופן אישי מהתוצאה, אבל לא ציפיתי לתגובה כל כך חיובית כמו זו שקיבלתי. בגלל שזו הפעם הראשונה של ההרכב בתוך העסק הזה, לא רציתי לחשוב על ביקורות יותר מידי. אבל עכשיו כשקבענו רמה מסוימת עם אלבום של Crimfall אני רוצה להשיג תוצאות טובות יותר.
אני מבין שבדיוק השלמתם את הליינאפ של Crimfall. מה גרם לך לשנות את דעתך? מי החברים החדשים בלהקה והאם הם ישארו קבועים?
כמו שאמרתי מקודם, רציתי לתת תקופת ניסיון לאנשים לפני שאני שוכר אותם באופן קבוע. אז בנוסף לחברי הבסיס (Mikko ,Helena ואני), מתופף האולפן שלנו Janne Jukarainen ימשיך לעבוד איתנו, וכמו שהזכרת, הלהקות האחרות של Henri Sorvali הבסיסט (Finntroll ו-Moonsorrow) שומרות עליו עסוק, אז היינו צריכים להחליף אותו. למזלנו מצאנו בסיסט כשרוני בשם Miska Sipiläinen שיכנס לנעליו של Henri.
מה לגבי הקיץ שהגיע, אתם עושים הופעות בפסטיבלים? סיבובי הופעות?
לצערי אין סיבובי הופעות מתוכננים, אבל למזלנו הקהל יוכל לראות אותנו לפחות פעמיים, ב-Radalle שבפינלנד, ופסטיבל Next Generation באוסטריה.
אם היית לך זכות בחירה בנושא, עם אילו להקות היית רוצה להופיע?
זו שאלה קשה מידי…יש יותר מידי שמות טובים. הייתי אומר שלהקות שיש להן קהל דומה לשלנו שיוכלו למלא אולם שלם, לא יודע… Moonsorrow, Turisas, ו-Ensiferum אולי.
איפה אתם עומדים להיות בשנה הקרובה? הופעות? עבודה על אלבום נוסף?
אני כרגע עובד על חומר חדש, אבל אלבום לא יהיה לפחות עד 2010, בינתיים אנחנו ממשיכים לעשות חזרות והופעות עד כמה שאנחנו יכולים. ואולי תהיה לנו גם הזדמנות לעשות סיבובי הופעות.
עוד מסר אחרון לקוראים שלנו כאן בישראל?
שיהיה לכם קיץ נהדר!!!
|ENG|Crimfall – Of Symphonic Folk From Finland
By: Ofir Messer
Interview With: Jakke Viitala (Guitar / Programming), Crimfall
One young Finnish Folk / Symphonic metal band that is slowly gaining recognition is Crimfall, the brainchild of one Jakke Viitala, who's debut album, "As The Path Unfolds", released earlier this year, and has been receiving rave reviews and carving this young band's name in the annals of Finland's new wave of metallic giants. To find out more about this unique outfit, we spoke with Jakke about their creation, the album, and their use of both male and female vocals within their symphonic and intricate music.
Hi and thanks for doing this interview! Crimfall started as a one person project, what was the reason behind its creation?
I have been composing music all my life. Mostly just for fun, without any serious purpose. But once I made the first version of "Where Waning Winds Lead", my friends told me to add some vocals in it. Since I suck when it comes to singing, I asked Mikko and Helena to help me with that. And after we got a record deal with Napalm records, it was time for us to make this "one man show" to a real band.
Soon after, Crimfall was joined with 2 vocalists, male and female. How did you decide on this combination? How did by Helena and Mikko join?
Mikko has been my friend long before Crimfall was even considered. But once I gathered this group Mikko was obvious choice. He writes great lyrics, has the most evil voice I have heard and also is a person people get easily along with. Choosing Helena was a longer road. Once I made the songs for the Demo, I did not even knew if we should have a singer for clean vocals and should it be male or female. But as we do have lots of variation in our material, it was natural to have a singer with as many styles as possible. Then I remembered hearing Helena in her previous band Tacere, where she was doing excellent job. I dropped her a email and asked if she wants to sing some small parts in our demo.
Before the recording, why haven't you recruited more members to play the other instruments and complete the lineup as a band?
There were two reasons for that. First of all I wanted to have the best possible people to perform in the album and secondly I wanted to get to know them better before "hiring" them permanently. By having this so called trial period, I was able to make sure we were working with right people.
What can you tell us of the work process that led you to signing with Napalm Records and finally to the recording of your debut album? Have all members contributed to the writing of the music / lyrics?
Well… I had composed 3 songs I wanted Mikko and Helena to sing. The recording and mixing of the demo took place in various garages and living rooms. Finally the demo was ready and we did about 15 copies of it and sent to various record labels and magazines. Out of the answers we got, Napalm Records was definitely the best one. Before signing to them I had already composed some more songs… so there was not that much to do before we entered to the studio in summer 2008. I basically write all the songs and most of the melodies. Mikko does all of our lyrics; except for "Aubade", where Helena did both melodies and lyrics. She also did some small melody arrangements in other songs as well. I think their role will become bigger in the song writing process in the future while I will be still doing most of the stuff.
Now that you got into the studio, how did you manage to enlist your session members and specifically Henri Sorvali, famed for his work with Moonsorrow and Finntroll, into the recording?
He is also my personal friend outside the studio. So he had heard the material before we even got the record deal. That’s why I think he had the best possible view to give a little extra spice to our material. And in the end he played some crazy bad ass bass lines which really set the music on fire.
Speaking of Moonsorrow and Finntroll, how much influence did they have on your Folk direction? To me it seems that you wanted to continue what both bands did on their first couple of albums (before each headed towards different directions).
As they are like pioneers of folk metal, I cannot deny their influence to the whole genre. But to be honest, for us it is more like unintentional coin incidence than and effort to be like them.
Beside these bands, how much did the Finnish metal scene contribute to your musical ideas? I can hear some early Turisas material as well as some Nightwish.
I cannot say that Finnish metal scene has given me these musical ideas. I don’t even know that much of Nightwish material for example… only a few radio hits … so I don’t see the connection there. Maybe we have some kind of national sound or something… Like for example it is possible to hear which bands are from Sweden.
"As The Path Unfolds…" brings a mix of styles, from Nordic Folk songs, to Middle Eastern Melodies and then to pure Symphonic songs. Was your idea to put everything together? Aren't you afraid it will confuse the average listener?
That’s part of my style of composing. I listen to many kinds of music and try to use as much influences as possible. If I would stuck only in one certain genre I would feel there is much more to give. So if average listener does not like it, Crimfall is not for them.
What inspired such songs as "Sun Orphaned" and "Ascension Pyre"? To me it sounds like something taken out of the "Prince Of Egypt" soundtrack or something, quite different from the Northern mythology themes.
You said it! Soundtracks play the most important role to me as a composer. Most of the time I’m listening music, there is some soundtrack playing. The Inspiration for those specific songs came from "The Passion of the Christ" and "The Mummy Returns".
It seems you are influenced by movies and soundtracks as well. What are your favorite movies and / or soundtracks and why did you decide to throw that into the mix?
I would say the best soundtracks are (not in any specific order): The Passion of the Christ, Hero, Band Of Brothers, LOTR, Star Wars and so on… For me even a crappy movie can be OK with great soundtrack. And also bad composing can take attention away from a good movie as well. The reasons for this movie influence is the fact that I wanted to do a sort of "visual" album and cover lot’s of different human emotions. By using the same methods than the guys in Hollywood, I think we were able to reach that.
Describe how you work on a song – first you do the melodies or the aggressive / metal parts?
First I play the guitars, drums and bass. And when I have this "normal" metal song on my hands, I start to add orchestra on top of that. Then I will rearrange the song for 4-5 times all the way from guitars to orchestra. When I’m happy with the result I’ll give it to Mikko for lyrics. I tell where to scream and what kind of melodies I have planned for Helena. The melodies will come automatically in some point of the composing. Sometimes it is the first thing in the song, but sometimes they were discovered in the studio.
How much of the Melodies and Symphonic parts are programmed and how much is recorded with real instruments? Would you want to use a big orchestra in the future?
Basically all the large instrument sets were programmed and the solos were recorded with real instruments. The solo violin and cello computer samples sound too crappy to be played alone. Real orchestra would be great, but I don’t think it is not value for the money at the moment.
Your debut album is out for some months now, what are the responses for it so far? Were there any comments you expected or didn't expect to hear?
In general the feedback has been great! I was personally happy with the result, but I did not expect as good response as we have got. Since it was the first time for Crimfall in this business, I did not want to think of our reviews and such too much. But as we have now set the record for a Crimfall album, for the next one we want to beat that.
I understand you just completed Crimfall's lineup. What made you change your mind? Who are the new members in the band and will they stay permanently?
As I said earlier, I wanted to have a trial period for the guys before hiring them permanently. In addition to the core members (me, Mikko and Helena), our studio drummer Janne Jukarainen will continue with us. And as you mentioned Henri Sorvali’s other bands (Finntroll, Moonsorrow), we had to replace him because he is too tight up with those. Luckily we found talented bass man Miska Sipiläinen to fill Henri’s shoes.
Are there any plans to go on a tour or some festivals this summer?
Unfortunately there are no tours ahead for us. But luckily the audience can see us on the stage at least in 2 festivals this summer. Radalle here in Finland and Next Generation in Austria.
If you'd be able to choose, which bands would you like to perform with?
This is too hard, there are too many good names. Hmmm.. some band who might have the similar audience and fill up the whole hall. I don’t know… Moonsorrow, Turisas and Ensiferum maybe.
Where do you see Crimfall heading in the upcoming year? Already working on your next album? Performing? Or doing something else?
I’m currently working on the new material, but the next album won’t be ready until 2010. Meanwhile we keep rehearsing and doing shows as much as possible. And hopefully we have given a change to do even some touring.
That’s about it. Do you have any last words to our readers in Israel?
Have a great summer!