מרואין: Andy Schmidt מלהקת Disillusion

Disillusion היא להקת פרוגרסיב מטאל גרמנית אלמונית למדי שמשלבת אלמנטים מכל סוגי המטאל והוציאה את אלבום הבכורה שלה, Back To Times Of Splendor, ב-2004. האלבום הפך במהרה לאחד מאלבומי הפרוג המדוברים ביותר, והיה זה זמן קצר ביותר עד שהלהקה תפסה לה את מקומה כאחת האהובות עלי. לכבוד יציאת אלבומם השני, Gloria, ראיינתי את Andy Schmidt (גיטרות, באס, קלידים ושירה), מקים הלהקה והמוח שמאחוריה.

שלום אנדי, איך ההרגשה לקראת היציאה של האלבום החדש, Gloria?

היי מתן, ההרגשה ממש ממש טובה.

השם של האלבום החדש מאוד פשוט אך מסקרן. תוכל לשפוך קצת אור על הבחירה בשם ומשמעותו?

למען האמת, אני מעדיף שלא להסביר יותר מדי, מעבר למשמעות / משמעויות הברורות של המילה "Gloria", והעובדה שזה שם של אישה. על המאזין לעשות את הקישור בין הכותרת למוזיקה. אני חושב שזה טוב יותר כך.

גם העטיפה של האלבום מאוד מסתורית. בעלי ידע אומנותי בטח יזהו בעטיפה את הטורבן האדום מציורו של הצייר ההולנדי Jan Van Eych, אך לכל מי שלא בקיא בתחום, תוכל להסביר את הרעיון שמאחוריה?

עבדנו עם מעצב זמן רב על המראה החיצוני של Gloria. אני מאמין שהעטיפה והחוברת מעוצבים בצורה מחוכמת ומצויינת יחדיו באמירתם המועטה, והם תואמים את האלבום בצורה מושלמת. החלטנו בשלב מאוד מוקדם שנשתמש באיקונוגרפיה באלבום במקום שכבות על שכבות של תמונות מרוחות ומעורבבות חסרות משמעות. Gloria הוא אלבום עם הרבה פינות חדות וקצוות דוקרים, ורצינו להעביר זאת גם דרך העטיפה.

אלבום הבכורה שלכם, Back To Times of Splendor תואר על ידייכם כמסע גרנדיוזי בין נופים ורגשות. איך היית מתאר את האלבום החדש?

אני מאמין, ראשית, שהאלבום החדש הוא לגמרי בלתי ניתן להגדרה, מבחינת ז'אנרים וסגנונות. הוא מורכב מיותר מדי דברים שנזרקו פנימה, עורבבו, פורקו ועוקמו והורכבו מחדש. מעבר לכל, Gloria הוא אלבום מודרני מאוד, הרבה מעבר לגבולות המטאל. 11 השירים שבו הם אירוע, מאוד מודרני שראוי בהחלט לצאת לאור בשנת 2006. טרי, לא-משומש, אולי אפילו שמעולם לא נשמע. שילוב של רגשות וצלילים (לא בהכרח סגנונות), שרבים יחשבו שזהו שילוב שלא היה צריך להתקיים. Gloria הוא מפלצת גרובית ועם זאת גהנום ניסיוני, דורש ועם זאת מעניק חזרה בנדיבות. זה אלבום אורבני, פועם, מחוספס, עם קצוות ופיתולים לכל אורכו – זה מנוסת בהלה, אוסף להיטי פופ, פארק שעשועים, דגימת דיסקו, בולדוזר, וויסקי, אגרוף לבטן והגלולה שתשכך את הכאב. אולי זה פסקול לסרט של דיוויד לינץ' (במאי "חולית"), אולי זה לא.

כמובן שעולה השאלה – למה לא עשיתם BTTOS 2 והלכתם בדרך הקלה? כמו שכבר אמרתי בעבר, BTTOS נגמר. היה לו סוף. המנגינה נוגנה, הסיפור סופר. רגע שעבר צריך להוקיר, לא לכלוא. עשינו מה שרצינו לעשות עם האלבום הזה וברגע כשסיימנו אותו, ידענו שהאלבום הבא היה חייב להיות שונה מאוד, השאלה הייתה רק באיזה רקע המוזיקה צריכה להתמקד. מאחר ו-BTTOS היה כמו ציור של C.D. Friedrich (צייר רומנטי) – מסע בין נופים, מונע בעזרת תחושה של כמיהה וכיסופים – חשבנו שהזמן והמקום הנכונים בשביל האלבום החדש הם ממש עכשיו, ממש פה, לייפציג גרמניה שנת 2006, בגלל שזאת העיר שהיא אנחנו. Gloria הפך לאלבום אורבני, עם תחושה כבדה של התדרדרות וציניות ועם זאת נחישות, תהילה וכוח רצון.

בשנה וחצי של עבודה על האלבום החדש נראה שעברתם דרך לא קטנה. הוא נשמע שונה מאוד מהאלבום הראשון שלכם, Back To Times of Splendor. מה גרם בעצם לשינוי?

אני לא בטוח שזה היה בכלל החלטה, או פשוט התפתחות. מה שאני כן בטוח זה שאחרי BTTOS הרגשנו שאמרנו ועשינו פחות או יותר כל מה שרצינו בנוגע להרגשה הספציפית שבה BTTOS עוסק. הכתיבה שלו ארכה מעל שנתיים ואני חושב שמדובר באלבום סינמטי נפלא, מאוד חם ומרגש, מלא בכמיהה ונופים נפלאים. וכמו שאמרתי, כשזה נגמר, זה נגמר. רצינו להתמקד בהיבט אחר של הלהקה, שהוא בעצם המקום שבו אנחנו חיים – מזרח גרמניה. האלבום החדש ראוי לחלוטין לתווית שכתובה עליו, "שוחרר ב-2006". זאת הייתה נקודת המוצא ומשם נותר לנו רק לשנות ולסגל את הסאונד של Disillusion כדי שנוכל ליצור את האווירה שרצינו בשביל Gloria. כמו כן זה היה כיף גדול להתעסק ולהתנסות עם לולאות ביטים, חומות רעש ואפקטים כאלה ואחרים. אני חושב שאחד הדברים הכי טובים ב-Gloria הוא איך שכל הדברים מתחברים – בסוף יש לך 11 שירים – כל אחד שונה ומיוחד וביחד כל ה-11 יוצרים את Gloria.

אפשר לשמוע באלבום החדש המון עיוות ואפקטים, במיוחד על השירה, למה החלטתם לעשות כן?

למה לא, בעצם? לפתע זה פשוט היה שם. בנקודה הזאת לא היינו יכולים, וגם לא רצינו להוציא את זה החוצה, בגלל שזה הפך להיות חלק חשוב ובלתי נפרד מהתחושה של האלבום.

תוכל לספר בקצרה על ההסטוריה של הלהקה? אתם קיימים כבר מעל 12 שנה אבל הוצאתם יחסית מעט חומר עד כה, איך זה קרה?

ובכן, Disillusion מגיעים מלייפציג, גרמניה, וכן, כבר יש לנו את Disillusion הרבה מאוד זמן. כמובן שהיו הרבה שינויים בהרכב. אני הייתי עם הלהקה מההתחלה, עוד בבית הספר, ובשנת 2000 אחרי חיפוש ממושך מצאתי שני בני-לוויה נהדרים, Rajk Barthel (גיטרות) וJens Maluschka (תופים). מהר מאוד שחררנו דמו של ארבעה שירים בשם "Three Neuron Kings", וסינגל בעל שני שירים בשם "The Porter", שניהם גרמו לסערה בסצנת המטאל המחתרתי הגרמני תוך זמן קצר. מבחינה מוזיקלית אפשר לומר שזה היה מן ת'ראש מטאל מלודי, עם נטייה חזקה למה שמאוחר יותר יהיה האלבום המלא הראשון שלנו, Back To Times of Splendor. בשנת 2002 חתמנו בלייבל MetalBlade Records ושנת 2006 היא השנה של Gloria, האלבום המלא השני שלנו… בכל מקרה, לפעמים לדברים לוקח קצת זמן…

קראתי באתר הרשמי שלכם שקבעתם כ-15 הופעות בזמן הקרוב, כולל מספר פסטיבלים. האם זה סיבוב הופעות רשמי לקראת Gloria? אתם מתכננים גם להתחיל להופיע מחוץ לגרמניה?

עדיין אין סיבוב הופעות רשמי, אבל אני מאוד מקווה שיהיה סיבוב הופעות אירופאי בקרוב מאוד, תחילת 2007! אולי יהיה עוד, אני לא יודע כרגע. מאז יציאתו לפני כמה שבועות, Gloria מצליח לא רע, אז נראה כבר.

BTTOS היה אלבום שנכתב והולחן, למעשה, כמעט לגמרי על ידיך. האם התופעה חזרה על עצמה גם במהלך העבודה על Gloria, או שהפעם תהליך הכתיבה חולק יותר בין כל הלהקה?

לא, הפעם זה היה קצת שונה. ישר מההתחלה אימצנו לנו צוות צילום וזה הפך להיות שותפות כמעט בכל תחום בהפקת האלבום – וידיאו, עיצוב ומוזיקה. אז אפשר להגיד ש-Gloria הפך להיות אלבום שהרבה רעיונות הותכו לתוכו.

אם כבר אנחנו בנושא, אתה גם הפקת את שני האלבומים שלכם… איך לדעתך זה השפיע על התוצרים הסופיים?

הם הפכו להיות Disillusion.

אתם כרגע רק שלושה חברים בלהקה והמוזיקה שלכם מורכבת למדי, איך זה מסתדר (אם בכלל) עם הרצון להופיע?

אנחנו בהחלט מתים על לנגן בהופעות. Disillusion תמיד נאבקה בסאונד בהופעות החיות, לא כל כך בגלל שהחומר היה יותר מדי מסובך, אלא בגלל שזאת עבודה מאוד קשה לסאונדמן, הוא צריך להיות קשוב מאוד ומוכן לעשות את כל השינויים הקטנים והרגישים שצריך לשמוע, אחרת השיר נהרס. החומר ב-Gloria ללא ספק קל יותר לביצוע לייב, לפחות בהשוואה ל-BTTOS, שם הרגשנו שאנחנו צריכים לפחות 10 אנשים על הבמה כדי לעשות את הכל כמו שצריך. היום הכל עובד כמו שצריך, אם הסאונד על הבמה מאוזן. ושוב, זה הרבה יותר בנוגע לסביבה מאשר לדברים שאנחנו מנגנים. וכמובן, אנחנו כל הזמן עובדים ומשתפרים בתחום הזה.

במה אתם עוד עוסקים חוץ מ-Disillusion? יש לכם עוד פרוייקטים מוזיקליים או עבודות "רגילות"?

אין עבודות קבועות, יותר ג'ובים. אני גם מפעיל סטודיו משלי, שבו אני מקליט עם להקות אחרות, כשאני מחליט לעשות כן.

מה אפשר לצפות מ-Disillusion בזמן הקרוב? אחרי כל השינויים במהלך שנות הפעילות שלכם אפשר בכלל להשתמש במילה הזאת, "לצפות"?

אולי זאת המוזיקה והרצון שלנו תמיד לעשות כל אלבום וכל דבר בדרך שלנו, בלי פשרות, שגורם לכך שאי אפשר ממש לחזות את הלהקה.

אם היית צריך לבחור איזה אלבום מהווה את המהות של Disillusion בשביל מישהו שמעולם לא שמע אתכם, על איזה משני האלבומים שלכם היית ממליץ?

שני האלבומים, ולפניהם את כל הדמואים והסינגלים שלנו. אני מאמין, כמו שאמרתי מקודם, Disillusion תמיד עשתה ותעשה הכל כדי להביא אלבום לסיום הולם ומוחלט. בכל דבר שהקלטנו, כל אלבום שעשינו, התרכזנו במשהו מיוחד אחד, משהו שהוא חלק מאיתנו. אז הכל ביחד יספק את הרושם הטוב ביותר.
|ENG|Disillusion – An Illusion Of Progressive Metal
By: Matan Jonas
Interview With: Andy Schmidt From Disillusion

Disillusion is a German Progressive Metal band that combines elements from all types of Metal perfectly, its debut album – Back To Times Of Splendor, received immediate attention among prog fans world wide. The band became of my favorites very quickly, and I was happy to interview Andy Schmidt (Guitars, Bass, Keyboards and Vocals), band mastermind and founder, about the band and its new album – Gloria.

Hey Andy, how's the feeling towards the release of the new album, Gloria?

Hello there, thank you for having us! The feeling is really really good.

The name of the album is very simple yet intriguing – Gloria. Can you enlighten us about the name and its meaning?

Actually I do not want to explain it beyond the obvious meaning(s) of the word GLORIA and it being a ladies name. Connect what you wish with title and music. I am sure it is better that way.

The cover of the new album is quite mysterious too. Those of artistic background may recognize the red turban from Jan Van Eych's painting, but can you please explain the idea behind it?

We have been working with a designer on the visual appearance for GLORIA for a long time. I believe, cover and booklet are in the combination designed very clever and brilliant in their understatement which suits the record perfectly. We decided very early to use iconography for the record instead of a bunch of layered and blended nothing saying pictures. GLORIA is a record with a lot of edges and sharp corners and that needed to be brought across in the cover, too.

Your debut album, Back To Times of Splendor, was described by the band as a grandiose journey between landscapes and emotions. How would you describe the new album?

I believe first of all that the record is completely indescribable with genres and styles. There is so much blended, thrown together and twisted and rebuilt again. GLORIA is most of all a highly modern record far beyond the boundaries of metal. The 11 songs on the record are an event, highly modern and truly deserving to be released in 2006. Fresh, unused, maybe never heard before. Combinations of things feelings and sound, not necessarily styles, that most would think could not be brought together. GLORIA is a grooving monster and yet an experimental hell, demanding you but giving a lot in return. GLORIA is an urban record, pulsating, rough, with edges and sharp twists all along – a stampede, a pop hit collection, a theme park, a disco sampler, a bulldozer, a whiskey, a fist in your stomach and the pill to soothe the pain. Maybe it is a soundtrack to a David Lynch movie, maybe not.

Of course there is the question why we did not do BTTOS Pt2 and therewith go the easy way. Well, as I said before, BTTOS was finished. It had an end. The song was sung, the story told. A moment that is gone should be cherished but not imprisoned. We had done what we wanted to do on the record and knew very very soon, that the follow-up needed to be different. Question was which setting the music was to focus on. Since BTTOS was like a C.D. Friedrich painting, a journey through landscapes driven by a strong feeling of longing, we were thinking that the place and time we live in right now and here Leipzig 2006 would be a great start, because the city is who we are. GLORIA so became an urban record, with a strong feel of deterioration and cynicism, and on the other hand, eagerness, glory and will.

In the year and a half of work on the new album you seem to have progressed quite a bit. It sounds much different from BTTOS in many aspects. What lead to this sudden change? It's quite clear that there are some Industrial/Electronic influences in the new album. Where is it coming from?

I am not even sure whether it was a decision, or plain development. What I know, is that right after finishing BACK TO TIMES OF SPLENDOR we felt we had said pretty much everything we wanted to say about and for that specific feel and picture on BTTOS. The writing took almost 2 years and I still believe it is a fantastic cinematic record, very warm, warm and worn at heart, filled with longing and splendid landscapes. As I said, once it was finished, it was finished. We then wanted to focus on another aspect of the band, which came to be the place we live at here in East Germany. The new record was supposed to truly deserve the label 'released in 2006' which we thought had to go far beyond metal. That was the starting point. To adapt the sound of Disillusion to that was necessary to create the mood we wanted for GLORIA. Also we were simply having great fun playing and experimenting with loops and beats, noise walls and effects. I believe, one of the greatest things about GLORIA is how everything goes together – in the end you get 11 tracks – all different, but together they create GLORIA.

There is a lot of distortion and effects in the vocals, why is that?

Why not? Suddenly it was there. At some point we just could not and would not remove it, because it had grown to a very important part of the feel of the record.

Can you please tell a brief biography of the band? You exist since 1994, yet released a rather small amount of material, why is that?

Well, Disillusion is from Leipzig/Germany and there has been Disillusion for quite some time. Of course there have been changes in line-up. I was with the band from the very beginning back in school and have found two great companions in Barthel and Maluschka in the year 2000 after long search. Very soon we released a 4 track demo 'Three Neuron Kings' and a 2 track single 'The Porter' – both stirred up German underground scene very much right from the beginning. Musically it was most likely Thrash Melodic Metal with a strong tendency to what was later to be our first full length 'Back to Times of Splendor' (2004). In 2002 we signed to MetalBlade Records and 2006 will be the year of GLORIA, our second full length… Anyway, some things just take time.

I've read on your site that you scheduled over 15 shows for the near future, including several festivals. That's quite impressive, is that a tour for Gloria? Are you also planning to play some shows aboard?

No tour is set yet. But I am very hopeful that there is going to be a European tour in early 2007!!! Maybe more, I do not know yet. GLORIA is doing very well after sever weeks of release, so we'll see.

Back to 'Back To Times of Splendor', it was written mostly by you. Did this happen again with Gloria, or was the writing process more evenly shared?

No, though it was different. We teamed up with a film team (film-m.de) right at the beginning. That turned out to be collaboration in every sector, video, design and music. So, Gloria became a record where a lot of ideas melted.

And if we're at it, you also produced both of the albums. How do you think it affected the final products?

It became Disillusion.

Right now you're only three members in the band, and your music is quite complicated. How does that work (if at all) when playing live?

We definitely love to play live. Disillusion has always been fighting with the live sound though. Not so much because the material is complicated to play but it is a tremendous job for the soundman to be very sensible for the important parts you need to hear or the song is ruined. The material on GLORIA is fairly easy to play live actually, no comparison with BTTOS, where we felt we needed to be 10 people on stage to get everything across. Today it works very well, if the stage sound is balanced, too. Again, it is more the surroundings than the things we play. We are constantly working on that!

What else do you guys do beside Disillusion? Do you have any other musical projects, or maybe "normal" jobs?

No regular jobs, but jobbing – I run a recording studio where I do recordings for other bands, when I decide to.

What can the fans expect from Disillusion in the near future? After all the changes in your active years, can we even use the word "expect"?

Maybe it is the music and our eagerness to go the complete way without compromise every time we do a record that you can always expect of the band.

Finally, if you were asked to recommend to someone who has never heard your songs, which of your two albums would you pick as the one that holds the essence of Disillusion the best?

Both and all of the demos. I believe, as I said before, Disillusion always go the complete way to bring a record to an end. For all the records we did, we concentrated on something special, something that is part of us. So, all together would give the best impression.