Edgend – זהות חדשה למטאל הישראלי
מרואיין: שרון הלחמי, גיטריסט להקת Edgend
להקת הפאוור מטאל הישראלית Edgend מצטרפת למועדון המכובד של הייצוא הישראלי לחו"ל. לאחר אלבום בכורה מרשים ביותר, A New Identity (שהופק ע"י אחד מחברי להקת Adagio), הלהקה יצאה לטור עולמי, כמופע הפותח של להקת Evergrey השוודית. אי אפשר להתעלם מהמעמד המכובד, ובטח שאי אפשר להתעלם מהעובדה שהלהקה מנגנת בז'אנר שאינו נמנה על הבולטים בקרב הייצוג הישראלי בחו"ל. לפני כחודש בערך, רגע לפני שהם יוצאים לסיבוב ההופעות, ובזמן שהוא עדיין אורז את המזוודות, תפסנו את שרון הלחמי (הגיטריסט) לשיחה קצרה, וניסינו לברר פרטים נוספים על עשיית האלבום, החיבור לסולן המבוגר מרוב חברי הלהקה בכמה שנים, על ההשפעות השונות, ועוד, אך זמן קצר לפני שהראיון עלה, הסתבר לנו כי סיבוב ההופעות המדובר בוטל באמצעו, ושרון התייחס גם לאירוע המצער הזה. התוצאות לפניכם.
נתחיל מקצת מידע על על סיבוב ההופעות אליו הלהקה יוצאת בימים אלו?
זהו סיבוב הופעות ראשון של Evergrey בהרכב הנוכחי לאחר השינויים האחרונים בלהקה. הטור מתחיל בהמבורג גרמניה ומסתיים בהולנד, כשאנחנו נצטרף החל מההופעה בפולין. כזכור למי שעוקב אחרי הלהקה פתחנו את ההופעה של Evergrey בארץ ב-2008 ולפני כחודש פנתה הנהלת הלהקה ללייבל שלנו והציעה להצטרף לטור הנוכחי באירופה, שנעננו אליו בחיוב.
למה נקטע סיבוב ההופעות באמצעו בסופו של דבר?
הטור נקטע בדיוק באמצע כאשר היו מאחורינו 7 הופעות. הטור נקטע בשל הסיבה המצערת של-Evergrey נגנב בערך שליש מהציוד ברומא בצהרי היום בזמן שהם עשו סיור בוותיקן. הציוד כלל חלקי תופים, מס' גיטרות, קייס אפקטים, מס' מגברים וכמות נכבדה של מרצ'נדייז. ב-2 ההופעות לאחר מכן הם נעזרו בציוד שלנו בחלקו וחלק אף הושכר במיוחד. ההופעה האחרונה מבחינתינו הייתה בליון (צרפת) כי 4 ההופעות שכללו את ספרד ופורטוגל בוטלו. אך הם הבטיחו לחזור ל-2 הופעות בהולנד שתוכננו להיות אחרי ספרד מכיוון שהם הצטרכו כמה ימי התארגנות בשוודיה להשלמת הציוד שנגנב ובשל העובדה שמרחק ההגעה משוודיה להולנד באוטובוס הוא סביר.
האם מתוכננות בקרוב גם הופעות בארץ, אחרי שהלהקה תחזור מחו"ל?
כרגע לא אך אנחנו לא שוללים את האפשרות.
אז איך מתחילים לנגן פאוור \ פרוג מטאל בישראל?
אפשר לומר שכל אחד מאיתנו הושפע מלהקה או אמן כאלה או אחרים, ובתהליך העבודה ההדדית לאט לאט התערבבו הסגנונות השונים של הנגנים לכיוון המוזיקלי שאפשר להגדיר כפאוור או פרוג מטאל.
ובהמשך לזאת, למה דווקא לנגן ז'אנר לא הכי פופולארי, שאולי אפילו קצת מעורר אנטגוניזם? (בגלל היכולות הטכניות והנטייה של מאזינים שאינם מחסידי הז'אנר להתעייף ולחפש את הגאולה הבאה)
סגנון המוזיקה שלנו הוא מאוד פופולארי לקהל רחב בעולם. מצב המטאל המלודי הישראלי שונה מלהקות שמגיעות מחו"ל בגלל סיבות שונות אבל קיים פוטנציאל עצום לסגנון ואנחנו מקבלים תגובות מכלל אוהבי המטאל. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שהמוזיקה שלנו לא מתיימרת להיות "מסובכת" אלא נגישה גם למאזינים שמחפשים לשמוע מוזיקה שמשלבת טכניקה עם מלודיה ומסרים שפונים לקהל הרחב. בהקשר הזה אין לשכוח שלהקות כמו Dream Theater, Evergrey ו-Sabaton זוכות להצלחה כבירה בקרב מאזיני הז'אנר בארץ והדבר ניכר בהופעות של הלהקות הללו בארץ (Dream Theater מכרו כעשרת אלפים כרטיסים להופעה שלהם בגני התערוכה ו-Sabaton מגיעים פעם שנייה אחרי הופעה מאוד מוצלחת).
איך הלהקה הגיעה לחתום בחברה עולמית? ולזה ש-Kevin Codfert מלהקת Adagio, מפיק את האלבום?
הכל התחיל לפני כמה שנים שהתחלנו לעבוד על אלבום, חיפשנו מפיק וקווין היה בחירה טובה מאוד בעינינו במיוחד מאחר והתרשמנו מהנסיון המוזיקלי שלו כנגן בהלהקת Adagio ומעבודות קודמות כמפיק מוזיקלי. כאשר פנינו אליו הוא התרשם מאוד מהחומר ומשם הכל זרם והגענו לתוצאה שרצינו. לאחר מספר חודשים, האלבום נפל על האזניים הנכונות – שבמקרה הזה חברת התקליטים Nightmare Records האמריקאית – שהתרשמו מהאלבום לטובה והחתימו אותנו על חוזה הפצה עולמית.
קצת על הרקע המוזיקלי של כל אחד מהלהקה, לפי מיטב הבנתי לא כולם מגיעים מרקע "מטאלי" (ושמעתי שמועות שמישהו אוהד את בית"ר ירושלים, שומו שמיים).
לגבי (גיטרה) – תמיד אהבתי את שלל סגנונות המטאל משנות ה-70 ועד היום מבלי להיתפס לסגנון כזה או אחר אך להקות בעלות אופי טכני או נגנים מעניינים במיוחד תמיד דיברו אלי יותר ובמקביל מוזיקה קלאסית שתמיד הושמעה בבית עזרה לי לגבש את הסגנון המוזיקלי האישי. לגבי דוד (קלידים), הכרנו לפני 5 שנים כאשר הסגנון המוזיקלי שממנו הוא הושפע היה פרוג' רוק ומוטיבים שונים ממוזיקה קלאסית, מה שמאוד חיבר אותנו לעבודה משותפת. את בן (בס) מצד שני, שהצטרף כמו כן לפני 5 שנים, מעניינים סגנונות שונים של מטאל מדת' לפרוג'. בן הוא אוהד הכדורגל בלהקה [אוהד הפועל תל-אביב, זוכת הדאבל] ולשמחתו אין שום אוהד בית"ר בלהקה. אסף (תופים) שמנגן במקביל עם להקת הפרוג' דת' מטאל Xenolith, הצטרף לפני כשנה מושפע מאוד מסגנונות טכניים: מפרוג' רוק עד לאקסטרים מטאל. רמי (שירה) מושפע מהארד רוק והבי מטאל של שנות ה-70 ו-80, דבר שגיבש את סגנון השירה הייחודי שלו.
איך הלהקה הגיעה בעצם לרמי שלמון?
כאשר הוזמנו להופיע כחימום ללהקת Evergrey בבארבי, חודש וחצי קודם לכן עזב אותנו הסולן הקודם במפתיע מה שאפשר לנו לחפש סולן דומיננטי וכריזמטי שיתפוס את קדמת הבמה תוך זמן קצר מאוד. אני נצלתי את ההזדמנות לפנות לרמי, שאת עבודתו הכרתי לפני כן וליצור שיתוף פעולה שיתרום ללהקה ויסייע לה להגיע לצליל אותו חיפשנו במשך שנים. לא תיארתי לעצמי שהתוצאה תגיע כול כך מהר, וכבר בהופעה עם Evergrey הלהקה הציגה, יחד עם רמי, יכולת מקצועית שלא מביישת אף להקה בארץ ובחו"ל.
האם ידעתם שזה הולך להיות האלבום הכי טוב שלו כסולן (לטעמי האישי)?
רמי משתף פעולה עם מספר הרכבים ובכל פרוייקט הוא נדרש להתמודד עם סגנון שונה. הגיוני שהביצועים של רמי איתנו יעניינו את קהל המאזינים מזירת המטאל, קוראי מגזין זה ואנחנו מודים על המחמאה. רמי מעולם לא השתתף בהקלטת אלבום פרוג מטאל וזאת פעם ראשונה שהוא משתתף בפרוייקט כזה, אין ספק שהשילוב של רמי כסולן עם החומרים שכתבנו התברר כשילוב מוצלח ביותר ואני גם מאמין שהאלבום הבא של הלהקה יהיה מוצלח מקודמו.
קצת על הטקסטים – בעוד הרכבים ישראליים מתעקשים לשים דגש על היותם מישראל, נדמה שבאלבום אין כמעט דגש על טקסטים עם נושאים "ישראליים" (פוליטיקה וכיו"ב), פרט לשני שירים בהם יש כמה משפטים בעברית (שגם הם משפטים אישיים יותר).
האלבום נקרא זהות חדשה והטקסטים בו עוסקים בשאלות זהות אישיות ואלמנטים פסיכולוגיים שונים בהם כל אדם נתקל כל יום. הלהקה שמה עצמה מחוץ לנושאים הפוליטיים \ אקטואליים ישראליים והטקסטים שבאלבום משרתים את נושא האלבום. הקטעים בעברית שמוזכרים בשאלה מייצגים ניסיון למצוא תשובה לשאלות קיומיות אוניברסליות ולא דווקא תשובות לשאלות עם זהות ישראלית.
ובהמשך לזאת, גם במוזיקה עצמה אין ניסיון ללכת על קו מתבקש של מוזיקה עם השפעות מזרחיות (סטייל Orphaned Land). זו החלטה די אמיצה, כי יש בשילוב הזה משהו שיכול למכור יותר…
הנושאים באלבום תורגמו ע"י הלהקה גם למהלכים מלודיים שלדעתי משרתים את האלבום ואת המסרים שבו ולא מצאתי לנכון לשלב מוזיקה אוריינטלית אותנטית בצורה ברורה. עדיין, ניתן למצוא השפעה ים תיכונית בשירים באלבום.
האם יש איזשהו קושי בלהיות להקת מטאל שאינה מגיעה מתל אביב (אני אני לא טועה)? או שיש בזה יתרון?
עצם הייתנו מאזור השרון אינו מקשה על התנהלות הלהקה בארצנו הקטנטונת ואין כול חשיבות לנושא הגיאוגרפי במטאל הישראלי. סצנת המטאל בארץ מושפעת, לדעתנו, גם מלהקות שאינן מתל-אביב דווקא המתגוררות באזורים מרוחקים מהמרכז.
האם יש כבר כיוון לאלבום הבא? טקסטים בעבודה? לחנים ראשוניים? ריפים? משהו?
מזה מספר חודשים אנו עסוקים באיסוף חומרים המתגבשים לאט לאט אך כרגע הם בשלב הראשוני ביותר. אני מאמין שלאחר סיום הטור הנוכחי נכנס לעבודה אינטנסיבית הרבה יותר.