Devin Townsend והשחור החדש של SYL
מרואין: Devin Townsend, סולן להקת Strapping Young Lad
צירוף המילים "גאון מטורף" יושב בול עם דוין טאונסנד. לאחר מספר להקות מקומיות בקנדה שבהן היה חבר הוא פרץ לתודעה כסולן באלבומו של גיטריסט העל סטיב וואי – Sex And Religion ב-1993, משם הוא המשיך להרכב Punky Bruster ומשם ל-Strapping Young Lad, הרכב המשלב מטאלקור עם גריינד ומוזיקה תעשייתית ושזכה להצלחה אדירה. במקביל החל טאונסנד להוציא אלבומי סולו הנוטים לכיוון יותר פרוגי, האחרון שבהם, Synchestra, שוחרר השנה כשבמקביל יוצא לו אלבום חדש עם SYL, בשם The New Black. טאונסנד הוא אולי אחד האמנים העסוקים ביותר במטאל, אבל עכשיו, עם עבר של בעיות נפשיות ואשפוז אחד בבית חולים פסיכיאטרי, הגיע הזמן לקחת הפסקה. דיברנו על כך, ועל האלבום החדש.
הי דווין, אני מבין שאתם עכשיו בגרמניה להופעות.
בדיוק, עשינו ערימה של פסטיבלים באנגליה, בגרמניה, בעוד כמה מקומות, בעיקרון סיימנו עם זה.
מה אחרי זה? חזרה לאמריקה?
כן, יש לנו את האוזפסט לעשות, זה די הרבה הופעות די צפופות.
זאת הפעם הראשונה שלכם שם?
כן, את זה עדיין לא עשינו.
מתרגש?
לא ממש, מבחינתי זאת עוד הופעה, אני בכל מקרה מנסה לתת את כל מה שיש לי בכל הופעה והופעה, אז לא משנה לי אך היא מוגדרת וכמה קהל יש בה.
בוא נדבר על האלבום החדש, למה The New Black?
האמת שג'ן (הוגלן, המתופף) חשב על זה, אני מניח שזה מדבר על כך שהשחור הוא שילוב של כל הצבעים, זה די שם כזה שאתה מבין ממנו מה שאתה רוצה, גם העטיפה אמורה להיות כזאת, היא מראה את שילוב כל הצבעים השונים.
בדרך כלל אתה אחראי למילים של האלבומים, השם של האלבום מתקשר איתן?
די, באופן כללי אני לא אוהב לענות לשאלות על המילים, אני מעדיף שאנשים יבינו מהן מה שהם רוצים.
טוב, כרגע הורדת לי חמש שאלות מהראיון…
לא, לא, אם אתה רוצה לשאול – תשאל, מקסימום אני אשקר לך [צוחק].
בוא נעבור נושא. את המיקס לא אתה עשית, אלא מייק פרייזר הידוע, למה דווקא הוא?
רציתי משהו שונה לאלבום הזה, רציתי מישהו מבחוץ, שיותר טוב ממני בנושא של המיקס. זה עזר לי מאד להיות איתו כשהוא עשה את המיקס, אני מניח שלמדתי הרבה לעתיד בזכותו, יכולתי לעשות אותו בעצמי אבל כל המטרה הייתה להביא מישהו מבחוץ שיגרום לאלבום הזה להשמע שונה ממה שנשמענו קודם, ואני חושב שזה עבד.
הקלטתם את האלבום אצלך בבית? כמו באלבומי הסולו שלך?
לא, יש לי בעיה לעשות הקלטה של אלבום בבית. מה שקורה כשאני מביא אלבום הביתה הוא שכל הבית מריח כמו האלבום.
ובמקרה של SYL זה בטח לא ריח טוב…
בדיוק! הרבה זיעה. העדפתי לעשות את הכול בחוץ, את כל ההקלטות עשינו באולפנים חיצוניים.
אתה הוצאת דיי במקביל את אלבום הסולו שלך וגם את החדש של SYL. איך הצלחת לתאם את הדברים?
מה שנאמר, כשיש רצון – יש דרך, פשוט החלטתי שאני עובד על שני הדברים ומוציא אותם, וכך הצלחתי. מה שכן, זה השאיר אותי מספיק עייף כדי לקחת את החופש שלי לתקופה בלתי מוגבלת.
שמעתי על זה, אתה מפסיק לעשות מוזיקה? לכמה זמן?
לא יודע, לא בא לי להודיע מראש. אני פשוט אפסיק לעשות מוזיקה עד מתי שיתחשק לי עוד פעם לחזור לזה. אם אני אמשיך בקצב שבו אני הולך עכשיו אני בסוף אשנא את המוזיקה הזאת. עשיתי 25 אלבומים ב-10 שנים וזה לא קצב שהשאיר לי אנרגיה כלשהי, אני צריך חופשה. חוץ מזה, נסה אתה לבלות את רוב השנה באוטובוס עם 20 מוזיקאים מסריחים ומזיעים ונראה כמה כוח לך ישאר…
האלבום החדש של SYL אפילו יותר פסיכוטי מ-Alien, הקודם שלכם, זה כיוון מוגדר או שהאלבום פשוט יצא ככה?
פשוט יצא, אני לא מחליט מראש כיוון, הראש שלי היה בכזה בלגן שככה יצא האלבום, צפוף ומטורף.
יש לכם כמה אורחים באלבום, מי זאת Bif Naked ששרה שם?
זמרת פופ קנדית. היא אמנם עושה פופ אבל היא נראית כמו מטאליסטית, אז חשבתי לעצמי שהיא מושלמת לנו. [הערה: Bif Naked עושה הארד רוק קל… לא פופ]
למה זמרת פופ דווקא?
כי השיר שבו היא שרה הוא שיר פופ שאף פעם לא ישימו ברדיו.
מה לגבי השיר "Far Beyond Metal", זה שיר מהאלבום שלכם שאתם מבצעים כאן מחדש. לפני הכל, זה שיר שצוחק על מטאל מסורתי או מהווה מחווה לו?
זה בהחלט לא שיר שצוחק על מטאל, זאת קריצה עם קצת הומור. השיר הזה הוא פסיכי, כמונו, והוא מהווה את השילוב המטאלי האולטמיטבי, יריות, סוסים, לידים מהירים, כל מה שעושה מטאל.
למה ביצעתם אותו שוב?
היו לנו קאברים באלבומים הקודמים והפעם החלטנו שנעשה קאבר לעצמנו, באלבום הזה הוא נשמע כמו שהוא היה צריך להישמע.
שמתי לב ששר בו דייב ברוקי, הידוע גם כ-Oderus Urungus, סולן Gwar, איך הוא הגיע לשם?
אני מפיק בימים אלו את האלבום החדש של Gwar, ומכיוון שהשיר המקורי כולל שורה מ-Gwar נראה לי נכון להרים לו טלפון ולבקש ממנו לשיר שם.
שמתי לב למגמה כזאת באלבומים שלך, שיש תמיד שיר שנשמע כמו מטאל מסורתי ולא ממש קשור לשאר האלבום, ובמקרה של אלבום הסולו האחרון שלך, Synchestra יש את "Vampira". איך השירים האלו מגיעים לאלבומים?
הבעיה היא שיש לי כל כך הרבה שירים, כל כך הרבה חומר, שאין לי ברירה אלא להכניס אותם לאלבומים אפילו שהם לא ממש תואמים את שאר החומר. זאת אחת הסיבות שאני לוקח הפסקה, אולי אוכל לעשות סדר בכל השירים שיש לי ואראה אך להוציא אותם.
אתה גם הפקת את Soilwork, ומאז האלבום איתך הם נשמעים די דומים ל-SYL, ביחוד בשירה.
הם היו ממש צעירים כשעשיתי איתם את האלבום, ואני מניח שהם די הושפעו מהעבודה שלנו ביחד. הם התבגרו נהדר מאז, האלבומים האחרונים שלהם מדהימים.
עוד משהו שאתה מוציא זה Devlab, שזה בכלל פרויקט של מוזיקה אלקטרונית. אתה רואה את עצמך ממשיך גם בתחום הזה?
בהחלט, אם כבר אני אמשיך עם זה כשאני אפסיק עם כל שאר המוזיקה.
למה?
כי זה שונה, זה מאפשר לך לעשות מה שאתה רוצה. במטאל דברים אמורים להישמע כמו משהו מסוים, בתחום הזה אני יכול להקליט סתם רעשים וזה עדיין יהיה "בסדר".
אתה מזכיר לי קצת את מייק פאטון מהבחינה הזאת, הוא הלך לכיוונים הכי מוזרים שניתן לעלות על הדעת אחרי ההצלחה שלו עם Faith No More.
הוא בהחלט אדם שאני מעריך. אחרי שנגמר החוזה של Faith No More הוא פשוט הלך ועשה מה שהוא רצה, בלי קשר לצפיות המסחריות ממנו, הוא סירב לשחק את המשחק ואני מעריך את זה.
משהו אחד ששמתי לב אליו באלבום החדש של SYL הוא שהוא פחות אישי מאלבומי הסולו שלך.
נכון, באלבומי הסולו אני כותב ממש אישי, על החיים שלי ודברים מתוכם, ב-SYL אני מנסה להשאיר את זה יוצר פתוח, יותר חופשי למאזין.
אבל Alien כן היה אלבום אישי, הוא נכתב אחרי שהפסקת לקחת את התרופות לאיזון כימי שלך, והוא עוסק בתוצאות.
נכון. אבל האלבום החדש עוסק בדבר אחד פשוט – אני אדיוט, אתם אדיוטים, כולנו אדיוטים.